Przekształcenia współczesnych rynków usług telekomunikacyjnych na przykładzie analizy rynków wybranych państw

ISBN: 978-83-7972-917-3    ISBN (online): 978-83-7972-918-0    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-918-0
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCDXXXVIII) 1364

Rok wydania:2025
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
Słowa kluczowe: Telecommunications services digital transformation ICT convergence Internet of Things (IoT) 5G 6G
Autorzy: Maciej Czaplewski ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: maj 2025

Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/

Abstrakt

Transformations of contemporary telecommunications service markets based on an analysis of selected countries’ markets

The publication explores the dynamic transformations in contemporary telecommunications service markets, driven by technological progress and changing socio-economic demands. Initially centered on traditional voice and SMS services, the market has evolved due to the rapid development of information and communication technologies. Modern telecommunications now encompass a wide array of digital services, including voice, data, image transmission, and the Internet of Things, reshaping how individuals and devices communicate.

This book identifies and analyzes the fundamental shifts in telecommunications networks, service structures, market supply, and consumer behavior. A key focus is the growing convergence between telecommunications and internet operators, which has significantly influenced market structures.

The study uses a mix of theoretical, empirical, and conceptual approaches to investigate changes across ten selected countries between 2010 and 2024. It emphasizes the impact of internet expansion, integration of digital and mobile services, and future innovations such as 6G. The author outlines how these changes are forming new, convergent markets for information and communication.

This study is based on literature reviews, document analysis, statistical data interpretation, and forecasting. It offers valuable insights into global market trends, national differences, and future developments, contributing to broader research on consumer and operator behavior in digital economies.

Bibliografia

1.Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2.Aker J.C., Mbiti I.M., Mobile Phones and Economic Development in Africa, „Journal of Economic Perspectives” 2010, nr 3 (24).
3.Alpaydin E., Einführung in die künstliche Intelligenz, De Gruyter, Berlin 2020.
4.Analizy TeleGeography, https://www2.telegeography.com (26.08.2024).
5.Armbrust M., A View of Cloud Computing, „Communications of the ACM” 2010, nr 4 (53).
6.Armstrong M., Competition in Two-Sided Markets, „RAND Journal of Economics” 2006,
7.nr 3 (37).
8.Arnold G., Inwestowanie w wartość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
9.Arrow K.J., The Economic Implifications of Learning by Doing, „Review of Economic Studies” 1962, t. 29.
10.Arrow K.J., The Economics of Agency, w: J.W. Pratt, R.J. Zeckhauser (red.), Principals and agents: The structure of Business, Harvard Business School Press, Boston 1985.
11.Arrow K.J., The Organisation of Economic Activity, w: Joint Economic Committee, U.S. Congress, The Analysis and Evaluation of Public Expenditures: the PPB System, Washington, D.C.: G.P.O., vol. 1.
12.Azuma R.T., A Survey of Augmented Reality, „Presence: Teleoperators and Virtual Environments” 1997, nr 4 (6).
13.Babis H., Tendencje na rynku telekomunikacyjnym, w: H. Babis, Kinga Flaga-Gieruszyńska (red.), Rynek usług telekomunikacyjnych, Lex a Wolters Kluver business, Warszawa 2011.
14.Balta-Ozkan N., Davidson R., Bicket M., Whitmarsh L., The Development of Smart Homes Market, „Energy Policy” 2013, nr 63.
15.Banaszyk P., Cyfert S., Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2007.
16.Bangemann M., Cabral da Fonseca E., Davis P., de Benedetti C., Gyllenhammar P., Hunsel L., Lescure P., Maragall P., Thorn G., Velazquez-Gastelu C., Bonfield P., Davignon E., Descarpentries J.-M., Ennis B., Henkel H.-O., Knutsen A., Makropoulos C., Prodi R., Timmer J., von Pierer H., Zalecenia dla Rady Europejskiej. Europa i społeczeństwo globalnej informacji, Bruksela 1994, https://historiainformatyki.pl/common/files_download.php?fid=95 (12.06.2024).
17.Barro R.J., Sala-i-Martin X.X., Convergence, „Journal of Political Economy” 1992, nr 2 (100).
18.Baumol W.J., Productivity Growth, Convergence and Welfare, „American Economic Review”
19.1986, nr 76.
20.Bembenek B., Piecuch T., Strategiczna rola informacji w zarządzaniu zmianami we współczesnym
21.przedsiębiorstwie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 544, Ekonomiczne
22.Problemy Usług” 2009, nr 35 (2).
23.Bieger T., Rüegg-Stürm J., NetEconomy – Die Bedeutung der Gestaltung von Beziehungskonfigurationen,
24.w: T. Bieger, N. Bickhoff, R. Caspers, D. zu Knyphausen-Aufsess, K. Reding,
25.Zukünftige Geschäftsmodelle, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg 2002.
