Rok wydania: | 2025 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk teologicznych |
Dyscyplina: | nauki teologiczne |
Słowa kluczowe: | mindfulness trening uważności buddyzm zen medytacja Jon Kabat-Zinn |
Autorzy: |
Piort
Goniszewski
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: lipiec 2025
Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/
Celem tej monografi i jest wyróżnienie głównych formalnych praktyk medytacyjnych obecnych w treningach uważności oraz ukazanie ich miejsca i funkcji w pierwotnym kontekście buddyjskim.
W rozdziale pierwszym analizujemy cztery najpopularniejsze i najbardziej znane treningi uważności w Polsce, tj. MBSR, MBCT, MBLC oraz trening uważnego współczucia P. Gilberta i Chodena, przedstawiając ich genezę, strukturę i wyróżniając centralne praktyki formalne. W ostatnim punkcie tego rozdziału dzielimy formalne praktyki medytacyjne na cztery kategorie: oparte na koncentracji, praktyki otwartej świadomości, praktyki analityczne/wglądowe oraz praktyki oparte na pracy z wyobraźnią. Następnie przedstawiamy wyniki współczesnych badań nad skutecznością poszczególnych praktyk. Jak pokazują badania, największą pozytywną skutecznością pod względem psychologicznym charakteryzują się praktyki otwartej świadomości/otwartego monitorowania, a następnie praktyki oparte na koncentracji. Rozwój badań nad treningami uważności, związany z wykorzystaniem osiągnięć neuronauki i psychologii, prowadzi również do istotnych obserwacji, podkreślających potrzebę większej personalizacji stosowanych technik medytacyjnych.
W drugim rozdziale przedstawiamy wybrane formalne praktyki treningu uważności w kontekście buddyzmu therawady, najbardziej rozpowszechnionej formy buddyzmu w Azji Południowo-Wschodniej. W pierwszej części zarysowujemy historyczne tło rozwoju therawady, a w drugiej przedstawiamy główne idee doktrynalne, tj. cztery szlachetne prawdy, ideę nie-ja, łańcuch współzależnego powstawania i podstawowe praktyki medytacyjne według klasycznych źródeł, takich jak Satipaṭṭhāna Sutta (MN.010), która opisuje ustanowienia uważności, Sallekha Sutta (MN.008), która omawia cztery medytacyjne wchłonięcia (pali jhāna) i traktat Buddhagoshy Visuddhimagga, który wyraźnie oddziela praktyki oparte na koncentracji (san. śamatha, pali samatha) od medytacji wglądu (san. vipaśyanā, pali vipassanā). W trzecim punkcie tego rozdziału pokazujemy, jakie miejsce i funkcję mają praktyki medytacji siedzącej i medytacji chodzącej w ramach 30-dniowego odosobnienia w duchu therawady, prowadzonego przez J. Goldsteina, oraz w jaki sposób uważność oddechu i skanowanie ciała są osadzone w 10-dniowym kursie medytacji wglądu S.N. Goenki.
Rozdział trzeci poświęcony jest japońskiemu buddyzmowi zen jako najbardziej rozpowszechnionemu przedstawicielowi buddyzmu mahajany. Tutaj również zaczynamy od przedstawienia tradycyjnej historii buddyzmu chan w Chinach i jego przekazu do Japonii jako zen. Następnie omawiamy główne idee doktrynalne, takie jak ideał bodhisattwy, koncepcję natury Buddy, obecną we wszystkich czujących istotach, i doktrynę pustki, zauważając obecność wpływów taoizmu. Jako główne praktyki medytacyjne w buddyzmie zen prezentujemy zazen z obiektem koncentracji na oddechu, shikantaza i zazen z koanem. W trzeciej części skupiamy się na analizie miejsca i funkcji uważności oddechu, otwartego monitorowania i uważnego chodzenia w kontekście intensywnego odosobnienia zen zwanego sesshin.
