Rok wydania: | 2024 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna |
Słowa kluczowe: | Miasta nadwodne relacja miasto–wody powierzchniowe waterfront strategiczne zarządzanie miastem |
Autorzy: |
Sławomir
Doburzyński
![]() Uniwersytet Szczeciński Marek Dutkowski ![]() Uniwersytet Szczeciński |
Redakcja: |
Redaktor naczelny serii:
Tadeusz
Bocheński
Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: styczeń 2025
Monografia Sławomira Doburzyńskiego i Marka Dutkowskiego „Miasta nadwodne. Problemy rozwoju i strategiczne zarządzanie” ma na celu poznanie i systematyzację stanu wiedzy i kierunków dalszych badań w zakresie powstawania, funkcjonowania i rozwoju miast nadwodnych, poznanie istoty miasta nadwodnego oraz relacji miasta z akwenem oraz identyfikację czynników stanowiących o znaczeniu i sukcesie rozwojowym miast nadwodnych oraz tego, co w ich wewnętrznej strukturze i sposobach funkcjonowania o takim sukcesie lub porażce decyduje. Wzięto przy tym pod uwagę możliwie szerokie spektrum czynników o charakterze przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym, historycznym, jak i losowym. Ich współwystępowanie i wzajemne przenikanie się odpowiadają bogactwu wariantów, jakie przybiera porządek funkcjonowania i rozwoju miast nadwodnych przy zachowaniu kluczowych cech uzasadniających zdefiniowanie ich jako osobną klasę obiektów, dokonywanie porównań oraz wyprowadzanie wniosków i uogólnień w odniesieniu do nich. Wykorzystanie różnego rodzaju źródeł odwołujących się do tradycji urbanistycznych i systemów ekonomicznych ze wszystkich części świata prowadzi do wniosku o braku w literaturze przedmiotu uporządkowanej i dającej możliwości efektywnego stosowania matrycy pojęciowej i instrumentarium teoretycznego dla zasadniczego pytania pracy. Niezbędne było zatem podjęcie próby uzyskania – oprócz celów poznawczych – także ważnych celów metodycznych w postaci wprowadzenia jednorodnej perspektywy badawczej dla szerokiej klasy obiektów opartej na określeniu sekwencji uwarunkowań rozwoju miast nadwodnych, a również sformułowania autorskiej metody opisu i analizy aspektów istotnych dla oceny rozwoju miasta nadwodnego w postaci modelu rozwoju miasta nadwodnego. Postępowanie badawcze musiało zatem polegać na gromadzeniu i porządkowaniu źródeł oraz ich przeglądzie w ramach możliwie uniwersalnej koncepcji procesu rozwojowego miasta oraz jego relacji z przestrzenią. W toku pracy koncepcja ta znalazła wyraz we wzmiankowanej autonomicznej propozycji teoretycznej.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym syntetycznie przedstawione zostały poznawcze, metodyczne i praktyczne aspekty badań miast nadwodnych. Podkreślony został geograficzny charakter fenomenu miasta nadwodnego i konsekwencje poznawcze i metodyczne. Równocześnie jednak wskazano praktyczne znaczenie wiedzy geograficznej dla zarządzania obszarami nadwodnymi. W kolejnym rozdziale skupiono się na systematyzowaniu aspektów związanych z powstawaniem, funkcjonowaniem i rozwojem miast nadwodnych, przy położeniu akcentu na indywidualny charakter bądź typowość przypadków wyłonionych w toku własnych obserwacji bądź przywoływanych w literaturze przedmiotu. Rozdział trzeci przenosi uwagę na sferę praktyki administracyjnej i zarządczej odpowiedzialnej – w znacznej mierze – za wykorzystanie naturalnych potencjałów bądź przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z nadwodnej lokalizacji. Koncepcja rozwoju jest tu widziana i systematyzowana nie jako wypadkowa zjawisk i procesów dokonujących się w przestrzeni politycznej, ekonomicznej i społecznej, ale jako materia świadomej i ukierunkowanej działalności człowieka ukierunkowanej na określone cele. W tym sensie sukces rozwojowy jest rozumiany i prezentowany jako wynik przede wszystkim zdolności do efektywnego działania, a nie następstwo zdarzeń zewnętrznych i pozostających poza zasięgiem wpływu lokalnej społeczności.
