Rok wydania: | 2024 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | pedagogika |
Autorzy: |
Monika
Zięciak
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: luty 2025
Niniejsza praca powstała w wyniku poszukiwania odpowiedzi na pytanie o uwarunkowania rozwoju samodzielności wychowanków placówek resocjalizacyjnych, a zatem dotyczy ważnego zarówno dla nauk o wychowaniu, jak i praktyki resocjalizacyjnej zjawiska, które do tej pory w niewielkim stopniu poddane zostało eksploracji naukowej. Celem pracy uczyniono rozpoznanie deklarowanych przez nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (MOW) cech samodzielności oraz wyjaśnienie związku, jaki zachodzi pomiędzy cechami osobowości wychowanków, tj. samooceną, lękiem, poczuciem umiejscowienia kontroli, kompetencjami społecznymi i demoralizacją a zakresem i stopniem ich samodzielności. W pierwszej teoretycznej części pracy omówiono pojęcie samodzielności i opisano sylwetkę wychowanka z MOW, aby w dalszej części monografii przyjrzeć się cechom osobowości charakterystycznym dla niedostosowania społecznego i wykazującym związki z samodzielnością człowieka. Zwrócono również uwagę na cele i zadania resocjalizacji nieletnich, ukazując zewnętrzne czynniki warunkujące przygotowanie nieletnich do samodzielności życiowej. W drugiej części, po założeniach metodologicznych, opisano wyniki badań wraz z ich interpretacją. W podsumowaniu zawarte zostały najważniejsze wnioski i zalecenia dla praktyki resocjalizacyjnej.
1. | Anderson A., Hattie J., Hamilton R.J., Locus of control, self-efficacy, and motivation in different schools: is moderation the key to success?, „Educational Psychology” 2005, nr 25 (5), s. 517–535. |
2. | Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. |
3. | Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 2012. |
4. | Bandach M., Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, „Ekonomia i Zarządzanie” 2013, nr 5 (4), s. 82–97. |
5. | Baran B., Bielawiec A., Osobowość nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994. |
6. | Barani K., Poczucie umiejscowienia kontroli a styl adaptacji w pierwszej klasie gimnazjum, „Psychologia Rozwojowa” 2006, nr 11 (3), s. 123–133. |
7. | Barczykowska A., (Nie)obecni – o roli rodziców w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35, s. 275–296. |
8. | Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. |
9. | Bartkowicz Z., Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013. |
10. | Bartkowicz Z., Chudnicki A., Konflikty z prawem byłych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Resocjalizacja Polska” 2015, nr 10, s. 137–148. |
11. | Baumeister R.F., Smart L., Boden J.M., Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of self-esteem, „Psychological Review” 1996, nr 103, s. 5–33. |
12. | Bazylak J., Zależność między postawą religijną a samodzielnością, „Novum” nr 1973, nr 5, 20–36. |
13. | Beck A.T., Davis D.D., Freeman A., Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. |
14. | Beck J.S., Terapia poznawczo-behawioralna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. |
15. | Bejger H., Usamodzielnienie wychowanków, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2011, nr 3, s. 29–32. |
16. | Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M., Efektywność resocjalizacji nieletnich prowadzonej w środowisku zamkniętym w Polsce, „Chowanna” 2019, nr 2 (53), s. 49–68. |
17. | Bobrowski J.K., Greń J., Ostaszewski K., Pisarska A., Czynniki warunkujące picie alkoholu wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkohol i Narkomania” 2019, nr 32 (4), s. 317–336. |
18. | Boguszewski R., Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. [w:] Młodzież 2016. Raport badania sfinansowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2016. |
19. | Borecka-Biernat D., Agresywna strategia radzenia sobie młodzieży w społecznych sytuacjach trudnych a poczucie umiejscowienia kontroli oraz jej uzależnienie od postaw rodzicielskich, „Prace Naukowe AJD. Pedagogika” 2007, nr 16, s. 117–132. |
20. | Buczel A., Samodzielność jako cecha osobowości, „Studia Philosophiae Christianae” 1993, nr 29 (1), s. 115–125. |
21. | Bunio-Mroczek P., Warzywoda-Kruszyńska W., Wczesne rodzicielstwo jako zagrożenie biedą i wykluczeniem, Instytut Socjologii UŁ, Łódź 2010. |
22. | Burdach M., Wartości życiowe i rodzinne wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, „Konteksty Społeczne” 2021, t. 9, nr 1 (17), s. 60–74. |
23. | Butler-Sweeney J., The relationship among locus of control, coping style, self-esteem and cultural identification in female adolescents. Seton Hall University Dissertations and Thesis (ETDs), Seaton Hall University, New Jersey 2007. |
24. | Cazan A.M., Dumitrescu S.A., Exploring the relationship between adolescent resilience, self-perception and locus of control, „Romanian Journal of Experimental Applied Psychology” 2016, nr 7 (1), s. 367–371. |
25. | Centrum Informatyczne Edukacji, Wykaz szkół i placówek oświatowych według typów. Pobrane z: https://cie.men.gov.pl/sio-strona-glowna/podstawowe-informacje-dotyczace- wykazu-szko-i-placowek-oswiatowych/wykaz-wg-typow (dostęp: 25.01.2018). |
26. | Chaim W., Umiejscowienie poczucia kontroli a nasilenie potrzeb, lęku i mechanizmów obronnych, „Studia Philosophiae Christianae” 1996, nr 32 (2), s. 275–283. |
27. | Chrost M., Refleksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017, nr 2, s. 131–144. |
28. | Ciechanowska D. (red.), Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2009. |
29. | Ciupińska B., Readaptacja społeczna młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne i wychowawczo-resocjalizacyjne. [W:] W stronę readaptacji społecznej, red. A. Fidelus, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009. |
30. | Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. |
31. | Cronbach L.J., Educational Psychology, Brace and World, New York Harcourt 1954. |
