Family Business Governance w dużych przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce

ISBN: 978-83-7972-879-4    ISBN (online): 978-83-7972-880-0    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-880-0
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCDXXIII) 1349

Rok wydania:2025
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:nauki o zarządzaniu i jakości
Słowa kluczowe: nadzór w firmie rodzinnej system zarządzania rodziną system nadzoru korporacyjnego duże przedsiębiorstwo rodzinne przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce
Autorzy: Malwina Szczepkowska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Katarzyna Kozioł-Nadolna ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: kwiecień 2025

Badania empiryczne sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki (NCN 2012/07/B/HS4/03047) „Mechanizmy nadzoru i kontroli w dużych firmach rodzinnych”
 

Abstrakt

Firmy rodzinne są jedną z najstarszych form działalności gospodarczej, a jednocześnie charakteryzują się dużą złożonością. Przez wieki ich rola ewoluowała – od kupiectwa i rzemiosła, przez przemysł, aż po erę informacji, gdzie kluczową przewagą jest kultura organizacyjna i wartości rodzinne. Przedsiębiorstwa rodzinne stanowią również znaczącą część gospodarek światowych – generują dużą część PKB i zatrudniają miliony osób. W Polsce ich udział w PKB wynosi 63–72%, a wiele znanych marek, jak LPP, Dino Polska czy Cyfrowy Polsat, to firmy rodzinne.

Większość polskich firm rodzinnych powstała w okresie transformacji gospodarczej i obecnie coraz częściej działa w sektorze dużych podmiotów. Kluczową cechą tych firm jest koncentracja własności i zarządzania w rękach rodziny, co wpływa na mechanizmy kontroli i nadzoru. Nadzór w firmach rodzinnych obejmuje dwa podsystemy: zarządzanie rodziną (FG) i nadzór korporacyjny (CG).

W Polsce problematyka family business governance jest słabo zbadana, a dotychczasowe analizy skupiały się głównie na sektorze MSP, pomijając duże firmy rodzinne. Główne pytanie badawcze monografii dotyczyło zatem wpływu family business governance na funkcjonowanie dużych przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce. W pracy sformułowano również cele o charakterze teoretycznym, empirycznym i aplikacyjnym. Celem teoretycznym jest poszerzenie wiedzy o mechanizmach nadzoru i kontroli w dużych firmach rodzinnych oraz uzupełnienie luki badawczej dotyczącej specyfiki tych przedsiębiorstw w Polsce. W części empirycznej skupiono się na identyfikacji i ocenie systemów nadzoru w dużych przedsiębiorstwach rodzinnych, analizując ich wpływ na funkcjonowanie oraz udział w całej populacji dużych firm w Polsce. Celem aplikacyjnym jest wskazanie praktykom biznesowym korzyści płynących ze stosowania mechanizmów nadzoru oraz wskazanie kierunków dalszych badań.

W pracy postawiono również hipotezę główną, według której system nadzoru w dużych przedsiębiorstwach rodzinnych wpływa na ich wyniki finansowe, oraz hipotezy cząstkowe dotyczące wpływu kontroli rodzinnej, struktury własności oraz stosowania mechanizmów ładu rodzinnego na efektywność ekonomiczną firm.

W monografii zaprezentowano specyfikę systemu nadzoru w firmie rodzinnej (family business governance) w odniesieniu do dużych podmiotów. Wartością szczególną analizy empirycznej jest zatem zbadanie całej populacji dużych podmiotów w Polsce i określenie udziału przedsiębiorstw rodzinnych w tej grupie, co jednoznacznie identyfikuje, na podstawie przyjętej definicji, liczbę dużych rodzinnych podmiotów w Polsce.

Przeprowadzone badania wykazały, że duże firmy rodzinne stanowią 18% wszystkich dużych przedsiębiorstw w Polsce. Większość działa jako spółki kapitałowe (sp. z o.o. – 35%, spółki akcyjne – 39%) i funkcjonuje na rynku ponad 10 lat. Własność znajduje się głównie w rękach 1–3 osób, a w 60% przypadków udział rodziny przekracza 50%. W 70% firm kontrola rodzinna jest silna lub bardzo silna.

Wyniki analiz wskazują na dominację rodziny w strukturach zarządczych i nadzorczych, niski poziom formalizacji mechanizmów nadzoru oraz silny wpływ właścicieli na kluczowe decyzje. Silna kontrola rodzinna wiąże się również z niższą rentownością firm.

Potwierdzono, że większa liczba struktur nadzoru korporacyjnego i zarządzania rodzinnego poprawia sytuację finansową firm. Jednak 53% badanych podmiotów nie wdrożyło żadnych mechanizmów family governance. Wraz z pojawieniem się kolejnych grup interesu w strukturze własności i zarządzania, tworzenie systemów nadzoru staje się kluczowe dla minimalizowania ryzyka konfliktów i utraty jedności interesów firmy oraz rodziny właścicieli. Badane podmioty nie są strukturami wielopokoleniowymi, co sprawia, że właściciele nie dostrzegają potrzeby tworzenia formalnych mechanizmów zarządzania rodzinnego. Jednak w miarę rozrastania się firm oraz zbliżającego się transferu własności i władzy między pokoleniami, potrzeba ta może wzrastać.

Bibliografia

1.Achleitner A., Kaserer C., Kauf T., Volk S., DAXplus family – Primer on a family firm stock index in Germany, Technische Universitat Munchen, Munchen 2010.
2.Alcaraz J.A., Family influence on financial performance satisfaction in Mexican family businesses, Dissertation thesis, Alliant International University 2004.
3.Ali A., Chen T., Radhakrishnan S., Corporate disclosures by family firms, “Journal of Accounting and Economics” 2007, 44, 1–2, s. 238–286.