26.Boes A., Kämpf T., Zeitenwende im Büro: Angestelltenarbeit im Sog der Globalisierung, „WSI
27.Mitteilungen” 2010, nr 63.
28.Brabham D.C., Crowdsourcing, MIT Press 2013.
29.Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii,
30.Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
31.Brenner W., Kruse J., Zarnekow R., Sidler A., Qualität im Internet, „Elektrotechnik und Informationstechnik,
32.Spezialausgabe Dynamik der Kommunikationsnetze“ 2008, z. 7/8.
33.Brexit: 1 lutego rozpoczyna się okres przejściowy między Wielką Brytanią a UE, https://www.
34.gov.pl/web/finanse/brexit-1-lutego-rozpoczyna-sie-okres-przejsciowy-miedzy-wielka-
35.brytania-a-ue (23.08.2024).
36.Broadband Coverage in Europe 2015 Final Report, https://ec.europa.eu/digital-strategy/en/
37.news/study-broadband-coverage-europe-2015 (13.09.2024).
38.Broadband Coverage in Europe 2020 Final Report, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/
39.library/study-broadband-coverage-europe-2020 (13.09.2024).
40.Bruhn M., Meffert H., Handbuch Dienstleistungsmanagement: von der strategischen Konzeption
41.zur praktischen Umsetzung, Gabler Verlag, Wiesbaden 2001.
42.Budnikowski A., Ekonomia międzynarodowa, PWE, Warszawa 2017.
43.Budnikowski A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2003.
44.Budziewicz-Guźlecka A., Drab-Kurowska A., The Analysis of Selected Issues Pertaining to
45.E-Administration in Poland in the Context of Smart City, „Nordic and Baltic Journal of
46.Information and Communications Technologies” 2017, nr 1.
47.Budziewicz-Guźlecka A., Role of the sharing economy in the contemporary economy, „Ekonomiczne
48.Problemy Usług” 2017, nr 126.
49.Büllingen F., Stamm P., Entwicklungstrends in Telekommunikatiossektor bis 2010, Studie im
50.Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Technologie, Endbericht, Wissenschaftliches
51.Institut für Kommunikationsdienste GmbH, Bad Honnef, April 2001,
52.Casadesus-Masanell R., Zhu F., Business model innovation and competitive imitation: The
53.case of sponsor-based business models, „Strategic Management Journal” 2013, nr 4 (34).
54.Chancellor E. (red.). Capital Returns: Investing Through the Capital Cycle: A Money Manager’s
55.Reports 2002–15. Palgrave Macmillan, London 2015.
56.Churchill S., Ericsson: Mobile Data Traffic Doubled in Year, Dailywireless.org 26.11.2012,
57.http://www.dailywireless.org/2012/11/26/ericsson-mobile-data-traffic-doubled-in-year/
58.(20.05.2016).
59.Cisco, Visual Networking Index (VNI) Global Mobile Data Traffic Forecast, https://www.
60.cisco.com (1.08.2024).
61.Cleveland H., Information as a resource, „The Futurist“ 1982, nr 12 (16).
62.Cockburn A., Writing Effective Use Cases, Addison-Wesley Professional, Boston 2001.
63.Cody W.F., Kreulen J.T., Krishna V., Spanler W.S., The integration of business intelligence and
64.knowledge management, „IBM Systems Journal” 2002, nr r (41), https://pdfs.semanticscholar.
65.org/3803/10409dd7822c6007d5c76808b8c28698e2cd.pdf (30.08.2024).
66.Connolly M., Lee C., Tan R., The Digital Divide and Other Economic Considerations for Network
67.Neutrality, „Review of Industrial Organization” 2017, nr 4 (50).
68.Cremer H., De Donder P., Boldron F., Joram D., Roy B., Social costs and benefits of the universal
69.service obligation in the postal market, w: M.A. Crew, P.R. Kleindorfer (red.),
70.Competition and Regulation in the Postal and Delivery Sector, Cheltenham, Northampton
71.2008.
72.Cusumano M.A., Mylonadis Y., Rosenbloom R.S., Strategic maneuvering and mass market
73.Dynamics: The triumph of VHS over Beta, „Business History Review” 1992, nr 66.
74.Czaplewski R., Rynek Usług Pocztowych i Telekomunikacyjnych jako obszar oddziaływania
75.polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
76.1997.
77.Czubała A., Usługi w gospodarce, w: A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J.W. Wiktor, Marketing
78.usług, Wolters Kluwer, Kraków 2006.
79.Czyżewski A., Poczta-Wajda A., Polityka rolna w warunkach globalizacji, PWE, Warszawa
80.2011.
81.Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
82.1998.
