Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2024.40-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 40/2024
Radio Communication Strategies on the Example of Selected Religious Radio Stations
(Radiowe strategie komunikacyjne na przykładzie wybranych rozgłośni religijnych)

Autorzy: Katarzyna Zagórska ORCID
Adam Mickiewicz University in Poznań, Poland | Institute of Polish Philology
Słowa kluczowe: radio radio religijne Radio Emaus Radio Orthodoxia strategie komunikacyjne
Data publikacji całości:2024-12-10
Liczba stron:25 (235-259)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł stanowi pragmalingwistyczną refleksję nad współczesnymi polskimi mediami. Przedmiot badań zawężono do radiofonii religijnej. W celu zaprezentowania jej różnych modeli, opisowi poddano prawosławne Radio Orthodoxia z Białegostoku i katolickie Radio Emaus z Poznania. Zbadano koncepcję programową obu stacji, a także wybrane przykłady przekazu antenowego ze szczególnym uwzględnieniem tygodnia 3–10.12.2023 r. Celem nie było porównywanie obu rozgłośni, ale prezentacja form ich programowej realizacji (z dominantą konfesyjną w Radiu Orthodoxia, a preewangelizacyjną w Radiu Emaus), mimo różnego czasu emisji czy odmiennych sposobów wypowiedzi językowych (np. zwrotów adresatywnych). Materiał poddany opisowi stanowią treści emitowane przez obie stacje (audycje, spoty, wypowiedzi prezenterskie, materiały promocyjne) zamieszczane na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych (Youtube, Facebook, Instagram). Uporządkowano je za pomocą trzech strategii – autoprezentacji, budowania relacji oraz ewangelizacji. Jako metodę badawczą zastosowano analizę zawartości mediów. Autoprezentacja objęła m.in. tożsamościowe przekazy stacji, internetowe, jak też antenowe, np. linery (treść oraz formę językową: Radio Emaus – dobre radio; Radio nadziei, miłości i wiary – Radio Orthodoxia), inne przekazy na temat stacji (formy prawne, np. statuty, dekrety), ale także ramówkę – konstrukcję programu. Strategię budowania relacji wspierają cechy medium mówionego i religijnego. Bezpośredniość w komunikacji określają środki językowe. Wspólnotę ze słuchaczem kształtują przykłady inkluzywne (czasowniki, zaimki), zwroty adresatywne oraz realizowana funkcja fatyczna. Strategia ewangelizacyjna w analizowanych polskich stacjach wyznaniowych realizowana jest zgodnie z linią redakcyjną. Bazuje na zróżnicowanej ofercie programowej (od audycji religijnych po transmisje nabożeństw) z uwzględnieniem inicjatyw integrujących środowiska lokalne oraz duszpasterskie. Radio Orthodoxia jest „solidarne z Ukrainą”, niektóre informacje na stronie zamieszczono w języku ukraińskim. Zasadniczo jest bardziej tradycyjne w doborze treści i form, a jednocześnie mniej obecne w nowych mediach niż Radio Emaus.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamski A., Media narzędziem humanizacji w świetle nr. 73. encykliki Benedykta XVI “Caritas in veritate”, in: K. Guzek, M. Laskowska (eds.), Człowiek w medialnym labiryncie, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011.
2.Baczyński A., Przekaz i formacja wiary przez media, in: C. Krakowiak, W. Przygoda, A. Kiciński (eds.), Teologia pastoralna nauką w służbie nowej ewangelizacji, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
3.Bauer Z., Chudziński E. (eds.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków 2000.
4.Bloch J., Wasilewski J., Rola serwisów informacyjnych w tworzeniu wspólnoty z odbiorcą, in: G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno (eds.), Radio i społeczeństwo, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, pp. 201–216.
5.Doliwa U., Radio społeczne – trzeci obok publicznego i komercyjnego sektor radiowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2016.
6.Doliwa U., Renesans radia, “Media – Kultura – Komunikacja społeczna” 8 (2012), pp. 199–202.
7.Draguła A., Czy media zdolne są transmitować zbawienie?, “Studia Salvatoriana Polonica” 3 (2009), pp. 145–158.
8.Goban-Klas T., Wartki nurt mediów, Universitas, Kraków 2011.
9.Gmerek-Rajchel M., Radio w relacjach samorządu terytorialnego z mediami, in: B. Ociepka (ed.), Public relations w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003, pp. 109–130.
10.Grządzielski K., Wymiary realizacji profilu społeczno-religijnego rozgłośni lokalnej na przykładzie poznańskiego Radia Emaus, “Media Biznes Kultura” 2 (2018) 5, pp. 41–56.
11.Hermanowski M., Radiofonia w Polsce. Zarys dziejów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2018.
12.Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2015.
13.Jędrzejewski S., Radio renesans, Wydawnictwo AKT, Warszawa 1997.
14.Karczewski P., Obecność Kościoła prawosławnego w przestrzeni medialnej, in: M. Kuczyńska, A.Z. Nowak (eds.), Latopisy Akademii Supraskiej 9, Rola laikatu w życiu Cerkwi, Akademia Supraska, Białystok 2018, pp. 150–157.
