Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2024.57-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2024 (57)
Wykorzystanie bloga internetowego jako nowoczesnego narzędzia służącego do kreowania wizerunku wybranych polskich firm w branży modowej

Autorzy: Ewa Alicja Magiera ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Instytut Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Słowa kluczowe: internet media społecznościowe firma działalność gospodarcza wizerunek blogi modowe
Data publikacji całości:2024-05
Liczba stron:16 (53-68)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem tego artykułu było ukazanie potencjału, jaki tkwi w blogach modowych. W związku z tym poddano analizie wykorzystanie blogów modowych jako narzędzia do budowania strategii wizerunkowej wybranych firm z branży mody w latach 2012–2023. Starano się uzyskać odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1) jakie były okoliczności powstania blogów modowych w Polsce w latach 2012–2023 i czy były one dość często wykorzystywane przez polskie firmy odzieżowe jako narzędzie komunikacji; 2) czym się charakteryzowały prezentowane treści i w jaki sposób były prowadzone blogi polskich właścicielek firm modowych; 3) w jakim stopniu działalność blogerek modowych wpływała na rozpoznawalność marek własnych i współzałożycielskich; 4) jaką skalę oddziaływania blogów modowych na zachowania konsumenckie odnotowano w latach 2010–2023? Wykorzystano następujące metody badawcze: analizę ilościową, historyczną, behawioralną, decyzyjną i komparatystyczną. Po przeprowadzeniu badań stwierdzono, że blogi modowe miały istotny wpływ na promowanie wizerunku marek modowych blogerek. Blog był postrzegany jako skuteczny kanał informacyjny o dużym potencjale kreowania treści wizerunkowych firm z branży mody.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Archiwum blog Jessica Mercedes Krischner. https://web.archive.org/web/20140928112149/http://www.jemerced.com (17.10.2023).
2.Blog Julia Kuczyńska. https://maffashion.pl/?br=//madamejulietta.blogspot.com (17.10.2023).
3.Blog Paulina Jagodzińska. https://paulajagodzinska.pl (25.10.2023).
4.Buchner, A., Maryl, M. (2016). Nowi literaci. Warsztat twórczy blogerów w kontekście współczesnych przemian kultury literackiej. W: W. Doliński, J. Żurko, K. Grzeszkiewicz-Radulska, S. Mecfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych (s. 33–51). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
5.Budzik, A. (2020). Eppram. Pobrano z: https://szytewpolsce.wordpress.com/2020/05/17/eppram (18.10.2023).
6.Dąbrowska, I. (2013). Margaret dla Staff by Maff – kolekcja 2013. Pobrano z: https://lamode.info/margaret-dla-staff-by -maff-kolekcja-lato-2013.html (18.10.2023).
7.Digital Raport 2023 Poland. Pobrano z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland (15.10.2023).
8.Facebook. Paulina Jagodzińska. https://www.facebook.com/paula.jagodzinska/?locale=pl_PL (15.10.2023).
9.Facebook. Jessica Mercedes Krischner. https://www.facebook.com/jemerced/?locale=pl_PL (15.10.2023).
10.Facebook. Julia Kuczyńska. https://www.facebook.com/MAFFASHION.official (15.10.2023).
11.FASHIONPOST (2020). Eppram-Maffashion przedstawia swoją autorską markę. Pobrano z: https://fashionpost.pl/ eppram-maffashion-przedstawia-swoja-autorka-marke (17.10.2023).
12.Gajoch, E. (2022). Kim jest Chiara Ferragni? Poznaj historię najpopularniejszej blogerki. Pobrano z: https://runway. modivo.pl/kim-jest-chiara-ferragni-poznaj-historie-najpopularniejszej-blogerki (17.10.2023).
13.Gumkowska, A., Maryl, M., Toczyski, P. (2009). Blog to… blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl. Instagram. Paulina Jagodzińska. https://www.instagram.com/paula_jagodzinska/?hl=pl (20.10.2023). Instagram. Jessica Mercedes Kirschner. https://www.instagram.com/jemerced (20.10.2023).
14.Instagram. Julia Kuczyńska. https://www.instagram.com/maffashion_official/?hl=pl (20.10.2023).
15.Instagram. Chiara Ferragni. https://www.instagram.com/chiaraferragni (18.10.2023).