83.De Long J.B., Productivity Growth, Convergence and Welfare: Comment, „American Economic
84.Review” 1988, nr 78.
85.Dechant H., Stelzer D., Trost R., Besonderheiten der Netzökonomie: Probleme und Lösungsansätze
86.für marktgerechte Bewertung von Geschäftsmodellen und Unternehmungen,
87.„Der Markt” 2004, nr 1.
88.Deloitte, Digital Consumer Trends Survey 2023 part 1, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/
89.technology-media-and-telecommunications/articles/Raport-Digital-Consumer-
90.-Trends-2023.html (13.09.2024).
91.Deloitte, Digital Consumer Trends Survey 2023 part 2, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/
92.-Trends-2023-cz-II.html (13.09.2024).
93.Desai R., Internet of Things, http://drrajivdesaimd.com/2016/07/19/internet-of-things-iot/
94.(2.08.2018).
95.Downes L., Mui Ch., Auf der Suche nach der Killer-Applikation. Mit digitalen Strategien neue
96.Märkte erobern, Campus Fachbuch, Frankfurt a.M. 1999.
97.Dunning J.H., Lundan S.M., Multinationalenterprises and the global economy, Edward Elgar,
98.Cheltenham, Northhampton 2008.
99.Dziuba D.T., Gospodarki nasycone informacją i wiedzą, Wydawnictwo Nowy Dziennik, Warszawa
100.2000.
101.Eaton J.J., Bawden D., What kind of resource is information?, „Journal of Information Management”
102.1991, nr 11 (2).
103.Eberspächer J., Medienkonvergenz, w: J. Eberspächer, A. Zimmer (red.), Digitale Medien und
104.Konvergenz, Hüthig, Heidelberg 2001.
105.Elsenbast W., Universaldienst unter Wettbewerb, Nomos, Baden-Baden 1999.
106.Ericsson Mobility Report, June 2018, https://www.ericsson.com/assets/local/mobility-report/
107.documents/2018/ericsson-mobility-report-june-2018.pdf (17.07.2018).
108.Ericsson Mobility Report, November 2017, https://www.ericsson.com/assets/local/mobility-
109.report/documents/2017/ericsson-mobility-report-november-2017-central-andeastern-
110.europe.pdf (19.07.2018).
111.Ericsson Mobility Report, https://www.ericsson.com/en/mobility-report (1.08.2024).
112.EUR-Lex, Communication on ICT Standardisation Priorities, 2016, https://eur-lex.europa.
113.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52016DC0176 (24.09.2024).
114.European Commission, Digital Agenda for Europe: A Europe 2020 Initiative, Brussels:
115.European Union, https://digital-strategy.ec.europa.eu/ (29.08.2024).
116.European Commission, Rolling Plan for ICT Standardisation 2023, https://joinup.ec.europa.
117.eu/collection/rolling-plan-ict-standardisation (24.09.2024).
118.Eurostat, Digital Economy and Society, https://ec.europa.eu/eurostat (13.09.2024).
119.Eurostat, Information Society Statistics – Households and Individuals, 2020, s. 32, https://
120.ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Information_society_statistics_-_
121.households_and_individuals (13.09.2024).
122.Eversheim W., Entwicklungslinien des technischen Fortschritts aus ingenieurwissenschaftlicher
123.Sicht, w: H. Lübbe (red.), Fortschritt der Technik – gesellschaftliche und ökonomische
124.Auswirkungen, R.v. Decker’s Verlag, Heidelberg 1987.
125.Farrel J., Klemperer P., Coordination and Lock-In: Competition with switching costs and Network
126.Effects, w: M. Armstrong, R. Porter (red.), Handbook of Industrial Organization,
127.Vol. 3, North-Holland 2007.
128.FCC (Federal Communications Commission), 2020 Broadband Deployment Report, https://
129.www.fcc.gov/reports-research/reports/broadband-progress-reports/2020-broadband-
130.-deployment-report (13.09.2024).
131.FCC, 2016 Broadband Progress Report, https://www.fcc.gov/reports-research/reports/
132.broadband-progress-reports/2016-broadband-progress-report (14.09.2024).
133.Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania. Podstawy budowy i funkcjonowania,
134.PWE, Warszawa 1990.
135.Flamm K., Technical advance and costs: Computer versus Communications, w: R.W. Crandall,
136.K. Flamm (red.), Changing the rules: technological change, international competition
137.and regulation in communications, Brookings Institutions, Washington 1989.
138.Furtak R., Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa 2003.
139.Gabryjelska A., Gadomski P., Miary i konwergencja kapitału ludzkiego w krajach OECD,
140.„Ekonomista” 2004, nr 5.
141.Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2020, https://stat.gov.pl/
142.obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/ (13.09.2024).
143.Goodfellow I., Bengio Y., Courville A., Deep Learning, MIT Press, Cambridge 2016.
