Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2024.57-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2024 (57)
Internet, nowe technologie i AI w budowaniu widoczności badaczy − przyczynek do badań nad innowacyjnością sposobów upowszechniania nauki na przykładzie badaczy w dziedzinie nauk społecznych

Autorzy: Ewa Włodyka ORCID
Politechnika Koszalińska, Wydział Humanistyczny
Słowa kluczowe: nowe technologie nauki społeczne politologia upowszechnianie nauki komercjalizacja nauki ocena wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki
Data publikacji całości:2024-05
Liczba stron:16 (69-84)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Spotykamy się z różnymi postawami – od: „jestem skazany na współpracę ”, po – „nie potrzebuję internetu, nowych technologii i AI do popularyzacji nauki”. Niemniej, niezależnie od indywidualnych ocen, rośnie znaczenie cyfrowych form upowszechniania wyników badań i dzielenia się wiedzą. Czy w dziedzinie nauk społecznych jest to trend prowadzący od fakultatywności do obligatoryjności wykorzystania nowych technologii w pracy badawczej? W artykule przedstawiono wyniki badań przyczynkowych nad wykorzystaniem nowych technologii, internetu i AI w popularyzacji, upowszechnianiu czy komercjalizacji badań społecznych. Omówiono ich wykorzystanie na przykładzie konkretnych cyfrowych rozwiązań. Zwrócono także uwagę na źródła zdobywania wiedzy o innowacyjności w popularyzacji nauki.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.A unique international platform for leaders from the worlds of science, business, politics, the arts and society (2022). Pobrano z: https://falling-walls.com/ (16.12.2022).
2.Bokowy, D. (2021). Najpopularniejsze kanały social media – który sprawdzi się w twoim biznesie? Pobrano z: https:// morebananas.pl/blog/najpopularniejsze-kanaly-social-media (16.12.2022).
3.Borowska, D., Rozworska, N. (2022). Wpływ internetu na sposób komunikowania polityków z elektoratem. Acta Politica Polonica, 53, 75–87.
4.Brosz, M., Bryda, G., Siuda, P. (2017). Big data i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13 (2), 6–23.
5.Buduj wizerunek i daj się znaleźć. (2022). Pobrano z: https://portal.umk.pl/pl/event/buduj-wizerunek-i-daj-sie-znalezc (16.12.2022).
6.Czarkowski, J., Siwicki, M. (2015). Plakat naukowy – źródło informacji i narzędzie upowszechniania wiedzy. Warszawa: „Nowoczesne Mazowsze” Mazowiecka Fundacja Społeczna.
7.Dorochowicz, M. (2019). Internet jako miejsce publiczne w rozumieniu prawa wykroczeń. Studenckie Zeszyty Naukowe, 22 (41), 57–68.
8.Free Influencer Search Tool to Find the Top Science Instagram Influencers in Poland. Pobrano z: https://influencermarketinghub. com (16.12.2022).
9.Frequently Asked Questions. Writefull. Pobrano z: https://www.writefull.com/ (20.12.2022).
10.Habermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Hoffman, I., Karpiuk, M. (2022). E-administration in Polish and Hungarian Municipalities – a Comparative Analysis of the Regulatory Issues. Lex localis – Journal of Local Self-Government, 20 (3), 617–640.
12.Kowalski, A.M., Weresa, M.A. (2019). Konkurencyjność międzynarodowa w kontekście rozwoju przemysłu 4.0. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Kulczycki, E. (2013). Blog naukowy oraz inne narzędzia promocji nauki i naukowca w sieci. Pobrano z: https://nauka. uj.edu.pl/promosaurus/blog-nauk (16.12.2022).
13.Łachacz, T. (2022). Technologie faster a bezpieczeństwo reagujących w sytuacjach kryzysowych. Zeszyty Naukowe SGSP, 82, 209–218.
14.Majorek, M., Olszyk, S., Winiarska-Brodowska, M. (2018). Cyberpolityka: Internet jako przestrzeń aktywności politycznej. Warszawa: Texter. O Nauce Polskiej. Pobrano z: https://nauka-polska.pl/#/home/update?_k=qdr2x9 (16.12.2022).
15.Osica, N. Kilka słów o mnie. Pobrano z: https://proscience.pl/o-nas/natalia-osica/ (16.12.2022).
16.Osica, N., Niedzicki, W. (2017). Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Ośrodek Studiów Wschodnich/ Podcasty. Pobrano z: https://www.osw.waw.pl/pl/podcasty (29.11.2022).
17.Patronite.pl. Jak to działa? Pobrano z: https://patronite.pl/jak_to_dziala (16.12.2022).
18.Pomorze Zachodnie. Warsztaty. Pobrano z: https://rejestracja.appn.pl/apn/kursy/209,Warsztaty.html (20.12.2022).
19.Sikora-Gaca, M. (2021). Broker innowacji – specjalista ds. komercjalizacji nauki. Pobrano z: https://naukipolityczne. ukw.edu.pl/jednostka/wydzial-nauk-o-polityce/studia_podyplomowe/64085/broker-innowacji---specjalista-dskomercjalizacji- nauki (20.12.2022).
20.Siuda, P. (2006). Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach. Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skrzypczak, J. (2022). Czy należy prawnie regulować funkcjonowanie platform mediów społecznościowych? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura, 14 (1), 76–95.
21.Spotify.com. Czym jest Spotify? Pobrano z: https://support.spotify.com/pl/article/what-is-spotify (16.12.2022).
22.Tataj, M., Rola nauki w służbie innowacyjnego społeczeństwa. Pobrano z: https://magazynterazpolska.pl/pl/a/rola-nauki- w-sluzbie-innowacyjnego-spoleczenstwa (16.12.2022).
23.Unia Europejska. Dziedzinowe repozytoria otwartych danych badawczych. Pobrano z: https://drodb.icm.edu.pl/ (29.11.2022).
24.Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Nowe technologie. Encyklopedia zarządzania. Pobrano z: https://mfiles.pl/pl/ index.php/Nowe_technologie.
25.Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668.
26.Ustawa z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Dz.U. 2016 poz. 2045 z późn. zm.
27.Wais, K. (2013). Synergia badań społecznych, analiz statystycznych i nowych technologii – nowe możliwości i zastosowania. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (41), 203–216.
28.Witamy na stronie Polskiej Bibliografii Naukowej. Pobrano z: https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/home (16.12.2022).
29.Zdziebłowski, S. (2021). Popularyzacja jest dziś w środowisku akademickim działaniem naturalnym (wywiad). Pobrano z: https://proscience.pl/natalia_posts/popularyzacja-jest-dzis-w-srodowisku-akademickim-dzialaniemnaturalnym- wywiad/ (16.12.2022).
30.Żukowski, M. (2017). Ty w social mediach. Podręcznik budowania marki osobistej dla każdego. Gliwice: Helion.