Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2024.40-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 40/2024
The Dogmatic Aspect of Postmodernity in a Theological Perspective
(Dogmatyczny aspekt ponowoczesności w perspektywie teologicznej)

Autoren: Bogdan Ferdek ORCID
Pontifical Faculty of Theology in Wrocław, Poland
Schlüsselbegriffe: ponowoczesność dogmat postęp równość transhumanizm poprawność polityczna
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe:2024-12-10
Seitenanzahl:12 (9-20)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Ponowoczesność z jednej strony zwalcza chrześcijańskie dogmaty, a z drugiej strony na ich miejsce proponuje dogmaty własne. U podstaw niniejszego artykułu stoi następujący problem: czy dogmat w przedchrześcijańskim znaczeniu funkcjonuje w ponowoczesności i jak go można ocenić w świetle katolickiej dogmatyki? Droga prowadząca do rozwiązania problemu składa się z trzech etapów. Pierwszy etap ukaże podstawowe dogmaty ponowoczesności, którymi są: postęp, równość, wolność od tragizmu ludzkiej egzystencji. Kolejny etap będzie poświęcony próbom narzucania społeczeństwom postmodernistycznych dogmatów poprzez mechanizmy poprawności politycznej. Ponowoczesne dogmaty mają bowiem nie tylko wymiar doktrynalny, lecz również zobowiązujący. Ostatni etap przyniesie natomiast teologiczną krytykę postmodernistycznych dogmatów. Ponowoczesne dogmaty są zadłużone dogmatami chrześcijańskimi. Transcendentną treść tych ostatnich chcą ugruntować w immanentnej rzeczywistości. Stwórczego Boga sprowadzają do twórczego człowieka jako promotora postępu i emancypacji, równość – do negacji wszelkich różnic, wolność od tragizmu egzystencji do transhumanistycznej "śmierci śmierci".
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Benedict XVI in conversation with Peter Seewald, Światłość świata, Kraków 2011.
2.Buttiglione R., Prymat sumieni w polityce, in: Kościół w czasach Jana Pawła II, Lublin 2005.
3.Chlewiński Z., Herbut J., Janeczek S., Kowalczyk S., Mariański J., Ideologia, II Istota, in: Encyklopedia katolicka VI, Lublin 1993, p. 1409.
4.Chyła J., Jezus Chrystus Jana Pawła II, Pelplin 2007.
5.Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.
6.Falenczyk M., Transhumanizm czy humanizm. Krytyczne spojrzenie na nową ideologię, "Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego" 38 (2018) 1, pp. 243–263.
7.Harari Y. N., Homo deus: Krótka historia jutra, Kraków 2018.
8.Herbut J., Artykuły i szkice. Z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz etyki i metaetyki, Opole 2008.
9.Jaroszyński P., Ideologia, in: A. Maryniarczyk (ed.), Powszechna encyklopedia filozofii IV, Lublin 2003, pp. 731–734.
10.Kongregacja Nauki Wiary, O współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, Kraków 2004.
11.Kołakowska A., Czy możliwa jest religia?, “Teologia Polityczna”, https://teologiapolityczna. pl/agnieszka-kolakowska-czy-mozliwa-jest-religia [accesssed 19.07.2024].
12.Kołakowski L., Jezus ośmieszony, Kraków 2014.
13.Kuczyński J., Homo creator, Warszawa 1976.
14.Leśniak A., “Political correctness,” czyli o etycznej wrażliwości języka, “Studia Ekonomiczne.
15.Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 313 (2017), pp. 147–160.
16.Misztal D., Religijne aspekty transhumanizmu, in: P. Grabarczyk, T. Sieczkowski (eds.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Łódź 2017, pp. 135–156.
17.Ratzinger J., Ku „dojrzałości” wiary w Chrystusa, “L`Osservatore Romano” 6 (2005), pp. 29–31.
18.Ślęczka P., „Prawda jak powietrze”. Wojciecha Chudego filozofia kłamstwa społecznego, "Ethos" 79–80 (2007), pp. 152–164.