32. | Czajka B., Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7. |
33. | Dąbrowska A., Zasoby osobiste i społeczne a dobrostan psychiczny wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2023. |
34. | Denek K., Bereźnicki F., Świrko-Pilipczuk J. (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2003. |
35. | Dewey J., Jak myślimy, PWN, Warszawa 1988. |
36. | Domachowski W., Poczucie umiejscowienia kontroli jako wymiar osobowości. [W]: Z zagadnień psychologii społecznej, red. W. Domachowski, S. Kowalik, J. Mikulska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. |
37. | Drwal R.L., Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii, red. L. Wołoszynowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. |
38. | Drwal R.L., Poczucie kontroli jako wymiar osobowości podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii, t. 3, red. E. Paszkiewicz, PWN, Warszawa 1978. |
39. | Drwal R.L., Adaptacja kwestionariuszy osobowości, PWN, Warszawa 1995. |
40. | Dryll E., Interakcja wychowawcza, PAN, Warszawa 2001. |
41. | Działalność resocjalizacyjna Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Najwyższa Izba Kontroli, 2017. Pobrane z: id,15816,vp,18331.pdf (nik.gov.pl) (dostęp: 15.08.2023). |
42. | Dziewanowska M., (2015). Prawo i narzędzia systemowe w procesie readaptacji i usamodzielniania wychowanek i wychowanków opuszczających placówki resocjalizacyjne z uwzględnieniem specyfiki Warszawy. [W:] Program pozytywnej integracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, red. A. Sikora, Fundacja Po Drugie, Warszawa 2015. |
43. | Dzwonkowska I., Relation of shyness and sociability to self-esteem and loneliness, „Polish Psychological Bulletin” 2002, nr 33, s. 39–42. |
44. | Dzwonkowska I., Nieśmiałość i jej korelaty, „Przegląd Psychologiczny” 2003, nr 46 (3), s. 307–322. |
45. | Dzwonkowska I., Współczucie wobec samego siebie (self-compassion) jako moderator wpływu samooceny globalnej na afektywne funkcjonowanie ludzi, „Psychologia Społeczna” 2011, nr 1 (16), s. 67–80. |
46. | Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, tł. M. Żywicki, Zysk i S-ka, Poznań 2004. |
47. | Eysenck M.W., The nature of anxiety. [W:] Handbook of individual differences: Biological perspectives, red. A. Gale, M.W. Eysenck, John Wiley and Sons, Chichester 1992. |
48. | Fidelus A., Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009. |
49. | Filipczuk H., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Nasza Księgarnia, Warszawa 1980. |
50. | Florczykiewicz J., Interpretacja wartości i norm społecznych przez młodzież – analiza porównawcza, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 35 (2), s. 249–266. |
51. | Fundacja Robinson Crusoe, Potrzeby w usamodzielnianiu wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka i Rodzin Zastępczych – raport z badań, Warszawa 2007. |
52. | Garczyński S., Potrzeby psychiczne, Nasza księgarnia, Warszawa 1972. |
53. | Gaszczyńska-Płuciennik M., Obraz własnej osoby młodzieży nieprzystosowanej społecznie, „Opieka–Wychowanie–Terapia” 2004, nr 3 (4), s. 9–13. |
54. | Gudjonsson G.H., Sigurdsson J.F., Brynjólfsdóttir B., Hreinsdóttir H., The relationship of compliance with anxiety, self-esteem, paranoid thinking and anger, „Psychology, Crime and Law” 2002, nr 8 (2), s. 145–153. |
55. | Golczyńska-Grondas A., Biografie dorosłych wychowanków domów dziecka – próba analizy socjologicznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica” 2012, nr 44 (1), s. 206–215. |
56. | Golczyńska-Grondas A., Usamodzielnianie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych – podstawowe problemy, implikacje dla praktyki, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje” 2015, nr 30 (3) s. 77–95. |
57. | Golczyńska-Grondas A., Chybotliwa Łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo- -wychowawczych. Analiza socjologiczna, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016. |
58. | Gordon T., Wychowanie w samodyscyplinie, Pax, Warszawa 1997. |
59. | Gordon T., Cele wychowania. [W:] Współczesne teorie i nurty wychowania. Podręcznik akademicki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998. |
60. | Gottfredson M.R., Hirchi T., A general theory of crime, Stanford University Press Stanford 1990. |
61. | Górniewicz J., Rubacha K., Droga do samorealizacji czyli w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo C&T, Toruń 1993. |
62. | Granosik M., Proces: Trajektoria nierozwiązanych problemów. [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik. Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, 2023. |
63. | Granosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R., Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS). [W:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie: perspektywa pedagogiczna, red. J.E. Kowalska, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014. |
64. | Greń J., Bobrowski J.K., Ostaszewski K., Pisarska A., Rozpowszechnianie używania substancji psychoaktywnych wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkoholizm i Narkomania” 2019, nr 32 (4), s. 317– 336. |
65. | Greń J., Pisarska A., Picie alkoholu wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapii i wychowawczych oraz związane z tym problemy, „Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA” 2021, nr 4 (96), s. 28–33. |
66. | Grześkowiak A., Krukowski A., Patulski W., Warzocha E., Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, red. A. Krukowski, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1991. |
67. | Gudbrandsson B., Dzieci w instytucjach opiekuńczych: zapobieganie instytucjonalizacji i alternatywne formy opieki w krajach Europejskich, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2006, nr 5 (4), s. 36–67. |
68. | Han-Ilgiewicz N., Dziecko w konflikcie z prawem karnym, PWN, Warszawa 1971. |
