Acta Iuris Stetinensis

Vorher: Zeszyty Naukowe. Roczniki Prawnicze

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2025.52-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 1/2025 (52)
Dyplomacja w porządku postwestfalskim – przypadek Unii Europejskiej

Autoren: Danuta Kabat-Rudnicka ORCID
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Schlüsselbegriffe: porządek postwestfalski dyplomacja Unia Europejska Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe:2025-03
Seitenanzahl:16 (25-40)
Cited-by (Crossref) ?:
Anzahl der Downloads ?: 37

Abstract

Dyplomacja jest tradycyjną domeną państw. Jednakże dzisiaj w świecie postwestfalskim, jest również skutecznie prowadzona przez aktorów niepaństwowych, w tym przez organizacje międzynarodowe. Takim niepaństwowym aktorem, i zarazem podmiotem prawa międzynarodowego, jest Unia Europejska. I chociaż gros działań Unii zamyka się w obszarze niskiej polityki, to jest ona również obecna na polu wysokiej polityki, prowadząc politykę zagraniczną. W coraz większym stopniu angażuje się w sprawy międzynarodowe, stąd też na znaczeniu zyskuje unijna dyplomacja. Celem artykułu jest przybliżenie aktorów niepaństwowych działających w obszarze dyplomacji na przykładzie Unii Europejskiej. W artykule zastosowane zostało podejście typowe dla nauki o stosunkach międzynarodowych i prawa międzynarodowego publicznego. Rozważania koncentrują się wokół takich kwestii, jak: ład postwestfalski, Europejska Służba Działań Zewnętrznych będąca narzędziem organizacyjnym dyplomacji unijnej oraz dyplomacja Unii Europejskiej. Przedmiotowe rozważania prowadzone są przy zastosowaniu metody dogmatycznej, analizy przypadku i komparatystyki prawniczej.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Adler-Nissen R., Theorising the EU’s Diplomatic Service: Rational Player or Social Body?, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 17–41.
2.Austermann F., Representing the EU in China: European Bilateral Diplomacy in a Competitive Diplomatic Environment, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 288–305.
3.Bátora J., The ‘Mitrailleuse Effect’: The EEAS as an Interstitial Organization and the Dynamics of Innovation in Diplomacy, „Journal of Common Market Studies” 2013, vol. 51, no. 4, s. 598–613.
4.Bátora J., Spence D., Introduction: The EEAS as a Catalyst of Diplomatic Innovation, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 1–16.
5.Bickerton Ch.J., European Integration: From Nation-States to Member States, Oxford 2012.
6.Butler G., The European Union and Diplomatic Law: An Emerging Actor in Twenty-First Century Diplomacy, w: P. Behrens (eds.), Diplomatic law in a new millennium, Oxford 2017, s. 319–340.
7.Duquet S., EU Diplomatic Law, Oxford 2022.
8.Guimarães F.A., Speak up! Getting the EU a Voice at the UN General Assembly, w: J.A. Koops, G. Macaj (eds.), The European Union as a Diplomatic Actor, Houndmills–Basingstoke–
9.Hampshire 2015, s. 88–102.
10.Hocking B., Melissen J., Riordan S., Sharp P., Futures for diplomacy. Integrative Diplomacy in the 21st Century, Report, No. 1, October 2012, https://www.clingendael.org/sites/default/files/2016-02/20121030_research_melissen.pdf.
11.Kleistra Y., Willigen N. van, Evaluating the Impact of EU Diplomacy: Pitfalls and Challenges, w: J.A. Koops, G. Macaj (eds.), The European Union as a Diplomatic Actor, Houndmills–Basingstoke–Hampshire 2015, s. 52–68.
12.Linklater A., The Transformation of Political Community: Ethical Foundations of the Post-Westphalian Era, Cambridge 1998.
13.Manners I., Whitman R., Normative Power and the Future of EU Public Diplomacy, w: M.K. Davis Cross, J. Melissen (eds.), European public diplomacy: soft power at work, New York 2013, s. 183–203.
14.Onestini C., A Hybrid Service: Organising Efficient EU Foreign Policy, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 65–86.
15.Pietraś M., Marzęda K., Późnowestfalski ład międzynarodowy, Lublin 2008.
16.Raube K., Democratic Accountability and EU Governance: The EEAS and the Role of the European Parliament, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 140–156.
17.Spence D., From the Convention to Lisbon: External Competence and the Uneasy Transition for Geneva Delegations, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 219–240.
18.Spence D., The EEAS and Its Epistemic Communities: The Challenges of Diplomatic Hybridism, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 43–64.
19.Teschke B., Metamorphoses of European territoriality. A historical reconstruction, w: M. Burgess, H. Vollaard (eds.), State Territoriality and European Integration, London–New York 2006, s. 37–66.
20.The EU at the United Nations, September 2022, https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/The%20EU%20at%20the%20United%20Nations.pdf.
21.Unia Europejska, Europejska Służba Działań Zewnętrznych, https://www.eeas.europa.eu/_en.
22.Weston A., Mérand F., The EEAS and Crisis Management: The Organisational Challenges of a Comprehensive Approach, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 323–340.
23.Wouters J., Duquet S., Unus inter plures? The EEAS, the Vienna Convention and International Diplomatic Practice, w: D. Spence, J. Bátora (eds.), The European External Action Service: European Diplomacy Post-Westphalia, Basingstoke 2015, s. 159–174.
24.Zieliński M., Charakter prawny i zadania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, „Państwo i Prawo” 2014, nr 10, s. 85–97.