LIFELONG LEARNING – A SHORT VERSION. Children’s University – regional view of competence development of young people

ISBN: 978-83-7972-769-8    ISBN (online): 978-83-7972-770-4    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-770-4
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCCCXCV) 1321

Rok wydania:2024
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:ekonomia i finanse
Autorzy: Przemysław Pluskota ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Joanna Rzempała ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Małgorzata Skweres-Kuchta ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Data udostępnienia wersji elektronicznej na licencji CC-BY-SA: listopad 2024

Abstrakt

The key factor in the process of innovativeness development is competences. In order to even out the development level which differs from region to region, and to stimulate the European economy as a whole, experts emphasise the need to intensify actions taken by academics and recommend that the concept of lifelong learning (LLL) should be implemented to the widest possible extent, indicating which of the competences should be considered as the key ones. At the same time, the technological leap will convert the labour market and the occupational inclusion of society. The desired employee is a knowledge-based employee, also an e-leader, who combines business, analytical and IT competences. Slightly surreptitiously, in the context of competence management under the LLL concept the authors of the study bring to the foreground education of children and youths – which is a “short” version of long-life learning. In this way, they want to underline the role of education that takes place outside school (or in cooperation with the school), in the special form of non-formal education, i.e. at children’s universities. They present the research findings in the area of economic, financial and managerial education based on the example of the programme implemented at the University of Szczecin. The study also describes the innovative case of young project managers as an example of learning by playing, competences appreciated also in the world of adults.