69. | Harrell A.W., Mercer S.H., DeRosier M.E., Improving the social-behavioral adjustment of adolescents: The effectiveness of a social skills group intervention, „Journal of Child and Family Studies”, nr 18, s. 378–387. |
70. | Haug-Schnabel G., Schmid-Steinbrunner B., Dziecko z charakterem. Jak wspierać psychikę dziecka, aby ustrzec je przed lękiem, ucieczką w przemoc lub uzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2008. |
71. | Hirschi T., Causes of Delinquency, University of California Press, Berkeley 1969. |
72. | Huget P., Poczucie kompetencji społecznych młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu jako czynnik wpływający na skuteczność mediacji rodzinnych. [W:] Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów wieku adolescencji, red. M. Leśniak, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2009. |
73. | Informacja o wynikach kontroli „Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych”. Delegatura w Szczecinie. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/ P/21/093/ (dostęp 15.08.2023). |
74. | Jabłonowska M., Edukacyjny wymiar samodzielności poznawczej. Szkice teoretyczne i dociekania empiryczne w kontekście zdolności uczniów gimnazjum, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016. |
75. | James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003. |
76. | Janik S., Działalność resocjalizacyjna Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w Polsce, „Disputationes Scientificae Universitatis Catholicae in Ružomberok” 2018, nr 18 (4), s. 15–30. |
77. | Jaros A., Samodzielne. Proces usamodzielniania w doświadczeniach biograficznych byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 2018, nr 16, s. 141–156. |
78. | Jarosz M., Psychologia i psychopatologia życia codziennego, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1975. |
79. | Jarymowicz M., Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne. Studia empiryczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. |
80. | Jasiecki M., Zależność–niezależność emocjonalna a wybór celów życiowych, „Zeszyty Naukowe UJ: Prace Psychologiczno-Pedagogiczne” 1977, nr 27, s. 47–65. |
81. | Jedlicki W., Co sądzić o freudyzmie i psychoanalizie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1961. |
82. | Jedynak S., Kojkoł J. (red.), Encyklopedia filozofii wychowania, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2009. |
83. | Jerszow M., Usamodzielnienie pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej, „Kwartalnik Kolegium Ekonomicznego-Społecznego Studia i Prace” 2019, nr 2 (38), s. 77–91. |
84. | Juros A., Biały A., Wychowankowie opuszczający rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo- wychowawcze w woj. lubelskim. [W:] Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka, red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig, Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa” i Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Warszawa– Siedlce 2011. |
85. | Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. [W:] Metodologia pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1974. |
86. | Kamiński A., Stosowanie substancji psychoaktywnych przez podopiecznych młodzieżowych ośrodków wychowawczych. [W:] Uzależnienia jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga resocjalizacyjnego, red. A. Kamiński, M. Dobijański, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Resocjalizacji oraz Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Warszawa 2018. |
87. | Kaniowska T., Analiza zasadności umieszczania nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wpcontent/plugins/ downloadattachments/includes/download.php?id=6353, (dostęp 03.02.2018). |
88. | Kaniowska T., Bariery w procesie readaptacji nieletnich. Warszawa 2014. |
89. | Karaszewska H., Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego. Pomoc postpenitencjarna, czyli o tym jak państwo wspiera osoby opuszczające zakład karny i zabezpiecza się przed zjawiskiem recydywy. [W:] Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych, red. E. Włodarczyk, J. Cytlak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im Adama Mickiewicza, Poznań 2011. |
90. | Karłyk-Ćwik A., Rola, typy i zadania pedagogów resocjalizacyjnych a samoocena poziomu ich kompetencji zawodowych, „Opieka Wychowanie Terapia” 2008, nr 1 (2), s. 38–45. |
91. | Karłyk-Ćwik A., Klimat Społeczny Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych – diagnoza i perspektywy rozwoju, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2017, nr 28, s. 192–208. |
92. | Karolczak-Biernacka B., Stres i lęk w sporcie wyczynowym, „Kultura Fizyczna” 1996, nr 5 (6), s. 5–10. |
93. | Keijsers L., Branje S.J.T., Frijns T., Finkenauer C., Meeus W., Gender Differences in Keeping Secrets From Parents in Adolescence, „Developmental Psychology” 2010, nr 46 (1), s. 293–298. |
94. | Kędzierski, P., Kulesza J., Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, Pracownia Resocjalizacji, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, Warszawa 2008. Pobrano z: https://www.dbp.wroc.pl /biblioteki/wroclaw/dsie-raporty-edukacyjne/category/ 7-raporty-z-2008-r?download=24:analiza-przyczyn-umieszczania-dzieci-i-mlodziezy- w-placowkach-resocjalizacyjnych-i-socjoterap (dostęp: 04.03.2018). |
95. | Kładoczny P., Wolny M., Reintegracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Uwagi o charakterze systemowym. Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2019, nr 9, s. 47–62. |
96. | Kobylarczyk-Kaczmarek M., Ogińska-Bulik N., Trauma u młodzieży. Konsekwencje i uwarunkowania, Difin, Warszawa 2023. |
97. | Konaszewski K., Plany życiowe nieletnich umieszczonych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, „Probacja” 2017, nr 4, s. 105–114. |
98. | Konaszewski K., Kwadrans Ł., Zasoby osobiste młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Uwarunkowania środowiskowe, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. |
