Rok wydania: | 2025 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | nauki prawne |
Słowa kluczowe: | komercjalizacja Polskie Koleje Państwowe prawo kolejowe prawo przewozowe prywatyzacja restrukturyzacja transport kolejowy |
Autorzy: |
Dominika
Skoczylas
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: czerwiec 2025
Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/
Zważywszy na kluczowe znaczenie transportu kolejowego dla utrzymania krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej w skali makro, z aprobatą należy przyjąć działania na rzecz wzmocnienia interoperacyjności i modernizacji systemu kolejowego, wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju transportu czy intermodalności usług przewozowych. Zagadnienia poruszone w niniejszej publikacji skłaniają do refleksji na temat aktualnej sytuacji w sektorze usług transportu kolejowego. Nie ulega wątpliwości, że kolej stanowi jeden z najpopularniejszych środków przemieszczania się osób oraz przewożenia towarów. W przypadku przewozów krajowych istotne zmiany natury organizacyjnej, strukturalnej i technologicznej miały miejsce prawie 25 lat temu. Momentem przełomowym było wdrożenie ustawy z 8.09.2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (następnie: ustawy z 8.09.2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, dalej: PKP). Strategiczne cele zakładały nie tylko wzmocnienie pozycji (konkurencyjności) na rynku usług przewozowych i poprawę jakości przewozów, ale także funkcjonowania wewnętrznych struktur PKP. Zdecydowano się zatem podjąć działania w zakresie prywatyzacji, komercjalizacji i restrukturyzacji. Powyższe doprowadziło do rozdzielenia działalności zarządczej (zarządzanie infrastrukturą kolejową) od przewozowej (kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe), a także stopniowo do coraz większego rozdrobnienia struktur PKP, co miało zapewnić pewnego rodzaju specjalizację usług.
Bezdyskusyjnie, czynniki polityczne i społeczno-gospodarcze nadal odgrywają ogromną rolę w aspekcie kształtowania działalności sektora transportu kolejowego. Nie chodzi w tym przypadku wyłącznie o kwestie modernizacyjne, ale przede wszystkim prawne i organizacyjne. Szczególną rolę przypisuje się regulacjom prawa unijnego m.in. w zakresie zrównoważonego rozwoju transportu czy w ostatnich latach – cyberbezpieczeństwa. Pomimo licznych zabiegów legislacyjnych, kondycja transportu kolejowego w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest w pełni zadowalająca. Powyższe jest efektem pewnego chaosu restrukturyzacyjnego, nie zawsze trafnych decyzji podejmowanych przez podmioty bezpośrednio zarządzające spółkami oraz niedofinansowania sektora usług transportowych. Temat poruszony w publikacji ma znaczenie teoretyczne i praktyczne, jest niezwykle aktualny, ze względu na obecną sytuację kluczowego podmiotu PKP S.A. – PKP CARGO S.A. – jednego z największych w Europie operatorów kolejowych przewozów towarowych, wobec którego w 2024 r. wdrożono tzw. postępowanie sanacyjne. W pracy uwzględniono stan prawny na 10 września 2024 r.
1. | Abramczuk D., Mazur E., Działania przewoźnika kolejowego na rzecz dostosowania oferty przewozowej do oczekiwań i potrzeb klientów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Transportu” 2000, nr 2, s. 5–14. |
2. | Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K., Prawo przewozowe. Komentarz, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014. |
3. | Andrzejczak-Paderewska I., Koleje dużych prędkości, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 27–49. |
4. | Andrzejczak-Paderewska I., Transport kolejowy w Unii Europejskiej i w Polsce, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 7–25. |
5. | Banaś D., Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce na tle europejskim w latach 2010–2017 według wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI), „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” 2022, nr 25 (1), s. 41–57. |
6. | Barcik J., Czech P., Sytuacja transportu kolejowego w Polsce na przełomie ostatnich lat – część 1, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Transport” 2010, z. 67, s. 5–12. |
7. | Bielecki L., Koncepcja rzeczy publicznej w prawie polskim. Zagadnienia administracyjnoprawne, Wydawca Leszek Bielecki, Kielce 2013. |
8. | Bieniecka K., Niedzielski P., Szajba K., Wybrane aspekty prawne i ekonomiczne likwidacji przedsiębiorstwa państwowego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Transportu” 2000, nr 2, s. 23–29. |
9. | Bieś-Srokosz P., Srokosz J., Władztwo administracyjne we współczesnych prawnych formach działania administracji publicznej, „Zeszyty Naukowe Gubernaculum et Administratio” 2023, nr 2 (28), s. 189–200, DOI: 10.16926/gea.2023.02.12. |
10. | Biniasz D., Efektywność realizacji dostaw w transporcie międzynarodowym – studium przypadku, „Logistyka” 2015, nr 3, s. 392–403. |
11. | Blicharz J., Idea „otwartej administracji publicznej”. Sfera oczekiwań i odczuć, „Acta Universitatis Wratislaviensiss. Prawo. Sto lat polskiej administracji publicznej. Pamięci Profesor Teresy Rabskiej” 2019, nr 3888, s. 17–25, DOI: 10.19195/0524-4544.327.2. |
12. | Blicharz J., Procesy prywatyzacyjne a sprawiedliwość społeczna w państwie prawa, [w:] Prawne aspekty prywatyzacji: praca zbiorowa, red. J. Blicharz, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2012, s. 23–34. |
13. | Brdulak J., Krysiuk C., Pawlak P., Budowa jednolitego europejskiego obszaru transportu, „Technika Transportu Szynowego” 2013, nr 10, s. 3093–3105. |