16.JastrząbPost (2021). Maffashion o konflikcie z Jessiką Mercedes. Pierwszy raz ujawniła, co je poróżniło. A kiedyś spały nawet pod jedną kołdrą. Pobrano z: https://jastrzabpost.pl/newsy/maffashion-o-konflikcie-z-jessica-mercedesco- je-poroznilo_1100041.html (5.12.2023).
17.Kall, J., Sempruch-Krzemińska, K. (2017). Blogi modowe – silne narzędzie w ręku marketera. Marketing i Rynek, 7, 23–24.
18.Kall, J. (2018). Marka i jej kapitał. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 87–93). Warszawa: PWE.
19.Kall, J., Sempruch-Krzemińska K. (2018). Komunikacja marki modowej. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 169–196). Warszawa: PWE.
20.Kowalska, M. (2017). MOIESS Swimwear-Jessica Mercedes zakłada swoją markę odzieżową. Pobrano z: https://www. elle.pl/artykul/moiess-swimwear-jessica-mercedes-zaklada-swoja-marke-odziezo#moiess-stroje-kapielowe-byjessica- mercedes-kirchner-1 (10.10.2023).
21.Magiera, E.A. (2023). Budowanie, kreowanie oraz działalność firm modowych w mediach społecznościowych przy wykorzystaniu bloga. Praca magisterska. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
22.Maryl, M., Niewiadomski, K., Kidawa, M. (2016). Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 2, 53–73.
23.Michałowska, M. (2016). Wykorzystanie bloga i społeczności wirtualnych w biznesie. W: A. Barska (red.), Reklama wczoraj i dziś (s. 117–135). Warszawa: Difin. Perchla-Włosik, A. (2018). Źródła informacji i inspiracji w procesie zakupu modowego. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 47–60). Warszawa: PWE.
24.Posełek, M. (2018). Jessica Mercedes startuje z własną marką odzieżową. Pobrano z: https://fashionbiznes.pl/jessicamercedes- stworzyla-autorska-marke-veclaim (10.10.2023).
25.Posner, H. (2019). Marketing mody. Strategia, branding i promocja. Warszawa: ARKADY.
26.Sempruch-Krzemińska, K. (2018). Komunikacja marki modowej. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 169–196). Warszawa: PWE.
27.Szulc M. (2019). Od gatunku do wizerunku. Autokrealcje blogerów modowych w mediach społecznościowych. Rozprawa doktorska. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wittenberg, A. (2013).
28.Maffasfion w kampanii Bershki. Julia Kuczyńska jedną z najlepszych modowych blogerek na świecie. Pobrano z: https://natemat.pl/56513,maffashion-w-kampanii-bershki-julia-kuczynska-jedna-z-najlepszy ch-modowych-blogerek-na-swiecie (12.12.2023).
29.WIXBlog (2022). Najpopularniejsze rodzaje blogów w 2023 r. Topowa dwudziestka (10.03.2022). Pobrano z: https:// pl.wix.com/blog/artykul/najpopularniejsze-rodzaje-blogow (16.12.2023).
30.Wojtczak, A. (2019). Blogerki modowe kiedyś i dziś: Jessica Mercedes. Pobrano z: https://www.elle.pl/artykul/blogerki- modowe-kiedys-i-dzis-jessica-mercedes#blogerki-modowe-kiedys-i-dzis-jessica-mercedes-2010-rok-fot-1 (5.12.2023).
31.Wojtczak, A. (2019). Jessica Mercedes i Maffashion w kampanii Zalando beauty. Pobrano z: https://www.elle.pl/artykul/ jessica-mercedes-i-maffashion-w-kampanii-zalando-beauty-190508012206#maff-w-kampanii-zalando (6.12.2023).
32.Wchal, S. (2014). Beauty.Fashion.Shopping-Paula Jagodzińska. Pobrano z: https://exclusivemag.pl/liczy-sie-co-tuteraz- rozmowa-z-paulina-jagodzinska (17.10.2023).
33.Zelezny, Ł. (2020). Najlepsze blogi modowe 2023. Top polskich blogów i blogerek piszących o modzie. Pobrano z: https:// socialmedia.pl/najlepsze-blogi-modowe (12.12.2023).