Autorzy: |
Danuta
Umiastowska
![]() University of Szczecin, Institute of Physical Culture Sciences, Szczecin, Poland Lila Pławińska-Kopeć ![]() Vocational School Complex No. 3 in Szczecin, Szczecin, Poland |
Słowa kluczowe: | health education secondary school physical education teacher |
Data publikacji całości: | 2022 |
Liczba stron: | 14 (13-26) |
The authors would like to inform you that the article is based on a publication that appeared as a preprint at www.preprints.org in non-reviewed version (DOI: 10.20944 / preprints202110.0257.v1).
This article has undergone a double-blind peer review and has been revised and amended as appropriate.
1. | Borzucka-Sitkiewicz, K. (2016). Realizacja koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce. Raport z badań przeprowadzonych w szkołach z krajowym certyfikatem Szkół Promujących Zdrowie, CHOWANNA, 2 (47), 251–268. |
2. | Bulska, J. (2017). Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w Szkole Promującej Zdrowie - działalność na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym. Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji HUMANUM, 25 (2), 155–-162. |
3. | Charzyńska‑Gula, M., Jaworska, M., Bogusz, R., Kocka, K., Domżał‑Drzewicka, R., Wasil, A. (2013). Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum w świetle opinii wybranej grupy uczniów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19 (4), 431–438. |
4. | Condello, G., Capranica, L., Stager, J., Forte, R., Falbo, S., Di Baldassarre, A. (2016). Se-gura-Garcia, C., Pesce, C. Physical activity and health perception in aging: Do body mass and satisfaction matter? A three-path mediated link. PLoS ONE, 11 (9), DOI:10.1371/journal.pone.0160805. |
5. | Curi, V.S., Vilaça, J., Haas, A.N., Fernandes, H.M. (2018). Effects of 16-weeks of Pilates on health perception and sleep quality among elderly women. Arch. Gerontol. Geriatr., 74, 118–122, DOI: 10.1016/j.archger.2017.10.012. |
6. | Czechowski, M., Żukowska, Z. (2010). Kompetencje nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 61 (4), 395–399. |
7. | Gaweł, A. (2016). Szkoła i nauczyciel wobec współczesnych wyzwań promocji zdrowia dzieci i młodzieży. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXV, 3, 137–152. |
8. | Górna-Łukasik, K. (2017). Kwestionariusz oceny realizacji wychowania fizycznego w szkole średniej konstrukcja i weryfikacja metodologiczna. Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, (33–36), 1–4, 7–18. |
9. | Górna-Łukasik, K., Skalik, K.. (2021). Wychowanie do zdrowego stylu życia w szkole średniej w opiniach studentów. Integracja ogólnoszkolna. In: Współczesne problemy wychowania fizycznego part 4, [eds]. J. Polechoński, K. Skalik. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice, 9-26. |
10. | Hallal, P., Andersen, L., Bull, F., Guthold, R., Haskell, W., Eklund, U. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The Lancet, 380, 147–157. |
11. | Han, M.K. (2003). Public Health Science. Hyungseul Press: Gyeonggi. |
12. | Kap, K., Skowronek, E., Sarnecka, J. (2017). Rola szkoły w kształtowaniu zdrowego stylu życia uczniów na przykładzie opinii młodzieży licealnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, 72 (2) sectio B, 163–178. |
13. | Kędzior, M. (2019). Współczesna edukacja zdrowotna na poziomie wczesnoszkolnym. In: Współczesne poszukiwania w pedagogice. Teoria – badania – praktyka w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, terapii pedagogicznej i szeroko rozumianych nauk o wychowaniu t. 47 (1), [ed.] M.J. Żmichrowska. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu: Wałbrzych, 255–270. |
14. | Kostencka, A. (2012). Edukacja zdrowotna – oczekiwania, priorytety, wskazówki. In: Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym. Realizacja podstawy programowej. [eds. ] A. Kostencka, A., Śmiglewska, M., Szark-Eckardt, M. Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski, Bydgoszcz, 11–48. |
15. | Linca-Ćwikła, A. (2016). Wpływ środowisk wychowawczych na kształtowanie zachowań zdrowotnych młodzieży. In: Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. [eds.] A. Łuczyński, I. Gumińska-Sagan. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 297–313. |
16. | Łomińska, K. (2014). Zakres realizacji edukacji zdrowotnej w IV etapie edukacji szkolnej. E-Wydawnictwo Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej, 39–45. |
17. | Nowak, P. F. (2012). Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole w opiniach nauczycieli. Medycyna Ogólna I Nauki o Zdrowiu, 18 (3), 171–175. |
18. | Nutbeam, D., Levin-Zamir, D., Rowlands, G. (2018). Health Literacy in Context. Int. J. Envi-ron. Res. Public Health, 15, 2657, DOI:10.3390/ijerph15122657 |