Bibliografia

1.Adult participation in learning by sex, Eurostat, online: https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table. do?tab=table&init=1&language=en&pcode=sdg_04_60&plugin=1 (17.06.2019).
2.A renewed agenda for Research and Innovation: Europe’s chance to shape the future, European Commission – Press release, Brussels, 15.05.2018.
3.Adamek J., Mikrofinanse islamskie – założenia, produkty, praktyka, CeDeWu, Warszawa 2010.
4.Advancing National Strategies for Financial Education, OECD 2013.
5.Aktywni+. Przyszłość rynku pracy. Raport Gumtree 2017, online: https://www.delab.uw.edu.pl/ wp-content/uploads/2017/04/DELabUW_raport_Aktywni.pdf (17.06.2019).
6.Albrecht K., Social Intelligence: The New Science of Success, Jossey-Bass, San Francisco 2006.
7.Atkinson A., Messy F.A., Promoting Financial Inclusion through Financial Education: OECD/INFE. Evidence, Policies and Practice, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions 2013, No. 34.
8.Batsaikhan U., Demertzis M., Financial literacy and inclusive growth in the European Union, „Policy Contribution” 2018, nr 8, online: https://www.bruegel.org/wp-content/uploads/2018/05/ PC-08_2018.pdf (17.06.2019).
9.Bednarska-Olejniczak D., Edukacja finansowa jako przejaw społecznej odpowiedzialności banków, E-mentor 2017, nr 5 (72), online: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/72/ id/1325 (17.06.2019).
10.Collins J., Jak upadają giganci i dlaczego niektóre firmy nigdy się nie poddają, MT Biznes, Warszawa 2015.
11.Collins, J., Porras, J.I., Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych, MT Biznes, Warszawa 2008.
12.Davenport T.H., Zarządzanie pracownikami wiedzy, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007.
13.Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie (Dz.U UE L 327/45), online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006D1720&from= SV (17.06.2019).
14.Deklaracja założycielska, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, online: https://rada.wib.org.pl/deklaracja- zalozycielska/ (17.06.2019).
15.Digital dividends. World development report 2016, The World Bank, Washington 2016.
16.Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, red. M. Iwanicz-Drozdowska, Oficyna Wydawnicza. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2011.
17.Financial Inclusion, Global Financial Development Report 2014, The World Bank, Washington 2013.
18.Financial Services Provision and Prevention of Financial Exclusion, European Commission VC/2006/-183, March 2008.
19.Frączek B., Innowacje w edukacji finansowej społeczeństwa, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 186 (Innowacje a wzrost gospodarczy, cz. 2), s. 249–263.
20.Frączek B., National Strategies for Financial Education – the concept and first experiences in the world, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska Lublin – Polonia” 2013, vol. 44, 4, sectio H, s. 25–33, online: file:///C:/Users/macie/AppData/Local/Temp/Annales.pdf (17.06.2019).
21.Gary C., Dworsky C., Children’s Universities – a ‘leading the way’ approach to support the engagement of higher education institutions with and for children, „Journal of Science Communication” 2013, vol. 12, nr 3.
22.G20/OECD INFE report on adult financial literacy in G20 countries, OECD (2017).
23.Gąsiorowska B., Gąsiorowski P., Transforming 21st-century Leader Competencies by Developing Mindfulness, E-mentor 2019, nr 5 (82), s. 52–61, online: http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ ementor82.pdf (17.06.2019).
24.Jansen U., Steuernagel U., Uniwersytet dziecięcy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2006.
25.Jurek M., Marszałek P., Warchlewska A., Mapa edukacji finansowej, VI edycja, Poznań 2019.
26.Kierunki edukacji finansowej Rzecznika Finansowego. Założenia podstawowe, Warszawa 2020, online: https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/06/Kierunki_Edukacji_Finansowej_Rzecznik_ Finansowy_czerwiec2020.pdf (17.06.2019).
27.Klapper L., Lusardi A., Oudheusden P. van, Financial Literacy Around the World: Insights from the Standard & Poor’s Rating Services Global Financial Literacy Survey, S&P Global FinLit Survey Gallup, Washington, November 18, 2015.
28.Klapper L., Lusardi A., Panos G.A., Financial literacy and its consequences: Evidence from Russia during the financial crisis, „Journal of Banking and Finance” 2013, nr 37.
29.Komunikat Komisji: Edukacja finansowa, Komisja Wspólnot Europejskich, online: https://ec.europa. eu/transparency/regdoc/rep/1/2007/PL/1-2007-808-PL-F1-1.Pdf (17.06.2020).
30.Krough G., Ichijo K., Nonaka I., Enabling Knowledge Creation. How to Unlock the Mystery of Tacit Knowledge and Release the Power of Innovation, Oxford University Press, New York 2000.
31.Kuchciak I., Świeszczak M., Świeszczak K., Marcinkowska M., Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
32.Lusardi A., Mitchel O.S., Financial Literacy around the World: An Overview, NBER Working Paper Series, Working Paper 17107, National Bureau of Economic Research, 2011.
33.Lusardi A., Mitchell O.S., The economic importance of financial literacy: Theory and evidence, „Journal of Economic Literature” 2014, nr 52 (1).
34.Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne” 2015, nr 214, s. 128–139.
35.Maison D., Polak w świecie finansów. O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
36.Morawski M., Zarządzanie profesjonalistami, PWE, Warszawa 2009.
37.Musiał M., Efektywność gospodarowania finansami osobistymi w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.
38.Nadgodziny, stres i negatywne konsekwencje dla samopoczucia. Raport 2018, Hays Poland, online: https://www.hays.pl/documents/63327/2210536/hays_2273153.pdf/4e0818a6-bb13-4013-c- 426-da1582b1bbf8?t=1566538302596 (17.06.2019).