144.Gorynia M., Jankowska B., Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja
145.przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
146.Gorynia M., Jankowska B., Owczarek R., Zarządzanie strategiczne jako próba syntezy teorii
147.przedsiębiorstwa, w: M. Gorynia, Studia nad transformacją i internacjonalizacją gospodarki
148.polskiej, Difin, Warszawa 2007.
149.Gorynia M., Owczarzak R., Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności
150.przedsiębiorstw, „Gospodarka Narodowa” 2004, nr 1–2.
151.Gorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
152.Gorynia M., Teoria i polityka regulacji mezosystemów gospodarczych a transformacja postsocjalistycznej
153.gospodarki polskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 1995.
154.Green Paper on the Development of the Common Market for Telecommunications Services
155.and Equipment. COM (87) 290 final, 30.06.1987, http://aei.pitt.edu/1159/ (8.01.2017).
156.Groener H., Działalność pocztowa – monopol czy konkurencja, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
157.Szczecińskiego. Prace Wydziału Transportu i Łączności” 1993, nr 4.
158.GSA (Global mobile Suppliers Association), GSA Evolution to LTE Reports, https://gsacom.
159.com (26.04.2024).
160.GSM Association, The Mobile Economy, London: GSMA Publications (z różnych lat), https://
161.www.gsma.com/ (30.08.2024).
162.GSMA (GSM Association), Mobile Economy Reports, https://www.gsma.com/mobileeconomy
163.(26.08.2024).
164.(13.09.2024).
165.GSMA, Mobile Economy Report, https://www.gsma.com/mobileeconomy (1.08.2024).
166.Harrison C., Foundations for Smarter Cities, „IBM Journal of Research and Development”
167.2010, nr 4 (54).
168.Hartman A., Sifonis J., Kador J., E-biznes, Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, Liber,
169.Warszawa 2001.
170.Haucap J., Heimeshoff U., Zehn Jahre Liberalisierung in der Telekommunikation: Was wurde
171.erreicht, wie geht es weiter?, w: U. Jens, H. Romanh (red.), Wirtschaftliche Macht
172.– politische Ohnmacht?, Metropolis-Verlag, Marburg 2009.
173.Haucap J., Heimeshoff U., Zehn Jahre Liberalisierung in der Telekommunikation: Erfolge und
174.Zukunftsaussichten, w: U. Jens, H. Romahn (red.), Macht und Moral: Netzindustrien in
175.der Diskussion, Metropolis Verlag, Marburg 2009.
176.Hensel M., Wirsam J., Diffusion von Innovationen, Gabler, Wiesbaden 2008.
177.Hess T., Ubiquität, Interaktivität, Konvergenz und die Medienbranche, Universitätsverlag
178.Göttingen, Göttingen 2007.
179.Heuermann A., Die Bedeutung der Telekommunikationsdiensten für wirtschaftliches Wachstum,
180.Discussion Papers on Development Policy, Bonn, September 1999.
181.Howe J., Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business, Crown
182.Business, New York 2008.
183.http://www.bmwi.de/Homepage/download/telekommunikation_post/Entwicklungstrends.
184.pdf (16.11.2011).
185.International Monetary Fund, World Economic Outlook Database, April 2018, http://
186.www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2018/01/weodata/weorept.aspx?sy=2000&ey=
187.2023&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=935%2C182%2C134%2C9
188.36%2C184%2C158%2C112%2C542%2C111&s=NGDPD%2CNID_NGDP&grp=
189.0&a=&pr1.x=27&pr1.y=8#download (23.08.2018).
190.ITU (International Telecommunication Union), Measuring the Information Society, https://
191.www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/ (1.08.2024).
192.ITU (International Telecommunication Union), World Telecommunication/ICT Indicators
193.Database, https://www.itu.int (26.04.2024).
194.Database, https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/ (13.09.2024).
195.ITU, Measuring Digital Development: Facts and Figures 2021, https://www.itu.int/en/ITU-
196.-D/Statistics/Pages/facts/default.aspx (13.09.2024).
197.ITU, Measuring the Information Society Report, Geneva: ITU Publications (z różnych lat),
198.https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/ (12.11.2023).
199.Jaag C., Trinkner U., A General Framework for Regulation and Liberalization in Network Industries,
200.w: M. Finger, R. Künneke (red.), International Handbook of Network Industries
201.– The Liberalisation of Infrastructure, Edward Elgar, Cheltenham 2011.
202.Johnson E., Bellman S., Lohse G., Cognitive Lock-In and the Power Law of Practice, „Journal
203.of Marketing” 2003, nr 2 (67).