4.Almeida H.V., Wolfenzon D., A Theory of Pyramidal Ownership and Family Business Groups, “The Journal of Finance” 2006, LXI, 6, s. 2637–2680.
5.Aluchna M., Corporate governance challenges. The case of pyramidal structures, „Przegląd Organizacji” 2014, 2, s. 37–41.
6.Aluchna M., Własność a corporate governance. Systemy, rynki, przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa 2015.
7.Aluchna M., Wykorzystanie struktur piramidowych przez firmy rodzinne. Perspektywa ładu korporacyjnego, „Management Forum” 2015, 3, 4, s. 10–16.
8.Aluchna M., Kuszewski T., Zatoń T., Struktury piramidowe. Analiza spółek z GPW w Warszawie, „Management Forum” 2017, 5, 1, s. 1–6.
9.Anderson R.C., Reeb D.M., Founding Family Ownership and Firm Performance: Evidence from the S&P 500, “The Journal of Finance” 2003, 58/3, s. 1301–1328.
10.Apatowicz J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia 2002.
11.Aronoff C.E., Ward J.L., Family business governance. Maximizing family and business potential, Palgrave Macmillan, USA 2011.
12.Aronoff C.E., Ward J.L., Family meetings. How to build a stronger Family and a stronger business, Palgrave Macmillan, New York 2011.
13.Astrachan J.H., Shanker M.C., Family businesses’ contribution to the U.S. economy: a closer look, “Family Business Review” 2003, 16, s. 211–219.
14.Astrachan J.H., Klein S.B., Smyrnios K.X., The F-PEC Scale of Family Influence: A Proposal for Solving the Family Business Definition Problem, “Family Business Review” 2002, XV, 1, s. 47–56.
15.Ayranci E., A Study on the Influence of Family on Family Business and Its Relationship to satisfaction with Financial Performance, “E+M Ekonomie a Management” 2014, 17(2), s. 87–105.
16.Badanie firm rodzinnych 2015. Polska na tle Europy Środkowo-Wschodniej i świata, https:// www.pwc.pl/pl/publikacje/badanie-firm-rodzinnych/assets/firmy-rodzinne- 2015-24-02.pdf.
17.Bennedsen M., Nielsen K., Incentive and entrenchment effects in European ownership, ”Journal of Banking and Finance” 2010, 34, 9, s. 2212–2229.
18.Bennedsen M., Pérez-González F., Wolfenzon D., The governance of family firms, w: Corporate Governance, red. R. Anderson, K. Baker, John Wiley & Sons 2010, www.stanford. edu/~fperezg/familyfirmresearch.pdf.
19.Berle A.A., Means G.C., Modern Corporation and Private Property, 1932.
20.Beyer K., Czerniachowicz B., Wieczorek-Szymańska A., Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020.
21.Bhaumik S., Gregoriou A., ‘Family’ ownership, tunnelling and earnings management: a review of the literature, “Journal of Economic Surveys” 2010, 24(4), s. 705–730.
22.Bogacz-Miętka O., Kompendium wiedzy o nadzorze i kontroli nad przedsiębiorstwem, CeDe- Wu, Warszawa 2011.
23.Bratnicka-Myśliwiec K., Ingram T., Rodzinność i przewaga konkurencyjna – kontekst polskich przedsiębiorstw, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2017, 1(43), s. 135–153.
24.Brown Hartley B., Griffith G., Family Wealth Transition Planning: Advising Families with Small Businesses, Bloomberg Press, New York 2009.
25.Buczak A., Wychowanek J., Przedsiębiorczość rodzinna w polskiej literaturze naukowej w latach 2018‒2023, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2024, 20(1), s. 123–155, https://doi. org/10.24917/20833296.201.8.
26.Budziak T., Raport: Jaką przyszłość ma polski biznes rodzinny?, Warsaw Enterprise Institute, wrzesień 2021, https://wei.org.pl/wp-content/uploads/2021/10/Jaka-przyszlosc-ma- -polski-biznes-rodzinny.pdf.
27.Byrka-Kita K., Dylematy szacowania premii z tytułu kontroli, CeDeWu, Warszawa 2013.
28.Byrka-Kita K., Istota i źródła prywatnych korzyści z tytułu kontroli – zarys problemu, „Zarządzanie Finansami Firm – teoria i praktyka”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, 158, s. 34–46.
29.Byrka-Kita K., Premia z tytułu kontroli a dyskonto z tytułu udziałów mniejszościowych w wycenie przedsiębiorstw: istota i znaczenie, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, 39, s. 164–171.
30.Carlock R.S., Ward J.L., When Family Businesses are Best: The Parallel Planning Process for Family Harmony and Business Success, Palgrave Macmillan, 2010.
31.Carney M., Gedajlovic E., Institutional Change and Firm Adaptation: Toward a Typology of Southeast Asian Corporate Forms, “Asia Pacific Business Review” 2002, 8, s. 31–60.
32.Chami R., What’s different about family business?, “IMF-Working Paper” 2001, 1/70, s. 1–37.
33.Chrisman J., Chua J., Sharma P., Trends and Directions in the Development of a Strategic Management Theory of the Family Firm, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2005, 29, 5, s. 555–575.
34.Chrisman J.J., Chua J.H., Litz R.A., Comparing the agency costs of family and non-family firms: Conceptual issues and exploratory evidence, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2004, 28, s. 335–354.
35.Chu W., The influence of family ownership on SME performance: Evidence from public firms in Taiwan, “Small Business Economics” 2009, 33, s. 353–373.
36.Chua J.H., Chrisman J.J., Bergiel B.E., An agency theoretic analysis of the professionalized family firm, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2009, 33, s. 355–372.