39.National Strategies for Financial Education OECD/INFE Policy Handbook, 2015.
40.Noga B., Noga M., Edukacja ekonomiczna społeczeństwa a edukacja przedsiębiorczości, „Studia i Prace WNEiZ US” 2016, nr 44/2.
41.Od kompetencji do kwalifikacji. Diagnoza rozwiązań i praktyk w zakresie walidowania efektów uczenia się, red. E. Bacia, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013.
42.OECD/Eurostat (2019), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris/Eurostat, Luxembourg, https://doi.org/10.1787/ 9789264304604-en (17.06.2019).
43.Perspektywa uczenia się przez całe życie, Międzyresortowy Zespół do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji, 2013.
44.PISA 2012 Results: Students and Money: Financial Literacy Skills for the 21st Century (Volume VI), PISA, OECD Publishing, 2014.
45.PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris 2017, online: http://dx.doi.org/10.1787/9789264281820-en (17.06.2019).
46.Policy Handbook on Financial Education for Young People in the Commonwealth of Independent States, OECD 2019.
47.Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA. Wersja 3.0, SPMP 2009, online: https://docplayer.pl/ 1683073-Ncb-polskie-wytyczne-kompetencji-ipma.html (17.06.2019).
48.Postawy Polaków wobec finansów, badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundacji Think!, październik 2018 r.
49.Poziom wiedzy finansowej Polaków 2019, marzec 2019 r., Indicator na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW.
50.Rankingi innowacyjności 2019, Komisja Europejska, online: https://ec.europa.eu/poland/ news/190617_innovations_pl (17.06.2019).
51.Regional Innovation Scoreboard 2019, Luxemburg: Publication Office of the European Union, 2019.
52.Rewolucja AI. Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce. The AI revolution. How artificial intelligence will change business in Poland, McKinsey & Company, Forbes Polska 2017.
53.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz.U. 2007 nr 251, poz. 1885).
54.Schejbal A., McManus B., Young people’s progression into digital creativity. Comparison of research findings from the UK and Poland, E-mentor 2018, nr 4 (76), online: http://www.e-mentor.edu. pl/mobi/artykul/index/numer/76/id/1375 (17.06.2019).
55.Sienkiewicz Ł., Jawor-Jeniewicz A., Sajkiewicz B., Trawińska-Kanador K., Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013.
56.Skweres-Kuchta M., Children’s economic education: are we educate e-leaders?, „European Journal of Service Management” 2018, vol. 27/2, no. 3.
57.Skweres-Kuchta M., Inwestycja w rozwój kompetencji kluczowych wśród dzieci i młodzieży: studium przypadku, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2017, nr 4 (129).
58.Solarz J.K., Klepacki J., Waliszewski K., Trzaskowska-Dmoch A., Wojciechowska-Filipek S., Całościowa edukacja finansowa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, (Studia i Monografie, nr 82), Łódź–Warszawa 2018.
59.Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998,
60.Świecka B., Generacja Y w świecie finansów – financial literacy i edukacja finansowa młodego pokolenia, [w:] Terapia finansów, red. E. Klamut (Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 17, z. 8, cz. 3), Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa 2016.
61.Świecka B., Grzesiuk A., Korczak D., Wyszkowska-Kaniewska O., Financial Literacy and Financial Education. Theory and Survey, De Gruyter Oldenbourg, Berlin 2019.
62.Świecka B., Kompetencje finansowe i edukacja finansowa. Ujęcie teoretyczne i praktyczne, „Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych” 2018, nr 27 (1), s. 3–17, „Journal of Insurance, Financial Markets and Consumer Protection” 2018, No. 27 (1).
63.Świecka B., Wiedza i edukacja finansowa gospodarstw domowych jako determinanty rozwoju obrotu bezgotówkowego, [w:] Obrót bezgotówkowy w Polsce – stan i perspektywy, red. P. Bobilok, M. Żukowski, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2016.
64.Technology at work v3.0. Automating e-Commerce from Click to Pick to Door, Citi GPS: Global Perspectives & Solutions, Oxford Martin School 2017, online: https://www.oxfordmartin.ox.ac. uk/downloads/CITI%20REPORT%20ADR0N.pdf (17.06.2019).
65.Toffler A., Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.
66.Trends in Learning Report 2019, The Open University 2019, online: http://www.open.ac.uk/business/ apprenticeships/blog/trends-learning-report-2019 (17.06.2019).
67.Tuesta D., Financial Education, Financial Inclusion and National Strategies, MIFI and National Strategies Edufin Summit 2017, 15–16 June 2017, México D.F. Valant J., Improving the financial literacy of European consumers, European Parliamentary Research Service, Briefing, May 2015.
68.Wujek T., Przedmiot i zadania pedagogiki, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.
69.Zając M., The children university model and beyond - a pilot study. E-mentor 2018, nr 4 (76), online: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/76/id/1369 (17.06.2019).
70.Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).
71.Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
72.Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. (2017/C 189/03).
73.Zaremba M., Nie-praca i dobre bezrobocie technologiczne, online: https://liberte.pl/nie-praca-i- -dobre-bezrobocie-technologiczne/ (17.06.2019).
74.Ziółkowski P., Uniwersytet dla dzieci. Uniwersytet Dziecięcy Wyższej Szkoły Gospodarki jako przykład innowacji pedagogicznej na rzecz rozwoju twórczości i kreatywności dziecięcej, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.