Miasta nadwodne. Problemy rozwoju i strategiczne zarządzanie

ISBN: 978-83-7972-820-6    ISBN (online): 978-83-7972-821-3    ISSN: 2719-3667    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-821-3
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / Tom 5

Rok wydania:2024
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
Słowa kluczowe: Miasta nadwodne relacja miasto–wody powierzchniowe waterfront strategiczne zarządzanie miastem
Autorzy: Sławomir Doburzyński ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Marek Dutkowski ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Redakcja: Redaktor naczelny serii: Tadeusz Bocheński
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: styczeń 2025

Abstrakt

Monografia Sławomira Doburzyńskiego i Marka Dutkowskiego „Miasta nadwodne. Problemy rozwoju i strategiczne zarządzanie” ma na celu poznanie i systematyzację stanu wiedzy i kierunków dalszych badań w zakresie powstawania, funkcjonowania i rozwoju miast nadwodnych, poznanie istoty miasta nadwodnego oraz relacji miasta z akwenem oraz identyfikację czynników stanowiących o znaczeniu i sukcesie rozwojowym miast nadwodnych oraz tego, co w ich wewnętrznej strukturze i sposobach funkcjonowania o takim sukcesie lub porażce decyduje. Wzięto przy tym pod uwagę możliwie szerokie spektrum czynników o charakterze przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym, historycznym, jak i losowym. Ich współwystępowanie i wzajemne przenikanie się odpowiadają bogactwu wariantów, jakie przybiera porządek funkcjonowania i rozwoju miast nadwodnych przy zachowaniu kluczowych cech uzasadniających zdefiniowanie ich jako osobną klasę obiektów, dokonywanie porównań oraz wyprowadzanie wniosków i uogólnień w odniesieniu do nich. Wykorzystanie różnego rodzaju źródeł odwołujących się do tradycji urbanistycznych i systemów ekonomicznych ze wszystkich części świata prowadzi do wniosku o braku w literaturze przedmiotu uporządkowanej i dającej możliwości efektywnego stosowania matrycy pojęciowej i instrumentarium teoretycznego dla zasadniczego pytania pracy. Niezbędne było zatem podjęcie próby uzyskania – oprócz celów poznawczych – także ważnych celów metodycznych w postaci wprowadzenia jednorodnej perspektywy badawczej dla szerokiej klasy obiektów opartej na określeniu sekwencji uwarunkowań rozwoju miast nadwodnych, a również sformułowania autorskiej metody opisu i analizy aspektów istotnych dla oceny rozwoju miasta nadwodnego w postaci modelu rozwoju miasta nadwodnego. Postępowanie badawcze musiało zatem polegać na gromadzeniu i porządkowaniu źródeł oraz ich przeglądzie w ramach możliwie uniwersalnej koncepcji procesu rozwojowego miasta oraz jego relacji z przestrzenią. W toku pracy koncepcja ta znalazła wyraz we wzmiankowanej autonomicznej propozycji teoretycznej.

Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym syntetycznie przedstawione zostały poznawcze, metodyczne i praktyczne aspekty badań miast nadwodnych. Podkreślony został geograficzny charakter fenomenu miasta nadwodnego i konsekwencje poznawcze i metodyczne. Równocześnie jednak wskazano praktyczne znaczenie wiedzy geograficznej dla zarządzania obszarami nadwodnymi. W kolejnym rozdziale skupiono się na systematyzowaniu aspektów związanych z powstawaniem, funkcjonowaniem i rozwojem miast nadwodnych, przy położeniu akcentu na indywidualny charakter bądź typowość przypadków wyłonionych w toku własnych obserwacji bądź przywoływanych w literaturze przedmiotu. Rozdział trzeci przenosi uwagę na sferę praktyki administracyjnej i zarządczej odpowiedzialnej – w znacznej mierze – za wykorzystanie naturalnych potencjałów bądź przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z nadwodnej lokalizacji. Koncepcja rozwoju jest tu widziana i systematyzowana nie jako wypadkowa zjawisk i procesów dokonujących się w przestrzeni politycznej, ekonomicznej i społecznej, ale jako materia świadomej i ukierunkowanej działalności człowieka ukierunkowanej na określone cele. W tym sensie sukces rozwojowy jest rozumiany i prezentowany jako wynik przede wszystkim zdolności do efektywnego działania, a nie następstwo zdarzeń zewnętrznych i pozostających poza zasięgiem wpływu lokalnej społeczności.