37.Chua J.H., Chrisman J.J., Kellermanns F., Wu Z., Family involvement and new venture debt financing, “Journal of Business Venturing” 2011, 26, s. 472–488.
38.Chua J.H., Chrisman J.J., Sharma P., Defining the Family Business by Behavior, “Entrepreneurship Theory and Practice” 1999, 23(4), s. 19–39.
39.Churchill N.C., Hatten K.J., Non-Market-Based Transfers of Wealth and Power: A Research Framework for Family Businesses, “American Journal of Small Business” 1987, 11(3), s. 51–64.
40.Ciesielski M., Model rozprawy habilitacyjnej w naukach o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji” 2011, 10, s. 3–5.
41.Claessens S., Djankov S., Lang L.H.P., The separation of ownership and control in East Asian corporations, “Journal of Financial Economics” 2000, 58(1–2), s. 81–112.
42.Colarossi F., Giorgino M., Steri R., Viviani D., A Corporate governance study on Italian family firms, “Corporate Ownership and Control” 2008, 5(4), s. 93–103.
43.Daily C.M., Dollinger M.J., An empirical examination of the ownership structure in family and professionally managed firms, “Family Business Review” 1992, 5(2), s. 117–136.
44.Davis J., Schoorman R., Mayer R., Tan H., The trusted general manager and business unit performance, “Strategic Management Journal” 2000, 21, s. 563–576.
45.Davis J.H., Allen M.R., Hayes H.D., Is blood thicker than water? A study of stewardship perceptions in family business, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2010, 34, s. 1093– 1116.
46.Davis J.H., Schoorman F.D., Donaldson L., Toward a stewardship theory of management, “The Academy of Management Review” 1997, 22(1), s. 20–47.
47.Davis P., Realizing the potential of the family business, “Organizational Dynamics” 1983, 12(1), s. 47–56.
48.Debicki B.J., Matherne C.F., Kellermanns F.W., Chrisman J.J., Family business research in the new millennium: An overview of the who, the where, the what, and the why, “Family Business Review” 2009, 22(2), s. 151–166.
49.Deloittle Raport: Firmy prywatne – wyzwania i możliwości, część I, wydanie globalne dla firm rodzinnych na rok 2020, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/firmy-rodzinne/ articles/Raport-firmy-prywatne-wyzwania-i-mozliwosci.html.
50.DiPofi J.A., Effects of family influence on satisfaction with financial performance in family businesses, Doctoral dissertation, Auburn University 2003.
51.Dobija D., Koładkiewicz I. (red.), Ład korporacyjny, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
52.Donckels R., Frohlich E., Are Family Businesses Really Different? European Experiences from STRATOS, “Family Business Review” 1991, 4, s. 149–160.
53.Dreux D.R., Financing Family Business: Alternatives to Selling Out or Going Public, “Family Business Review” 1990, 3(3), s. 225–243.
54.Drozdow N., What Is Continuity?, “Family Business Review” 1998, 11(4), s. 337–347.
55.Drucker P.F, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
56.Drucker P.F., Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa 2004.
57.Dudaroglu M., Relationships among family influence, top management team issues, and firm performance: An empirical study of the automotive supplier industry in Turkey using structural equation modeling, Yeditepe University, Turkey 2008.
58.Dunemann M., Barrett R., Family business and succession planning – A review of the literature, Family and Small Business Research Unit, Monash University, Melbourne 2004.
59.Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa 2010.
60.Dyer G.W., Examining the “family effect” on firm performance: a comparative study, “Family Business Review” 2006, 19(4), s. 265–267.
61.Dźwigoł-Barosz M., Niwelowanie luk w procesie sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2017, 101, s. 125–139.
62.Eckrich C.J., Mcclure S.L., The family counsil handbook. How to create, run, and maintain a successful family business council, Palgrave Macmillan, New York 2012.
63.Eddleston K.A., Chrisman J.J., Steier L.P., Chua J.H., Governance and trust in family firms: An introduction, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2010, 34, s. 1043–1056.
64.Eddleston K.A., Kellermanns F.W., Floyd S.W., Crittenden V.L., Crittenden W.F., Planning for Growth: Life Stage Differences in Family Firms, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2013, 37, s. 1189–1192.
65.Faccio M., Lang L.H.P., The ultimate ownership of Western European corporations, “Journal of Financial Economics” 2002, 65, s. 365–395.
66.Family Business Governance Handbook, IFC, Washington DC 2011.
67.Family Firm Institute, Family business in the U.S, 2014, www.ffi.org.
68.Final Report of the expert group over view of family business – Relevant issues, European Commission, November 2009, ec.europa.eu/DocsRoom/documents/10388/attachments/ 1/.../pdf.
69.Finkelstein S., Hambrick D.C., Strategic Leadership: Top Executives and Their Effects on Organizations, West Publishing Company, Minneapolis–St. Paul 1996.
70.Firmy rodzinne w Polsce 2014, raport PARP, Warszawa 2015, https://www.parp.gov.pl/images/ PARP_publications/pdf/2015_panel_firmy_rodzinne_2014.pdf.
71.Fleming Q.J., Tajniki przetrwania firmy rodzinnej: jak uniknąć siedmiu grzechów głównych niszczących firmy, Helion, Gliwice 2006.
72.Gersick K.E., Davis J.A., Hampton M.M., Lansberg I., Generation to Generation: Life Cycles of the Family Business, Harvard Business School Press, Boston 1997.
73.Giovannini R.J., Corporate governance, family ownership and performance, “Journal of Management & Governance” 2010, 14, s. 145–166.
74.Glapiński A., Schumpeterowska teoria przedsiębiorcy, czyli skąd się bierze pies, „Konsumpcja i Rozwój” 2012, 1(2), s. 3–12.