14. | Buko J., Kmiecik K., Prywatyzacja jako element restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowej komunikacji samochodowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Transportu” 2002, nr 3, s. 19–28. |
15. | Burchard-Dziubińska M., Idea zrównoważonego rozwoju, [w:] Zrównoważony rozwój – naturalny wybór, red. M. Burchard-Dziubińska, A. Rzeńca, D. Drzazga, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 9–33. |
16. | Chaba D., Reglamentacja jako funkcja państwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. |
17. | Chmielnicki P., Dobra (korzyści) pozyskiwane dzięki normom prawa administracyjnego a funkcje administracji, [w:] Dobra chronione w prawie administracyjnym, red. Z. Duniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 23–35. |
18. | Cichoń S., Rola kompetencji pracowniczych w administracji publicznej, „Studia i Prace WNEiZ US” 2018, nr 51/2, s. 21–31, DOI: 10.18276/sip.2018.51/2-02. |
19. | Cywiński B., Encyklopedia kolejnictwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1966. |
20. | Dąbrowski D., Ewolucja konstytutywnej funkcji listu przewozowego, „Problemy Transportu i Logistyki” 2017, nr 4 (40), s. 19–29, DOI: 10.18276/ptl.2017.40-02. |
21. | Deja M., Matysiak W., Śliżewski P., Organizowanie środków technicznych w celu realizacji procesów transportowych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015. |
22. | Dembińska-Cyran I., Konkurencja między koleją a transportem samochodowym w logistycznej obsłudze przedsiębiorstw w aspekcie wzrostu kongestii, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Transportu” 2002, nr 3, s. 53–64. |
23. | Długosz T., Społeczna gospodarka rynkowa jako kryterium organizacji gospodarki, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2017, t. 37, s. 17–25. |
24. | Dobkowski J., Prawo publiczne i polityka administracyjna, „Studia Prawnoustrojowe” 2012, nr 18, s. 33–40. |
25. | Doński-Lesiuk J., Magistrala Transsyberyjska, „Technika Transportu Szynowego” 2003, nr 4, s. 19–26. |
26. | Dopierała F., Kompetencje Prezesa UTK a swoboda kształtowania umów pomiędzy zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2013, nr 4 (2), s. 54–72. |
27. | Drobnik J., Interdyscyplinarne determinanty efektywnego funkcjonowania na rynku gospodarczym, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2021, nr 83, s. 27–42, DOI: 10.21008/j.0239-9415.2021.083.02. |
28. | Dylewski A., Historia kolei w Polsce, CARTA BLANCA Sp. z o.o., Grupa Wydawnicza PWN, Warszawa 2012. |
29. | Dyr T., Finansowanie kolejowych inwestycji taborowych, „Technika Transportu Szynowego” 2006, nr 4, s. 45–51. |
30. | Engelhardt J., Ekonomika inwestycji infrastrukturalnych i taborowych w sektorze kolejowym: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2023. |
31. | Engelhardt J., Sektor kolejowy w polityce transportowej Polski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2022. |
32. | Engelhardt J., Zarządzanie publicznym transportem kolejowym w Polsce w latach 1990–2018, „Transport Miejski i Regionalny” 2018, nr 11, s. 17–23. |
33. | Engelhardt J., Wardacki W., Zalewski P., Transport kolejowy, organizacja, gospodarowanie, zarządzanie, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1995. |
34. | Fajczak-Kowalska A., Zrównoważony rozwój transportu i jego implikacje dla kolejnictwa, „Studia Prawno-ekonomiczne” 2012, t. 85, s. 239–254. |
35. | Ferenc-Szydełko E., Architekt i jego dzieło. Zagadnienia ochrony prawnej utworu architektonicznego, „Architektura&Biznes” 2021, nr 11, s. 146–154. |
36. | Gago S., Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2018, z. 159, s. 9–13. |
37. | Giełda M., Wyzwania i oczekiwania wobec administracji publicznej – wybrane zagadnienia, [w:] Administracja publiczna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych, red. M. Giełda, R. Raszewska-Skałecka, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2015, s. 37–49. |
38. | Głuch W. (red.), Słownik Unii Europejskiej, Wydawnictwo EUROPA, Wrocław 2003. |
39. | Górny J., Samorząd wojewódzki jako organizator kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” 2016, nr 19 (4), s. 72–81, DOI 10.4467/2543859XPKG.16.024.6322. |
40. | Grabowski K., Kolejowy system zarządzania kryzysowego w świetle ochrony infrastruktury krytycznej, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 2019, nr 10, s. 183–193. |
41. | Graff M., Pociągi z unoszeniem magnetycznym, „Technika Transportu Szynowego” 2016, nr 10, s. 8–19. |
42. | Hajdys D., Podmioty prywatne w projektach partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce, [w:] Finansowe i organizacyjne aspekty kooperacji nauki i lokalnej przedsiębiorczości – badania i analizy, red. Ł. Sułkowski, H. Sobocka-Szczapa, Ł. Prysiński, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XVII, z. 9, cz. 2, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź–Warszawa 2016, s. 73–86. |
43. | Jabłoński A., Jabłoński M., Mechanizmy efektywnego zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2019. |
44. | Jarosiński J., Związek zawodowy w ustroju przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2002. |
45. | Jaworska K., Nowacki G., Analiza przewozu towarów transportem kolejowym w Polsce, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 9, s. 74–78. |
46. | Kaliński J., „Transformacja” do gospodarki centralnie planowanej w Polsce (1944–1950), „Optimum. Economic Studies” 2019, nr 1 (95), s. 32–45, DOI: 10.15290/oes.2019.01.95.03. |