W czwartym rozdziale omawiamy buddyzm tybetański. Podobnie jak w dwóch poprzednich rozdziałach przedstawiamy zarys tej gałęzi buddyzmu oraz jej głównych doktryn i praktyk. Omawiając aspekty doktrynalne, skupiamy się przede wszystkim na pokazaniu znaczenia tantry w buddyzmie wadżrajany, jak nazywany jest również buddyzm tybetański, oraz nauk dzogczen szkoły njingma. Ze względu na to, że w tej gałęzi buddyzmu istnieje ogromna liczba praktyk medytacyjnych, w dużej mierze opartych na wizualizacji i przekazywanych w sposób zindywidualizowany przez guru/lamę konkretnemu uczniowi, omówiliśmy tzw. praktyki wstępne, zwane nyndro, tj. pokłony i przyjmowanie schronienia, medytację Wadżrasattwy, ofi arowanie mandali i guru jogę. W trzeciej części przedstawiamy formalne praktyki tworzenia bezpiecznego miejsca, współczującej wyobraźni, współczucia dla siebie i tong-len oraz ich związek z buddyzmem tybetańskim. Skupiamy się zwłaszcza na roli wizualizacji i wyobraźni w praktykach wadżrajany oraz treningach uważności i współczucia. Pokazujemy również podobieństwa i różnice między niektórymi praktykami dzogczen a otwartym monitorowaniem jako praktyką rozwijającą uważność.
Ostatni rozdział poświęcony jest ocenie ruchu uważności z perspektywy buddyjskiej. Zawężamy tę perspektywę do głosów wyrażanych przez przedstawicieli buddyzmu zen na temat treningu uważności. Punktem wyjścia do rozważań w tej sekcji był esej mistrza zen świeckiej Pustej Linii Obłoków, Aleksandra Poraja-Żakieja, pt. Zen i praktyka uważności, opublikowany na blogu wszystkoJEDNO.org. Pierwsza wyraźna różnica między buddyzmem zen a treningiem uważności dotyczy celowości i korzyści związanych z tymi dwiema ścieżkami rozwoju. W tym kontekście podejmujemy problem stopnia sekularyzacji i adaptacji buddyzmu zen do mentalności zachodniej oraz problem świeckości uważności. W przypadku ruchu uważności wiąże się to z dyskusją na temat rozwoju tzw. interwencji opartych na uważności drugiej generacji (SG-MBI), podkreślając potrzebę większego uwzględnienia buddyjskich korzeni tego nurtu bez rezygnacji ze świeckości. Drugim obszarem, który odróżnia buddyzm od treningu uważności, jest rola i znaczenie podmiotu/ obserwatora. W kontekście tej uwagi pokazujemy, że rozumienie podmiotu jest ściśle powiązane w buddyzmie z szerszym zapleczem doktrynalnym, zakładającym określoną ontologię i antropologię. Omawiamy również znaczenie mistrza w buddyzmie zen, zadając też pytanie o kompetencje nauczycieli uważności w tej kwestii. Ostatnim obszarem różnic wskazanym przez Aleksandra Poraja-Żakieja jest rola oddechu, a tym samym rola formalnych technik medytacyjnych.
Przeprowadzone w pięciu rozdziałach rozważania i analizy pozwalają odpowiedzieć na postawione we wstępie problemy badawcze, wynikające z zaproponowanej tematyki zagadnienia. Po pierwsze, we wszystkich odłamach buddyzmu można zauważyć wyraźnie soteriologiczną orientację wszelkich praktyk medytacyjnych. Oczywiście ten soteriologiczny cel jest opisywany za pomocą różnych koncepcji, uwzględniających specyfi kę poszczególnych odłamów buddyzmu. Po drugie, indywidualne praktyki medytacyjne, które stały się podstawą źródłową formalnych świeckich praktyk treningu uważności, są integralnie powiązane z całym systemem doktrynalnym danej gałęzi buddyzmu, w tym z jego ontologią, antropologią i psychologią. Przez proces wydobywania indywidualnych praktyk medytacyjnych z ich buddyjskiego świata i umieszczania ich w nowym, świeckim i naukowym kontekście, nieuchronnie doprowadziło to do potrzeby opracowania nowych ram teoretycznych lub paradygmatów, w których obecnie funkcjonują. Przykładem tego typu nowego paradygmatu jest na przykład naukowa weryfi kacja skuteczności i korzyści praktyk treningu uważności na bazie narzędzi psychologii i neuronauki. Po trzecie, w kontekście zalecanych praktyk medytacyjnych