75.Goel S., Mazzola P., Phanc P.H., Pieper T.M., Zachary R.K., Strategy, ownership, governance, and socio-psychological perspectives on family businesses from around the world, “Journal of Family Business Strategy” 2012, 3, s. 54–65.
76.Goffee R., Scasse R., Proprietorial control in family firms: some functions of ‘quasi-organic’ management systems, “Journal of Management Studies” 1985, 22(1), s. 53–68.
77.Goldbart S., DiFuria J., Money and meaning: implementation of effective family governance structures, “Journal of Practical Estate Planning” 2009, 11(6), s. 7–9.
78.Gómez-Mejía L.R., Haynes K.T., Núñez-Nickel M., Jacobson J.L., Moyano-Fuentes J., Socioemotional wealth and business risks in family-controlled firms: Evidence from Spanish olive oil mills, “Administrative Science Quarterly” 2007, 52(1), s. 106–137.
79.Gontarek A., Pierwszy rok funkcjonowania dobrych praktyk spółek notowanych na GPW, GPW, Warszawa 2009.
80.Governance Kodex fuer Famielienunternehmen. Leitlinien zur Erarbeitung einer individuellen Führungs- und Kontrollstruktur, INTES Akademie für Familienunternehmen GmbH, Bonn–Bad Godesberg 2021.
81.Gubitta P., Gianecchini M., Governance and flexibility in family-owned SMEs, “Family Business Review” 2002, 15(4), s. 277–297.
82.Habbershon T.G., Williams M.L., A resource-based framework for assessing the strategic advantages of family firms, “Family Business Review” 1999, 12(1), s. 1–25.
83.Habbershon T.G., Williams M.L., McMillian I.C., A unified system perspective of family firm performance, “Journal of Business Venturing” 2003, 18, s. 451–465.
84.Handler W.C., Methodological issues and considerations in studying family businesses, “Family Business Review” 1989, 2(3), s. 257–276.
85.Harris D., Martinez J.I., Ward J.L., Is Strategy Different for the Family-owned Business?, “Family Business Review” 1994, 7, s. 159–174.
86.Harvey M., Evans R.E., Family business and multiple levels of conflict, “Family Business Review” 1994, 7/4, s. 331–348.
87.Hassler P.T., Familiengeführte Unternehmen performer besser, „Unternehmen Newsletter” 2004, 7–8, s. 1–2.
88.Haynes J.M., Usdin T.M., Resolving Family Business Disputes Through Mediation, “Family Business Review” 1997, 10, s. 115–134.
89.Herdan A., Stuss M.M., Kradomska J., Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspomagające efektywny nadzór korporacyjny w spółkach akcyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
90.Hernández-Linares R., Sarkar S., Cobo M.J., Inspecting the Achilles heel: A quantitative analysis of 50 years of family business definitions, “Scientometrics” 2018, 115, s. 929–951.
91.Herrero I., Agency costs, family ties, and firm efficiency, “Journal of Management” 2011, 37, s. 887–904.
92.Herz Brown F., Growing beyond: Governance and the economic family, “Family Business Magazine” June 11, 2010.
93.Hitt M.A., Michael D.G.S., Managing Resources: Linking Unique Resources, Management, and Wealth Creation in Family Firms, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2003, IV, s. 339–358.
94.Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory, “Family Business Review” 2006, 19(2), s. 135–145.
95.How the largest family enterprises are outstripping global economic growth, https://www.ey. com/en_gl/insights/family-enterprise/family-business-index. https://familybusinessindex.com/.
96.Ibrahim A.B., Ellis W.H., Family Business Management. Concepts and Practice, Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque, Iowa 1994.
97.Ingram T., Odporność organizacyjna przedsiębiorstw rodzinnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2023.
98.Irava W.J., Familiness Qualities, Entrepreneurial Orientation and Long-term Performance Adventage, Bond University, Queensland 2009.
99.Jaffe D., Davis S., The Independent Family Business Board, “Family Business” 2010, http:// newsletters.isb.edu/FamilyBusiness-Newsletter/File/independentfamilybusiness.pdf. Janasz W., Kozioł-Nadolna K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
100.Jaskiewicz P., Gonzalez V.M., Menendez S., Schiereck D., Long-run IPO performance analysis of German and Spanish family-owned businesses, “Family Business Review” 2005, 18, s. 179–202.
101.Jensen M.C., Meckling W.H., Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure, “Journal of Financial Economics” 1976, 3, s. 305–360.
102.Jernigan A.M., Lord R.B., The mediator’s role in the family business, “American Journal of Mediation” 2008, 2/51, s. 51–63.
103.Jeżak J., Ład korporacyjny. Doświadczenia światowe oraz kierunki rozwoju, C.H. Beck, Warszawa 2010.
104.Jeżak J., Przedsiębiorczość rodzinna na świecie – rola i znaczenie oraz cechy specyficzne, w: Przedsiębiorstwo rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, red. J. Jeżak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
105.Jeżak J., Kornecki J., Krajenta-Kopeć A., Skala i ekonomiczne znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce (Raport z badań), w: Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, red. J. Jeżak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 25–60.
106.Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004.
107.Johnson S., La Porta R., Lopez-De-Silanes F., Shleifer A., Tunnelling, “American Economic Review” 2000, 90(2), s. 22–27.
108.Kiliskam B., Using a Mediator for Family Business Disputes, https://www.thefbcg.com/Using- a-Mediator-for-Family-Business-Disputes/.
109.Kirzner I.M., Entrepreneurial Discovery and Competitive Market Process: An Austrian Approach, “Journal of Economic Literature” 1997, 35, s. 60–85.
110.Klein S.B., Family Businesses in Germany: Significance and Structure, “Family Business Review” 2000, 13(3), s. 157–182.