47. | Kamiński R., Centralizacja i decentralizacja w systemie administracji państwowej jako problem organizacyjny i prawny, „Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno- -Społeczny” 2012, nr 7, s. 51–63. |
48. | Karpińska-Mizielińska W., Smuga T., Prywatyzacja przedsiębiorstw publicznych w latach 1998–2001, „Gospodarka Narodowa” 2002, t. 174, nr 3, s. 25–50. |
49. | Kasznica S., Polskie prawo administracyjne: pojęcia i instytucje zasadnicze, Księgarnia Akademicka, Poznań 1946. |
50. | Kieres L., Prywatyzacja – zagadnienia prawa publicznego, prawa prywatnego i polityki gospodarczej, [w:] Prawne aspekty prywatyzacji: praca zbiorowa, red. J. Blicharz, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2012, s. 61–87. |
51. | Kowalewski K., Pozycja i zadania Urzędu Transportu Kolejowego po wdrożeniu IV pakietu kolejowego, „Krytyka Prawa” 2021, t. 13, nr 1, s. 220–235, DOI: 10.7206/kp.2080-1084.437. |
52. | Kowalewski M., Kowalczyk B., Chojnacki B., Parapura H., Interoperacyjność inteligentnych systemów transportowych, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” 2012, nr 1–2, s. 40–45. |
53. | Kozaczyński W., Zrównoważony rozwój a bezpieczeństwo człowieka, „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka” 2012, nr 4 (IX), s. 75–83. |
54. | Krawczyk M., Podstawy władztwa administracyjnego, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2016. |
55. | Królik R., Istota zarządzania i organizacji, [w:] Teoretyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem na rynku Wybrane zagadnienia, S. Gostkowska-Dźwig, E. Kempa, M. Mrozik, R. Królik, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2021, s. 6–26. |
56. | Kurek J., Partnerstwo publiczno-prywatne dla zwiększenia dostępu do informacji o prawie, [w:] Modele dostępu do informacji o prawie, red. G. Szpor, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2014, s. 105–125. |
57. | Kurowska-Ciechańska J., Ciechański A., Koleje w Polsce, parowozy, wąskotorówki, dworce i muzea, CARTA BLANCA Sp. z o.o., Grupa Wydawnicza PWN, Warszawa 2011. |
58. | Kusiak-Winter R., Kilka uwag na temat funkcji administracji publicznej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo. Współczesne funkcje państwa wobec gospodarki: księga jubileuszowa Profesora Tadeusza Kocowskiego” 2022, nr 4101, s. 259–268, DOI: 10.19195/0524-4544.334.20. |
59. | Kusiak-Winter R., Odpowiedzialność administracji publicznej. Struktura odpowiedzialności z perspektywy determinantów prawnych, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019. |
60. | Kwiecińska-Korszuń A., Kompetencje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego jako regulatora rynku kolejowego do wydawania decyzji zastępujących umowy pomiędzy przewoźnikami kolejowymi a zarządcami infrastruktury kolejowej, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2022, nr 6 (11), s. 7–18, DOI: 10.7172/2299-5749.IKAR.6.11.1. |
61. | Lipińska-Słota A., Kolej transsyberyjska w turystyce Rosji, „Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 6, s. 1721–1724. |
62. | Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, t. 77, nr 3, s. 115–130, DOI: 10.14746/ rpeis.2015.77.3.9. |
63. | Mężyk A., Bariery liberalizacji europejskiego rynku kolejowego i perspektywy zmian, „Technika Transportu Szynowego” 2012, nr 11–12, s. 8–13. |
64. | Mierzejewska-Majcherek J., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007. |
65. | Miruć A., Organizowanie i świadczenie usług publicznych jako funkcja administracji publicznej, „Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 2018, t. XVI, nr 1 (3), s. 139–152. |
66. | Monarcha-Matlak A., Komunikacja elektroniczna, prawo komunikacji elektronicznej, Europejski kodeks łączności elektronicznej i ich wpływ na rozwój jurysdykcji administracyjnej, [w:] Kierunki rozwoju jurysdykcji administracyjnej, red. M. Szewczyk, L. Staniszewska, M. Kruś, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa 2022, s. 267–276. |
67. | Monarcha-Matlak A., Wzorce i zasady obecnej i przyszłej administracji publicznej, [w:] Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, red. B. Jaworska- -Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki, Wolters Kluwer, Warszawa 2020, s. 908–924. |
68. | Mozalewski M., Rodzaje i metody restrukturyzacji przedsiębiorstw, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2010, z. 2, s. 215–236. |
69. | Myszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840–1913), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. |
70. | Nestoruk I.B., Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2009. |
71. | Nieznalska E., Filar rynkowy czwartego pakietu kolejowego i jego implementacja, „internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2020, nr 8 (9), s. 67–75, DOI: 10.7172/2299-5749.IKAR.8.9.6 |
72. | Olejnik A., Monopol – charakterystyka zjawiska. Analiza transakcji wykupu T-Mobile USA przez AT&T, [w:] Ekonomia i zarządzanie w teorii i praktyce. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, regionów, gospodarek, t. 6, red. P. Urbanek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 96–106, DOI:10.18778/7525-961-2.08. |
73. | Ostapowicz B., Liberalizacja polityki transportowej Unii Europejskiej, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2012, t. 27, s. 77–99. |
74. | Pater Z., Wybrane zagadnienia z historii techniki, Politechnika Lubelska, Lublin 2011. |