i oceny ich skuteczności, role nauczyciela/instruktora uważności i buddyjskiego mistrza/nauczyciela są zupełnie inne. Nauczyciel treningu uważności zasadniczo podąża za strukturą programu. Jego zadaniem jest organizowanie i prowadzenie sesji grupowych, przekazywanie treści związanych z danym etapem programu, towarzyszenie i wspieranie uczniów. Poza programami takimi jak MBCT nie jest wymagane ukończenie studiów psychologicznych. Kursy dla indywidualnych instruktorów treningu uważności zawierają moduły związane z nauczaniem i pracą ze studentami, które pozwalają im nabyć wystarczające kompetencje do ich prowadzenia. W każdym kryzysie lub trudnych sytuacjach związanych ze zdrowiem psychicznym uczestników nauczyciel powinien zalecić konsultację z psychologiem, terapeutą lub psychiatrą. Z drugiej strony, nauczyciel buddyjski ma zdecydowanie inne kompetencje. Ta różnica w rolach była wyraźnie widoczna w rozdziałach drugim, trzecim i czwartym. Po pierwsze, uzyskanie tytułu nauczyciela wiąże się z praktykowaniem danej formy buddyzmu przez wiele lat. W tajskim buddyzmie therawady, aby uzyskać tytuł nauczyciela, tj. ajahn, należy mieszkać w społeczności monastycznej przez dziesięć lat. Aby zostać mistrzem zen w szkole rinzai, należy mieć doświadczenie przebudzenia potwierdzone przez własnego mistrza, przejść szkolenie koan i zintegrować to doświadczenie z wieloma latami treningu po przebudzeniu. W buddyzmie tybetańskim kluczowe znaczenie ma również własne doświadczenie wglądu w naturę umysłu i cała ścieżka danej tradycji. Ten proces również trwa wiele lat i wymaga otrzymania potwierdzenia od własnego guru/lamy. Po drugie, ponieważ praktyka medytacji w danej tradycji buddyzmu nie jest ograniczona do określonego okresu czasu, takiego jak osiem tygodni na wielu kursach uważności, mistrz towarzyszy i wspiera ucznia przez wiele lat. To autentyczny mistrz jest w stanie ocenić stan zaawansowania ucznia, jego doświadczenia lub jego faktyczne przebudzenie. Jeśli praktykujący uważność ma głębsze doświadczenie, instruktor ma prawdziwy problem z oceną tego zjawiska. Nie istnieją narzędzia i procedury, aby zweryfi kować doświadczenie wglądu lub doświadczenie niektórych stanów, które mogą błędnie uchodzić za wgląd (makyo w buddyzmie zen). Wydaje się bardzo prawdopodobne, że ten stan rzeczy jest konsekwencją umieszczenia praktyk buddyjskich w świeckim, naukowym paradygmacie. Paradygmat ten charakteryzuje się systematycznym, naturalistycznym podejściem do rzeczywistości, w którym pojęcia takie jak „wgląd w naturę rzeczy” lub „przebudzenie” mogą nie w pełni pasować ze względu na ich religijne, ontologiczne pochodzenie. Oczywiście taką osobę można skierować do psychologa lub psychiatry, ale nawet tam nie jest możliwe rzeczywiste zweryfi kowanie doświadczenia wglądu. Stąd wydaje się bardzo przydatne, aby nauczyciele uważności mieli pewną wiedzę na temat buddyzmu i buddyjskich źródeł treningu uważności, by móc przynajmniej w pewnym stopniu rozpoznać, z jakimi typami doświadczeń mogą mieć do czynienia podczas swoich kursów. Ponadto korzystne jest również dla uczestników programów uważności zdobycie pewnej wiedzy na temat związków uważności z buddyzmem.
Ruch uważności będzie się nadal rozwijał i zyskiwał popularność. Rozwój psychologii, a zwłaszcza neuronauki, umożliwi, i już umożliwia, coraz bardziej spersonalizowany dobór konkretnych praktyk medytacyjnych do danego profi lu psychologicznego osoby rozwijającej uważność. Prawdopodobnie będzie więcej nowych programów. Jednak, jak pokazuje dyskusja związana z SG-MBI, ruch uważności nie może i nie powinien zapominać o swoich buddyjskich korzeniach. Zachowując swój świecki i naukowy charakter, powinien nadal wchodzić w dialog z buddyzmem, poszukując własnych podstaw etycznych i chroniąc się przed ciągłą pokusą komercjalizacji i instrumentalizacji.