111.Klimek J., W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa 2014.
112.Koładkiewicz I., Family governance – struktury i praktyka. Doświadczenia światowe, w: Firmy rodzinne – determinanty funkcjonowania i rozwoju. Strategie zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, red. A. Marjański, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2011, XII, 7, s. 19–33.
113.Koładkiewicz I., Firmy rodzinne w Polsce – perspektywy badawcze, „Organizacja i Kierowanie” 2007, 3, 129, s. 39–57.
114.Koładkiewicz I., Nadzór w firmie rodzinnej. Przegląd pierwszych doświadczeń polskich firm rodzinnych, „Zarządzanie i Finanse” 2015, 13/1, s. 165–180.
115.Koładkiewicz I., Rady nadzorcze. Dobre praktyki ładu korporacyjnego, Poltext, Warszawa 2013.
116.Koładkiewicz I., System nadzoru w firmie rodzinnej. Doświadczenia polskie i światowe, Poltext, Warszawa 2015.
117.Koładkiewicz I., Lutostański Ł., Mali mistrzowie w działaniu. Dobre praktyki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2004.
118.Komorowski J., Cele i wartości współczesnego przedsiębiorstwa. Ujęcie behawioralne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
119.Komunikat prasowy: GPW uruchamia segment spółek rodzinnych, 16.07.2021, https:// www.gpw.pl/aktualnosc?cmn_id=111294&title=GPW+uruchamia+segment+ sp%C3%B3%C5%82ek+rodzinnych.
120.Konstytucja Firmy Rodzinnej ROLESKI, https://firmyrodzinne.pl/download/Konstytucja- -Roleski-gru2010-prasa.pdf.
121.Kotey B., Are performance differences between family and non-family SMEs uniform across all firm sizes?, “International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research” 2005, 11, s. 394–421.
122.Kozioł-Nadolna K., Beyer K., Proces podejmowania decyzji w organizacjach. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2023.
123.Kozioł-Nadolna K., Leoński W., Szczepkowska M., Przedsiębiorstwo we współczesnym otoczeniu – wyzwania i dylematy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020.
124.Kuc B.R., Funkcje nauki. Wstęp do metodologii. Nauka nie jest grą, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa 2012.
125.Kulesza T., Nadzór korporacyjny a zarządzanie spółką kapitałową, LexisNexis, Warszawa 2002.
126.Kuruppuge R.H., Ekanayake A., An Analytical Model to Explain the Governance of Family Owned Businesses, “Journal of Intercultural Management” 2016, 8(1), s. 51–69.
127.La Porta R., Lopez-de-Silanes F., Shleifer A., Corporate Ownership Around the World, “Journal of Finance” 1999, 54(2), s. 471–517.
128.Laird Norton Tyee, Laird Norton Tyee Family Business Survey. Family to Family 2007, http:// www.familybusinesscenter.com/public/files/resources/laird-norton-tyee-survey-2007. pdf, s. 18–20.
129.Lane S., Astrachan J.H., Joseph H., Keyt A., McMillan K., Guidelines for Family Business Boards of Directors, “Family Business Review” 2006, 19/2, s. 147–167.
130.Lansberg I., Ruling vs. Governing: On the dialectics of governance, “Family Business” June 11, 2010.
131.Lansberg I., Succeeding Generations: Realizing the Dream of Families in Business, Harvard Business School Press, Boston 1999.
132.Lauterbach B., Vaninsky A., Ownership Structure and Firm Performance: Evidence from Israel, “Journal of Management and Governance” 1999, 3, s. 189–201.
133.Leenders M., Waarts E., Competitiveness and Evolution of Family Businesses: The Role of Family and Business Orientation, “European Management Journal” 2003, 21, s. 686–697.
134.Leszczewska K., Przedsiębiorstwa rodzinne. Specyfika modeli biznesu, Difin, Warszawa 2016.
135.Leszczewska K., Wpływ więzi rodzinnych na funkcjonowanie firm rodzinnych, w: Innowacyjność firm rodzinnych – uwarunkowania i przejawy, red. nauk. J. Klimek, B. Żelazko, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015.
136.Lewandowska A., Kody wartości. Czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej, Lewandowska i Partnerzy, Poznań 2015.
137.Lewandowska A. (red.), Kody wartości. Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce, Syntetyczny raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Kody wartości – efektywna sukcesja w polskich firmach rodzinnych”, http://lp7.pl/ bazawiedzy/diagnoza_kody_wartosci/, 13.03.2015.
138.Lewandowska A., Lipiec J., Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
139.Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2005.
140.Lipiec J., Konstytucja firmy rodzinnej Roleski jako przykład pierwszego rodzinnego nadzoru właścicielskiego w Polsce, w: Firmy rodzinne – determinanty funkcjonowania i rozwoju. Strategie zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, red. A. Marjański, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2011, XII, 7, s. 34–43.
141.Lipiec J., Ład przedsiębiorstwa rodzinnego. Doświadczenia światowe oraz zalecenia dla Polski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
142.Lis K.A., Sterniczuk H., Nadzór korporacyjny, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
143.Littunen H., Hyrsky K., The early entrepreneurial stage in Finish family and nonfamily firms, “Family Business Review” 2000, 13(1), s. 41–54.
144.Lubatkin M.H., Durand R., Ling Y., The missing lens in family firm governance theory: A self- -other typology of parental altruism, “Journal of Business Research” 2007, 60, s. 1022– 1029.
145.Lubatkin M.H., Schulze W.S., Ling Y., Dino R.N., The effects of parental altruism on the governance of family-managed firms, “Journal of Organizational Behavior” 2005, 26, s. 313–330.
146.Łobejko S., Innowacje w strategiach rozwoju firm rodzinnych, w: Innowacyjność firm rodzinnych – uwarunkowania i przejawy, red. J. Klimek, B. Żelazko, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015, s. 95–106.
