Rok wydania: | 2023 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | nauki socjologiczne |
Autorzy: |
Małgorzata
Nermend
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: sierpień 2023
Monografia podejmuje problematykę wolontariatu młodzieży w liceum ogólnokształcącym. W literaturze przedmiotu, mimo że wiele miejsca poświęca się wolontariatowi, prowadzi się mało badań na ten temat, zwłaszcza dotyczących jego edukacyjnego znaczenia. Zasadne wydaje się więc zbadanie nastawienia nauczycieli i młodzieży, znajdującej się u progu dorosłości, do podejmowania działań wolontariackich. W Polsce uczestnictwo w wolontariacie jest na niskim poziomie, dlatego ważna jest aktywizacja młodzieży i wzmacnianie w niej postaw prospołecznych. Jedną z korzyści takiej działalności jest kształtowanie kompetencji społecznych, obywatelskich i edukacyjnych młodzieży. Niniejsze opracowanie jest próbą podjęcia rozważań teoretycznych na temat problematyki wolontariatu, jak również badań nad wolontariatem w liceach ogólnokształcących w Szczecinie. W niniejszej monografii starano się ukazać, że wolontariat może wspierać edukację poprzez uczenie się w różnych aspektach, wzmacnianie rozwoju indywidualnego, społecznego i zawodowego. Stanowi formę edukacji pozaformalnej i całożyciowej, stąd podjęto próbę analizy spraw dotyczących wolontariatu w szkołach licealnych. Zagadnienie to wydaje się niezmiernie istotne i aktualne, dlatego warte jest szerszego zgłębienia oraz refleksji.
1. | Adamek I., Wychowanie w wartościach i do wartości, w: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej, red. I. Adamek, Z. Szarota, E. Żmijewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013. |
2. | Adamiec M., Pomaganie: Problemy i uwagi, w: Psychologia pomocy. Wybrane zagadnienia, red. K. Popiołek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Katowice 1999. |
3. | Adamski F., Personalizm – chrześcijański nurt myślenia o człowieku i wychowaniu, w: Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2011. |
4. | Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997. |
5. | Arystoteles, Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. |
6. | Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. |
7. | Bacia E., Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przez organizacje pozarządowe w Polsce, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015. |
8. | Balawajder K., Umiejętności interpersonalne w niesieniu pomocy innym, w: Psychologia pomocy. |
9. | Wybrane zagadnienia, red. K. Popiołek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996. |
10. | Bardziejewska M., Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków?, w: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A.I. Brzezińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2015. |
11. | Batiuk A., Rola mediów w kształtowaniu estetyki i kultury codzienności. Między misją a oglądalnością, w: Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. A. Rynio, D. Bis, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010. |
12. | Bejma A., Rola wolontariatu w społeczeństwie obywatelskim, w: Wolontariat szansą rozwoju społecznego, red. K. Ostrowska-Wasilewska, A. Kola, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012. |
13. | Bejma A., Wolontariat w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej: prawo i praktyka, Wydawnictwo Aspra, Warszawa 2012. |
14. | Bokajło W., Społeczeństwo obywatelskie: strefa publiczna jako problem teorii demokracji, w: Społeczeństwo obywatelskie, red. W. Bokajło, K. Dziubka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. |
15. | Borzucka-Sitkiewicz K., Leksy K., Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017. |
16. | Braun K., Wolontariat–młodzież–wychowanie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012. |
17. | Brühlmeier A., Kształcenie człowieka. 27 kamyczków jednej mozaiki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. |
18. | Bugajska B., Bariery w działalności organizacji pozarządowych, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo |
19. | Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
20. | Bulicz A., Współdziałanie samorządu terytorialnego z trzecim sektorem w świetle obowiązujących regulacji prawnych, w: Nowy model świadczenia usług publicznych – współpraca administracji publicznej z trzecim sektorem: wyzwania, przeszkody, dobre praktyki, red. T. Mordela, „Zeszyty Naukowe WSAP w Łodzi”, Łódź 2005. |