1. | Ajahn Brahm, Sekretne techniki medytacyjne buddyjskiego mnicha. Poradnik dla każdego, tłum. A. Jurga, Białystok 2019. |
2. | Ajahn Chah, Being Dharma. The Essence of the Budda’s Teaching, Boulder 2001. |
3. | Amstron K., Budda. Portret człowieka przebudzonego, tłum. J. Majewski, Warszawa 2020. |
4. | Batchelor S., Buddyzm bez dogmatów, Warszawa 2021. |
5. | Batchelor S., Wyznania buddyjskiego ateisty, tłum. B. Janczarska, R. Sudół, Warszawa 2012. |
6. | Bausch G., Promienne współczucie. Biografi a XVI Karmapy Rangdziunga Rigpe Dordże, tłum. G. Kuśnierz, Opole 2018. |
7. | Bhikkhu Analayo, Mindfulness in Early Buddhism: Characteristics and Functions, Cambridge 2020. |
8. | Bhikkhu Nanamoli, The Life of the Buddha: According to the Pali Canon, Kandy 1992. |
9. | Bolleter R., Dongshan’s Five Ranks: Keys to Enlightenment, Somerville 2014. |
10. | Buddhadasa, Under the Bodhi Tree: Buddha’s Original Vision of Dependent Co-Arising, Somerville 2017. |
11. | Budziszewska N., Himalaje. W poszukiwaniu joginów, Gliwice 2019. |
12. | Carrithers M., Budda, tłum. T. Jurewicz, Warszawa 1999. |
13. | Carter R., Wieloosobowość. W każdym z nas jest wiele osobowości: jak nimi sterować, by odnieść sukces, tłum A. Cichowicz, Warszawa 2008. |
14. | Choden, Regan-Addis H., Kurs życia opartego na uważności. Ośmiotygodniowy kurs uważności, tłum. J. Dobrowolski, Wrocław 2002. |
15. | Czogjal Namkhai Norbu, Brama do nauk. Słowa wielkich mistrzów, tłum. J. Janiszewska-Rain, A. Skura, Warszawa 2015. |
16. | Czogjal Namkhai Norbu, Dzogczen. Stan doskonałości samej w sobie, tłum. C. Woźniak, Kraków 2024. |
17. | Czogjal Namkhai Norbu, Ewolucja zaczyna się teraz, tłum. D. Misiunia, Warszawa 2019. |
18. | Dalajlama, Cziedryn T., Buddyzm. Jeden nauczyciel, wiele tradycji, tłum. M.M. Góralski, Poznań 2015. |
19. | Diamentowa sutra, tłum. M. Mejor, Szczecin 2004. |
20. | Dogen Kigen, Oko i Skarbiec Prawdziwego Prawa. O praktykowaniu Drogi. Zwoje I–XVI, tłum. M. Kanert, Kraków 2005. |
21. | Dogen Kigen, Oko i Skarbiec Prawdziwego Prawa. Zwoje 17–40, tłum. M. Kanert, Kraków 2014. |
22. | Dogen Zenji, Zasady uprawiania zalecanej wszystkim siedzącej medytacji. Spisane przez Przekazującego Prawo pielgrzyma do (cesarstwa) Song mnicha Dogena, tłum. M. Kanert, Kraków 2003. |
23. | Dowman K., Nie-medytacja dzogczen, tłum. J. Szlagowski, Kraków 2023. |
24. | Dumoulin H., Zen Buddhism. A History. India and China, tłum. J.W. Heisig, P. Knitter, Bloomington 2005. |
25. | Dumoulin H., Zen Buddhism: A History. Japan, tłum. J.W. Heisig, P. Knitter, Bloomington 2005. |
26. | Fisher Ch.S., Meditation in the Wild. Buddhism’s Origin in the Heart of Nature, Winchester–Washington 2013. |
27. | Ford J.I., Introduction to Zen Koans: Learning the Language of Dragons, Somerville 2018. |
28. | Gair J.W., A New Course in Reading Pali: Entering the Word of the Buddha, Delhi 2017. |
29. | Germer Ch.K., Fulton P.R., Siegel R.D. (red.), Uważność i psychotera pia, Kraków 2015. |
30. | Gilbert P., Choden, Uważne współczucie, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Sopot 2023. |
31. | Goldstein J., Doświadczenie wglądu, tłum. J. Majewski, Warszawa 2020. |
32. | Goldstein J., Medytacja wglądu. Praktyka wolności, tłum. J. Majewski, Warszawa 2021. |