204.Jost R., Was ist das eigentlich Revolutionäre an der Telekommunikation?, w: P. Müller,
205.21. DFN-Jahrestagung – DFN2007 (Kaiserslautern, 29.05.2007–1.06.2007), http://
206.edoc.hu-berlin.de/conferences/dfn2007/jost-reinhold-57/PDF/jost.pdf (1.04.2014).
207.Jurczyk Z., O współczesnym liberalizmie ekonomicznym, „Gospodarka Narodowa” 1991, nr 5.
208.Kabaciński W., Podstawy telekomunikacji cyfrowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
209.2015.
210.Kamiński F., Regulacja sektorowa Ex Ante a efekty pośrednie telekomunikacji, „Zeszyty Naukowe
211.Uniwersytetu Szczecińskiego nr 597, Ekonomiczne Problemy Usług” 2010,
212.nr 57.
213.Kammerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ
214.„Solidarność”, Gdańsk 1991.
215.Katz M., Shapiro C.L., Systems competition and network effects, „The Journal of Economic
216.Perspectives” 1994, nr 2 (8).
217.Kleer J., Liberska B., Kukliński A., Stacewicz J., Kowalik T., Zacher L., Karpiński A., Globalizacja
218.gospodarki światowej a integracja regionalna, Komitet Prognoz „Polska XXI
219.wieku” przy prezydium PAN, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1998.
220.Klemperer P., Markets with consumer switching costs, „Quarterly Journal of Economics”
221.1987, nr 102.
222.Korean Communications Commission, Annual Report 2015, https://www.kcc.go.kr
223.Korean Communications Commission, Annual Report 2020, https://www.kcc.go.kr
224.Kosińska M., Inżynieria oprogramowania – przypadki użycia w projektowaniu systemów informatycznych,
225.Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
226.Kowalik T., Współczesne systemy ekonomiczne. Powstanie, ewolucja, kryzys, Wydawnictwo,
227.WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
228.Kunkel C.L., Der Dienst im Kern des Konvergenzprozesses, Weissensee Verlag, Berlin 2003.
229.Lacity M.C., Willcocks L.P., Information Systems Outsourcing: Myths, Metaphors and Realities,
230.John Wiley & Sons 2009.
231.Ładny P., Windekilde I., Sieci telekomunikacyjne, w: H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska (red.),
232.Rynek usług telekomunikacyjnych, Lex a Wolters Kluver business, Warszawa 2011.
233.Lewin A.Y., Peeters C., Offshoring Work: Business Hype or the Onset of Fundamental Transformation?,
234.„Long Range Planning” 2020, nr 3 (39).
235.Liebovitz S.J., Margolis S.E., Path dependence, Lock In and history, „Journal of Law, Economic
236.& Organizations” 1995, nr 1 (11).
237.Luschnik K., Europäische Zahlungskartennetzwerke, Diplomarbeit, Universität Wien, Wien
238.Luster C.H., Die Teilnahme an und Gestaltung von Standarisierungsprozessen, Seminararbeit
239.an der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main 2004.
240.Machlup F., The production and distribution of knowledge in the United States, Princeton
241.1962.
242.Małachowski A., Konwergencja rynku telekomunikacyjnego. Rozwój wybranych internetowych
243.mediów komunikacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 544,
244.Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, nr 35.
245.Małachowski A., Środowisko wirtualnego klienta, Wydawenictwo AE we Wrocławiu, Wrocław
246.2005.
247.Mankiw N.G., Romer D., Weil D.N., A contribution to the empirics of economic growth, „Quarterly
248.Journal of Economics” 1992, nr 107.
249.Marinos A., Briscoe G., „Community Cloud Computing”, Lecture Notes in Computer Science,
250.Springer, Berlin 2009.
251.Martin J., Telecommunications and computer, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1969.
252.Martin J., The wired society, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1978.
253.Michałowska M., Pogan B., E-cło w gospodarce opartej na wiedzy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
254.Szczecińskiego nr 598, Ekonomiczne Problemy Usług” 2010, nr 58.
255.Michałowska M., Technologie telematyczne jako instrument poprawy efektywności transportu,
256.w: M. Michałowska (red.), Efektywność transportu w warunkach gospodarki globalnej,
257.Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012.
258.Ministry of Internal Affairs and Communications, Japan, Communications in Japan 2015,
259.https://www.soumu.go.jp/english/whitepaper/ (15.09.2024).
260.Ministry of Internal Affairs and Communications, Japan, Communications in Japan 2020,
261.Moore T.G., Aberle G., Seidenfus H.S., Deregulating ground tranportation, w: New opportunities
262.for entrepreneurship, Mohr, Tübingen 1984.
263.MPC Newsletter 25.01.2022, TOP Telekommunikation Trends 2022, https://www.mpcservice.
264.com/top-telekommunikation-trends-2022/ (16.09.2024).