21. | Burgos J.M., Personalizm, Wydawnictwo Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2010. |
22. | Cichosz M., Kształtowanie się dyscypliny – główne nurty polskiej pedagogiki społecznej w ujęciu historycznym, w: Pedagogika społeczna cz. 2, red. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
23. | Cichosz M., Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945–2005, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006. |
24. | Ciczkowska-Giedziun M., Dzieci i młodzież w osiedlu miejskim. Diagnoza i rozwiązania modelowe, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2002. |
25. | Cieciuch J., Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Liberi Libri, Warszawa 2013. |
26. | Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. |
27. | Cyceron, O państwie. O prawach, Wydawnictwo Antyk, Kęty 1999. |
28. | Cygan B., Wartości jako fundament wychowania, w: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej, red. I. Adamek, Z. Szarota, E. Żmijewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013. |
29. | Czerepaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego, w: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, red. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
30. | Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. |
31. | Czerwińska-Jasiewicz M., Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2005. |
32. | Delors J., Edukacja – jest w niej ukryty skarb, UNESCO, Warszawa 1998. |
33. | Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
34. | Denek K., Reforma systemu edukacji w Polsce zdmuchnęła dwie świeczki na urodzinowym torcie, w: Dydaktyka ogólna wyzwania a rzeczywistość, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Wydawnictwo Kwadrat, Szczecin 2001. |
35. | Dycht M., Aksjologiczne preferencje studentów pedagogiki rewalidacyjnej, w: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej, red. I. Adamek., Z. Szarota, E. Żmijewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013. |
36. | Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. |
37. | Feliksiak M., Aktywności i doświadczenia Polaków w 2017 roku, Warszawa 2018. |
38. | Furmanek W., Człowiek, społeczeństwo, wychowanie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1995. |
39. | Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2011. |
40. | Galas B., Młodzież, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. |
41. | Gawroński S., Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Wydawnictwo Więź, Warszawa 1999. |
42. | Gazzaniga M.S., Istota człowieczeństwa, co czyni nas wyjątkowymi, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2011. |
43. | Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, red. P. Gliński, B. Lebenstein, A. Siciński, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002. |
44. | Gliński P., Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006. |
45. | Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 1995. |
46. | Gołaszewska M., Sposób istnienia wartości, w: Trwałe wartości i zmienny świat, red. B. Suchodolski, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1995. |
47. | Górecki M., Idea, instytucjonalizacja i funkcje wolontariatu, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013. |
48. | Górecki M., Wolontariat, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1999. |
49. | Grzegorczyk A., Życie jako wyzwanie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1995. |
50. | Gurycka A., Struktura i dynamika procesu wychowawczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1979. |
51. | Gutek D.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. |
52. | Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011. |
53. | Guzy-Steinke H., Relacja wzajemności w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013. |
54. | Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1996. |
55. | Inglehart R., Culture shift in adwanced industrial society, Princeton, New Jersey 1990. |
56. | Iwaniec I., Czas wolny młodzieży licealnej, w: Formy spędzania czasu wolnego, red. M. Banach, T.W. Gierat, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2013. |
57. | Iwasiewicz A., Paszek Z., Statystyczne metody kontroli jakości, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1982. |
58. | Jankowiak B., Kuryś-Szyncel K., Potencjał rozwojowy okresu adolescencji, w: Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, red. B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017. |
59. | Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017. |