33. | Goldstein J., Mindfulness. A Practical Guide to Awakening, Louisville 2016. |
34. | Goniszewski P., Zen jako droga duchowa dla chrześcijan, Szczecin 2023. |
35. | Hart W., Sztuka życia. Medytacja vipassana według nauk S.N. Goenki, tłum. A. Martyniak, Warszawa 2018. |
36. | Heine S., Wright D.S. (red.), The Koan. Texts and Context in Zen Buddhism, Oxford 2000. |
37. | Hui-neng, Sutra Szóstego Patriarchy Hui-nenga wraz z jego komentarzem do Sutry Diamentowej, tłum. Bon Gak, Warszawa 2006. |
38. | Huxter M., Mindfulness and the Buddha’s Noble Eightfold Path, w: E. Shonin, W. Van Gordon, N.N. Singh (red.), Buddhist Foundation of Mindfulness, Heidelberg–New York–Dordrecht–London 2015, s. 29–53. |
39. | Jakubczak K., Buddyzm w Indiach. Ideowa rewolucja czy kontynuacja?, w: K. Jakubczak (red.), Buddyzm. Tradycje i idee, Kraków 2022, s. 15–95. |
40. | Jakubczak K., Madhjamaka Nagardżuny. Filozofi a czy terapia, Kraków 2010. |
41. | Jin-szun, Droga do Stanu Buddy, tłum. J. Majewski, Warszawa 2000. |
42. | Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja czyli komentarz do Jogasutr przypisywany Wjasie. Klasyczna joga indyjska, tłum. L. Cyboran, Warszawa 2014. |
43. | Kabat-Zinn J., Medytacja w łagodzeniu bóli. Praktyki uzdrawiające ciało i umysł, tłum. P. Cieślak, Warszawa 2024. |
44. | Kabat-Zinn J., Mindfulness dla początkujących. Odzyskać chwilę obecną i pełnię życia, Warszawa 2013. |
45. | Kabat-Zinn J., Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, tłum. R. Skrzypczak, Warszawa 2020. |
46. | Kanert M., Życie Dogena, w: Dogen Zenji, Zasady uprawiania zalecanej wszystkim siedzącej medytacji. Spisane przez Przekazującego Prawo pielgrzyma do (cesarstwa) Song mnicha Dogena, tłum. M. Kanert, Kraków 2003, s. 8–22. |
47. | Kang Ch., Whittingham K., Mindfulness: A Dialogue between Buddhism and Clinical Psychology, “Mindfulness” 2010, 1, s. 161–173. |
48. | Kapleau P., Trzy fi lary zen. Nauka, praktyka, oświecenie, tłum. J. Dobrowolski, Łódź 2012. |
49. | Kornfi eld J., Mądrość serca. Praktyka buddyjska w świecie zachodnim, tłum. M. Lorenc, Białystok 2017. |
50. | Kornfi eld J., Oświecenie serca. Podróż buddyjska nowoczesnego człowieka, tłum. M. Lorenc, Białystok 2018. |
51. | Kozyra A., Neo-zen? Filozofi a zen a racjonalizm, libertynizm, hedonizm, Warszawa 2020. |
52. | Kryszczyński T., Mindfulness znaczy sati. 25 ćwiczeń rozwijających mindfulness, Gliwice 2020. |
53. | Kryszczyński T., Wgląd. Buddyzm, Tajlandia, ludzie, Gliwice 2021. |
54. | Kurpiewski W., Filozofi a pradżniaparamita. Droga bodhisattwy, Kraków 2010. |
55. | Low J., Być tu i teraz. Zwierciadło jasnego znaczenia. Terma dzogczen Nudana Dordże z komentarzem Jamesa Lowa, tłum. J. Janiszewska-Rain, Kraków 2023. |
56. | Magid B., Poirier M.B., The Three Shaky Pillars of Western Buddhism: Deracination, Secularization, and Instrumentalization, w: R. Meikyo Rosenbaum, B. Magid, What’s Wrong with Mindfulness (and What Isn’t): Zen Perspectives, Somerville 2016, s. 39–52. |
57. | Majjhima Nikaya – Zbiór mów średniej długości, tom II, tłum. P. Jagodziński, Warszawa 2021. |
58. | McRae J.R., Northern School and Formation of Early Chinese Ch’an Buddhism, Honolulu 1987. |