99. | Konaszewski K., Sosnowski T., Czynniki warunkujące samoocenę nieletnich umieszczonych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, „Resocjalizacja Polska” 2017, nr 13, s. 175–191. |
100. | Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009. |
101. | Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, Warszawa 2013. |
102. | Konopczyński M., Wstęp. [W:] Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, red. I. Mudrecka, Warszawa 2017. |
103. | Kornas-Biela D., Oblicza macierzyństwa, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1996. |
104. | Kozaczuk F., Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2005. |
105. | Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981. |
106. | Kozłowski P., Wartości, cele i plany życiowe młodzieży nieprzystosowanej społecznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016. |
107. | Kranc M., Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. |
108. | Kranc M., Rola terapii w procesie instytucjonalnej resocjalizacji nieletnich, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2017, nr 70, s. 160–174. |
109. | Krasowicz G., Kurzyp-Wojnarska A., Kwestionariusz do badania poczucia umiejscowienia kontroli, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1990. |
110. | Kruszewski T., Uwarunkowania powodzenia społecznego usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych (wnioski z obserwacji i propozycja działań), „Szkoła Specjalna” 2005, nr 66 (2), s. 102–112. |
111. | Kucharski T., Palkij M., Charakterystyka porównawcza wybranych cech osobowości młodocianych matek i uczennic liceum ogólnokształcącego. [W:] Środowisko – młodzież – zdrowie: pedagogiczne wymiary zagrożeń i rozwoju młodzieży, red. J.A. Malinowski, A. Zandecki, Akapit, Toruń 2007. |
112. | Kudlak G., Kompetencje społeczne nieletnich przestępców. [W:] Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, red. G. Kudlak, Difin, Warszawa 2016. |
113. | Kula K., Program profilaktyczno-terapeutyczny „Szansa”. [W:] Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce, red. M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz, Uniwersytet Śląski, Katowice 2018. |
114. | Kulas H., Samoocena młodzieży, Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne, Warszawa 1986. |
115. | Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, wyd. 2, Warszawa 1993. |
116. | Kupiec H., Rozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska” 2012, nr 3, s. 383–398. |
117. | Kupiec H., Kontrola społeczna nad młodzieżą w dużym mieście, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007. |
118. | Kupiec H., Empatia i kompetencje społeczne młodzieży niedostosowanej społecznie – wyniki badań empirycznych. [W:] Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, red. M. Bargel, jr., E. Janigová, E. Jarosz, M. Jůzl, Institut mezioborových studii, Brno 2013. |
119. | Kupiec H., Samokontrola zachowań a natężenie lęku u wychowanków placówek resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 4, s. 243–255. |
120. | Kupiec H., Zmiany w poziomie kompetencji społecznych jako wskaźnik (nie)efektywności resocjalizacji nieletnich, „Opuscula Sociologica” 2013, nr 4 (2), s. 97–109. |
121. | Kupiec H., Płeć jako moderator samooceny młodzieży dostosowanej i niedostosowanej społecznie, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7 (1), s. 117–134. |
122. | Kupiec H., Lęk i agresja jako katalizatory ekskluzji społecznej wychowanków placówek resocjalizacyjnych. [W:] Pedagogika społeczna wobec problemu wykluczenia społecznego. Diagnoza – fenomenologia – rozwiązania, red. A. Knocińska, P. Frąckowiak, S. Jabłońska, GSW Milenium, Gniezno 2016. |
123. | Kupiec H., Socjodemograficzne zróżnicowanie preferencji aksjologicznych wychowanków placówek resocjalizacyjnych i szkół państwowych, „Forum Pedagogiczne” 2017, nr 7 (1), s. 61–76. |
124. | Kupiec H., Tożsamość nieletnich a motywacja do zmiany w warunkach placówki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019. |
125. | Kupiec H., Zięciak M., Osobowościowe korelaty kompetencji społecznych nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, „Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji” 2023, nr 15 (2), s. 119–138. |
126. | Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
127. | Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006. |
128. | Kwaśnica R., Ku dialogowi w pedagogice. [W:] Ku dialogowi w pedagogice: VI Forum Pedagogów Wrocław, październik 1993, Wrocław 1993. |
129. | Lalek D., Pilch T. (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Żak, Warszawa 1999. |
130. | Latusek A. (red.), Praktyczny słownik wyrazów i zwrotów bliskoznacznych, Kraków 2004. |
131. | Leary M.R., MacDonald G., Individual differences in self-esteem. A review and theoretical integraction. [W:] Handbook of self and identity, red. M.R. Leary, J.P. Tangney, New York 2003. |
132. | Liberska H., Wybrane aspekty psychologiczne funkcjonowania młodzieży wychowywanej w rodzinach pełnych i niepełnych, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1998, nr 10, s. 231‒246. |
133. | Lipkowski O., Dziecko społecznie niedostosowane i jego resocjalizacja, PZWS, Warszawa 1971. |
134. | Lopes P.N., Salovey P., Straus R., Emotional intelligence, personality and the Perceived quality of social relationship, „Personality and Individual Differences” 2003, nr 35 (3), s. 641–658. |
135. | Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I., Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody, „Psychologia Społeczna” 2007, nr 02 (04), s. 164–176. |
136. | Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004. |
137. | Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003. |