265.Niebel L., Telekommunikation in der Telematik, Fachhochschule Jena, Jena 8.09.2010.
266.Niedźwiedziński M., Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
267.2004.
268.Nora S., Minc A., L’Informatisation de la Socie, Rapport à M. le Président de la République, La
269.Documentation Française, Paris 1978.
270.Nowak F., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE,
271.Warszawa 1990.
272.OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), OECD Digital Economy
273.Outlook, https://www.oecd.org/sti/ (13.09.2024).
274.OECD, Broadband Statistics Update – December 2020, https://www.oecd.org/internet/
275.broadband/broadband-statistics/ (13.09.2024).
276.OECD, Communications Outlook 2011, https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/
277.oecd-communications-outlook-2011_comms_outlook-2011-en (26.07.2018).
278.OECD, Communications Outlook 2013, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/comms_
279.outlook-2013-en.pdf?expires=1532604279&id=id&accname=oid032762&checksum=
280.5C0BB2EAF90C98BA1F46BF26EDE147D5 (26.07.2018).
281.OECD, Digital Economy Outlook 2017, http://www.oecd.org/sti/broadband/oecdkeyictindicators.
282.htm (26.07.2018).
283.OECD, Digital Economy Outlook 2020, https://www.oecd.org/en/publications/oecd-digital-
284.-economy-outlook-2020_bb167041-en.html (16.09.2024).
285.OECD, Digital Economy Outlook 2024 (vol. 1), https://www.oecd.org/en/publications/oecd-
286.-digital-economy-outlook-2024-volume-1_a1689dc5-en.html (25.09.2024).
287.OECD, OECD Digital Economy Outlook, Paris: OECD Publishing (z różnych lat), https://
288.www.oecd.org/sti/ (12.01.2024).
289.Ofcom, Communications Market Report 2015, https://www.ofcom.org.uk/research-and-
290.-data/multi-sector-research/cmr/cmr-2015 (15.09.2024).
291.Okoń-Horodyńska E. (red.), Wyzwania procesu globalizacji wobec człowieka, Akademia
292.Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 1999.
293.Olearnik J., Styś A., Usługi w rozwoju społeczno-gospodarczym, PWE, Warszawa 1989.
294.Olszak C.M., Organizacja oparta na Business Intelligence – wybrane wyniki badań empirycznych,
295.„Studia Ekonomiczne” 2013, t. 136.
296.Oshri I., Offshoring of Services: A Review of the Literature and Organizing Framework, Springer,
297.Berlin 2020.
298.Picot A., Baumann O., Grove N., Wernick Ch., Kick Off, Proseminar Innovation und Regulierung,
299.München 23.04.2007.
300.Pieper B., Neuseeland, w: Ch. Koenig, J. Kühling (red.), Liberalisierung der Telekommunikationsordnungen.
301.Ein Rechtsvergleich, Verlag Recht und Wirtschaft, Heidelberg 2000.
302.Piller F., Mass Customization and Open Innovation News, http://www.mass-customization.
303.de/ (10.08.2013).
304.Pohler M., Beckert B., Schefczyk M., Technologische und ökonomische Langfristperspektiven
305.der Telekommunikation, SAP-Stiftungslehrstuhl für Entrepreneurship und Innovation,
306.Technische Universität Dresden, Dresden 2006.
307.Porat M.U., The Information Economy: Definition and Measurement, U.S. Department of
308.Commerce, Office of Telecommunications 1977.
309.Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
310.Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa
311.1992.
312.PWC, The future on the line, Perspectives from Global Telcom Outlook 2023–2027, https://
313.www.pwc.com/gx/en/industries/tmt/telecom-outlook-perspectives.html (20.09.2024).
314.Ratajczak M., Współczesne teorie ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
315.w Poznaniu, Poznań 2012.
316.Ratasich D., NB-IoT: Advancements and Challenges in Internet of Things Networks, „IEEE
317.Communications Magazine” 2019, nr 3 (57).
318.Repo A.J., The value of information: Approches in economics, accounting and management
319.science, „Journal of the American Society of Information Science” 1989, nr 40 (2).
320.Ries A., Ries L., Pochodzenie marki, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
321.Rochet J.-C., Tirole J., Two-sided markets: A progress Report, „RAND Journal of Economics”
322.2006, nr 3 (35).
323.Rockenhäuser J., Digitale Konvergenz und Kompetenzen-management, Deutscher Universitätsverlag,
324.Wiesbaden 1999;
325.Rodine-Hardy K., Global Markets and Government Regulation in Telecommunications, Cambridge
326.University Press, Cambridge 2013.
327.Rogoziński K., Usługi rynkowe, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2000.
328.Rohr C., Trinkner U., Lawrence A., Hunt P., Kim C.W., Potogolou D., Sheldon R., Study on
329.Appropriate Methodologies to Better Measure Consumer Preferences for Postal Services,
330.RAND Europe, Cambridge 2011.