60. | Jasińska-Kania A., Wartości i normy moralne a procesy przemian w Polsce i Europie, w: Wartości postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, red. J. Mariański, L. Smyczek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. |
61. | Jordan P., Ochman M., Jak pracować z wolontariuszami, Wydawnictwo Boris, Warszawa 1997. |
62. | Kahlan J., Wolontariat w procesie resocjalizacji skazanych, w: Uwarunkowania, profilaktyka i resocjalizacja aspołecznych zachowań dzieci i młodzieży, red. B. Kałdon, I. Kurlak, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2010. |
63. | Kamiński A., Podstawowe pojęcia pedagogii społecznej w pracy socjalnej, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1976. |
64. | Kanios A., Społeczne kompetencje studentów do pracy w wolontariacie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010. |
65. | Karwatowska M., Autorytety w opiniach młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. |
66. | Kata G.J., Wolontariat młodzieżowy jako szansa samoaktualizacji, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Lublin 2016. |
67. | Kordos J., Jakość danych statystycznych, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1988. |
68. | Kość I., Funkcja opiekuńcza szkoły wobec potrzeb dziecka, w: Opieka i wychowanie, red. C. Kępski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998. |
69. | Kotlarska-Michalska A., Dobrowolność w działaniu, jako forma zachowań prospołecznych, w: Wolontariat w obszarach humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
70. | Krakowiak P., Modlińska A., Podręcznik wolontariusza hospicyjnego, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2008. |
71. | Krąpiec M.A., Człowiek bytem osobowym, w: Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2011. |
72. | Kromolicka B., Działalność koła wolontariatu studenckiego przy Instytucie Pedagogiki w Szczecinie, w: Wolontariusz w życiu społecznym środowiska lokalnego, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. |
73. | Kromolicka B., Wolontariat, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008. |
74. | Kromolicka B., Wolontariat lustrem naszego człowieczeństwa, w: Człowiek w świecie natury i kultury, red. B. Fedyn, J. Pośpiech, M. Szepelawy, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Racibórz 2009. |
75. | Kromolicka B., Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
76. | Kromolicka B., Wolontariat nadzieją na lepsze jutro, w: Wolontariusz w życiu społecznym środowiska lokalnego, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. |
77. | Kromolicka B., Wolontariat podstawą edukacji humanistycznej, w: Edukacja humanistyczna. |
78. | Wyzwanie i rzeczywistość, red. T. Starwa, D. Kierszka, Wydawnictwo Pedagogium WSNS, Szczecin 2002. |
79. | Kromolicka B., Wolontariusz w służbie człowiekowi umierającemu, Wydawnictwo Pedagogium WSNS, Szczecin 2000. |
80. | Kromolicka B., Wolontariusz w życiu społecznym środowiska lokalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. |
81. | Kromolicka B., Znaczenie wolontariatu w procesie zmiany społecznej, w: Pedagogika społeczna. |
82. | Przestrzenie życia i edukacji, red. M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Wydawnictwo Pedagogium WSNS, Warszawa 2010. |
83. | Kroplewski Z., Proces kształtowania się tożsamości siebie. Analizy psychologiczno-pedagogiczne, w: Młodzież XXI wieku. Źródła wzrostu i kryzysów, red. E. Jackowska, B. Kromolicka, Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2010. |
84. | Krzesińska-Żach B., Rola wolontariatu młodzieżowego w sektorze pozarządowym – na przykładzie Środowiskowego Domu Rodzinnego „Nasz Dom” przy Stowarzyszeniu „Droga” |
85. | w Białymstoku”, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
86. | Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2004. |
87. | Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003. |
88. | Kupisiewicz C., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. |
89. | Kuras L., Kształcenie nastawione na podmiotowość uczącego się, w: Dylematy współczesnego wychowania i kształcenia, red. A. Augustyn, A. Bodanko, N. Niestolik, Wydawnictwo AHE w Łodzi, Łódź 2011. |
90. | Kurczewska J., Staszyńska K., Bajor H., Blokady społeczeństwa obywatelskiego: czyli słabe społeczeństwo obywatelskie i słabe państwo, w: Społeczeństwo w transformacji. |
91. | Ekspertyzy i studia, red. A. Rychard, M. Fedorowicz, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993. |