W rozdziale czwartym zawarto szerokie omówienie czynników rozwoju miast nadwodnych. Autorski punkt wyjścia dla tej perspektywy stanowi koncepcja relacji funkcjonalnych jako podstawowego dla funkcjonowania miasta, jego składowych i społeczności miejskiej paradygmatu orientowania się w przestrzeni fizycznej, ekonomicznej i społecznej. Zaproponowano kilka ujęć najlepiej – w ocenie Autorów – tłumaczących ścieżki rozwojowe miast nadwodnych różnych klas i lokalizacji oraz zachodzące w nich procesy długiego trwania: realizację funkcji bramowej, wymiar regionalny istnienia i oddziaływania miasta, zjawisko metropolizacji, udział w globalnej sieci miast, a także polski przykład względnej obojętności na nadwodne położenie i znaczenie ośrodków miejskich.
W rozdziale piątym omówiono gromadzone w wielu krajach bogate doświadczenia w zakresie zarządzania obszarami i miastami nadwodnymi, zarówno w kontekście wniosków płynących z licznych powodzi i podnoszenia poziomu światowego oceanu, jak i w odniesieniu do rosnącej świadomości znaczenia i wartości cennych miejskich obszarów nadwodnych, poportowych, postoczniowych. Przedstawiono wybrane praktyki w tym zakresie będące wynikiem poszukiwań literaturowych i obserwacji autorskiej. Omówione zostało zagadnienie formułowania i wdrażania zarządzania strategicznego w kontekście miast nadwodnych różnych klas wielkości i charakteru z uwzględnieniem dominujących tendencji, takich jak rewitalizacja, realizacja wielkich projektów w sferze nadwodnej, a zwłaszcza uwarunkowania funkcjonowania waterfrontu. Przywołane zostały typologie trafnie porządkujące wyzwania i rozwiązania przyjmowane przez miasta, zwłaszcza z obszaru Europy Zachodniej, jako kanwa dla własnych wniosków i refleksji. Podano przy tym zaczerpnięte z literatury przedmiotu i autorskiej analizy wdrażanych realizacji przykłady dokumentów strategicznych i rozwiązań z dorobku wybranych miast.
Podejście akcentujące związki funkcjonalne, skalę i dynamikę procesów rozwojowych jako indywidualne cechy, pozwala na przywrócenie proporcji między wizją miasta znajdującego się pod przemożnym wpływem żywiołu i uzależnionego od jego (pozytywnego lub negatywnego) wpływu a współczesną koncepcją zrównoważonego, racjonalizowanego i kontrolowanego rozwoju. W tej perspektywie możliwe jest – postulowane wobec bogactwa materiału i wskazywanego braku jego syntetyzujących ujęć – analizowanie, zestawianie i wzbogacanie doświadczeń globalnych metropolii i mniejszych miast rozpoznających swoje relacje z akwenem.
Uzyskanie tego modelu należy uznać za podstawowe osiągnięcie pracy. Sformułowane w ramach poszczególnych rozdziałów wnioski mogą być traktowane zarówno jako przesłanki do szczegółowych rozważań i poszukiwań w toku procedury badawczej, jak i praktyczny wkład w procesy zarządcze podejmowane na poziomie lokalnym i regionalnym. Jak się wydaje, przeprowadzona analiza potwierdza zasadność i efektywność metod polegających na łączeniu narracji i narzędzi z różnych dziedzin wiedzy, w tym geografii społeczno- -ekonomicznej, historii, socjologii i makroekonomii. Jeśli nawet wymusza to kompromis niesatysfakcjonujący dla żadnej z orientacji, to przynosi przy okazji różnorodność i otwartość nastawień odpowiednią dla przedmiotu badania, jakim jest miasto i jego wielorakie związki z otoczeniem.