W rozdziale czwartym zawarto szerokie omówienie czynników rozwoju miast nadwodnych. Autorski punkt wyjścia dla tej perspektywy stanowi koncepcja relacji funkcjonalnych jako podstawowego dla funkcjonowania miasta, jego składowych i społeczności miejskiej paradygmatu orientowania się w przestrzeni fizycznej, ekonomicznej i społecznej. Zaproponowano kilka ujęć najlepiej – w ocenie Autorów – tłumaczących ścieżki rozwojowe miast nadwodnych różnych klas i lokalizacji oraz zachodzące w nich procesy długiego trwania: realizację funkcji bramowej, wymiar regionalny istnienia i oddziaływania miasta, zjawisko metropolizacji, udział w globalnej sieci miast, a także polski przykład względnej obojętności na nadwodne położenie i znaczenie ośrodków miejskich.

W rozdziale piątym omówiono gromadzone w wielu krajach bogate doświadczenia w zakresie zarządzania obszarami i miastami nadwodnymi, zarówno w kontekście wniosków płynących z licznych powodzi i podnoszenia poziomu światowego oceanu, jak i w odniesieniu do rosnącej świadomości znaczenia i wartości cennych miejskich obszarów nadwodnych, poportowych, postoczniowych. Przedstawiono wybrane praktyki w tym zakresie będące wynikiem poszukiwań literaturowych i obserwacji autorskiej. Omówione zostało zagadnienie formułowania i wdrażania zarządzania strategicznego w kontekście miast nadwodnych różnych klas wielkości i charakteru z uwzględnieniem dominujących tendencji, takich jak rewitalizacja, realizacja wielkich projektów w sferze nadwodnej, a zwłaszcza uwarunkowania funkcjonowania waterfrontu. Przywołane zostały typologie trafnie porządkujące wyzwania i rozwiązania przyjmowane przez miasta, zwłaszcza z obszaru Europy Zachodniej, jako kanwa dla własnych wniosków i refleksji. Podano przy tym zaczerpnięte z literatury przedmiotu i autorskiej analizy wdrażanych realizacji przykłady dokumentów strategicznych i rozwiązań z dorobku wybranych miast.

Podejście akcentujące związki funkcjonalne, skalę i dynamikę procesów rozwojowych jako indywidualne cechy, pozwala na przywrócenie proporcji między wizją miasta znajdującego się pod przemożnym wpływem żywiołu i uzależnionego od jego (pozytywnego lub negatywnego) wpływu a współczesną koncepcją zrównoważonego, racjonalizowanego i kontrolowanego rozwoju. W tej perspektywie możliwe jest – postulowane wobec bogactwa materiału i wskazywanego braku jego syntetyzujących ujęć – analizowanie, zestawianie i wzbogacanie doświadczeń globalnych metropolii i mniejszych miast rozpoznających swoje relacje z akwenem.

Uzyskanie tego modelu należy uznać za podstawowe osiągnięcie pracy. Sformułowane w ramach poszczególnych rozdziałów wnioski mogą być traktowane zarówno jako przesłanki do szczegółowych rozważań i poszukiwań w toku procedury badawczej, jak i praktyczny wkład w procesy zarządcze podejmowane na poziomie lokalnym i regionalnym. Jak się wydaje, przeprowadzona analiza potwierdza zasadność i efektywność metod polegających na łączeniu narracji i narzędzi z różnych dziedzin wiedzy, w tym geografii społeczno- -ekonomicznej, historii, socjologii i makroekonomii. Jeśli nawet wymusza to kompromis niesatysfakcjonujący dla żadnej z orientacji, to przynosi przy okazji różnorodność i otwartość nastawień odpowiednią dla przedmiotu badania, jakim jest miasto i jego wielorakie związki z otoczeniem.