92. | Kurzępa J., O potrzebie komplementarności w edukacji formalnej i nieformalnej: aplikacje teoretyczno-praktyczne, w: Doświadczać uczenia – materiały pokonferencyjne, red. J. Kaczanowska, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005. |
93. | Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
94. | Laskowska S., Rozwój sektora pozarządowego jako odpowiedź na rosnące potrzeby społeczne wobec instytucji pomocowych, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
95. | Lenart K., Wolontariat w służbie więźniom – empatia, współczucie czy naiwność – na przykładzie Eleutherii – wolontariatu na rzecz więźniów i opuszczających zakłady karne, w: Wolontariat szansą rozwoju społecznego rekomendacje dla pracy socjalnej, red. |
96. | A.M. Kola, K.M. Wasilewska-Ostrowska, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012. |
97. | Leszczuk E., Wychowanie prospołeczne, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, red. F. Adamski, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1982. |
98. | Leszniewski T., Młodzi i ich potencjał indywidualności, w: Odkrywając współczesną młodzież, red. M.I. Dąbkowska, Toruń 2015. |
99. | Leś E., Od filantropii do pomocniczości. Studium porównawcze rozwoju działalności organizacji społecznych, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2000. |
100. | Łobocki M., Altruizm a wychowanie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998. |
101. | Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. |
102. | Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990. |
103. | Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1985. |
104. | Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002. |
105. | Maciuła M., Oswajanie myśli, w: Barwy wolontariatu, red. M. Maciuła, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2002. |
106. | Markowska W., Mity greckie, Wydawnictwo Buchmann, Warszawa 2013. |
107. | Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. |
108. | Maszke A.W., Tok przygotowywania badań, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. |
109. | Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013. |
110. | Melosik Z., Rekonstrukcje tożsamości życia młodzieży współczesnej. Próba diagnozy i pedagogicznej propozycji, w: Młodzież między ochroną a ryzykiem, red. B. Jankowiak, |
111. | A. Matysiak-Błaszczyk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2017. |
112. | Moskwiak A., Wolontariat zmienia świat, czyli Wolontariat Europejski, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005. |
113. | Mounier E., Co to jest personalizm?, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Warszawa 1960. |
114. | Mukoid E., Filozofia zła: Nabert, Marcel, Ricoeur, Wydawnictwo Universitas, Kraków 1999. |
115. | Muszyńska M., Altruizm i kolektywizm dziecięcy, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1976. |
116. | Naumiuk A., Uczestnictwo społeczne młodzieży, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007. |
117. | Naumiuk A., Edukacja–Partycypacja–Zmiana w doświadczeniach i wyobrażeniach działaczy lokalnych (animatorów społecznych), Wydawnictwo UW, Warszawa 2014. |
118. | Nowak M., Pedagogika personalistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
119. | Nowak S., Metodologia badań społecznych, seria „Biblioteka Socjologiczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. |
120. | Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1995. |
121. | Olbrycht K., Dylematy współczesnego wychowania w świetle refleksji personalistycznej, w: Wychowanie na rozdrożu, „Personalistyczna Filozofia Wychowania” 1999. |
122. | Olubiński A., Humanistyczno-edukacyjne wartości wolontariatu w przygotowaniu do pracy socjalnej, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
123. | Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001. |
124. | Palka S., Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998. |
125. | Pawełczyńska A., Głowy hydry. O przewrotności współczesnego zła, Wydawnictwo LTW, Warszawa 2004. |
126. | Pieter J., Psychologia filozoficznego światopoglądu młodzieży, w: Psychologia światopoglądu młodzieży, red. S. Szuman, J. Pieter, H. Weryński, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 1933. |
127. | Pietrzyk-Reeves D., Idea społeczeństwa obywatelskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012. |
128. | Pietrzyk-Reeves D., Współczesny kształt idei społeczeństwa obywatelskiego, w: Czas społeczeństwa obywatelskiego. Między teorią a praktyką, red. B. Krauz-Mozer, P. Borowiec, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006. |
129. | Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. |
130. | Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001. |
131. | Pilch T., Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany, w: Pedagogika społeczna, red. T. Pilich, I. Lepalczyk, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995. |
132. | Słownik katolickiej nauki społecznej, red. W. Piwowarski, Warszawa 1993. |
133. | Popper K., The open societyand its enemies (Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. |
134. | Półturzycki J., Podręcznik dydaktyki ogólnej – rzeczywistość a oczekiwania, w: Dydaktyka ogólna wyzwania a rzeczywistość, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Wydawnictwo Kwadrat, Szczecin 2001. |
135. | Przewłocka J., Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015. |
136. | Radlińska H., Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław– Warszawa–Kraków 1961. |
137. | Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998. |
138. | Radlińska H., Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964. |
139. | Radwan J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 1998. |
140. | Radziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzegalnych obszarów rodzimej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999. |
141. | Rogers C.R., Sposób bycia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012. |
142. | Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
143. | Sarnecki P., Idea samorządności w strukturze społeczeństwa obywatelskiego, w: Samorządy w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku, red. Z. Witkowski, A. Bień-Kacała, Wydawnictwo TNOIK, Toruń 2013. |
144. | Skrzypecki P., Uczniowski wolontariat jako metoda wychowawcza, w: Rodzina w trudnej sytuacji życiowej i wychowawczej wyzwaniem dla wolontariatu, red. H. Krzystenko, Powiernik Rodzin, Katowice 2001. |
145. | Sośnicki K., Teoria środków wychowania, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1973. |
146. | Sowiński A.J., W poszukiwaniu ideału osobowości wolontariusza, w: Wolontariat w obszarach humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
147. | Stawiarska P., Wolontariat hospicyjny. Perspektywa interdyscyplinarna, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011. |
148. | Steczkowski J., Metoda reprezentacyjna w badaniu zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków 1995. |
149. | Stuart A., Ideas of sampling, Wydawnictwo Griffin, London 1983. |
150. | Szafraniec K., Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011. |
151. | Szczyrski P., Wolontariat w aspekcie prawnym na podstawie przepisów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w: Wolontariusz w życiu społecznym środowiska lokalnego, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. |
152. | Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. |
153. | Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2007. |
154. | Sztumski J., Problemy teoretyczne związane z przyśpieszeniem zmian społeczno-gospodarczych w Polsce, w: Społeczeństwo polskie w procesie demokratycznych przeobrażeń, red. J. Sztumski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1993. |
155. | Sztumski J., Wstęp do metod i badań społecznych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1999. |
156. | Śliwerski B., Edukacja, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. |
157. | Śliwerski B., Funkcje związków i ruchów młodzieży z perspektywy współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika społeczna, red. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. |
158. | Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010. |
159. | Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. |
160. | Świrko-Pilipczuk J., Usamodzielnianie w praktyce edukacyjnej, w: Dydaktyka ogólna wyzwania a rzeczywistość, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Wydawnictwo Kwadrat, Szczecin 2001. |
161. | Tarczyńska H., Wojciechowski M., Co to znaczy umieć żyć, Ośrodek Psychoedukacji, Warszawa 2007. |
162. | Theiss W., Radlińska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997. |
163. | Tischner J., Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Editions du Dialogue, Paris 1990. |
164. | Tischner J., Krótki przewodnik po życiu, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017. |
165. | Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1992. |