1. | Ackroyd P. (2011). Londyn. Biografia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
2. | Awuor C.B., Orindi V.A., Adwera A.O. (2008). Climate change and coastal cities: the case of Mombasa, Kenya, Environment and Urbanisation, 20 (1), s. 231–242. |
3. | Beaujeu-Garnier J., Chabot G. (1971). Zarys geografii miast. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. |
4. | Blue Plan Notes. Environment and Development in the Mediterranean. (2007). N° 7/ September 2007, http://planbleu.org/sites/default/files/publications/note7_villes_en.pdf, (dostęp: 6.01.2024). |
5. | Breen A., Rigby D. (1994). Waterfronts. Cities Reclaim Their Edge. New York: McGraw-Hill Inc. |
6. | Brown P.H. (2009). America’s Waterfront Revival: Port Authorities and Urban Redevelopment. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press. |
7. | Chaunu P. (1989). Cywilizacja wieku Oświecenia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
8. | Clark G., Moonen T. (2013). Europe’s Cities In a Global Economy: Trends, Challenges and Opportunities, Londyn, www.londonconference2013.com (dostęp: 6.01.2024). |
9. | Coastal Zones and Urbanization. Summary for Decision-Makers (2015). Bonn: Secretariat of the International Human Dimensions Programme on Global Environmental Change |
10. | Davies N. (2017). Na krańce świata. Podróż historyka przez historię. Kraków: Znak Horyzont. |
11. | Doucet B. (2010). Rich cities with poor people. Waterfront regeneration in the Netherlands and Scotland, „Netherlands Geographical Studies” 391. Utrecht: Utrecht University. |
12. | Dutkowski M. (2015). Problemy rozwoju nadodrzańskich miast, „Przegląd Uniwersytecki”, 1–3. |
13. | Meiner, A., Reker, J.B., Hildén, M. i in. (2013). Balancing the future of Europe’s coasts – knowledge base for integrated management. Luxembourg: Publications Office of the European Union. |
14. | Galdini R. (2005). Urban Regeneration Process ‒ The Case of Genoa, an Example of Integrated Urban Development Approach, 45th Congress of the European Regional Science Association: „Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society”. Amsterdam. http://hdl.handle.net/10419/117623 (dostęp: 6.01.2024). |
15. | Grau D., Kekez Z.C. (2010). Where Water Meets the Land: The Rediscovery of the Waterfront, [w:] Z. Ryan (red.), Building with Water: Concepts Typology Design. Basel: Birkhäuser. |
16. | Grochowski M. (2015). Polityka miejska a ewolucja struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta – przypadek Warszawy, „Prace i Studia Geograficzne”. T. 60, s. 127‒138. |
17. | Harvey D. (1989). From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism, „Geografiska Annaler. Series B, Human Geography”, 71 (1), s. 3‒17. |
18. | Heidegger M. (1977). Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik. |
19. | Hołub A., Lorens P. (2014). Urbanistyka i plan miasta. [w:] P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Gdańsk: Akapit-DTP. |
20. | Hurley A. (2006). Narrating the urban waterfront: The role of public history in community revitalization, „The Public Historian”, 28 (4), s. 19‒50. |
21. | Iovino G. (2018). Urban regeneration strategies in waterfront areas. An interpretative framework, Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING), 1 (7), s. 61‒75. |
22. | Januchta-Szostak A. (2014). Rola urbanistyki i architektury w gospodarowaniu wodą, [w:] Woda w mieście. Kraków: Fundacja Sendzimira. |
23. | Jiang Y., Kirkman H., Hua A. (2001). Megacity development: managing impacts on marine environments, „Ocean and Coastal Management”, Third Millennium Special Issue on Megacities, 44 (5–6), s. 293‒318. |
24. | Jędrzejczyk D. (2004). Geografia humanistyczna miasta. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. |
25. | King C. (2016). O północy w Pera Palace. Narodziny współczesnego Stambułu. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. |
26. | Koch W. (2011). Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne. Warszawa: Weltbild. |
27. | Kostrzewska M. (2013). Miasto europejskie na przestrzeni dziejów. Wybrane przykłady. Gdańsk: Akapit-DTP. |
28. | Kowalczak P. (2008). Zagrożenia związane z deficytem wody. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz SA. |
29. | Kristensen P. i in. (2016). Rivers and lakes in European cities. Past and future challenges. European Environment Agency. Luxembourg: Publications Office of the European Union. |
30. | Lambert F. (2017). Shenzhen shows the world how it’s done, electrifies all public transit with massive fleet of 16,000+ electric buse, https://electrek.co/2017/12/28/shenzhen-electrifies- entire-public-transit-fleet-electric-buses (dostęp: 5.01.2024). |
31. | LA Waterfront Design Guidelines (2014). Port of Los Angeles. http://www.lawaterfront.org/ pdf/LA_Waterfront_Design_Guidelines_2014.pdf (dostęp: 5.01.2024). |