147.Machek O., Brabec M., Hnilica J., Measuring Performance Gaps Between Family and Non-Family Businesses: A Meta-Analysis of Existing Evidence, “International Academic Research Journal of Business and Management” 2013, 2(3), s. 17–30.
148.Machek O., Hnilica J., Is Substantial Family Influence a Good Measure of Family Involvement? Evidence from the Czech Republic, Proceedings of 7th Asia-Pacific Business Research Conference, Singapore 2014.
149.Madison K., Holt D.T., Kellermanns F.W., Ranft A.L., Viewing Family Firm Behavior and Governance Through the Lens of Agency and Stewardship Theories, “Family Business Review” 2016, 29(1), s. 65–93.
150.Making a difference, The Price Waterhouse Coopers Family Business Survey 2007/2008, https:// www.pwc.com/gx/en/services/family-business.html.
151.Małyszek E., Problem różnorodności definicji i typologii firm rodzinnych, w: Firmy rodzinne – współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Kierunki i strategie rozwoju, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2012, XIII, 7, s. 107–129.
152.Marjański A., Strategie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, rozprawa doktorska, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2006.
153.Martinez J.I., Stohr B.S., Quiroga B.F., Family ownership and firm performance: Evidence from public companies in Chile, “Family Business Review” 2007, 20(2), s. 83–94.
154.McCraw T.K., Prophet of Innovation: Joseph Schumpeter and Creative Destruction, Harvard College, Cambridge 2007.
155.Menendez-Requejo S., Ownership structure and firm performance: Evidence from Spanish family firms, Paper presented at the FBN-IFERA Conference, Brussels 2005.
156.Miller D., Le Breton-Miller I., Family governance and firm performance: Agency, stewardship and capabilities, “Family Business Review” 2006, XIX, 1, s. 73–87.
157.Minichilli A., Corbetta G., MacMillan I.C., Top management teams in family‐controlled companies: ‘familiness’, ‘faultlines’, and their impact on financial performance, “Journal of Management Studies” 2010, 47(2), s. 205–222.
158.Minor M., Patrick J., Wu W.-Y., Conglomerates in the world economy: comparing keiretsu, chaebol and grupos, “Cross Cultural Management: An International Journal” 1995, 2, s. 39–41.
159.Monks R.A.G., Minow N., Corporate Governance, Blackweel, Cambridge 1995.
160.Morck R., Steier L., The Global History of Corporate Governance – An Introduction, National Bureau of Economic Research, „Working Paper no. 11062” 2005, s. 7–22.
161.Morck R., Wolfenzon D., Yeung B., Corporate governance, economic entrenchment and growth, “Journal of Economic Literature” 2005, 43(3), s. 655–720.
162.Morck R., Yeung B., Agency Problems in Large Family Business Groups, “Entrepreneurship” Theory and Practice” 2003, 27(4), s. 367–382.
163.Morck, R., Yeung, B., Family control and the rent seeking society, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2004, 28, s. 391–409.
164.Mustakallio M., Autio E., Zahra S.A., Relational and Contractual Governance in Family Firms: Effects on Strategic Decision Making, “Family Business Review” 2002, 15(3), s. 205–222.
165.Neubauer F., Lank A.G., The Family Business. Its Governance for Sustainability, Palgrave Macmillan, UK 1998.
166.Niemczyk J., Koliński P., WIG Rodzinny na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, w: Firmy rodzinne – determinanty funkcjonowania i rozwoju. Współczesne aspekty zarządzania, red. Ł. Sułkowski, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2011, XII, 6, s. 307– 323.
167.Nordqvist M., Understanding Strategizing and the Role of Ownership: a study of Family Firms, Conference Proceedings, 2005.
168.Nowy wymiar zaufania, Polska edycja globalnego Badania Firm Rodzinnych Family Business Survey 2023, https://www.pwc.pl/pl/pdf-nf/2023/Raport_z_badania_polskich_ firm_rodzinnych_2023_PwC_Polska.pdf.
169.Olson P.D., Zuiker V.S., Danes S.M., Stafford K., Heck R.K.Z., Duncan K.A., The impact of the family and the business on family business sustainability, “Journal of Business Venturing” 2003, 18, s. 639–666.
170.Oswald S., Muse L., Rutherford M., The Influence of Large Stake Family Control on Performance: Is It Agency Or Entrenchment?, “Journal of Small Business Management” 2009, 47, s. 116–135.
171.Overview of Family Business Relevant Issues, Austrian Institute for SME Research, Viena 2008.
172.Parada M.J., Nordqvist M., Gimeno A., Institutionalizing the family business: The role of professional associations in fostering a change of values, “Family Business Review” 2010, 23, s. 355–372.
173.Pearce J.A., Zahra S.A., Board Composition from a Strategic Contingency Perspective, “Journal of Management Studies” 1992, 29(4), s. 411–438.
174.Pearson A.W., Carr J.C., Shaw J.C., Toward a Theory of Familiness: A Social Capital Perspective, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2008, 32, 6, s. 948–969.
175.Pendergast J.M., Ward J.L., Brun de Pontet S., Building a Successful Family Business Board: A Guide for Leaders, Directors, and Families, Palgrave Macmillan, New York 2011.
176.Pérez-González F., Inherited control and firm performance, “American Economic Review” 2006, 96, s. 1559–1588.
177.Perkins S., Morck R., Young B., Innocents abroad: The hazards of international joint ventures with pyramidal group firms, “Global Strategy Journal” 2014, 4, s. 310–330.
178.Pernsteiner H., Więcławski J. (red.), Finansowanie i coroporate governance w przedsiębiorstwach rodzinnych, C.H. Beck, Warszawa 2016.