166. | Tokarski Z., Wolontariat w Polsce. Raport z badań w latach 2000–2003, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. |
167. | Ulewicz-Adamczyk D., Kształtowanie postaw altruistycznych wśród młodzieży, w: Dylematy współczesnego wychowania i kształcenia, red. A. Augustyn, A. Bodanko, N. Niestolik, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2011. |
168. | Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004. |
169. | Walczak P., Wychowanie jako spotkanie Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Wydawnictwo Pracownia Impuls, Kraków 2007. |
170. | Wasilewska-Ostrowska K.M., Empatia w wolontariacie w pomocy społecznej, w: Wolontariat szansą rozwoju społecznego rekomendacje dla pracy socjalnej, red. A.M. Kola, K.M. Wasilewska-Ostrowska, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012. |
171. | Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000. |
172. | Wilczyńska A., Młodzież na biegunach życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. |
173. | Wilk T., Równość i sprawiedliwość społeczna wobec edukacji jutra, w: Edukacja a życie codzienne, t. 2, red. A. Radziewicz-Winnicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002. |
174. | Witkowski L., Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej (czyli jak bronić wolontariat przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa), w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. |
175. | Witkowski L., Niewidzialne środowisko, pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Wydawnictwo Pracownia Impuls, Kraków 2014. |
176. | Wojciaszke B., Relacje interpersonalne, w: B. Wojciaszke, Relacje interpersonalne. Psychologia, red. J. Strelau, t. 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. |
177. | Wojciechowski A., Pedagogika obecności, Śladem księdza Józefa Tischnera filozofii dramatu, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. |
178. | Wojciechowski Ł., Ewolucyjne widzenie altruizmu – od redukcjonizmu do…, w: O różnych obliczach altruizmu, red. D. Rutkowska, A. Szuster, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. |
179. | Załuska M., Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 1998. |
180. | Zaręba S.H., Socjologiczne interpretacje moralnych poglądów i ocen polskiej młodzieży szkolnej i akademickiej, w: Wartości postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, red. J. Mariański, L. Smyczek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. |
181. | Ziembiński Z., Wychowanie a manipulacja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1981. |
182. | Czasopisma |
183. | Chrapek J., Dzielimy się miłością. Wolontariat. List pasterski biskupa radomskiego na temat wolontariat, „Roczniki Naukowe Caritas” 2001, R. V. |
184. | Clary E.G., Snyder M., The motivations to volunteeri: theoretical and practical consideration, „Current Directions in Psychological Science” 1999, nr 8(5). |
185. | Clary E.G., Snyder M., Ridge R.D., Copeland J., Stukas A.A., Haugen J., Miene P., Understanding and assessing the motivations of volunteersi: A functional approach, „Journal of Personality and Social Psychology” 1998, nr 74(6). |
186. | Dubis M., Wartości i style życia młodzieży, „Jagiellońskie Studia Socjologiczne” 2014, nr 1. |
187. | Dymarski Z., Wewnętrzna przestrzeń wolności a sprawa człowieka w ujęciu Józefa Tischnera, „Pedagogia Christiana” 2018, nr 1(41). |
188. | Furmanek W., Współczesność – zagrożenia dotyczące świata wartości, „Studia Paedagogica Ignatiana. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Akademii «Ignatianum» w Krakowie” 2016, nr 19(1). |
189. | Gruszczyńska E., Zacharska-Błaszczyk J., Uwarunkowania, determinanty i efektywność w ramach wolontariatu na rzecz potrzebujących, „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2016, nr 28. |
190. | Kamiński T., O ewolucji pomocy potrzebującym. Przyczynek do dziejów pracy socjalnej i charytatywnej, „Studia Gdańskie” 2000, nr 13. |
191. | Kanios A., Uwarunkowania aktywności woluntarystycznej człowieka dorosłego, w: „Pedagogika Społeczna” 2004, nr 2(4). |
192. | Krakowiak P., Wolontariat narzędziem wsparcia społecznego i edukacji w cyklu życia, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji” 2012–2013, nr 7–8. |
193. | Kroplewski Z., Kulik M., Rydzewska M., Szałachowski R., Szczęśniak M., Timoszyk-Tomczak C., Syntetyczny model motywacji prospołecznych na przykładzie wolontariatu, „Psychologia Wychowawcza” 2015, nr 7. |
