Annales Neophilologiarum

ISSN: 1734-4557     eISSN: 2353-2823    OAI    DOI: 10.18276/an.2015.9-09
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 9 (2015)
La formazione dell’autonomia e lo sviluppo della riflessività di futuri insegnanti sull’esempio di un tirocinio professionale di lingua francese

Autorzy: Anna Niedzielko
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Filologiczny
Słowa kluczowe: autonomia insegnanti principianti preparazione pedagogica riflessione teorie soggettive
Data publikacji całości:2015
Liczba stron:15 (143-157)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

L’articolo tratta la concezione di teorie soggettive elaborate da studenti in fase di preparazione pedagogica nonché la loro influenza sullo sviluppo di autonomia dei futuri insegnanti. La seconda parte presenta i risultati della ricerca condotta durante il tirocinio professionale tra gli insegnanti principianti di lingua francese, avente come scopo l’analisi di tale esperienza sulla verifica delle teorie soggettive e lo sviluppo dell’autonomia dell’insegnante.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Caroll D., 2005, Learning through interactive talk: A school-based mentor teacher study group as a context for professional learning, “Teaching and Teacher Education”, No. 21, pp. 457–473.
2.Kulińska A., 2011, Proces uczenia się przyszłych nauczycieli, [in:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa, pp. 226–236.
3.Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
4.Michońska-Stadnik A., 2009, Od wyboru podręcznika do rozwoju autonomicznego poznania. Rola refleksji w kształceniu nauczycieli języków obcych, [in:] Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, eds. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak, A. Pietrzykowska, Poznań–Kalisz, pp. 97–106.
5.Michońska-Stadnik A., 2013, Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych, Wrocław.
6.Newby D., Allan R., Fenner A.B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K., 2007, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, Warszawa.
7.Stuart C., Thurlow D., 2000, Making in their own: Preservice teachers’experiences, beliefs, and class-room practices, “Journal of Teacher Education”, No. 51, pp. 113–121.
8.Szymankiewicz K., 2013, Kształtowanie refleksyjnych postaw przyszłych nauczycieli języka francuskiego – rola internetowego, dydaktycznego forum dyskusyjnego, „Języki Obce w Szkole”, No. 1, pp. 46–51.
9.Wilczyńska W., 1999, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Poznań.
10.Wilczyńska W., 2002, Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej, Poznań.