Bibliografia

1.Ackroyd P. (2011). Londyn. Biografia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
2.Awuor C.B., Orindi V.A., Adwera A.O. (2008). Climate change and coastal cities: the case of Mombasa, Kenya, Environment and Urbanisation, 20 (1), s. 231–242.
3.Beaujeu-Garnier J., Chabot G. (1971). Zarys geografii miast. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
4.Blue Plan Notes. Environment and Development in the Mediterranean. (2007). N° 7/ September 2007, http://planbleu.org/sites/default/files/publications/note7_villes_en.pdf, (dostęp: 6.01.2024).
5.Breen A., Rigby D. (1994). Waterfronts. Cities Reclaim Their Edge. New York: McGraw-Hill Inc.
6.Brown P.H. (2009). America’s Waterfront Revival: Port Authorities and Urban Redevelopment. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press.
7.Chaunu P. (1989). Cywilizacja wieku Oświecenia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
8.Clark G., Moonen T. (2013). Europe’s Cities In a Global Economy: Trends, Challenges and Opportunities, Londyn, www.londonconference2013.com (dostęp: 6.01.2024).
9.Coastal Zones and Urbanization. Summary for Decision-Makers (2015). Bonn: Secretariat of the International Human Dimensions Programme on Global Environmental Change
10.Davies N. (2017). Na krańce świata. Podróż historyka przez historię. Kraków: Znak Horyzont.
11.Doucet B. (2010). Rich cities with poor people. Waterfront regeneration in the Netherlands and Scotland, „Netherlands Geographical Studies” 391. Utrecht: Utrecht University.
12.Dutkowski M. (2015). Problemy rozwoju nadodrzańskich miast, „Przegląd Uniwersytecki”, 1–3.
13.Meiner, A., Reker, J.B., Hildén, M. i in. (2013). Balancing the future of Europe’s coasts – knowledge base for integrated management. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
14.Galdini R. (2005). Urban Regeneration Process ‒ The Case of Genoa, an Example of Integrated Urban Development Approach, 45th Congress of the European Regional Science Association: „Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society”. Amsterdam. http://hdl.handle.net/10419/117623 (dostęp: 6.01.2024).
15.Grau D., Kekez Z.C. (2010). Where Water Meets the Land: The Rediscovery of the Waterfront, [w:] Z. Ryan (red.), Building with Water: Concepts Typology Design. Basel: Birkhäuser.
16.Grochowski M. (2015). Polityka miejska a ewolucja struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta – przypadek Warszawy, „Prace i Studia Geograficzne”. T. 60, s. 127‒138.
17.Harvey D. (1989). From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism, „Geografiska Annaler. Series B, Human Geography”, 71 (1), s. 3‒17.
18.Heidegger M. (1977). Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik.
19.Hołub A., Lorens P. (2014). Urbanistyka i plan miasta. [w:] P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Gdańsk: Akapit-DTP.
20.Hurley A. (2006). Narrating the urban waterfront: The role of public history in community revitalization, „The Public Historian”, 28 (4), s. 19‒50.
21.Iovino G. (2018). Urban regeneration strategies in waterfront areas. An interpretative framework, Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING), 1 (7), s. 61‒75.
22.Januchta-Szostak A. (2014). Rola urbanistyki i architektury w gospodarowaniu wodą, [w:] Woda w mieście. Kraków: Fundacja Sendzimira.
23.Jiang Y., Kirkman H., Hua A. (2001). Megacity development: managing impacts on marine environments, „Ocean and Coastal Management”, Third Millennium Special Issue on Megacities, 44 (5–6), s. 293‒318.
24.Jędrzejczyk D. (2004). Geografia humanistyczna miasta. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
25.King C. (2016). O północy w Pera Palace. Narodziny współczesnego Stambułu. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
26.Koch W. (2011). Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne. Warszawa: Weltbild.
27.Kostrzewska M. (2013). Miasto europejskie na przestrzeni dziejów. Wybrane przykłady. Gdańsk: Akapit-DTP.
28.Kowalczak P. (2008). Zagrożenia związane z deficytem wody. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz SA.
29.Kristensen P. i in. (2016). Rivers and lakes in European cities. Past and future challenges. European Environment Agency. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
30.Lambert F. (2017). Shenzhen shows the world how it’s done, electrifies all public transit with massive fleet of 16,000+ electric buse, https://electrek.co/2017/12/28/shenzhen-electrifies- entire-public-transit-fleet-electric-buses (dostęp: 5.01.2024).
31.LA Waterfront Design Guidelines (2014). Port of Los Angeles. http://www.lawaterfront.org/ pdf/LA_Waterfront_Design_Guidelines_2014.pdf (dostęp: 5.01.2024).