138. | Małachowska E., Kompetencje komunikacyjne wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. [W:] Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, red. I. Mudrecka, Pedagogium. Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2017. |
139. | Margalit M., Eysenck S., Prediction of coherence in adolescence: Gender differences in social skills, personality, and family climate, „Journal of Research in Personality” 1990, nr 24 (4), s. 510–521. |
140. | Martin A.J., School motivation of boys and girls: Differences of degree, differences of kind, or both?, „Australian Journal of psychology” 2004, nr 56 (3), s. 133–146. |
141. | Maslow A.H., Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Pax, Warszawa 1990. |
142. | Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2001. |
143. | Matczak A., Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych – emocjonalnych. Raport końcowy z realizacji projektu 2 H01 F 062 23 w latach 2002–2005. Warszawa, tekst niepublikowany. |
144. | Matkowski M., Arkusz samopoznania Raymonda B. Cattella (IPAT Anxiety Scale-Self- Analysis Form), „Przegląd Psychologiczny” 1983, nr 26 (2), s. 413–423. |
145. | McCrae R.R., Costa P.T., Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005. |
146. | McGinnis E., Goldstein A.P., Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych, Katolicka Fundacja Pomocy Osobom Uzależnionym i Dzieciom KARAN, Warszawa 2001. |
147. | McWhirter J.J., Zagrożona młodzież, Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005. |
148. | Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2006. |
149. | Mielczarek M., Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa, „Szkoła – Zawód – Praca” 2019, nr 18, s. 274–292. |
150. | Modrzewski J., Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004. |
151. | Moir A., Jessel D., Płeć mózgu. O prawdziwej różnicy między mężczyzną a kobietą, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1993. |
152. | Motow I., Motow-Czyż M., Proces usamodzielniania wychowanków z zakładów resocjalizacyjnych, „Pedagogika Rodziny” 2015, nr 5 (4), s. 29–40. |
153. | Motyka M., Niewidzialność zjawiska bezdomności młodych dorosłych. [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik, Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, Warszawa 2023. |
154. | Motyka M., Co pomaga a co przeszkadza młodzieży w kryzysie bezdomności? [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik R., Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, Warszawa 2023. |
155. | Mudrecka, I., Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium Pedagogiczne, Uniwersytet Opolski, Opole 2010. |
156. | Mudrecka I., Przekonania o sobie i świecie nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2019, nr 38 (2), s. 41–53. |
157. | Mulder E., Brand E., Bullens R., Van Marle H., A Classification of Risk Factors in Serious Juvenile Offenders and the Relation Between Patterns of Risk Factors and Recidivism, „Criminal Behaviour and Mental Health” 2010, nr 20, s. 23–38. |
158. | Murray G., Judd F., Jackson H., Fraser C., Komiti A., Hodgins G., Pattison P., Humphreys J., Robins G., The five factor model and accessibility/remoteness: novel evidence for person- environment interaction, „Personality and Individual Differences” 2005, nr 39 (4), s. 715–725. |
159. | Muszyński H., Ideał i cele wychowania, WSiP, Warszawa 1974. |
160. | Muszyński H., Zarys teorii wychowania, PWN, Warszawa 1977. |
161. | Nawrocka K., Diagnoza mieszkańców uczestniczących w projekcie mieszkań treningowych. [W:] Program pozytywnej reintegracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, red. A. Sikora, Fundacja po Drugie, Warszawa 2015. |
162. | Ng-Knight T., Schoon T., I Can Locus of Control Compensate for Socioeconomics Adversity in the Transition from School to Work?, „Journal of Youth and Adolescence” 2017, nr 10 (46), s. 1–15. |
163. | Niebrzydowski L., Psychologia wychowawcza. Samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne, PWN, Warszawa 1989. |
164. | Nowacki T., Elementy psychologii, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975. |
165. | Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2001. |
166. | Obuchowska I., Dziecko w rodzinie i instytucji, od teorii do praktyki. „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” 1997, nr 3. |
167. | Obuchowski K., Człowiek intencjonalny, czyli o tym jak być sobą, Rebis 2000, Warszawa. Odej A., Tokarski S., Konstrukcja i psychometryczna weryfikacja kwestionariusza samodzielności, „Studia Psychologica” 2009, nr 9, s. 233–250. |
168. | Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1984. |
169. | Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987. |
170. | Oleś M., Steuden, S., Klonowski P., Chmielnicka-Kuter E., Gajda T., Wasyl-Puchalska M., Metody badania jakości życia i psychospołecznego funkcjonowania chorych z zaburzeniami widzenia. [W:] Jak świata mniej widzę. Zaburzenia widzenia a jakość życia, red. P. Oleś, S. Steuden, J. Toczołowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002. |
171. | Opora R., Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009. |
172. | Opora R., Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
173. | Ostafińska-Molik B., Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. |
174. | Ostaszewski K., Bobrowski J.K., Greń J., Pisarska A., Nasilone zachowania ryzykowne wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkoholizm i Narkomania” 2019, nr 32 (4), s. 291–316. |
175. | Parafiniuk-Soińska J., (red.), Kształtowanie samodzielności uczniów klas początkowych: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1990. |
176. | Pervin L.A., Psychologia osobowości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. |
177. | Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006. |
178. | Plopa M., Wymiary osobowości według H. Eysencka a dynamika stresu w warunkach długotrwałej izolacji zadaniowej, „Forum Psychologiczne” 1997, nr 2 (1), s. 55–67. |