194. | Leś E., Nowe tendencje w polskiej polityce społecznej, „Polityka Społeczna” 199, nr 1. |
195. | Matuszak A., Matuszak Z., Określenie próby i jej liczebności w badaniach pedagogicznych, „General and Professional Education” 2011 nr 2. |
196. | Okoń W., Ogólna charakterystyka badań pedagogicznych w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, 1964, nr 2. |
197. | Popek J., O personalistach, personalizmie i systemie filozoficznym, „Czasopismo Filozoficzne” 2011, nr 7. |
198. | Szary S., Filozofia wychowania Józefa Tischnera, „Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, Seria Pedagogiczna” 2009, nr 1, z. 3. |
199. | Włodarczyk E., Odcienie i cienie wolontariatu, „Kultura i Edukacja” 2011, nr 3. |
200. | Zawadzki Z., Organizacje pozarządowe formą aktywności społecznej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2001, nr 3. |
201. | Netografia |
202. | Basińska A., Nowak M., Motywowanie i motywacja do pracy wolontariuszy, Poznań 2010, www.staff.amu.edu.pl. |
203. | Białek K., Biedrzycki K., Brożek A., Czajkowska M., Dobkowska J., Dobosz W., Grudniewska M., Stanaszek A., Wróbel I., Zambrowska M., Szkoła samodzielnego myślenia. Raport z badania, Warszawa 2013, https://docplayer.pl/amp/5072130Raport-z-badania-szkola-samodzielnego-myslenia.html. |
204. | Boguszewski R, Aktywność obywatelska i postawy prospołeczne, w: Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, CBOS, Warszawa 2019, www.cinn.gov.pl. |
205. | Boguszewski R., Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich, Komunikat z badań Nr 29/2018 Centrum Badania Opinii Społecznych, Warszawa 2018, www.cbos.pl. |
206. | Boguszewski R., Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich. Komunikat z badań Nr 13/2016, Warszawa 2016, www.cbos.pl. |
207. | Boguszewski R., Potencjał społecznikowski oraz zaangażowanie w pracę społeczną. Komunikat z badań 15/2016, Warszawa 2016, www.cbos.pl. |
208. | Bokova I., Word Education Forum 2015. Final report, www.en.unesco.org. |
209. | Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna 2011 warunki i jakość życia Polaków, www.diagnoza.com. |
210. | Dubis M., Wartości i style życia młodzieży, Lublin, www.ejournals.eu. |
211. | Dziewiecki M., Wychowanie ku wartościom, www.marekdziewiecki.pl. |
212. | Federowicz M., Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli. Raport tematyczny z badania, www.bibe.ibe.edu.pl. |
213. | Feliksiak M., Aktywność i doświadczenia Polaków w 2017 roku, Warszawa 2018, www.nck.pl. |
214. | Felisiak M., Omyła-Rudzka M., Bożewicz M., Zainteresowania i aktywności, w: Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, CBOS, Warszawa 2019, www.cinn.gov.pl. |
215. | Głowacki A., Komunikat z badań „Czy Polacy są altruistami”, Warszawa 2018, www.cbos.pl. |
216. | Młodzież 2013, red. M. Grabowska, J. Kalka, CBOS, Warszawa 2014, www.cbos.pl. |
217. | Graczyk-Osowska A., Putresza E., Działalność szkolnych klubów wolontariusza, www.docplayer.pl. |
218. | Hipsz N., Potencjał społecznikowski i zaangażowanie Polaków w wolontariat, Warszawa 2012, www.cbos.pl. |
219. | Krasnowski A., Społeczeństwo obywatelskie i jego instytucje, www.senat.gov.pl/gfx/senat/ pl/senatopracowania/58/plik/ot-_627_internet.pdf, Warszawa 2014. |
220. | Kowalczuk K., Rola dziadków w naszym życiu. Komunikat z badań BS/8/2012, CBOS, Warszawa 2012, www.cbos.pl. |
221. | Roguska A., Wolontariat – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa, www.depot.ceon.pl. |
222. | Siekiera K., Dzieci i młodzież w Internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. |
223. | Komunikat z badań, Nr 129/2018, www.cbos.pl. |
224. | Smoczyńska A., Górowska-Fells M., Kosakowska B., Płatos B., Uznawanie wolontariatu w systemach edukacji formalnej w Europie, www.eurydice.org.pl. |
225. | Sowa K., Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – przegląd historycznych doświadczeń i uwarunkowań, Wydawnictwo Bistro (czasopismo elektroniczne), www.bisstro.edu.pl. |
226. | Wawrzyniak J.K., Opiekuńczo-wychowawcza rola dziadków w rodzinie, www.bazhum.muzhp.pl. |
227. | Strony internetowe |
228. | Działania wolontariackie, www.sp16.szczecin.pl. |
229. | ESS Round 8: European Social Survey Round 8 Data. Data file edition 2.0. NSD, Norwegian Centre for Research Data, Norway – Data Archive and distributor of ESS data for ESS ERIC 2016, www.europeansocialsurvey.org. |
230. | Karta etyczna wolontariusza, www.13liceum.eu. |
231. | Klasy IB, www.mlodziez.wzp.pl. |
