Ekonomiczne Problemy Usług

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Liste der Ausgaben / nr 117 2015
Koncepcja zastosowania organizacji wirtualnej w identyfikacji modelu biznesu

Autoren: Karol Kuczera
Uniwersytet Szczeciński
Schlüsselbegriffe: wirtualizacja biznesu model biznesu metamodel biznesu
Data publikacji całości:2015
Seitenanzahl:10 (193-202)

Abstract

W artykule wskazano koncepcję modelu biznesu jako wartościowego podejścia do zarządzania we współczesnych warunkach biznesu. Zwrócono jednak uwagę na dużą dynamikę zmian modeli biznesu skutkującą trudnościami w ich identyfikowaniu i badaniu. W konsekwencji zaproponowano wykorzystanie koncepcji organizacji wirtualnej do identyfikacji metamodelu biznesu zawierającego preferencje decydentów firm. Metamodel biznesu wykorzystany może być do tworzenia poszczególnych modeli biznesu odpowiadających bieżącym warunkom i podejmowanym aktywnościom.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Amit R., Zott Ch. (2012), Creating Value Through Business Model Innovation, MIT Sloan Management Review, Vol. 53, Iss. 3.
2.Brzozowski M. (2006), Ewolucja pojęcia wirtualności i definiowanie organizacji wirtualnej, w: P. Płoszajski, G. Bełz (red.), Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
3.Czaplewski M. (2007), E-biznes jako kierunek doskonalenia usług ubezpieczeń gospo-darczych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin.
4.Chorób R. (2012), The significance of innovative integration relations in regional development compared to globalization processes w: M. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Determinanty rozwoju regionalnego w kontekście procesów globalizacji, Uniwersytet Rzeszowski, Katedra Teorii Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Zeszyt nr 28, Rzeszów 2012.
5.Davenport T., Leibold M., Voelpel S. (2012), Strategic Management in the Innovation Economy, Wiley, Germany 2006; cyt. za: M. Duczkowska-Piasecka (red.), Model biz-nesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlo-wej w Warszawie, Warszawa.
6.Duczkowska-Piasecka M. (red.) (2012), Model biznesu w zarządzaniu przedsiębior-stwem, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
7.Grudzewski W., Hejduk I. (2002), Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa.
8.Jabłoński A. (2014), Projektowanie modeli biznesowych przedsiębiorstw, EiOP, nr 5.
9.Kotylak S., (2013), Przemysł kreatywny jako element gospodarki elektronicznej, Zeszy-ty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług, Szczecin nr 763 (105).
10.Kuczera K. (2013), Strategia doboru podmiotów wchodzących w skład organizacji wirtualnej, w: A. Rudawska (red.), Perspektywa strategiczna w zarządzaniu. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Westend, Szczecin.
11.Kuczera K. (2014), Konceptualizacja konstruktu organizacji wirtualnej na potrzeby badań, Organizacja i Kierowanie, nr 2.
12.Mintzberg H. (2003), Unconventional Wisdom: A conversation with Henry Mintzberg, Leadership in Action, Vol. 23, Iss. 4.
13.Mowshowitz A. (1986), Social Dimensions of Office Automation, Advances in Comput-ers, Vol. 25.
14.Niemczyk J. (2006), Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsour-cingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
15.Nogalski B. (2009), Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako cieka-wym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego, w: R. Krup-ski (red.), Zarządzanie strategiczne. Problemy, kierunki badań, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
16.Pańkowska M. (1998), Typologia organizacji wirtualnych, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 3.
17.Pańkowska M. (2003), Projekty Open Source w organizacjach wirtualnych, w: T. Porębska-Miąć, H. Sroka, Systemy Wspomagania Organizacji SWO ‘2003, Katowice.
18.Radomska J. (2013), Myślenie strategiczne – modny trend czy skuteczna alternatywa dla planowania strategicznego?, MBA CE, Vol. 21, No. 1.
19.Schumpeter J. (1995), Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995; cyt. za: J. Drzewiecki, J. Niemczyk, Modele biznesowe – próba klasyfikacji. Doświadczenia polskich przedsiębiorstw, w: P. Płoszajski, G. Bełz (red.), Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, Szkoła Główna Han-dlowa, Warszawa 2006.