Rok wydania: | 2025 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | nauki o polityce i administracji |
Słowa kluczowe: | polityka lokalna mapy mentalne studia miejskie postrzeganie przestrzeni miejskiej małe miasta nadmorskie |
Autorzy: |
Tomasz
Bodnar
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: wrzesień 2025
Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/
W monografii przedstawiono analizę przestrzeni miejskiej sześciu małych miast nadmorskich: Darłowa, Dziwnowa, Helu, Międzyzdrojów, Ustki i Władysławowa.
Badania oparto na metodzie map mentalnych oraz wywiadach ankietowych, skierowanych do dwóch grup mieszkańców – uczniów szkół podstawowych oraz seniorów. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z przestrzenią miejską, a także znaczenie badawcze map mentalnych oraz ich praktyczne zastosowanie w polityce lokalnej.
Celem głównym pracy było określenie różnic w percepcji przestrzeni miejskiej przez przedstawicieli różnych grup wiekowych. Przeprowadzone badania pozwoliły na identyfikację subiektywnych wyobrażeń uczniów i seniorów o strukturze badanych przestrzeni miejskich. Uzyskane wyniki wykazały zarówno podobieństwa, jak i istotne różnice w sposobie postrzegania przestrzeni przez obie grupy, co zostało przedstawione w części empirycznej.
Końcowa część monografii zawiera przykładowy projekt „niby-mapy”, rekomendacje dla administracji samorządowej i państwowej w zakresie wykorzystania wyników badań w polityce lokalnej oraz kierunki dalszych badań nad postrzeganiem przestrzeni miejskich z użyciem map mentalnych.
1. | Agnew J. (1987). Place and politics: The geographical mediation of state and society. Boston: Allen and Unwin. |
2. | Al-Ghamdi S.A., Al-Harigi F. (2015). Rethinking image of the city in the information age. Procedia Computer Science, 65, s. 734–743. |
3. | Altkorn J. (2002). Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy. Kraków: Wydawnictwo AE. |
4. | Angiel J. (1992). Warsztaty geograficzne nt. „Jak postrzegać swoje miasto?”. Geografia w Szkole, 3, s. 162–164. |
5. | Angiel J. (1993). Jak realizować lekcje o własnym regionie. Geografia w Szkole, 5, s. 282–286. |
6. | Angiel J. (1996). Moja ziemia na Ziemi – „mała ojczyzna”. Warsztaty dla nauczycieli geografii. Geografia w Szkole, 3, s. 143–146. |
7. | Angiel J. (2007). Lekcje w terenie. Skuteczna forma kształcenia geograficznego. Geografia w Szkole, 4, s. 5–11. |
8. | Angiel J. (2008). Edukacja geograficzna poprzez „czytanie” i percepcję miasta. Miejskie ścieżki dydaktyczne. Geografia w Szkole, 4, s. 19–25. |
9. | Angiel J. (2009a). Granice miasta – granice w mieście: scenariusz zajęć terenowych dla uczniów gimnazjum. Geografia w Szkole, 2, s. 33–37. |
10. | Angiel J. (2009b). Percepcja wartości małej ojczyzny i jej świadectwo, [w:] K. Denek, L. Drożdzyński, A. Gordon (red.), O potrzebie krajoznawstwa w edukacji szkolnej. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Turystyczno- -Krajoznawczego. |
11. | Appleyard D. (1969). City designers and the pluralistic city. Institute of Urban and Regional Development. Cambridge: Institute of Urban and Regional Development. Awramiuk A. (2007). Percepcja „własnego regionu” a edukacja regionalna (maszynopis pracy doktorskiej). Warszawa: Uniwersytet Warszawski. |
12. | Awramiuk-Godun A. (2009). Pogranicze kultur: percepcja „własnego regionu” przez uczniów a edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
13. | Bagiński E. (1998). Małe miasta w strukturze osiedleńczej Polski. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. |
14. | Balencourt A., Zafra A.C. (2012). City Marketing: How to promote a city? The case of Umeå. Umeå: School of Business. |
15. | Bańka A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
16. | Barełkowska K. (2007). Planistyczne mechanizmy humanizacji przestrzeni architektonicznej. Czasopismo Techniczne. Architektura, R. 104, z. 1-A, s. 7–12. |