75. | Poliński J., Ochociński K., Cyfryzacja w transporcie kolejowym, „Problemy Kolejnictwa” 2020, z. 188, s. 53–65, DOI: 10.36137/1885P. |
76. | Powałowski A., Społeczna gospodarka rynkowa w prawie polskim, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2017, t. 37, s. 51–62. |
77. | Proskin L., Decyzja w postępowaniu administracyjnym, „Zeszyty Naukowe / Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki” 2011, nr 4 (162), s. 133–147. |
78. | Przybyłowski A., Zrównoważony rozwój transportu w UE ze szczególnym uwzględnieniem aspektów finansowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2011, nr 166, s. 580–592. |
79. | Raczyńska M., Krukowski K., Zarządzanie w administracji publicznej Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego, Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2020. |
80. | Raczyński J., Perspektywy i uwarunkowania rozwoju systemu kolei dużych prędkości w Polsce, „Technika Transportu Szynowego” 2011, nr 10, s. 22–30. |
81. | Raczyński M., Monopol a nierówności, „Gospodarka Narodowa” 2003, t. 181, nr 1–2, s. 1–11. |
82. | Raszewska-Skałecka R., W obliczu administracji świadczącej i jej zadań publicznych w ujęciu nauk administracyjnych, [w:] Efektywność ekonomiczna jako cel prywatyzacji zadań z zakresu administracji świadczącej. Studium prawno-administracyjne, red. J. Blicharz, R. Raszewska-Skałecka, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020, s. 11–40, DOI: 10.34616/23.20.054. |
83. | Rosa G., Wizerunek jako element konkurencji przedsiębiorstwa PKP w przewozach ładunków, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne problemy transportu” 2000, nr 2, s. 135–148. |
84. | Rudzińska J., Piekarski W., Dudziak A., Przedsiębiorstwa transportowe i ich znaczenie w rozwoju gospodarczym kraju, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2012, nr 10, s. 136–139. |
85. | Rusak R., Koleje Unii Europejskiej – historia, „Technika Transportu Szynowego” 2004, nr 5, s. 19–41. |
86. | Ryczkowski M., Szyszko K., Sitkiewicz P., Z tradycją w nowoczesność – 10 lat PKP CARGO, PKP CARGO LOGISTICS, Warszawa 2011. |
87. | Samecki W., Gospodarowanie za pomocą planowania. Analiza krytyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000. |
88. | Schabert W., Ilustrowane kompendium. Koleje świata, Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2010. |
89. | Selera P., Holding jako forma prowadzenia działalności gospodarczej, Glosa aprobująca do wyroku TS z dnia 20 czerwca 1991 r. w sprawie C-60/90 Polysar Investments Netherlands BV v. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen, Arnhem, [w:] Podatkowy slalom przedsiębiorcy, red. P. Borszowski, A. Huchla, Wrocław 2014, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 147–151. |
90. | Sierpowska I., Pojęcie własności publicznej w prawie administracyjnym, „Kwartalnik Prawa Publicznego” 2006, nr 6 (1), s. 133–151. |
91. | Skąpski M., Realizacja idei społecznej gospodarki rynkowej w polskim ustroju pracy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, t. 76, nr 2, s. 109–124, DOI: 10.14746/ rpeis.2014.76.2.9. |
92. | Skoczylas D., Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe, „Prawo w Działaniu. Sprawy Karne” 2023, nr 53, s. 97–113, DOI: 10.32041/pwd.5306, ISSN 2084-1906. |
93. | Skoczylas D., Interoperacyjność, cyfrowość, transgraniczność technologii informacyjno- -komunikacyjnych jako determinanty zrównoważonego rozwoju w XXI wieku, [w:] Zrównoważony rozwój i europejski zielony ład wektorami na drodze doskonalenia warsztatu naukowca, red. M. Staniszewski, H.E. Kretek, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2021, s. 233–243. |
94. | Skoczylas D., Krajowy system cyberbezpieczeństwa, C.H. Beck, Warszawa 2023. |
95. | Staniszewska L., Zabezpieczenie wykonania obowiązków publicznoprawnych wynikających ze stosunku administracyjnoprawnego, „Studia Prawa Publicznego” 2022, nr 2 (38), s. 85–108, DOI: 10.14746/spp.2022.2.38.4. |
96. | Stasikowki R., Regulacja jako nowa funkcja współczesnej administracji publicznej w Polsce, „Studia Prawnicze” 2007, z. 3 (173), s. 27–58. |
97. | Renik B., Organizacja i administracja kolei, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1988. |
98. | Stasikowski R., Transport kolejowy. Analiza administracyjnoprawna, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013. |
99. | Sulmicka M., Strategia „Europa 2020” – postlizbońska polityka rozwoju Unii Europejskiej, „Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego” 2011, nr 85, s. 169–190. |
100. | Szmitka S., Ocena wybranych aspektów mających wpływ na przebieg procesów prywatyzacyjnych, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne” 2013, nr 3, s. 79–98. |
101. | Szpor G., Europejska regulacja bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych a suwerenność państwa, [w:] Internet. Strategie bezpieczeństwa, red. G. Szpor, A. Gryszczyńska, C.H. Beck, Warszawa 2017, s. 3–22. |
102. | Szydło M., Państwowe monopole handlowe na rynku wewnętrznym w Unii Europejskiej, „Studia Prawnicze” 2007, z. 2 (172), s. 5–31, DOI: 10.37232/sp.2007.2.1. |
103. | Šipić P., Komfort jazdy w pasażerskim transporcie szynowym, „Technika Transportu Szynowego” 2007, nr 7–8, s. 42–49. |
104. | Tanel F., Historia kolei – od lokomotyw parowych do kolei magnetycznych, CARTA BLANCA Sp. z o.o., Grupa Wydawnicza PWN, Warszawa 2010. |
105. | Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2007. |
106. | Tchórzewski K., Projekt programu restrukturyzacji finansowej i własnościowej najważniejszych spółek Grupy PKP w latach 2005–2010, Warszawa 2005. |