179.Petrů N., Havlíček K., Specifics of the Development of Family Businesses in the Czech Republic, “European Research Studies” 2016, XIX, 4, s. 88–108.
180.Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa 2013.
181.Pieper T.M., Corporate governance in family firms: a literature review, IIFE Insead, Working Paper 2003.
182.Popczyk W., Potencjał kreowania wartości w publicznych przedsiębiorstwach rodzinnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2011, 685(46), s. 595–607.
183.Popczyk W., Przedsiębiorstwo rodzinne w otoczeniu globalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
184.Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., Definicja przedsiębiorstwa rodzinnego z perspektywy logiki, „Przegląd Organizacji” 2022, 6(989), s. 3–11.
185.Poutziouris P., Smyrnios K., Klein S., Handbook of research on family business, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham Glos 2006.
186.Poza D., Family business, South-Western Cengage Learning, USA 2014.
187.Pratt A., Davis J.A., Measurement and evaluation of the populations of family-owned and home-based businesses, U.S. Small Business Administration Report, 9202-AER-85, Government Printing Office, Washington DC 1985.
188.Przepisy o fundacji rodzinnej wchodzą dziś w życie, 22.05.2023, https://www.gov.pl/web/rozwoj- technologia/przepisy-o-fundacji-rodzinnej-wchodza-dzis-w-zycie.
189.Raport: The regenerative power of family businesses – Transgenerational entrepreneurship, KPMG, May 2022, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2022/07/pl- -The-Regenerative-Power-of-Family-Businesses.pdf.
190.Raport Business Insider: Fundacje rodzinne, maj 2024, https://businessinsider.com.pl/prawo/ polski-boom-na-sukcesje-raport-fundacje-rodzinne-zaskakuje/xhyhtf6.
191.Raport Grant Thornton: Firmy Rodzinne na GPW. Analiza biznesowa i finansowa spółek rodzinnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, edycja III, listopad 2023, https://www.gpw.pl/pub/GPW/files/PDF/Firmy-rodzinne-na-GPW- 2023.pdf.
192.Raport KPMG: Barometr Firm Rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości, edycja ósma, 2020, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2020/02/pl-raport-kpmg- -barometr-firm-rodzinnych-edycja-osma.pdf.
193.Raport PwC: 10 mechanizmów ładu rodzinnego w firmach rodzinnych. Badanie wykorzystania mechanizmów ładu rodzinnego, 2016, https://www.pwc.pl/pl/pdf/10-mechanizmow- ladu-rodzinnego.pdf.
194.Reading S., The role of entrepreneur in the Asia capitalism, Transaction Books, Oxford 1998.
195.Rosenblatt P.C., The Interplay of Family System and Business System in Family Farms During Economic Recession, “Family Business Review” 1991, 4(1), s. 45–57.
196.Rovelli P., Ferasso M., De Massis A., Kraus S., Thirty years of research in family business journals: Status quo and future directions, “Journal of Family Business Strategy” 2021, 13(6), 100422.
197.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. 2007, nr 251, poz. 1885; Dz.U. 2009, nr 59, poz. 489; Dz.U. 2017, poz. 2440).
198.Rudolf S. (red.), Nadzór właścicielski w spółach prawa handlowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
199.Rychta B., Rola mentoringu w pozyskiwaniu wiedzy przez młodsze pokolenie w przedsiębiorstwie rodzinnym, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2022, 18(1), s. 131–145, https://doi. org/10.24917/20833296.181.11.
200.Safin K., Przedsiębiorstwo rodzinne – ujęcie modelowe, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” nr 800, Wrocław 1998.
201.Safin K., Koładkiewicz I. (red. nauk.), Zarządzanie firmą rodzinną. Kluczowe wyzwania, Poltext, Warszawa 2018.
202.Safin K., Zajkowski R. (red. nauk.), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Stan i perspektywy rozwoju, C.H. Beck, Warszawa 2021.
203.Say J.B., Traktat o ekonomii politycznej, czyli prosty wykład sposobu, w jaki się tworzą, rozdzielają i spożywają bogactwa, PWN, Warszawa 1960.
204.Schulze W.S., Lubatkin M.H., Dino R.N., Exploring the agency consequences of ownership dispersion among the directors of private family firms, “Academy of Management Journal” 2003, 46, s. 179–194.
205.Schulze W.S., Lubatkin M.H., Dino R.N., Buchholtz A.K., Agency relationships in family firms: Theory and evidence, “Organization Science” 2001, 12, s. 99–116.
206.Schumpeter J.A., Business Cycles, McGraw-Hill, New York 1939.
207.Schumpeter J.A., Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
208.Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
209.Schwartz M.A., Barnes L.B., Outside Boards and Family Businesses: Another Look, “Family Business Review” 1991, 4(3), s. 269–285.
210.Siebels J.-F., zu Knyphausen-Aufseß D., A Review of Theory in Family Business Research: The Implications for Corporate Governance, “International Journal of Management Reviews” 2012, 14, s. 280–304.
211.Sirmon D.G., Hitt M.A., Managing Resources: Linking Unique Resources, Management and Wealth Creation in Family Firms, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2003, 27, 4, s. 339–358.
212.Sobiecki R. (red.), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
213.Sobiecki R., Kargul A., Kochanowska J., Przedsiębiorstwo rodzinne – definicje i stan wiedzy, w: Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, red. R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014, s. 13–36.
214.Sobiecki R., Leszczewska K., Przedsiębiorczość rodzinna w Polsce. Sposób na sukces, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.
215.Sosnowski T., Janicka M., Sajnóg A., Family Office. Teoria i praktyka działania na rynkach polskim i międzynarodowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
216.Stańczyk S., Triangulacja – łączenie metod badawczych i urzetelnienie badań, w: Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 128–140.