331.Rosa G., Rynek usług jako obiekt badań, w: G. Rosa (red.), Konsument na rynku usług, Wydawnictwo
332.C.H. Beck, Warszawa 2015.
333.Rosa G., Struktura i przeobrażenia współczesnego sektora usług, w: S. Flejterski, A. Panasiuk,
334.J. Perenc, G. Rosa (red.), Współczesna Ekonomika Usług, Wydawnictwo Naukowe
335.PWN, Warszawa 2005.
336.Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach, wyd. 3, Prentice Hall, Hoboken
337.2010.
338.„Rzeczpospolita” 31.08.2009.
339.Schneider V., Die Transformation der Telekommunikation, Campus Verlag, Frankfurt, New
340.York 2001.
341.Schnitker Ch., Regulierung der Netzsektoren Eisenbahn, Elektrizität und telekommunikation,
342.VVB Lauferweiler Verlag, Giessen 2009.
343.Schoder D., Erfolg und Misserfolg telematischer Innovationen, Deutscher Universitätsverlag,
344.Wiesbaden 1995.
345.Schoder D., Fundamentals of Information Management, FUN WS 07/08, Universität zu Köln,
346.Seminar für Wirtschaftsinformatik und Informationsmanagement 2007.
347.Schoder D., Netzeffekte und Telekommunikation, w: A. Mahler, M.-W. Stötzer (red.), Die Diffusion
348.von Innovationen in der Telekommunikation, Springer, Berlin, Heidelberg, New
349.York 1995.
350.Shapiro C., Varian H.R., Network effects, University of California Berkeley, 1998.
351.Sharma S., Advanced Wireless Connectivity: The Path to 5G and Beyond, „IEEE Communications
352.Magazine” 2020, nr 5 (58).
353.Slater M., S. Wilbur, A Framework for Immersive Virtual Environments (FIVE), „Presence:
354.Teleoperators and Virtual Environments” 1997, nr 4 (6).
355.Smith J.A., Thompson M.R., Geospatial Information Handbook, 3rd ed., Oxford University
356.Press, Oxford 2018.
357.Sondej T., Przewaga konkurencyjna operatorów publicznych na rynku usług pocztowych
358.w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
359.2012.
360.Sostero M., Milasi S., Hurley J., Fernández-Macías E., Bisello M., Teleworkability and the
361.COVID-19 crisis: a new digital divide?, European Commission 2020.
362.Stewart T.A., Der vierte Produktionsfaktor. Wachstum und Wettbewerbsvorteile durch Wissensmanagement,
363.Hanser Fachbuch, München, Wien 1998.
364.Stock W.G., Elektronische Informationsdienstleistungen und ihre Bedeutung für Wirtschaft
365.und Wissenschaft, ifo Studien zur Innovationsforschung, t. 3, München 1995.
366.Styś A., Rynek usług w ujęciu przestrzennym, PWE, Warszawa, 1977.
367.STZ Consulting Group, Telekommunikation, http://www.stz-consulting.de/page3.html
368.(13.03.2009).
369.Surantha N., Sutisna N., Nagao Y., Ochi H., SoC design with HW/SW co-design methodology
370.for wireless communication system, 17th International Symposium on Communications
371.and Information Technologies (ISCIT), 2017, DOI: 10.1109/ISCIT.2017.8261177.
372.Szymański W., Interesy i społeczności globalizacji. Wprowadzenie do ekonomii ery globalizacji,
373.Difin, Warszawa 2004.
374.Tätigkeitsbericht 1987, WIK, Deutsche Bundespost 1987.
375.Telekommunikationsmarkt. 2000 plus: Aufbruch in die Informationsgessellschaft, Gutachten
376.für den Gesprächskreis Politik und Medien der Friedrich-Ebert-Stiftung/Booz, Allen
377.& Hamilton, Düsseldorf 1996.
378.Telekommunikationsmarkt: Wettbewerb im Weltmaßstab „Deutsche Bank Bulletin“ 1989, nr 3,
379.http://www.computerwoche.de/a/telekommunikationsmarkt-wettbewerb-im-weltma
380.ssstab,1152319 (14.06.2016).
381.Tenbücken M., Divergente Konvergenz – Die Verbreitung nationaler Regulierungsbehörden
382.im Telekommunikationssektor, w: V. Schneider, M. Tenbücken (red.), Der Staat auf dem
383.Rückzug, Campus Verlag, Frankfurt, New York, 2004.
384.TenMedia, Die 6 Top Software-Entwicklungstrends 2022, https://www.tenmedia.de/de/blog/
385.kategorie/news-trends/die-6-top-software-entwicklungstrends-2022 (18.09.2024).