107. | Truś T., Biadacz-Marek M., Transport kolejowy: sieć kolejowa w Polsce i Europie, „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa” 2013, nr 1, s. 43–52. |
108. | Turek M., Jonek-Kowalska I., Restrukturyzacja jako źródło redukcji kosztów w przedsiębiorstwie- działania i efekty, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2011, nr 47, s. 765–774. |
109. | Wacławiak I., Uwarunkowania rozwoju kolejowego transportu towarowego, „Technika Transportu Szynowego” 2011, nr 1–2, s. 24–28. |
110. | Walasek R., Interoperacyjność transportu intermodalnego jako element jego konkurencyjności w Unii Europejskiej, „Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów” 2018, nr 166, s. 153–164, DOI: 10.33119/SIP.2018.166.10. |
111. | Wielądek A., Historia i przyszłość kolei w Polsce, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie” 2016, nr 3 (110), s. 257–265. |
112. | Wilczek-Karczewska M., Rozwój kolei żelaznych na ziemiach polskich w ujęciu historycznoprawnym, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2015, nr 1 (4), s. 100–124. |
113. | Witkowski J., Digitalizacja PKP Cargo SA jako czynnik konkurencyjności na rynku usług logistycznych, [w:] Rozwój funkcji logistycznych w Grupie PKP. Przesłanki i uwarunkowania, red. M. Chaberek, L. Reszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021, s. 129–141. |
114. | Woźniak D., Kukiełka L., Niektóre aspekty logistyki transportu, „Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2011, nr 5, s. 439–446. |
115. | Zajfert M., Specyfika sektora transportu kolejowego i możliwe modele funkcjonowania jego segmentów, „Zarządzanie Zmianami: zeszyty naukowe” 2012, nr 3–4, s. 23–45. |
116. | Załoga E., Preferencje jako cecha popytu na usługi transportowe, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Transportu” 2000, nr 2, s. 199–211. |
117. | Zimmermann J., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer Polska, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Warszawa–Kraków 2006. |
118. | Zimniewicz K., Zrównoważony rozwój – wizja bez szans na realizację, „Ekonomia i Środowisko” 2016, nr 3 (58), s. 62–72. |
119. | Wykaz aktów prawnych |
120. | Akty prawa krajowego |
121. | Dekret z 28.07.1948 r. o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z 24.09.1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. z 1948 r., nr 36, poz. 255). |
122. | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.). |
123. | Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 24.09.1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. z 1926 r., nr 97, poz. 568). |
124. | Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 28.12.1924 r. o przedsiębiorstwie dla eksploatacji kolei państwowych (Dz.U. z 1924 r., nr 116, poz. 1034). |
125. | Rozporządzenie Rady Ministrów z 27.11.2008 r. w sprawie określenia liczby udziałów samorządów województw w kapitale zakładowym PKP Przewozy Regionalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Dz.U. z 2008 r., nr 218, poz. 1393). |
126. | Uchwała nr 105 Rady Ministrów z 24.09.2019 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” (M.P. 2019, poz. 1054). |
127. | Ustawa z 5.07.2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2024 r., poz. 1077). |
128. | Ustawa z 10.05.2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz.U. z 2024 r., poz. 545, 834). |
129. | Ustawa z 6.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r., poz. 236). |
130. | Ustawa z 19.08.2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 643). |
131. | Ustawa z 16.12.2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2023 r., poz. 2778). |
132. | Ustawa z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 1637). |
133. | Ustawa z 28.03.2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2024 r., poz. 697, 731). |
134. | Ustawa z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2024 r., poz. 61). |
135. | Ustawa z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r., poz. 54 ze zm.). |
136. | Ustawa z 8.09.2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. z 2024 r., poz. 561). |
137. | Ustawa z 8.09.2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe (Dz.U. z 2000 r., nr 84, poz. 948). |
138. | Ustawa z 4.09.1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2512 ze zm.). |
139. | Ustawa z 27.06.1997 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 1997 r., nr 96, poz. 591 ze zm.). |
140. | Ustawa z 6.07.1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. z 1995 r., nr 95, poz. 474). |
141. | Ustawa z 23.05.1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 854). |
142. | Ustawa z 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 320). |
143. | Ustawa z 15.11.1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U. z 2024 r., poz. 1262). |
144. | Ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2024 r., poz. 1061). |
145. | Ustawa z 2.12.1960 r. o kolejach (Dz.U. z 1960 r., nr 54, poz. 311). |
146. | Ustawa z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 572). |
147. | Ustawa z 22.03.1957 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w niektórych gałęziach przemysłu, budownictwa i komunikacji (Dz.U. z 1957 r., nr 17, poz. 86). |
148. | Ustawa z 26.02.1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U. z 1951 r., nr 14, poz. 108). |
149. | Ustawa z 30.03.1939 r. o komunikacjach w służbie obrony Państwa (Dz.U. z 1939 r., nr 29, poz. 195). |