19. | Obodyńska, E. (2016). Koncepcja edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole–- geneza i celowość realizacji. Edukacja – Technika–- Informatyka, 4 (18), 57–63. |
20. | Olejniczak-Nowakowska, M. (2014). Adresaci działań z zakresu edukacji zdrowotnej. In: Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna z elementami pedagogiki.[eds.] J. Woźniak-Holecka, R. S. Braczkowski. Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice, 91–103. |
21. | Ostrowska, M. (2014). Edukacja zdrowotna jako koncepcja wychowania we współczesnej szkole. In: Osoba - edukacja, aktywność fizyczna, zdrowie.[eds.] A. Kostencka, H. Żukowska M. Szark-Eckardt, M.R. Muszkieta, E. Bendíková. Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski: Bydgoszcz, 68–80. |
22. | Popławska, A., Jacewicz, A. (2019). Działania na rzecz rozwijania kompetencji zdrowotnych dzieci i ich efektywność. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 7, 1 (13), 25–41. |
23. | Rasmus, P., Stetkiewicz-Lewandowicz, A., Talarowska, M., Sobów, T. (2013). Edukacja zdrowotna z perspektywy współczesnych wyzwań i zagrożeń. Polski Merkuriusz Lekarski, XXXIV (204), 363–367. |
24. | Rogacka, A. (2019). Edukacja zdrowotna w podstawie programowej. Liceum ogólnokształcące. Technikum. Zeszyt 3. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa. |
25. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dziennik Urzędowy, 2017, item 356. |
26. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Urzędowy, 2018, item 467. |
27. | Schulte-Körne, G. (2016). Mental health problems in a school setting in children and ado-lescents. Deutsche Arzteblatt International, 113 (11), 183–190, DOI: 10.3238/arztebl.2016.0183 |
28. | Sęk, H., Cieślak, R. (2012). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. |
29. | Sentell, T., Vamos, S., Okan, O. (2020). Interdisciplinary Perspectives on Health Literacy Re-search Around the World: More Important Than Ever in a Time of COVID-19. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17 (3010). DOI:10.3390/ijerph17093010 |
30. | Szkudlarek, A., Kaźmierczak, A., Kowalska, J.E. (2016). Rola i miejsce edukacji zdrowotnej w programach nauczania łódzkich szkół licealnych. In: Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, [eds.] A. Kaźmierczak, J.E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: Łódź, 169–183. |
31. | Szpak, M. (2020). Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w realizacji założeń edukacji zdrowotnej na zajęciach wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne, XVI (2), 28–53. |
32. | Świtała, S., Gnitecka, J., Supiński, J. (2016). Pożądane cechy nauczyciela wychowania fizycznego w oczach uczniów i ich rodziców. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 1 (15), 5–14. |
33. | Świtała, S. Bukowska, K. (2016). Edukacja zdrowotna w opinii uczniów X LO we Wrocławiu. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 2 (16), 35–44. |
34. | Truszkiewicz, A., Olejniczak, D., Religioni, U., Skonieczna, J. (2015). Edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym – badanie opinii i oczekiwań uczniów gimnazjów i liceów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21 (1), 24–28. |
35. | Tuszyńska, L. (2012). Wpływ edukacji zdrowotnej na styl życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Rocznik Świętokrzyski, Seria B – Nauki Przyrodnicze, 33, 121–138. |
36. | Wojciechowska, K. (2014). Nauczyciel - przewodnikiem w procesie promowania zdrowia w szkole. Roczniki Pedagogiczne, 6 (42), 2, 127–141. |
37. | Wolny, B. (2019). Edukacja zdrowotna w szkole Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa. |
38. | Woynarowska, B. (2010). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. |
39. | Woynarowska, B. (2011). Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej. In: Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, [ed.] B. Woynarowska. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa, 13-18. |
40. | Wrona-Wolny, W., Makowska, B. (2011). Opinie studentów - przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego dotyczące realizowanych przez nich zajęć z edukacji zdrowotnej w szkole. Hygeia Public Health., 46 (4), 477–483. |
41. | Zadarko-Domaradzka, M. (2015). Realizacja edukacji zdrowotnej w podkarpackich szkołach po reformie programowej w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 48, 119–126. |
42. | Zaleski-Ejgierd, A. (2014). Wychowanie fizyczne w szkołach - metody prowadzenia edukacji zdrowotnej. Kontrola Państwowa, 59, 5 (358), 39–54. |
43. | Żuchelkowska, K. (2013). Edukacja zdrowotna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego: Bydgoszcz. |