32. | Lehmann S., Mainguy, G. (2010). Green Urbanism: Formulating a Series of Holistic Principles, „Surveys and Perspectives Integrating Environment and Society”, 3 (2), s. 1‒10. |
33. | Lewandowski J., Kundzewicz Z.W., Choryński A., Matczak P. (2016). Czy więcej zawsze oznacza lepiej? Analiza dominacji i dywersyfikacji strategii zarządzania ryzykiem powodziowym w wybranych krajach Unii Europejskiej, „Prace i Studia Geograficzne”, 61 (4), s. 85‒100. |
34. | Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Gdańsk: Akapit-DTP. |
35. | Mistry N., Byron J. (2011). The Federal Role In Supporting Urban Manufacturing, Pratt Center for Community Development, https://www.brookings.edu/wp-content/ uploads/2016/06/04_urban_manufacturing_mistry_byron.pdf (dostęp: 5.01.2024) |
36. | Moretti M. (2008). Cities on Water and Waterfront Regeneration: A Strategic Challenge for the Future, Rivers of Change – River. Cities Warsaw, Poland, July 24th–27th 2008. |
37. | Mulroy P. (2017). The Water Problem: Climate Change and Water Policy in the United States. Washington: Brookings Institution Press. |
38. | Norcliffe G. (1988). Industrial change in old port areas, [w:] B.S. Hoyle, D. Pinder, M.S. Husain, (red.), Revitalising the Waterfront: International Dimensions of Dockland Redevelopment. London: Belhaven Press. |
39. | Nyka L. (2013). Architektura i woda – przekraczanie granic. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. |
40. | Ostrowski W. (2001). Wprowadzenie do historii i budowy miast. Ludzie i środowisko. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. |
41. | Palmowski T., Wendt J.A. (2021). Wpływ inwestycji i modernizacji portów morskich w Gdańsku i Gdyni na zmiany struktury przeładunków portowych, „Przegląd Geograficzny”, 93 (2), s. 269‒290. |
42. | Piskozub A. (2008). Jakiej monografii Odry nam potrzeba?, [w:] K. Schlögel, B. Halicka, Odra- -Oder. Panorama europejskiej rzeki. Skórzyn: Wydawnictwo Instytutowe. |
43. | Pollack G., Gierlinger S., Haidvogl G., Winiwarter V. (2016). Using and abusing a torrential urban river: the Wien River before and during industrialization, „Water History”, 8, s. 329‒355. |
44. | Rabbani A.M. (2007). Vulnerabilities and responses to climate change for Dhaka, „Environment and Urbanization”, 19 (1), s. 3‒97. |
45. | Raport (2009). „Smart Growth and Waterfront for Coastal Communities”. National Oceanic and Atmospheric Administration – U.S. Environmental Protection Agency. |
46. | Regional Plan Association (2017). Coastal Adaptation: A Framework for Governance and Funding to Address Climate Change. A Report of The Fourth Regional Plan. |
47. | Shrestha B., Shrestha S. (2009). Urban waterfront development patterns: Water as a structuring element of urbanity, [w:] J. Feyen, K. Shannon, M. Neville (red.), Water and Urban Development Paradigms: Towards an Integration of Engineering, Design and Management Approaches. London: Taylor&Francis Group. |
48. | Şimşek G. (2014). River Rehabilitation With Cities In Mind: The Eskişehir Case, METU JFA 2014/1, https://pdfs.semanticscholar.org/d1c2/87aee4b4ad769670c3e1cb919a58c6f315bd. pdf (dostęp: 4.01.2024). |
49. | Słodczyk J. (2012). Historia planowania i budowy miast. Opole: Uniwersytet Opolski. |
50. | Słodczyk J. (2014). Rzeka w lokalizacji i przestrzennym rozwoju miasta, [w:] M. Śliwa (red.), Problemy i wyzwania w zagospodarowaniu przestrzennym terenów nadrzecznych miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski. |
51. | Special Regulations Applicable To Certain Areas Chapter 2 – Special Regulations Applying in the Waterfront Area, https://www1.nyc.gov/assets/planning/download/pdf/zoning/ zoning-text/art06c02.pdf (dostęp: 6.01.2024). |
52. | Śleszyński P., Markowski T., Kowalewski A. (2018). Kryzys gospodarki przestrzennej i urbanistyki, „Studia komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju PAN”, 128 (3), s. 29‒74. |
53. | Stangel M. (2013). Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. |
54. | „The Nature Conservancy. Marine Conservation Agreements: Practitioner’s Toolkit”, www. mcatoolkit.org (dostęp: 7.01.2024). |
55. | Tibbetts J. (2002). Coastal cities: living on the edge, „Environmental Health Perspectives”, 110 (11), s. A674‒A681. |
56. | Yi-Fu T. (2011). Relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne, [w:] M. Malikowski, S. Solecki (red.). Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
57. | Yue-man Y. (2001). Coastal mega-cities in Asia: transformation, sustainability and management, „Ocean and Coastal Management”, 44, (5–6), s. 319‒333. |
58. | Xu H. (2014). Building a bridge between Port and City: Improving urban competitiveness of port cities. Rotterdam: MSc Programme in Urban Management and Development. |