Miscellanea gospodarki morskiej (na przykładzie portów Szczecin i Świnoujście)

ISBN: 978-83-7972-905-0    ISBN (online): 978-83-7972-906-7    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-906-7
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCDXXXIII) 1359

Rok wydania:2025
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:ekonomia i finanse
Słowa kluczowe: gospodarka morska porty Szczecin i Świnoujście przeładunki modelowanie ekonometryczne prognozowanie
Autorzy: Wojciech Kuźmiński ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: maj 2025

Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/

Abstrakt

W monografii Miscellanea gospodarki morskiej (na przykładzie portów Szczecin i Świnoujście) podjęto wieloaspektową analizę funkcjonowania portów morskich o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Przedstawiono szczegółowe dane dotyczące przeładunków w latach 1990–2023, uwzględniając sezonowość, dynamikę zmian oraz wpływ czynników zewnętrznych, takich jak wojna na Ukrainie czy zmiany w otoczeniu międzynarodowym. Szczególny nacisk położono na uniwersalizację działalności portowej oraz modelowanie ekonometryczne, które posłużyło do formułowania długoterminowych prognoz. Autor omawia również wyzwania związane z wykorzystaniem infrastruktury portowej, inwestycjami oraz optymalizacją działalności przeładunkowej w kontekście globalnych i lokalnych trendów gospodarczych. Monografia zawiera praktyczne wnioski i rekomendacje zarówno dla decydentów, jak i badaczy zainteresowanych dynamiką gospodarki morskiej w Polsce.

Bibliografia

1.Ansorena I.L., Forecasting of Traffic Flows at Ferry Terminals. A Hybrid Model, „International Journal of Agile Systems and Management” 2019, Vol. 12(1), s. 27–43, doi:10.1504/IJASM.2019.098707.
2.Batóg B., Wawrzyniak K., Diagnozowanie a prognozowanie ekonometryczne – podobieństwa, różnice, zależności, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2004, nr 394(15), s. 21–33.
3.Christowa C., Polskie porty morskie. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie–Wydawnictwo im. Profesora Leszka J. Krzyżanowskiego, Warszawa 2021.
4.Czermańska R., Kowalczyk A., Structural Development of Polish Seaports the Light of Changes in the Baltic Transport Market, „Bulletin of the Maritime Institute in Gdańsk” 2015, Vol. 30(1), s. 131–138.
5.Doszyń M., Prognozowalność zmiennych charakteryzujących wybrane aspekty działalności Portu Szczecin – Świnoujście, w: Wybrane zagadnienia gospodarki morskiej (szeregi czasowe i prognozowanie), red. W Kuźmiński, Instytut Analiz Diagnoz i Prognoz Gospodarczych w Szczecinie, Szczecin 2015, s. 77–88.
6.Dragan D., Kramberger T., Intihar M., A Comparison of Methods for Forecasting the Container Throughput in North Adriatic Ports, IAME Conference, Norfolk, VA, USA, 2014.
7.Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, red. J. Zawadzki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1999.
8.Franses P.H., Seasonality, Non-stationarity and the Forecasting of Monthly Time Series, „International Journal of Forecasting” 1991, Vol. 7(2), s. 199–208.
9.Ghysels E., A Study Toward a Dynamic Theory of Seasonality for Economic Time Series, „Journal of the American Statistical Association” 1988, Vol. 83(401), s. 168–172, doi: 10.1080/01621459.1988.10478583.
10.Gooijer J.G., Klein A., Forecasting the Antwerp Maritime Steel Traffic Flow: A Case Study, „Journal of Forecasting” 1989, Vol. 8(4), s. 381–398, doi:10.1002/for.3980080404.
11.Goulielmos A.M., Kaselimi E., A Non-linear Forecasting of Container Traffic: The Case Study of the Port of Piraeus 1973–2008, „International Journal of Shipping And Transport Logistics” 2011, Vol. 3(1), s. 79–99, https://doi.org/10.1504/IJSTL.2011.037820
12.Günther H.O., Polat O., The Impact of Seasonal Demand Fluctuations on Service Network Design of Container Feeder Lines, „Journal of Transportation and Logistics” 2016, Vol. 1(1), s. 39–57, doi:10.22532/jtl.237886.
13.Hozer J., Mikroekonometria. Analizy, diagnozy, prognozy, PWE, Warszawa 1993.
14.Keynes J.M., The General Theory of Employment, Interest and Money, Reprint edition, Prometheus, Chicago 1997.
15.Konkol D., Perka T., Polskie porty morskie, Księży Młyn, Łódź 2011.
16.Lam W., Ng P., Seabrooke W., Hui E.C.M., Forecasts and Reliability Analysis of Port Cargo Throughput in Hong Kong, „Journal of Urban Planning & Development” 2004, Vol. 130, s. 133–144, doi: 10.1061/(ASCE)0733-9488(2004)130:3(133).
17.Mostafa M.M., Forecasting the Suez Canal Traffic: A Neural Network Analysis, „Maritime Policy & Management” 2004, Vol. 31, s. 139–156, doi: 10.1080/0308883032000174463.
18.Nahotko S., Diagnozowanie menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1996.
19.Osborn D.R., A Survey of Seasonality in UK Macroeconomic Variables, „International Journal of Forecasting” 1990, Vol. 6(3), s. 327–336, doi: 10.1016/0169-2070(90)90060-O.
20.Prothero D.L., Wallis K.F., Modelling Macroeconomic Time Series, „Journal of the Royal Statistical Society: Series A” 1976, Vol. 139(4), s. 468–486, doi: 10.2307/2344351.
21.Schulze P.M., Prinz A., Forecasting Container Transshipment in Germany, „Applied Economics” 2009, Vol. 41(22), s. 2809–2815, doi:10.1080/00036840802260932.
22.Seabrooke W., Hui E.C.M., Lam W.H.K., Wong G.K.C., Forecasting Cargo Growth and Regional Role of the Port of Hong Kong, „Cities” 2003, Vol. 20(1), s. 51–64, https://doi.org/10.1016/S0264-2751(02)00097-5
23.Skousen M., Economic Logic, Capital Press, Washington 2000.
24.Tongzon J., A Model for Forecasting Future Supply of Shipping Services at Australian Ports, Maritime Policy & Management” 1991, Vol. 18(1), s. 55–68, doi:10.1080/03088839100000006.
25.Wagner N., Zastosowanie indeksów frachtowych jako mierników aktywności gospodarczej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki” 2014, nr 814(26), s. 185–197.
26.Walter M., Younge W., Forecasting the Demand for Services of a New Port, „Geojournal” 1988, Vol. 16, s. 295–300.
27.Wang S., Feng J., Liu G., Application of Seasonal Time Series Model in the Precipitation Forecast, „Mathematical and Computer Modelling” 2013, Vol. 58(3–4), s. 677–683, doi: 10.1016/j.mcm.2011.10.034.
28.Washington S.P., Karlaftis M.G., Mannering F.L., Statistical & Econometric Methods for Transportation Data Analysis, Chapman and Hall/Crc, London 2010.
29.Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa 1997.
30.Zohil J., Prijon M., The Med Rule: The Interdependence of Container Throughput and Transshipment Volumes in the Mediterranean Ports, „Maritime Policy & Management” 1999, Vol. 26(2), s.175–193, doi: 10.1080/030888399286998.