179. | Porębska M., Osobowość i jej kształtowanie w dzieciństwie i młodości, WSiP, Warszawa 1991. |
180. | Porzak R., Charakterystyka środowiska schronisk dla nieletnich. [W:] Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, red. Z.B. Gaś, PWF „Masz Szansę”, Lublin 2008. |
181. | Potocka-Hoser A., Aktywiści organizacji społecznych i politycznych w zakładzie przemysłowym, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1985. |
182. | Potrzeby w usamodzielnianiu wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka i Rodzin Zastępczych – raport z badań, Fundacja Robinson Crusoe, Warszawa 2007. |
183. | Prawomocne orzeczenia wobec nieletnich wg czynów karalnych i płci. Pobrano z: https:// isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/opracowania-wieloletnie/ (dostęp: 10.06.2023). |
184. | Puchała W., Poziom kontroli własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli, „Psychologia Rozwojowa” 2009, nr 14 (3), s. 41–51. |
185. | Pufal-Struzik I., Samoocena u młodzieży o zróżnicowanym poziomie uzdolnień i postawy twórczej. [W:] Oblicza „JA”. „Ja” twórcze, aspirujące, zwielokrotnione, wyczerpane, neotyczne, zagrożone patologią, red. I. Pufal-Struzik, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. |
186. | Pytka L., Florczykiewicz J., Nieprzystosowanie społeczne jako wyraz negatywnych ustosunkowań wobec normy, „Resocjalizacja Polska” 2020, nr 19, s. 245–257. |
187. | Radlińska H., Pedagogika społeczna, Pisma Pedagogiczne, t. 1, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961. |
188. | Raport NIK, Działalność resocjalizacyjna młodzieżowych ośrodków wychowawczych, nr ewid. 153/2017/P/17/099/LSZ, Warszawa 2017, s. 5, Pobrane z: https://www.nik.gov. pl/kontrole/P/17/099 (dostęp: 1.02.2018). |
189. | Raport NIK, Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Warszawa 2009. Pobrano z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/ wyniki-kontroli-nik/pobierz,px_remote_kno_p_09_072_2009060510305 11244190651_01,typ,kk.pdf, (dostęp: 10.09.2018). |
190. | Resler A., Dzieci mają dzieci, „Psychologia w szkole” 2014, nr 4, s. 12–17. |
191. | Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Warszawa 1976. |
192. | Rola J., Pisula E., Style radzenia sobie ze stresem rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem Downa, „Zdrowie Psychiczne” 1993, nr 34, s. 94–101. |
193. | Rotter J.B., Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, „Psychological Monographs: General and Applied” 1966, nr 80 (1), s. 1–28. |
194. | Rostocka B., Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9. |
195. | Różycka E. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012. |
196. | Różycka J., Wojciszke B., „Skala wiary w grę o sumie zerowej, Studia Psychologiczne 2010, nr 48 (4), s. 33–44. |
197. | Różycka-Tran J., Boski P., Wojciszke B., Wiara w grę o sumie zerowej jako aksjomat społeczny: badanie w 37 krajach, „Psychologia Społeczna” 2014, nr 9 (1), s. 92‒109. |
198. | Rubacha R., Metodologiczne parametry pedagogiki resocjalizacyjnej. [W:] Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją: podstawy teoretyczne i praktyczne, red. M.H. Kowalczyk, M. Flopka-Kowalczyk, R. Rubacha, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017. |
199. | Rzecznik Praw Dziecka 2014‒2015, Standardy pobytu dzieci i młodzieży w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii w zakresie edukacji, wychowania i opieki. Pobrano z: http://brpd.gov.pl/sites/default/files/ wyst_2015 _03_ 02_men.pdf, (dostęp: 15.02.2018). |
200. | Samek T., Samek A.G., Wpływ lęku na rozbieżność między JA ‒ REALNYM i JA ‒ IDEALNYM w obrazie samego siebie, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie. Prace Psychologiczny” 1988, nr 20. Pobrano z: https://www.researchgate.net/ profile/Piotr-Majewicz/publication/321006197_Obraz_samego_siebie_a_zachowanie_ mlodziezy_niepelnosprawnej_ruchowo_Wydawnictwo_Naukowe_AP_Krakow_ 2002/links/5dbdd39992851c818025e34d/Obraz-samego-siebie-a-zachowanie- mlodziezy-niepelnosprawnej-ruchowo-Wydawnictwo-Naukowe-AP-Krakow- 2002.pdf (dostęp: 19.08.2023). |
201. | Sękowski A.E., Osiągnięcia uczniów zdolnych, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 2000. |
202. | Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich. Działania, zmiana, efektywność, Difin 2011. |
203. | Siemionow J., Efektywność oddziaływań instytucji resocjalizacyjnych a nowe trendy w resocjalizacji. [W:] Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, red. M. Konopczyński, W. Ambrozik, CMPPP, Warszawa 2009. |
204. | Siemionow J., Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Difin, Warszawa 2016. |
205. | Siemionow J., Rola przestrzeni i miejsca w procesie resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2018, nr 2 (248), s. 24–36 |
206. | Siemionow J., Paluch M., Analiza stanu działalności młodzieżowych ośrodków wychowawczych w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i terapii w resocjalizacji wychowanków. Raport z badań. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2022. |
207. | Sikora A., Przełom w sprawie nieletnich matek z placówek resocjalizacyjnych?!, „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 5, s. 264–271. |
208. | Sikora A. (red.), Program pozytywnej reintegracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, Fundacja po Drugie, Warszawa 2015. |
209. | Sikora A., Organizacje pozarządowe w systemie przeciwdziałania napiętnowaniu wychowanków placówek resocjalizacyjnych. [W:] Naznaczeni, odrzuceni i dyskryminowani w badaniach naukowych i praktyce wychowawczej. Ujęcie interdyscyplinarne, red. P. Dzieduszyński, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2017. |
210. | Sikora A., Szczepanik R., Pozytywna integracja społeczna – systemowe narzędzia wsparcia, praca wychowawcza, resocjalizacyjna, socjalna. [W:] Program pozytywnej integracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, red. A. Sikora, Materiały Fundacji po Drugie. Warszawa 2015. Pobrano z: http://podrugie.pl/wp-content/ uploads/2016/08/PROGRAM-POZYTYWNEJ-INTEGRACJI.pdf (dostęp: 10.04. 2017). |