59. | McRae J.R., Seeing through zen. Encounter, Transformation, and Genealogy in Chinese Chan Buddhism, Los Angeles–London 2003. |
60. | Meikyo Rosenbaum R., Mindfulness myths. Fantasies and facts, w: R. Meikyo Rosenbaum, B. Magid, What’s Wrong with Mindfulness (and What Isn’t): Zen Perspectives, Somerville 2016, s. 53–68. |
61. | Meikyo Rosenbaum R., Magid B., What’s Wrong with Mindfulness (and What Isn’t): Zen Perspectives, Somerville 2016. |
62. | Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001. |
63. | Mejor M., Sanskryt, Warszawa 2004. |
64. | Milarepa, Opowieść o życiu Milarepy albo Drogowskaz Wyzwolenia i Wszechwiedzy, tłum. I. Kania, Kraków 2005. |
65. | Miura I., Sasaki R.F., The Zen Koan. Its History and Use in Rinzai Zen, Harcourt 1966. |
66. | Mullin G.H., Czternastu dalajlamów – Spadkobiercy oświeconej mądrości, tłum. O. Waśkiewicz, Warszawa 2008. |
67. | Mumonkan, tłum. J. Jastrzębski, Wrocław 1993. |
68. | Nagarjuna on Mindfulness of the Buddha: Selected Readings on Mindfulness of the Buddha, the Pratyutpanna Samadhi, and Recollection of the Buddha, tłum. Bhikshu Dharmamitry, Seattle 2019. |
69. | Nairn R., Diamond Mind: A Psychology of Meditation, Boulder 2001. |
70. | Nanavira Thera, Clearing the Path, b.m.w. 2012. |
71. | Nyanatiloka, Buddhist Dictionary. Manual of Buddhist Terms and Doctrines, Kandy 1980. |
72. | Nydahl O., Cztery Podstawowe Praktyki. Nyndro – pierwsze kroki w buddyzmie Diamentowej Drogi, tłum. W. Tracewski, Gdańsk 2007. |
73. | Phra Prayudh Payutto, Buddhadhamma. Natural Law and Values for Life, tłum. G.A. Olson, New York 1995. |
74. | Polak G., Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy, Warszawa 2015. |
75. | Polak G., Therawada w Azji Południowo-Wschodniej, w: K. Jakubczak (red.), Buddyzm. Tradycje i idee, Kraków 2022, s. 97–163. |
76. | Popiel A., Pragłowska E., Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka, Warszawa 2022. |
77. | Poraj-Żakiej A., Zen a praktyka mindfulness, https://wszystkojedno. org/2019/05/02/zen-a-praktyka-mindfulness/ (dostęp: 25.08.2024). |
78. | Powers J., Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, tłum. J. Janiszewska, Kraków 1999. |
79. | Przybysławski A., Buddyjska fi lozofi a pustki, Wrocław 2009. |
80. | Purser R., McMindfulness: How Mindfulness Became the New Capitalist Spirituality, London 2019. |
81. | Radoń S., Co naprawdę działa w medytacji? Wspólny rdzeń i specyfi ka medytacji, Kraków 2020. |
82. | Radoń S., Czy medytacja naprawdę działa?, Kraków 2017. |
83. | Radoń S., Medytacja. Pomiędzy teorią a praktyką, Kraków 2023. |
84. | Reps P., Zen z krwi i kości, tłum. R. Bartołd, Warszawa 1998. |
85. | Sayadaw U Pandita, Jeszcze w tym życiu, Warszawa 2022. |
86. | Segal Z.V., Teasdale J.D., Williams M., Praktyka uważności. Ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego, tłum. J. Bilmin, Kraków 2016. |
87. | Segal Z.V., Williams J.M.G., Teasdale J.D., Terapia poznawacza depresji oparta na uważności. Praktyka nawrotów, tłum. R. Andruszko, Kraków 2017. |
88. | Senauke H.A., One Body, Whole Life: Mindfulness and Zen, w: R. Meikyo Rosenbaum, B. Magid, What’s Wrong with Mindfulness (and What Isn’t): Zen Perspectives, Somerville 2016, s. 69–79. |
89. | Seung Sahn, Kompas zen, tłum. R. Bączyk, Warszawa 2005. |