32.Lehmann S., Mainguy, G. (2010). Green Urbanism: Formulating a Series of Holistic Principles, „Surveys and Perspectives Integrating Environment and Society”, 3 (2), s. 1‒10.
33.Lewandowski J., Kundzewicz Z.W., Choryński A., Matczak P. (2016). Czy więcej zawsze oznacza lepiej? Analiza dominacji i dywersyfikacji strategii zarządzania ryzykiem powodziowym w wybranych krajach Unii Europejskiej, „Prace i Studia Geograficzne”, 61 (4), s. 85‒100.
34.Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Gdańsk: Akapit-DTP.
35.Mistry N., Byron J. (2011). The Federal Role In Supporting Urban Manufacturing, Pratt Center for Community Development, https://www.brookings.edu/wp-content/ uploads/2016/06/04_urban_manufacturing_mistry_byron.pdf (dostęp: 5.01.2024)
36.Moretti M. (2008). Cities on Water and Waterfront Regeneration: A Strategic Challenge for the Future, Rivers of Change – River. Cities Warsaw, Poland, July 24th–27th 2008.
37.Mulroy P. (2017). The Water Problem: Climate Change and Water Policy in the United States. Washington: Brookings Institution Press.
38.Norcliffe G. (1988). Industrial change in old port areas, [w:] B.S. Hoyle, D. Pinder, M.S. Husain, (red.), Revitalising the Waterfront: International Dimensions of Dockland Redevelopment. London: Belhaven Press.
39.Nyka L. (2013). Architektura i woda – przekraczanie granic. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
40.Ostrowski W. (2001). Wprowadzenie do historii i budowy miast. Ludzie i środowisko. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
41.Palmowski T., Wendt J.A. (2021). Wpływ inwestycji i modernizacji portów morskich w Gdańsku i Gdyni na zmiany struktury przeładunków portowych, „Przegląd Geograficzny”, 93 (2), s. 269‒290.
42.Piskozub A. (2008). Jakiej monografii Odry nam potrzeba?, [w:] K. Schlögel, B. Halicka, Odra- -Oder. Panorama europejskiej rzeki. Skórzyn: Wydawnictwo Instytutowe.
43.Pollack G., Gierlinger S., Haidvogl G., Winiwarter V. (2016). Using and abusing a torrential urban river: the Wien River before and during industrialization, „Water History”, 8, s. 329‒355.
44.Rabbani A.M. (2007). Vulnerabilities and responses to climate change for Dhaka, „Environment and Urbanization”, 19 (1), s. 3‒97.
45.Raport (2009). „Smart Growth and Waterfront for Coastal Communities”. National Oceanic and Atmospheric Administration – U.S. Environmental Protection Agency.
46.Regional Plan Association (2017). Coastal Adaptation: A Framework for Governance and Funding to Address Climate Change. A Report of The Fourth Regional Plan.
47.Shrestha B., Shrestha S. (2009). Urban waterfront development patterns: Water as a structuring element of urbanity, [w:] J. Feyen, K. Shannon, M. Neville (red.), Water and Urban Development Paradigms: Towards an Integration of Engineering, Design and Management Approaches. London: Taylor&Francis Group.
48.Şimşek G. (2014). River Rehabilitation With Cities In Mind: The Eskişehir Case, METU JFA 2014/1, https://pdfs.semanticscholar.org/d1c2/87aee4b4ad769670c3e1cb919a58c6f315bd. pdf (dostęp: 4.01.2024).
49.Słodczyk J. (2012). Historia planowania i budowy miast. Opole: Uniwersytet Opolski.
50.Słodczyk J. (2014). Rzeka w lokalizacji i przestrzennym rozwoju miasta, [w:] M. Śliwa (red.), Problemy i wyzwania w zagospodarowaniu przestrzennym terenów nadrzecznych miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.
51.Special Regulations Applicable To Certain Areas Chapter 2 – Special Regulations Applying in the Waterfront Area, https://www1.nyc.gov/assets/planning/download/pdf/zoning/ zoning-text/art06c02.pdf (dostęp: 6.01.2024).
52.Śleszyński P., Markowski T., Kowalewski A. (2018). Kryzys gospodarki przestrzennej i urbanistyki, „Studia komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju PAN”, 128 (3), s. 29‒74.
53.Stangel M. (2013). Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
54.„The Nature Conservancy. Marine Conservation Agreements: Practitioner’s Toolkit”, www. mcatoolkit.org (dostęp: 7.01.2024).
55.Tibbetts J. (2002). Coastal cities: living on the edge, „Environmental Health Perspectives”, 110 (11), s. A674‒A681.
56.Yi-Fu T. (2011). Relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne, [w:] M. Malikowski, S. Solecki (red.). Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
57.Yue-man Y. (2001). Coastal mega-cities in Asia: transformation, sustainability and management, „Ocean and Coastal Management”, 44, (5–6), s. 319‒333.
58.Xu H. (2014). Building a bridge between Port and City: Improving urban competitiveness of port cities. Rotterdam: MSc Programme in Urban Management and Development.