Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2023.62-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Liste der Ausgaben / 62 (2023)
Imago Dei in St. Thomas Aquinas: a philosophical and anthropological analysis of man created in the Image of God
(Imago Dei w myśli św. Tomasza z Akwinu: filozoficzna i antropologiczna analiza człowieka stworzonego na obraz Boży)

Autoren: Wojciech Kilan ORCID
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
Schlüsselbegriffe: obraz imago Dei człowiek Tomasz z Akwinu
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe:2023
Seitenanzahl:18 (65-82)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Obraz jako pojęcie filozoficzne ma długą i złożoną historię, która ma swój początek już w starożytności. Uczeni chrześcijańscy włączyli je do swoich badań filozoficznych w postaci imago Dei. W niniejszej pracy autor dokonał analizy dzieł św. Tomasza z Akwinu w celu ustalenia, jakie konsekwencje antropologiczne wynikają z idei stworzenia człowieka na obraz Boży. W pierwszej kolejności ustalono, że człowiek jako istota stworzona na obraz Boga uczestniczy poprzez swój intelekt w naturze Bożej. Dodatkowo przedstawione zostały trzy etapy uczestnictwa człowieka w Bogu. Następnie autor bronił klasycznej teorii Akwinaty przeciwko współczesnym reinterpretacjom jego myśli. Argumentowano, iż Akwinata słusznie utrzymuje, że jedynie intelektualna część duszy ludzkiej jest, ściśle rzecz biorąc, stworzona na Obraz Boży, natomiast ciało ludzkie (i inne stworzenia irracjonalne) upodabnia się do Boga na podobieństwo śladu.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Aguas, J. J. S. (2009). The notions of the human person and human dignity in Aquinas and Wojtyla. Kritike: An Online Journal of Philosophy, 3(1), 40–60. https://doi.org/10.25138/3.1.a.4.
2.Aquinas, T. S. (1895). Summa theologiae. Textum Leoninum.
3.Aquinas, T. S. (1933). Scriptum super Sententiis Magistri Petri Lombardi. Vol. III. (R. P. Maria Fabianus Moos, Ed.). P. Lethielleux.
4.Aquinas, T. S. (1970). Quaestiones disputatae de veritate. (R. Busa, Trans.) (Leonine, Vol. 22). The Aquinas Institute.
5.Aquinas, T. S. (1971). In duodecim libros metaphysicorum Aristotelis expositio (M. R. Cathala, & R.M. Spiazzi., Eds.). Marietti.
6.Aquinas, T. S. (1992). Expositio libri Boetii de Ebdomadibus. The Aquinas Institute.
7.Aquinas, T. S. (2012). Summa theologiae. The Aquinas Institute.
8.Augustinus, S. (1887). On the Trinity (A. W. Haddan, Trans.). In Philip Schaff (Ed.), Nicene and post-Nicene fathers (Vol. 3, pp. 1–228). The Christian Literature Company.
9.Augustinus, S. (1975). De diversis quaestionibus octoginta tribus (Almut Mutzenbecher, Ed.). Brepols.
10.Augustinus, S. (1982). Eighty-three different questions (D. L. Mosher, Trans.). Catholic Univ. of America Press.
11.Augustinus, S. (1996). O Trójcy Świętej (M. Stokowska, Trans.). Znak.
12.Boyd, C. A. (2007). Participation metaphysics, the imago Dei, and the natural law in Aquinas’s ethics. New Blackfriars, 88, 274–287. https://doi.org/10.1111/j.1741- 2005.2007.00149.x.
13.Bray, G. (1991). The significance of God’s image in Man. Tyndale Bulletin, 44(2), 195–225. https://doi.org/10.53751/001c.30514.
14.Brown, M. (2014). Imago Dei in Thomas Aquinas. The Saint Anselm Journal, 10(1), 1–11.
15.Bujak, J. (2010). Imago Dei jako źródło godności człowieka i wartości jego cielesności. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 15, 35–45.