150. | Ustawa z 31.07.1924 r. o naprawie Skarbu Państwa i poprawie gospodarstwa społecznego (Dz.U. z 1924 r., nr 71, poz. 687). |
151. | Inne akty prawa krajowego |
152. | Oświadczenie rządowe z 4.04.1922 r. w przedmiocie przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Międzynarodowej Konwencji Berneńskiej o przewozie towarów kolejami żelaznemi (Dz.U. nr 76, poz. 685). |
153. | Statut przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe stanowiący załącznik do uchwały Rady Ministrów z 18.03.1949 r. w sprawie nadania statutu przedsiębiorstwu „Polskie Koleje Państwowe” (M.P. 1949, nr 19, poz. 282). |
154. | Akty prawa międzynarodowego i Unii Europejskiej |
155. | Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, 28.03.2011, KOM (2011) 144. |
156. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z 14.12.2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz. Urz. UE. L nr 333, poz. 80). |
157. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z 6.07.2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz. Urz. UE L 194 z 19.07.2016, s. 1). |
158. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z 11.05.2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz. Urz. UE. L nr 138, poz. 102). |
159. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z 11.05.2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE. L nr 138, poz. 44). |
160. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z 21.11.2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. WE L 343 z 21.11.2012, s. 32). |
161. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z 17.06.2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. UE 2008 L 191/1). |
162. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/59/WE z 23.10.2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnot (Dz. Urz. UE L nr 315, s. 51 ze zm.). |
163. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/58/WE z 23.10.2007 r. zmieniająca dyrektywę 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i nakładania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej (Dz. Urz. UE L nr 315, s. 44 ze zm.). |
164. | Dyrektywa Rady 2005/47/WE z 18.07.2005 r. w sprawie umowy między Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym (Dz. Urz. UE L 195 z 27.07.2005, s. 15). |
165. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/49/WE z 29.04.2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz. Urz. UE L nr 164, s. 44 ze zm.). |
166. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/51/WE z 29.04.2004 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (Dz. Urz. UE L nr 164, s. 164). |
167. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/50/WE z 29.04.2004 r. zmieniająca dyrektywę Rady 96/48/WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i dyrektywę 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej (Dz. Urz. UE L nr 164, s. 114). |
168. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/14/EC z 26.02.2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz. Urz. WE L nr 25, s. 29). |
169. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/16/WE z 19.03.2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej (Dz. Urz. WE L nr 110, s. 1 ze zm.). |
170. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/13/WE z 26.02.2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz. Urz. WE L nr 75, s. 26). |
171. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/12/WE z 26.02.2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei Wspólnoty (Dz. Urz. WE L nr 75, s. 1). |
172. | Dyrektywa Rady 91/440/EWG z 29.07.1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (Dz. Urz. WE. L nr 237, poz. 25). |
173. | Dyrektywa Rady 92/106/EWG z 7.12.1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz. Urz. WE L 368 z 17.12.1992, s. 38). |
174. | Komunikat Komisji Europejskiej, Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela 3.03.2010, KOM (2010) 2020. |
175. | Konwencja Międzynarodowa o przewozie osób i bagażu kolejami żelaznemi, podpisana w Bernie 23.10.1924 r. (Dz.U. z 1928 r., nr 73, poz. 665). |
176. | Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzona w Bernie 9.05.1980 r. (Dz.U. z 1985 r., nr 34, poz. 158). |
177. | Protokół z 3.06.1999 r. wprowadzający zmiany do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie 9.05.1980 r. (Dz.U. z 2007 r., nr 100, poz. 674). |
178. | Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiący załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie 9.05.1980 r. (Dz.U. z 2007 r., poz. 674 i 675; z 2009 r., poz. 1318; z 2011 r., poz. 804 i 805; z 2015 r., poz. 1726). |
179. | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1693 z 10.08.2023 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE. L nr 222, s. 1). |
180. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z 17.04.2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz. Urz. UE. L nr 151, poz. 15). |
181. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z 29.04.2021 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 172 z 17.05.2021, s. 1). |
182. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2337 z 14.12.2016 r. uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. UE. L nr 354, s. 20). |
183. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z 14.12.2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego (Dz. Urz. UE. L nr 354, s. 22). |
184. | Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1371/2007 z 23.10.2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L nr 315, s. 14 ze zm.). |
185. | Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1370/2007 z 23.10.2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, s. 1). |
186. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 881/2004 z 29.04.2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (Dz. Urz. UE L nr 164, s. 1 ze zm.). |
187. | Traktat o Unii Europejskiej z 7.02.1992 r. (Dz.U. z 2004 r., nr 90, poz. 864). |
188. | Umowa Europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych (AGC), sporządzona w Genewie 3.05.1985 r. (Dz.U. z 1989 r., nr 42, poz. 231). |
189. | Umowa Europejska o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących (AGTC), sporządzona w Genewie 1.02.1991 r. (M.P. 2004, nr 3 poz. 50). |
190. | Umowa o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS) z 1.11.1951 r., Dz. Urz. MTiGM z 1995 r., nr 9, poz. 21). |
191. | Inne źródła |
192. | Belmond Hiram Bingham, https://carter.eu/kierunki/ameryka-poludniowa/peru/belmond- hiram-bingham/ (12.08.2024). |
193. | Co oznaczają problemy PKP Cargo? Związkowiec ostrzega: Mogą wejść firmy prywatne, w tym Deutsche Bahn Cargo, https://wpolityce.pl/gospodarka/697763-co-oznaczaja�- -problemy-pkp-cargo-w-tle-niemiecka-spolka (28.08.2024). |
194. | Dalgaard C-J., Kaarsen N., Olsson O., Selaya P., Roman roads to prosperity: Persistence and non-persistence of public infrastructure, „Journal of Comparative Economics” 2022, vol. 50, nr 4, s. 896–916, https://doi.org/10.1016/j.jce.2022.05.003 (6.08.2024). |
195. | Duma Afryki – Rovos Rail, https://dumaafryki.pl/ (12.08.2024). |
196. | Jabłońska-Adamska A., Kultowy pociąg wraca na tory. Ceny biletów? Ponad 30 000 zł w jedną stronę, https://top.pl/podroze/news-kultowy-pociag-wraca-na-tory-ceny-bi�- letow- ponad-30-000-zl-w-,nId,7237584 (12.08.2024). |
197. | Jarosiewicz W., Perspektywy rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego w kontekście postanowień prawa europejskiego oraz prawa krajowego. Wstęp do dyskusji o liberalizacji rynku kolejowego, https://umwd.dolnyslask.pl/fileadmin/user_upload/Bezpieczenstwo/ Wstep_do_dyskusji_o_liberalizacji_rynku_kolejowego_-_Wieslaw_Jarosiewicz___ Prezes_Urzedu_Transportu_Kolejowego.pdf (31.08.2024). |
198. | Koleje Mazowieckie, O nas, https://www.mazowieckie.com.pl/pl/o-kolejach-mazowieckich/ o-nas (23.08.2024). |
199. | Krasowski Z., Historia na torach (II), https://www.bieszczadzka24.pl/historia/historia- -na-torach--ii/1392 (6.08.2024). |
200. | Luksus na szynach. Najpiękniejsze trasy kolejowe świata, EU Railways Quixi Media Sp. z o.o., Bydgoszcz 2022, s. 10, http://redakcja.quixi.pl/Luksus.pdf (12.08.2024). |
201. | Luksusowy Orient Express był w Polsce, https://www.sektorkolejowy.pl/luksusowy-orient- express-byl-w-polsce/ (12.08.2024). |
202. | Michałowska B., PKP Cargo ma zwalniać, a Deutsche Bahn prowadzi w Polsce rekrutację, https://www.tysol.pl/a127324-pkp-cargo-ma-zwalniac-a-deutsche-bahn-prowadzi-w- -polsce-rekrutacje (6.09.2024). |
203. | Na kolei, Wybory 2023: PiS proponuje wspólny bilet na wszystkie pociągi w kraju, https://www.nakolei.pl/wybory-2023-pis-proponuje-wspolny-bilet-na-wszystkie-pociagi- w-kraju/ (29.08.2024). |
204. | Natura Tour. Grupa PKP, O nas, https://naturatour.pl/o-nas/ (4.09.2024). |
205. | Od Atlantyku do Pacyfiku koleją, https://www.sektorkolejowy.pl/od-atlantyku-do-pacyfiku- koleja/ (12.08.2024). |
206. | Orient Express, https://www.orient-express.com/trains/the-orient-express/ (12.08.2024). |
207. | Orient Express. Inspirował pisarzy, reżyserów i podróżników, https://historia.dorzeczy.pl/ dwudziestolecie-miedzywojenne/489417/orient-express-inspirowal-pisarzy-rezyserow- i-podroznikow.html (12.08.2024). |
208. | Palace on Wheels, https://carter.eu/kierunki/azja/indie/palace-on-wheels/ (12.08.2024). PGE Energetyka Kolejowa S.A., Kim jesteśmy?, https://pgeenergetykakolejowa.pl/strona/ spolka (4.09.2024). |
209. | PKP CARGO S.A., Akcje pracownicze, https://www.pkpcargo.com/relacje-inwestorskie/ akcje-pracownicze/ (5.09.2024). |
210. | PKP CARGO S.A., Akcjonariat, https://www.pkpcargo.com/relacje-inwestorskie/akcjonariat/ (5.09.2024). |
211. | PKP CARGO S.A., Grupa kapitałowa, https://www.pkpcargo.com/kim-jestesmy/grupa- -kapitalowa/ (6.09.2024). |
212. | PKP CARGO S.A., Grupa PKP CARGO publikuje wyniki za 2023 r., https://www.pkpcargo. com/grupa-pkp-cargo-publikuje-wyniki-za-2023-r/ (6.09.2024). |
213. | PKP CARGO S.A., Informacja Zarządu PKP CARGO w sprawie wypłaty wynagrodzeń, https://www.pkpcargo.com/informacja-zarzadu-pkp-cargo-w-sprawie-wyplaty-wynagrodzen/ (6.09.2024). |
214. | PKP CARGO S.A., Licencja na wykonywanie przewozów kolejowych rzeczy, https:// www.pkpcargo.com/certyfikaty/ (5.09.2024). |
215. | PKP CARGO S.A., Moc zintegrowanej logistyki, https://www.pkpcargo.com/ (6.09.2024). |
216. | PKP CARGO S.A., PKP CARGO aktywnie szuka nowych miejsc pracy – kolejny List Intencyjny podpisany, https://www.pkpcargo.com/pkp-cargo-aktywnie-szuka-nowych- -miejsc-pracy-kolejny-list-intencyjny-podpisany/ (6.09.2024). |
217. | PKP CARGO S.A., PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji uruchamia proces zwolnień grupowych, https://www.pkpcargo.com/pkp-cargo-s-a-w-restrukturyzacji-uruchamia- proces-zwolnien-grupowych/ (6.09.2024). |
218. | PKP CARGO S.A., Prezes PKP CARGO wśród najlepszych szefów giełdowych spółek, https://www.pkpcargo.com/prezes-pkp-cargo-wsrod-najlepszych-szefow-gieldowych- spolek/ (6.09.2024). |