211. | Sikorska A., Raport ‒ ewaluacja programu mieszkań treningowych. [W:] red. A. Sikora, Program pozytywnej integracji społecznej młodzieży opuszczającej placówki resocjalizacyjne, Fundacja po Drugie, Warszawa 2015. |
212. | Sitarczyk M., Nieletni sprawcy zabójstw. Sylwetki psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Poznań 2005. |
213. | Sitarczyk M., Poziom lęku i neurotyzmu u nieletnich sprawców przestępstw, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia” 2008, nr 21, s. 65–78. |
214. | Skibińska B., „Skazani na samotność?” O konsekwencjach izolacji społecznej w wybranych jej kontekstach, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 44, s. 265–284. |
215. | Skorny Z. (1956). Metoda nauczania a kształcenie samodzielnego myślenia i zaradności w liceach pedagogicznych, Nowa Szkoła, t. 3. |
216. | Skowrońska-Pućka A., „Dziecko z dzieckiem z domu dziecka” – stygmatyzacja i autostygmatyzacja a szanse życiowe małoletnich matek, byłych wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 20, s. 211–242. |
217. | Skrzypek E., Tymczasowy podręcznik do testu jawnego niepokoju: „Jaki jesteś”, Pracownia Psychometryczna PAN, Warszawa 1968. |
218. | Słomka A., Kontrola i ocena uczniów a rozwijanie samodzielności, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Radom 2001. |
219. | Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2008. |
220. | Sobol-Kwapińska M., Metody badania jakości życia i psychospołecznego funkcjonowania chorych z zaburzeniami widzenia. [W:] Jak świata mniej widzę. Zaburzenia widzenia a jakość życia, red. P. Oleś, S. Steuden, J. Toczołowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002. |
221. | Sosnowska J., Wychowanie do samodzielności – rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w kreowaniu otoczenia wokół dziecka. [W:] Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna, red. J. Bonar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. |
222. | Staniaszek M., Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2018, nr 21 (1), s. 175–197. |
223. | Stańkowski B., Pedagogizacja rodziców osób nieletnich niedostosowanych społecznie. „Szkice Humanistyczne” 2015, nr 15 (3‒4), s. 167–180. |
224. | Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk 2008. |
225. | Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka, t. 2, GWP, Gdańsk 2018. |
226. | Stróżewski W., O stawaniu się człowiekiem. [W:] Człowiek – wychowanie – kultura, red. F. Adamski, WAM, Kraków 1993. |
227. | Sykes M.Z., Matza D., Techniques of neutralization: A Theory of Delinquency, „American Sociological Review” 1957, nr 22, s. 664–670. |
228. | Synowiec D., Poziom neurotyczności u młodzieży z rodzin rozbitych i pełnych, „Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio” 2018, nr 33 (1), s. 219–231. |
229. | Szafrańska K., Wizja przyszłości a orientacja pozytywna wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Roczniki Pedagogiczne” 2019, nr 11 (47), s. 461–475. |
230. | Szafrańska K., Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, „Resocjalizacja Polska” 2016, nr 12, s. 59–75. |
231. | Szafrańska K., Poczucie moralności. Pięć kodów etycznych w percepcji wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Forum Pedagogiczne” 2017, nr 7 (1), s. 77–94. |
232. | Szafrańska K., Problematyka samotności i poczucia osamotnienia młodzieży, wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Resocjalizacja Polska” 2017, nr 13, s. 193–210. |
233. | Szafrańska K., Kształtowanie się celów życiowych nastolatków w pieczy instytucjonalnej. Model ontologiczno-gnozeologiczny, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. |
234. | Szałański J., Postulowane modele przygotowania nieletnich do życia po opuszczeniu zakładu poprawczego. [W:] Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych, red. F. Kozaczuk Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. |
235. | Szczepanik R., Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. |
236. | Szczepanik R., Rodzice osób pijących alkohol problemowo. O ambiwalencji pomocy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. |
237. | Szczepanik R., (Gdzieś) pomiędzy rodziną, instytucją i samodzielnością. [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce. Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik, Warszawa 2023. |
238. | Szczepanik R., Pochodzenie problemów bezdomności młodych dorosłych. [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce. Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik, Warszawa 2023. |
239. | Szczepanik R., Zjawisko bezdomności młodych dorosłych w Polsce. [W:] Dodaj Mnie. Bezdomność młodzieży i młodych dorosłych w Polsce. Raport opracowany w ramach projektu realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG, red. M. Granosik, M. Motyka, R. Szczepanik, Warszawa 2023. |
240. | Szczepanik R., Dzieduszyński P., Przedwczesne macierzyństwo wychowanek placówek resocjalizacyjnych a ryzyko wykluczenia z systemu edukacji. [W:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, red. J.E. Kowalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. |
241. | Szczepanik R., Sikora A., Przedwczesne macierzyństwo w biografiach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych. [W:] Środowiskowy wymiar niedostosowania. Teorie ‒ badania ‒ praktyka, red. K. Sawicki, K. Konaszewski, Ekopress, Białystok 2014. |
242. | Szczukiewicz P., Rozwój psychospołeczny a tożsamość, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998. |
243. | Szewczuk W., Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985. |
244. | Szmigielska B., Spostrzeganie związku pomiędzy własnym działaniem a jego następstwami przez dzieci w wieku szkolnym, „Psychologia Wychowawcza” 1981, nr 24 (4), s. 469–480. |