217.Steier L.P., Chrisman J.J., Chua J.H., Entrepreneurial management and governance in family firms: An introduction, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2004, 28, 4, s. 295–303.
218.Stewart A., Help One Another, Use One Another: Toward an Anthropology of Family Business, “Entrepreneurship Theory and Practice” 2003, 27(4), s. 383–396.
219.Stewart A., Hitt M.A., Why Can’t a Family Business Be More Like a Nonfamily Business? Modes of Professionalization in Family Firms, “Family Business Review” 2011, XX(X), s. 1–29.
220.Stewart A., Hitt M.A., Why Can’t a Family Business Be More Like a Nonfamily Business? Modes of Professionalization in Family Firms, “Family Business Review” 2012, 25(1), s. 58–86.
221.Stradomski M., Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, PWE, Warszawa 2010.
222.Sułkowski Ł., Organizacja a rodzina. Więzi rodzinne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń 2004.
223.Sułkowski Ł., Program wsparcia rozwoju małych firm rodzinnych w Polsce, „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy” 2011, 1(3/4), s. 19–31.
224.Sułkowski Ł., Przedsiębiorczość w firmach rodzinnych, w: Przedsiębiorczość i innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw – wyzwania współczesności, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” nr 1030, Wrocław 2004.
225.Sułkowski Ł., Marjański A., Determinanty przedsiębiorczości w biznesach rodzinnych – badania empiryczne, w: Przedsiębiorczość i innowacyjność. Wyzwania współczesności, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” nr 1116, Wrocław 2006.
226.Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa 2009.
227.Sułkowski Ł., Marjański A., Metodyka badań firm rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2014, XV, 7, s. 11–19.
228.Surdej A., Wach K., Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa 2010.
229.Sztaudynger J., Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, „Ekonomista” 2009, 2, s. 189–210.
230.Tagiuri R., Davis J., Bivalent Attributes of the Family Firm, “Family Business Review” 1996, 43, 2–3, s. 199–208.
231.Tan W.-L., Fock S.T., Coping with Growth Transitions: The Case of Chinese Family Businesses in Singapore, “Family Business Review” 2001, 14.
232.The Henokiens, https://www.henokiens.com/content.php?id=1&lg=en.
233.Tricker B., Corporate Governance. Principles, Policies and Practices, Oxford University Press, Oxford 2012.
234.Tsao C.W., Chen S.J., Lin C.S., Hyde W., Founding-family ownership and firm performance: The role of high-performance work systems, “Family Business Review” 2009, 22, s. 319–332.
235.Tsui-Auch L.S., The professionally managed family ruled enterprise: Ethnic Chinese business in Singapore, “Journal of Management Studies” 2004, 41, s. 693–723.
236.Urbanek P., Nadzór korporacyjny a wynagrodzenia menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.
237.Ustawa z dnia 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej (Dz.U. 2023, poz. 326).
238.Vallejo M.C., The effects of commitment of non-family employees of family firms from the perspective of stewardship theory, “Journal of Business Ethics” 2009, 87, s. 379–390.
239.Villalonga B., Amit R., How do family ownership, management and control affect firm value, “Journal of Financial Economics” 2006, 80, s. 385–417.
240.Von Buch S.D., The relationship of family influence, top management teams’ behavioral integration and firm performance in German family businesses, Doctoral dissertation, Alliant International University, Marshall Goldsmith School of Management, San Diego 2006.
241.Voordeckers W., Van Gils A., Van den Heuvel J., Board roles in small and medium-sized family businesses: performance and importance, “Corporate Governance” 2006, 14(5), s. 467–485.
242.Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007.
243.Walsh M., Family Businesses: An In-Depth Look at Communicative Strategies Used by Firms to Implement a Shared Value System within the Work Environment, Communication Studies Undergraduate Publications, Presentations and Projects, Paper 64, 2014, http:// pilotscholars.up.edu/cst_studpubs/64.
244.Ward J.L., Perpetuating the Family Business: 50 Lessons Learned From Long Lasting, Successful Families in Business, Palgrave Macmillan, New York 2004, http://www.untagsmd.ac.id/ files/Perpustakaan_Digital_1/FAMILY%20BUSIBESS%20Perpetuating%20the%20Family% 20Business.pdf.
245.Waśniewski T., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, FRR w Polsce, Warszawa 1997.
246.Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR w Polsce, Warszawa 2004.
247.Wealth X Report: A Generational Shift: Family Wealth Transfer Report 2019, January 2019.
248.Więcek-Janka E., Wiodące wartości w zarzadzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2013.
249.Winnicka-Popczyk A., Finansowanie innowacji w polskich firmach rodzinnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
250.Wright M., Kellermanns F.W., Family firms: A research agenda and publication guide, “Journal of Family Business Strategy” 2011, 2, s. 187–198.
251.Zahra S.A., Hayton J.C., Salvato C., Entrepreneurship in family vs. non-family firms: A resource- based analysis of the effect of organizational culture, “Entrepreneurship: Theory and Practice” 2004, 28(4), s. 363–379.
252.Zasady nadzoru korporacyjnego, OECD, 2004.
253.Zbiór Dobrych Praktyk 2016 dla spółek notowanych na GPW, https://www.gpw.pl/dobre- -praktyki.
254.Zielona księga. Unijne ramy ładu korporacyjnego, Komisja Europejska, Bruksela 2011, https://www.pibr.org.pl/assets/file/873,Unijne-ramy-ladu-korporacyjnego-PL.pdf.
255.Znaczenie Firm Rodzinnych dla polskiej gospodarki, PARP, Warszawa 2010, http://firmyrodzinne. pl/download/pentor/Raport_koncowy_Badanie_firm_rodzinnych.pdf.