15.Kossewska E., Adamowski J.W. (eds.), Media wyznaniowe w Polsce 1989–2004, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2004.
16.Laskowska M., Media i teologia. Kierunki badań teologicznych w ujęciu Magisterium Kościoła, “Teologia Praktyczna” 14 (2013), pp. 137–158.
17.Loewe I., Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
18.McLuhan M., Understanding Media: The Extensions of Man, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
19.McLuhan M., Cold and Hot Measures, in: idem, A Selection of Texts, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001, pp. 229–240.
20.Ong W., Orality and Literacy. The Technologizing of the Word, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1992, pp. 178–190.
21.Oliveira M., Jędrzejewski S., Od air do web: rzeźbienie radia w sieci, in: G. Stachyra, E. Hejno (eds.), Radio i społeczeństwo, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, pp. 47–62.
22.Sobczak J., Skrzypczak J. (eds.), Media religijne i wyznaniowe w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, Poznań 2015.
23.Szczepaniak M., Radio diecezjalne w Poznaniu w służbie lokalnego Kościoła (1991–2012), “Teologia Praktyczna” 12 (2012), pp. 139–151.
24.Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.
25.Świderski J., Radio i telewizja w Polsce, in: B. Dobek-Ostrowska (ed.), Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, pp. 177–200.
26.Szczepaniak M., Msza fonogeniczna. Pierwsza polska radiowa transmisja mszy świętej i towarzyszące jej okoliczności, Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM, Poznań 2013.
27.Szczepaniak M., Msza św. w mediach. Źródło do dziejów Kościoła, Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM, Poznań 2021.
28.Zagórska K., Misyjność mediów katolickich na przykładzie Radia Emaus. Studium pragmalingwistyczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
29.Zawada M., Radio Poznańskie w latach 1927–1933: pierwsze takie radio, “Rocznik Samorządowy” 3 (2014), pp. 93–112.
30.Zygmunt A., Wizerunek Kościoła katolickiego w mediach, in: I. Hofman, D. Kępa-Figura (eds.), Współczesne media. Kryzys w mediach, vol. 2, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012, pp. 87–100.
31.[anonymous], https://archpoznan.pl/pl/media-media [accessed: 2.05.2024].
32.[anonymous], Instagram, Radio Emaus, https://www.instagram.com/radioemaus [accessed: 2.05.2024].
33.[anonymous], FB, Radio Emaus, https://www.facebook.com/RadioEmausPoznan [accessed: 2.05.2024].
34.[anonymous], https://orthodoxia.pl [accessed: 2.05.2024].
35.[anonymous], https://orthodoxia.pl/o-nas [accessed: 2.05.2024].
36.[anonymous], https://orthodoxia.pl/o-nas/wsparcie [accessed: 2.05.2024].
37.[anonymous], https://orthodoxia.pl/solidarni-z-ukraina [accessed: 2.05.2024].
38.[anonymous], https://radioemaus.pl [accessed: 2.05.2024].
39.[anonymous], https://radioemaus.pl/audycje/zycie-na-wyspie [accessed: 2.05.2024].
40.[anonymous], https://radioemaus.pl/o-nas/o-radiu [accessed: 2.05.2024].
41.[anonymous], https://radioemaus.pl/o-nas/zasieg-radia [accessed: 2.05.2024].
42.[anonymous], https://radioemaus.pl/wsparcie [accessed: 2.05.2024].
43.[anonymous], Program 1 Polskiego Radia ma 98 lat!, https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/3365692,Program-1-Polskiego-Radia-ma-98-lat-Zobacz-WIDEO [accessed: 18.04.2024].
44.[anonymous], YouTube, Radio Emaus, https://www.youtube.com/channel/UChTf10infXaJvp_WyDAJdFg [accessed: 10.12.2023; 2.05.2024].
45.[anonymous], YouTube: Radio Orthodoxia, https://www.youtube.com/channel/UCE9Pn4Yj5eJsKXvoEt6SazA [accessed: 2.05.2024].
46.[anonymous], 13 lutego – Światowy Dzień Radia, https://www.unesco.pl/neste/5/article/1/13-lutego-swiatowy-dzien-radia-4 [accessed: 2.05.2024].
47.[anonymous], https://95lat.polskieradio.pl/poczatek-radia [accessed: 2.05.2024].
48.[bm], Polskie Radio Poznań – dziecko niecierpliwych entuzjastów, https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1426104 [accessed: 2.05.2024].
49.[im/bm/IAR], Dzień Radia. Tak rodziła się polska radiofonia, https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2293131,dzien-radia-tak-rodzila-sie-polska-radiofonia [accessed: 18.04.2024].
50.[jd], Wirtualnemedia.pl w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w 2023 roku. Liderem „Rzeczpospolita”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualnemedia-pl-najbardziej-opiniotworcze-media-w-polsce-2023-roku-rzeczpospolita-wirtualna-polska [accessed: 2.05.2024].
51.[mk], Narodziny radiowej Dwójki, https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/792271,Warszawa-II-Narodziny-radiowej-Dwojki [accessed: 18.04.2024].
52.Statut of Radio Orthodoxia, https://orthodoxia.pl/wp-content/uploads/2022/03/Statut-Radia-Orthodoxia.pdf [accessed: 2.05.2024].