245. | Szpringer M., Wojciechowska M., Orczykowski T., Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież gimnazjalną z Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych jako błędne podejmowanie dobrostanu, „Zdrowie i dobrostan” 2015, nr 2, s. 365–381. |
246. | Szulc M., Piotrzkowska-Dziamska M., Struktura planów życiowych młodzieży niedostosowanej społecznie przebywającej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 5, s. 87–111. |
247. | Szymańska M., Samoocena młodzieży mającej kontakt z alkoholem, „Problemy opiekuńczo- wychowawcze” 2008, nr 4, s. 42–52. |
248. | Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1979. |
249. | Śliwa S., Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2013. |
250. | Świrko-Pilipczuk J., Sytuacje edukacyjne podstawą procesu kształcenia i rozwijania samodzielności. [W:] Proces kształcenia i jego uwarunkowania, red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, Agencja Wydawnicza „KWADRA”, Szczecin 2002. |
251. | Świrko-Pilipczuk J., Samodzielność w świetle koncepcji osobowości autorskiej ‒ perspektywa teoretyczna, „Teraźniejszość‒Człowiek‒Edukacja” 2016, t. 19, nr 4 (76), s. 57‒73. |
252. | Tomaszewski T., Z pogranicza psychologii i pedagogiki, PZWS, Warszawa 1970. |
253. | Tomorowicz A., Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym, „Psychiatria” 2011, nr 8 (3), s. 91‒96. |
254. | Uchnast Z., Samodzielność jako cecha osobowości młodzieży w wieku 13‒23 lat, maszynopis w Archiwum KUL, Lublin 1962. |
255. | Urban B., Stanik J.M., (red.), Resocjalizacja, t. 1, PWN, Warszawa 2008. |
256. | Vermeiren R., Bogaerts J., Ruchkin V., Deboutte D., Schwab-Stone M., Subtypes of self- esteem and self-concept in adolescent violent and property offenders, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 2004, nr 45 (2), s. 405‒411. |
257. | Warchał M., Poczucie umiejscowienia kontroli (LOC) jako determinant sukcesu edukacyjnego uczniów z trudnościami szkolnymi. [W:] Sukces jako zjawisko edukacyjne, red. M. Hemeniuk, I. Paszenda, W. Żłobicki, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017. |
258. | Węgliński A., Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz izolacji zakładowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1993. |
259. | Węgliński A., Poziom empatii a zachowania nieletnich w zakładzie poprawczym, „Psychologia Wychowawcza” 1983, nr 26 (3), s. 317‒326. |
260. | Wilson E., Hinks S., Assessing the Predictive Validity of the Asset Youth Risk Assessment Tool Using the Juvenile Cohort Study (JCS), Ministry of Justice Research Series 10/11, December 2011. |
261. | Winiarski M., Rodzina‒szkoła‒środowisko. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000. |
262. | Włodarczyk E., Cytlak J., Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2011. |
263. | Wojciszke B., Baryła W., Potoczne rozumienie moralności – pięć kodów etycznych i narzędzie ich pomiaru, „Przegląd Psychologiczny” 2000, nr 43 (4), s. 395‒421. |
264. | Wojnarska A., Kompetencje komunikacyjne nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013. |
265. | Wojnarska A., Znaczenie inteligencji emocjonalnej w procesie komunikacji społecznej nieletnich. [W:] Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, red. A. Kieszkowska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. |
266. | Wolska A., Model czynników ryzyka popełnienia przestępstwa agresywnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2002. |
267. | Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1986. |
268. | Wosik-Kawala D., Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007. |
269. | Wujek T., Pilch T., Pojęcia pedagogiki. [W:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974. |
270. | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., Nastawienie życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie i prawidłowo przystosowanej – analiza porównawcza, „Przegląd Naukowo- -Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa” 2014, nr 1, s. 233‒254. |
271. | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., „Podobnie niedostosowani, a mimo to różni”. Polaryzacje samooceny w grupie wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, „Studia Edukacyjne”, 2016, nr 39, s. 307‒329. |
272. | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., Osobowość i myślenie twórcze osób niedostosowanych społecznie w kontekście resocjalizacji twórczej, „Resocjalizacja Polska” 2019, nr 18, s. 149‒170. |
273. | Zawisza E., Lubińska-Bogacka M., Empatia jako filar rozwoju społecznego dziecka. Różnice w rozwoju kompetencji społecznych u dziewcząt i chłopców. [W:] Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej, red. S. Kowal, M. Mądry-Kupiec, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Będzin 2015. |
274. | Zięciak M., Funkcjonowanie w relacjach społecznych byłych wychowanków placówek resocjalizacyjnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2017, nr 10, s. 48‒55. |
275. | Zięciak M., Samodzielność i usamodzielnianie wychowanków w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2020. |
276. | Zięciak M., Wiedza kadry pedagogicznej młodzieżowych ośrodków wychowawczych w zakresie uzależnień nieletnich, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2023, nr 26 (2), s. 171–193. |
277. | Zimbardo P.G., Ruch L.F., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996. |
278. | Zwierzyńska E., Matuszewski A., Skala Jawnego Niepokoju Jaki Jesteś? Elżbiety Skrzypek, Mieczysława Chojnowskiego, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007. |
279. | Akty prawne |
280. | Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2023 poz. 1370). |
281. | Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. 2021 poz. 1599). |
282. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r., w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578). |