16.Clines, D. J. A. (1968). The image of God in Man. Tyndale Bulletin, 19(1), 53–103. https://doi.org/10.53751/001c.30671.
17.Dziewulski, G. (2010). Epifanijny charakter tożsamości człowieka i jego znaczenie dla obecności Kościoła w społeczeństwie (po)nowoczesnym. Rocznik Teologii Katolickiej, 10, 48–66.
18.Eitenmiller, M. (2017). Grace as participation according to St. Thomas Aquinas. New Blackfriars, 98, 689–708. https://doi.org/10.1111/nbfr.12154.
19.Fabro, C., & Bonansea, B. M. (1974). The intensive hermeneutics of Thomistic philosophy: The notion of participation. The Review of Metaphysics, 27(3), 449–491. http://www.jstor.org/stable/20126484.
20.Irenaeus, S. (1857). Adversus haereses: Libri quinque. Cambridge University Press.
21.Jiang, L. (2018). Person and freedom in Thomas Aquinas’s philosophy. Divus Thomas, 121(3), 359–364. https://www.jstor.org/stable/48515188.
22.Kupczak, J. (2015). Trynitarny wymiar teologii Imago Dei. Różne możliwości interpretacji. In A. Baron, J. Kupczak, & J. D. Szczurek (Eds.), Rozwój dogmatu trynitarnego. Perspektywa historioznawcza (pp. 269–299). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.
23.McFarland, I. A. (2001). When time is of the essence: Aquinas and the “imago Dei.” New Blackfriars, 82, 208– 223. https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.2001. tb06476.x.
24.O’Neill, S. J. (2018). Why the imago Dei is in the intellect alone: A criticism of a phenomenology of sensible experience for attaining an image of God. The Saint Anselm Journal, 13(2), 19–41.
25.Peterson, R. S. (2016). The imago Dei as human identity: A theological interpretation. Eisenbrauns.
26.Plato. (1921). Sophist (H. N. Fowler, Trans.). In E. Capps, T. E. Page, & W. H. Rouse (Eds.), Plato II (pp. 259–459). The Loeb Classical Library: William Heinemann.
27.Plato. (1888). Tτίμαιος-Timaeus (R. D. Archer-Hind, Trans & Ed.). Macmillan & Co.
28.Plotinus. (1980). Enneads (A. H. Armstrong, Trans.). Harvard University Press.
29.Schoot, H. J. M. (2020). Thomas Aquinas on human beings as image of God. European Journal for the Study of Thomas Aquinas, 38, 33–46. https://doi. org/10.2478/ejsta-2020-0003.
30.Spencer, M. K. (2018). Perceiving the image of God in the whole human person. The Saint Anselm Journal, 13(2), 1–18.
31.Tertullian. (1894). De baptismo liber. Aemilii Kroymann.
32.Waldron, J. (2012). The Image of God: rights, reason, and order. In J. Witte Jr, & F. S. Alexander (Eds.), Christianity and human rights: An introduction (pp. 216–235). Cambridge: Cambridge University Press.
33.Vainio, O.-P. (2019). Imago Dei and Human Rationality. Zygon 49, 121–134. https:// doi.org/10.1111/zygo.12065.
34.Van Nieuwenhove, R. (2001). In the image of God: The Trinitarian anthropology of St Bonaventure, St Thomas Aquinas, and the blessed Jan Van Ruusbroec. Irish Theological Quarterly, 66, 109–123. https://doi.org/10.1177/002114000106600203.
35.The New American Bible: IntraText. (n.d.). https://www.vatican.va/archive/ ENG0839/__P3.HTM.
36.John Paul II, S. (1979). Man becomes the image of God by communion of persons. Papal address to general audience. Retrieved April 15, 2022, from https://www. ewtn.com/catholicism/library/man-becomes-the-image-of-god-by-communionof- persons-8554.
37.International Theological Commission. (2004). Communion, and stewardship: Human persons created in the image of God. Retrieved April 15, 2022, from https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/ rc_con_cfaith_doc_20040723_communion-stewardship_en.html.