232. | Kodeks etyczny wolontariusza, www.wolontariat.org.pl. |
233. | Kodeks etyczny wolontariusza, www.wolontariatsanok.letnet.pl. |
234. | Kodeks etyczny, www.wspieranie-dawstwa-szpiku.pl. |
235. | Koła zainteresowań w katolickim liceum, www.sk.edu.pl. |
236. | Konsultacje społeczne strategii wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego na lata 2007–2013, www.ekonomiaspoleczna.gov.pl. |
237. | Korzyści z wolontariatu, www.ceo.org.pl. |
238. | Liczba NGO w Polsce, www.fakty.ngo.pl. |
239. | Matura międzynarodowa, www.nazaretanki.edu.pl. |
240. | Misja szkoły, www.lo43.edu.pl. |
241. | Młodzież 2018, CBOS, https://www.cbos.pl. |
242. | Oferta szkolenia dla kadry, koordynatorów wolontariatu i wolontariuszy, www.wolontariat. |
243. | org.pl. |
244. | Oferta szkolenia na stronie Politesu, www.polites.org.pl. |
245. | Ogłoszenie nt. Roku Wolontariatu, www.men.gov.pl. |
246. | Organizacje społeczne, trzeci sektor, www.natura2000.org.pl. |
247. | Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, www.men.gov.pl. |
248. | Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, www.dokumenty.rcl.gov.pl. |
249. | Podstawa programowa, www.bip.men.gov.pl. |
250. | Prawa i obowiązki wolontariusza, www.wolontariat.org.pl. |
251. | Prawne warunki działania organizacji pozarządowych, www.orbitorun.pl. |
252. | Profil absolwenta, www.zs-tyczyn.szkoly.itl.pl. |
253. | Program międzynarodowej matury w liceum, www.nazaretanki.edu.pl. |
254. | Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018–2030 PROO, www.gov.pl. |
255. | Ramowe plany nauczania, www.reformaedukacji.men.gov.pl. |
256. | Raport dla UNESCO. Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, „Edukacja jest w niej ukryty skarb”, Warszawa 1998. |
257. | Raport Delorsa, www.unesco.pl. |
258. | Rozwój poprzez wolontariat, www.wolontariat.org.pl. |
259. | Rządowy Program Aktywności Społecznej Młodzieży na lata 2015–-2016 „Aktywna Młodzież”, www.prom.info.pl. |
260. | Sylwetka absolwenta, www.lo.gniezno.pl. |
261. | Szkolenie dla koordynatorów „zarządzanie wolontariatem”, www.wolontariat.org.pl. |
262. | Wolontariat europejski, www.eurodesk.pl. |
263. | Wolontariat europejski-EVS, www.evs.org.pl. |
264. | Wolontariat i solidarność międzypokoleniowa, sprawozdanie 2011, www.eurodesk.pl. |
265. | Wolontariat jako składnik PKB w krajach europejskich, www.ec.europa. |
266. | Wolontariat w 2016 r., www.stat.gov.pl. |
267. | www.sjp.pwn.pl. |
268. | Wykaz szkolnych kół wolontariatu w szkołach w Szczecinie, www.polites.org.pl (5.07.2019). |
269. | Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01), www.eur-lex.europa.eu. |
270. | Akty prawne |
271. | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483). |
272. | Program współpracy Ministra Edukacji Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018–2020. Załącznik do zarządzenia nr 2 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 04.01.2018 r. |
273. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356). |
274. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2018, poz. 1675). |
275. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803). |
276. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467). |
277. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. 2017, poz. 1606). |
278. | Rządowy Program Aktywności Społecznej Młodzieży na lata 2015–2016 „Aktywna Młodzież”. Projekt z dnia 19 maja 2014 r. |
279. | Uchwała Nr 16 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie przyjęcia Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności (Dz.U. 2009 Nr 84, poz. 712, z póź n. zm.). |
280. | Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia programu wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego pod nazwą program rozwoju organizacji obywatelskiej,www.spoleczenstwoobywatelskie.gov.pl. |
281. | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2019, poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681). |
282. | Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
283. | Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 2018, poz. 967 i 2245 oraz 2019, poz. 730 i 1287). |
284. | Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. |
285. | Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. |
286. | w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. 2017, poz. 1606). |
287. | Załącznik do uchwały Nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 r. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa 2013. |