386.The Economist Newspaper Limited, London 29.08–4.09.2009, za: Rzeczpospolita
387.z 31.08.2009.
388.The Mobile Economy 2017, GSMA Intelligence, https://www.gsmaintelligence.com/research/?
389.file=9e927fd6896724e7b26f33f61db5b9d5&download (26.04.2018).
390.Therborn G., Globalizations. Dimensions. Historical Waves. Regional Effects. Normative Governance,
391.„International Sociology” 1998, nr 2 (15).
392.Thompson B., Hybrid working works: huge study reveals no drop in productivity, „Nature”
393.2021, nr 7867 (595).
394.Toffler A., Szok przyszłości, Zysk i S-ka, Poznań 1998.
395.Tridens Technology, Telecommunications Industry Statistics (Overview for 2024), https://
396.tridenstechnology.com/telecommunications-industry-statistics/ (19.09.2024).
397.Trimmel D., Mehr als 5G: Deutsche Grossunternehmen sind bereit fuer neue mobile infrastrukturen,
398.https://de.linkedin.com/pulse/mehr-als-5g-deutsche-gro%C3%9Funternehmen-
399.sind-bereit-f%C3%BCr-neue-trimmel (7.09.2024).
400.Trinkner U., Holznagel B., Jaag Ch., Dietl H., Haller A., Möglichkeiten eines gemeinsam definierten
401.Universaldienst Post und Telekommunikation aus ökonomischer und juristischer
402.Sicht, Swisseconomics, Herbst, Zürich 2012.
403.Tseng M.M., Jiao R.J., Mass Customization, w: Handbook of Industrial Engineering, Technology
404.and Operation Management (3rd ed.), Willey, New York 2001.
405.UN Data, Monthly Bulletin of Statistics Online, Population, https://unstats.un.org/unsd/mbs/
406.app/DataSearchTable.aspx (23.08.2018).
407.Urząd BEREC, Informacje ogólne, https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/berec_
408.pl (22.03.2018).
409.VDE-Positionspapier. Informations- und Kommunikationstechnik: Perspektiven und
410.Chancen, Frankfurt am Main, März 2009.
411.Walesiak M., Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych, „Prace
412.Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Lanego we Wrocławiu” 1993, nr 654.
413.Wanda A., Short and Long-Term Vision of 4G, Telecom Insights, http://trends-in-telecoms.
414.blogspot.com/2011/07/short-and-long-term-visions-of-4g.html (15.08.2018).
415.Warnecke H.J., Produktionstechnik im Wandel – Auswirkungen technischer, ökonomischer
416.und sozialer Art, w: H. Lübbe (red.), Fortschritt der Technik – gesellschaftliche und ökonomische
417.Weiber R., Systemgüter und klassische Diffusionstheorie, w: A. Mahler, M.-W. Stötzer
418.(red.), Die Diffusion von Innovationen in der Telekommunikation, Springer, Berlin, Heidelberg,
419.New York 1995.
420.Welfens P.J., Yarrow G. (red.), Telecommunications and Energy in Systemic Transformation:
421.International Dynamics, Deregulation and Adjustment in Network Industries, Springer-
422.-Verlag, Berlin, Heidelberg 1997.
423.Wieland B., Die Entflechtung des amerikanischen Fernmeldemonopols, Schriftreihe des WIK
424.der Deutschen Bundespost, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, Tokyo 1985.
425.Wilczyński W., Od gospodarki scentralizowanej do gospodarki rynkowej, PTE, Warszawa
426.1991.
427.Williamson O.E., The Economic Institutions of Capitalism. Firms, Markets, Relational Contracting,
428.NewYork, London 1995.
429.Will-Zocholl M., Kämpf T., Branchenanalyse Informations- und Telekommunikationsbranche,
430.Study der Hans-Böckler-Stiftung, Düsseldorf, https://www.boeckler.de/de/faust-
431.-detail.htm?produkt=HBS-006335 (19.08.2024).
432.Wojtyna A., Nowe trendy w zachodniej teorii ekonomii, Akademia Ekonomiczna w Krakowie,
433.Kraków 1988.
434.World Bank, World Development Indicators, https://data.worldbank.org/ (13.09.2024).
435.Wünstel K., Telecommunication Networks: Protocols, Modeling and Analysis, Springer,
436.2012; R. Mansell, W.E. Steinmueller, Digital Economy and Innovation, Oxford University
437.Press, Oxford 2014.
438.Zauberman G., The intertemporal Dynamics of consumer Lock-In, „Journal of Consumer
439.Research” 2003, nr 3 (30).
440.Zinöcker K., Schindler J., Polt W., Gude S., Stamper M., Fit-IT Interimsevaluierung, Institut
441.für Technologie- und Regionalpolitik, Joanneum Research, Vienna 2005.