219. | PKP CARGO S.A., Sąd podjął decyzję o otwarciu postępowania sanacyjnego dla Spółki PKP CARGO, https://www.pkpcargo.com/sad-podjal-decyzje-o-otwarciu-postepowania- sanacyjnego-dla-spolki-pkp-cargo/ (6.09.2024). |
220. | PKP CARGO S.A., Strategia, https://www.pkpcargo.com/kim-jestesmy/strategia/ (6.09.2024). |
221. | PKP CARGO S.A., Terminal Multimodalny Zduńska Wola – Karsznice oficjalnie otwarty, https://www.pkpcargo.com/terminal-multimodalny-zdunska-wola-karsznice-oficjalnie- otwarty/ (6.09.2024). |
222. | PKP CARGO S.A., Wzorcowy raport zintegrowany PKP CARGO, https://www.pkpcargo. com/wzorcowy-raport-zintegrowany-pkp-cargo/ (6.09.2024). |
223. | PKP CARGO S.A., Zakłady, https://www.pkpcargo.com/media/kontakt/zaklady/ (5.09.2024). |
224. | PKP CARGOTABOR, https://pkpcargotabor.com/ (27.08.2024). |
225. | PKP Informatyka, Profil firmy, https://pkp-informatyka.pl/profil/ (4.09.2024). |
226. | PKP InterCity, Europa w zasięgu ręki, https://www.intercity.pl/czterystolice (5.09.2024). |
227. | PKP InterCity, Express InterCity, https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/ nasze-pociagi/o-marce-eic.html (5.09.2024). |
228. | PKP InterCity, Specyfikacja i usługi, https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/ nasze-pociagi/express-intercity-premium/specyfikacja-i-uslugi.html (5.09.2024). |
229. | PKP InterCity, Twoje Linie Kolejowe, https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/ nasze-pociagi/o-marce-tlk.html (5.09.2024). |
230. | PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o., O nas. Informacje ogólne, https://lhs.com. pl/pl/kim-jestesmy/o-nas (4.09.2024). |
231. | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Biblioteczne Ośrodki Informacji, https://www.plk-sa.pl/ informacje/biblioteki (4.09.2024). |
232. | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Czym się zajmujemy?, https://www.plk-sa.pl/o-spolce/o- -pkp-polskich-liniach-kolejowych-sa/czym-sie-zajmujemy (4.09.2024). |
233. | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku, https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus (4.09.2024). |
234. | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Raport roczny 2022, https://www.plk-sa.pl/o-spolce/o- -pkp-polskich-liniach-kolejowych-sa/raport-roczny, s. 12 (4.09.2024). |
235. | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Struktura organizacyjna spółki, https://www.plk-sa. pl/o-spolce/o-pkp-polskich-liniach-kolejowych-sa/struktura-spolki (4.09.2024). |
236. | PKPTELKOL, O spółce, https://telkol.pl/o-spolce/ (4.09.2024). |
237. | Pociąg maglev w Chinach osiągnął prędkość 623 km/h. Alternatywa dla lotnictwa cywilnego, https://www.nakolei.pl/pociag-maglev-w-chinach-osiagnal-predkosc-623-km-h-alternatywa- dla-lotnictwa-cywilnego/ (10.08.2024). |
238. | POLREGIO, O nas, https://polregio.pl/pl/o-firmie/misja-wizja/ (4.09.2024 i 5.09.2024). |
239. | POLREGIO, Struktura organizacyjna, https://polregio.pl/pl/bip/struktura-organizacyjna/ (5.09.2024). |
240. | Polski Tabor Szynowy, https://polskitabor.pl/ (27.08.2024). |
241. | Polskie Koleje Państwowe S.A., Grupa PKP holdingiem!, https://www.pkp.pl/pl/pkp-aktualnosci/ 3236-grupa-pkp-holdingiem (3.09.2024). |
242. | Polskie Koleje Państwowe S.A., Nadzór właścicielski, https://www.pkp.pl/pl/serwis-korporacyjny/ nadzor-wlascicielski (3.09.2024). |
243. | Polskie Koleje Państwowe S.A., Spółki Grupy PKP, https://www.pkp.pl/pl/grupa-pkp (3.09.2024). |
244. | Polskie Koleje Państwowe S.A., Struktura organizacyjna, https://www.pkp.pl/pl/bip- -struktura-organizacyjna (3.09.2024). |
245. | Polskie Koleje Państwowe S.A., Współpraca z samorządami, https://www.pkp.pl/pl/ wspolpraca-z-samorzadami (23.08.2024). |
246. | Protest przeciw zwolnieniom w PKP Cargo, https://wpolsce24.tv/magazyn/22615-prote�- st-przeciw-zwolnieniom-w-pkp-cargo (6.09.2024). |
247. | Rabij M., Rząd ma nowy pomysł na CPK. Pytań o sens tej inwestycji jest jeszcze więcej niż poprzednio, https://www.tygodnikpowszechny.pl/rzad-ma-nowy-pomysl-na-cpk- pytan-o-sens-tej-inwestycji-jest-jeszcze-wiecej-niz-poprzednio-187504 (4.09.2024). |
248. | Restrukturyzacja PKP, https://poznaj.pkp.pl/tradycja.html (30.08.2024). |
249. | Royal Scotsman, A Belmond Train, https://www.belmond.com/trains/europe/scotland/ belmond-royal-scotsman/accommodation (12.08.2024). |
250. | Rynek kolejowy, 10 lat po rekordzie prędkości Pendolino. Kiedy pasażerowie pojadą 250 km/h?, https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/10-lat-po-polskim-kolejowym- rekordzie-predkosci-kiedy-pendolino-pojedzie-planowo-250-kmh-116168. html (5.09.2024). |
251. | SKM Szybka Kolej Miejska, Informacje o firmie, https://www.skm.pkp.pl/o-nas/informacje- o-firmie (4.09.2024). |
252. | Statut Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy, https://fzzk.pl/statut/ (28.08.2024). |
253. | Szyny i tory. Klasyfikacja szyn, https://mlodytechnik.pl/eksperymenty-i-zadania-szkolne/ wynalazczosc/30991-szyny-i-tory-klasyfikacja-szyn (10.08.2024). |
254. | Tory i infrastruktura torowa. Ogólne informacje o drogach kolejowych, https://www.transportszynowy. pl/Kolej/torykolog (20.08.2024). |
255. | Uchwała Nr 160/2019 Zarządu „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., z 6.05.2019 r., https:// polregio.pl/pl/dla-podroznych/pomoc/przepisy-taryfy-ulgi/ (5.09.2024). |
256. | Umowy o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej i Osobowej, https:// www.gov.pl/web/infrastruktura/umowy-miedzynarodowe (23.08.2024). |