90. | Sharf R.H., Epilogue: Is Mindfulness Buddhist? (And Why It Matters), w: R. Meikyo Rosenbaum, B. Magid, What’s Wrong with Mindfulness (and What Isn’t): Zen Perspectives, Somerville 2016, s. 139–151. |
91. | Shodo Harada, Jak praktykować zazen, https://www.onedropzen.pl/data/fi les/ jakpraktykowaczazenodz.pdf (dostęp: 21.08.2024). |
92. | Shonin E., Van Gordon W., Singh N.N. (red.), Buddhist Foundation of Mindfulness, Heidelberg–New York–Dordrecht–London 2015. |
93. | Sierdzan J., Psychologia a buddyzm. Czego psycholodzy mogą się nauczyć od buddystów a buddyści od psychologów?, „Podstawy Edukacji. Zrównoważony Rozwój” 2016, 9, s. 65–80. |
94. | Stanley S., Sīla and Sati: An Exploration of Ethics and Mindfulness in Pāli Buddhism and Their Implications for Secular Mindfulness-Based Applications, w: E. Shonin, W. Van Gordon, N.N. Singh (red.), Buddhist Foundation of Mindfulness, Heidelberg–New York–Dordrecht–London 2015, s. 89–113. |
95. | Suzuki D.T., History of Zen Buddhism from Bodhidharma to Hui-neng (Yeno), w: D.T. Suzuki, Essays in Zen Buddhism, New York 1949, s. 176–205. |
96. | Suzuki D.T., Wprowadzenie do buddyzmu zen, tłum. M. Grabowska, A. Grabowski, Warszawa 2011. |
97. | Suzuki S., Umysł zen, umysł początkującego, tłum. J. Dobrowolski, A. Sobota, Bielsko-Biała 2010. |
98. | Szymańska B., Chiński buddyzm chan, Kraków 2009. |
99. | Śri K. Patthabhi Jois, Joga Mala, tłum. M. Januszkiewicz, Warszawa 2002. |
100. | Tanahashi K., The Heart Sutra: A Comprehensive Guide to the Classic of Mahayana Buddhism, Boulder 2016. |
101. | Thich Nhat Hanh, Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji, tłum. G. Draheim, Warszawa 2020. |
102. | Tse-fu Kuan, Mindfulness in Early Buddhism. New Approaches Through Psychology and Textual Analysis of Pali, Chinese and Sanskrit Sources, London–New York 2008. |
103. | Tulku Urgyen Rinpocze, Powtarzając słowa Buddy, tłum. Z. Zagajewski, Kraków 2023. |
104. | Van Gordon W., Shonin E., Second-Generation Mindfulness-Based Interventions: Toward More Authentic Mindfulness Practice and Teaching, “Mindfulness” 2020, 11, s. 1–4. |
105. | Van Gordon W., Shonin E., Griffi ths M.D., Singh N.N., Mindfulness and the Four Noble Truths, w: E. Shonin, W. Van Gordon, N.N. Singh (red.), Buddhist Foundation of Mindfulness, Heidelberg–New York– Dordrecht–London 2015, s. 9–27. |
106. | Watts A., Droga zen, tłum. S. Musiełak, Poznań 2018. |
107. | Williams M., Penman D., Mindfulness. Trening uważności, tłum. K. Zimnoch, Warszawa 2014. |
108. | Williams P., Buddyzm mahajany, tłum. H. Smagacz, Kraków 2000. |
109. | Wilson J., Mindful America: The Mutual Transformation of Buddhist Meditation and American Culture, Oxford 2014. |
110. | Zapart J., Tathagatagarbha. U źródeł koncepcji natury buddy, Kraków 2017. |
111. | Zapiski z błękitnej skały, tłum. Bon Gak, Warszawa 2018. |
112. | Zheng Y., Zhou J., Zeng X., Jiang M., Oei T.P.S., A New Second-Generation Mindfulness-Based Intervention Focusing on Well-Being: A Randomized Control Trial of Mindfulness-Based Positive Psychology, “Journal of Happiness Studies” 2022, 23, 6, s. 2703–2724. |
113. | Zieliński W.P.P., Mała księga zen, Poznań 2011. |
114. | Zotz V., Historia fi lozofi i buddyjskiej, tłum. M. Nowakowska, Kraków 2007. |