17. | Bartoszek A., Gruszczyński L.A., Szczepański M.S. (1997). Miasto i mieszkanie w społecznej świadomości: Katowiczanie o Katowicach. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk, s. 13. |
18. | Bazan-Krzywoszańska A., Mrówczyńska M., Skiba M. (2015). Badania percepcji mieszkańców Zielonej Góry – mapy mentalne. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, 62(4), s. 19–32. |
19. | Bednarek H. (2011). Czy piloci ulegają złudzeniom percepcyjnym? Poznawcze uwarunkowania dezorientacji przestrzennej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
20. | Bednarek H., Orzechowski J. (2008). Cognitive and temperamental predictors of field dependence-independence. Polish Psychological Bulletin, 39(1), s. 54–65. |
21. | Bell A.P., Greene Th.C., Fisher J.D., Baum A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
22. | Bernaciak A. (2014). Percepcja przestrzeni miejskiej – uczestnicy procesu i ich rola w przestrzeni. Studia Periegetica, 2(12), s. 13–24. |
23. | Bernaciak A., Palicki S. (2017). Rola stereotypów w percepcji miejsca a tożsamość mieszkańców w procesie rewitalizacji. Gospodarka w Praktyce i Teorii, 47(2), s. 7–18. |
24. | Bertel S., Barkowsky T., König P., Schultheis H., Freksa C. (2006). Sketching Mental Images and Reasoning with Sketches: NEVILLE – a Computational Model of Mental & External Spatial Problem Solving, [w:] D. Fum, F. del Missier, A. Stocco (red.), Proceedings of the 7th International Conference on Cognitive Modeling. Trieste (ICCM 2006): Edizioni Trieste, Goliardiche. |
25. | Białous M. (2013). Społeczna percepcja przestrzeni w mieście o wielokulturowej przeszłości. Przykład Białegostoku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. |
26. | Bierwiaczonek K. (2015). Przestrzeń publiczna jako przedmiot badań studiów miejskich w kontekście współczesnego definiowania miasta. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. |
27. | Bierwiaczonek K., Nawrocki T. (2012). Teoretyczne spojrzenie na przestrzeń publiczną, [w:] K. Bierwiaczonek, B. Lewicka, T. Nawrocki (red.), Rynki, malle i cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym. Kraków: Wydawnictwo Nomos, s. 23–64. |
28. | Billert A. (2004). Centrum staromiejskie w Żarach; problemy, metody i strategie rewitalizacji (https://www.zary.pl/system/obj/1488_32-strrew-1.pdf, dostęp: 3.08.2023). |
29. | Blades M. (1990). The reliability of data collected from sketch maps. Journal of Environmental Psychology, 10, s. 327–339. |
30. | Bláha J.D., Pastuchová Nováková T. (2013). Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol. Geografie, 118(1), s. 59–76. |
31. | Błahut G. (2011). Przestrzeń semiotyczna miasta. Problemy i propozycje badawcze. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 11, s. 132–140. |
32. | Błahut G. (2013). Mapy mentalne jako wyobrażenia miejskich obszarów kulturowych. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 13, s. 47–56. |
33. | Bodnar T. (2021). Obraz miasta na podstawie map mentalnych uczniów szkół podstawowych Gryfic, [w:] J. Korpysa, P. Niedźwiecka-Rystwej (red.), Młodzi Naukowcy 2.0, Tom I. Szczecin: Wydawnictwo Fundacja Centrum Badań Socjologicznych. |
34. | Bogucka A. (2010). Przystosowanie bazy turystycznej na potrzeby osób niepełnosprawnych. Ekonomia i Zarządzanie, 2(3), s. 93–108. |
35. | Boryczka E. (2016). Rewitalizacja miast (https://www.researchgate.net/publication/ 303031303_Rewitalizacja_miast, dostęp: 3.08.2023). |
36. | Boyle A., Maguire S., Martin A., Milsom C., Nash R., Rawlinson S., Turner A., Wurthmann S., Conchie S. (2007). Fieldwork is good: the student perception and the affective domain. Journal of Geography in Higher Education, 31(2), s. 299–317. |
37. | Boyle M.J. (1979). Women’s maps of Sunderland: some advantages and problems of sketch mapping methods. Cartographic Unit of the Geography Department Portsmouth Polytechnic. |
38. | Brelik A. (2010). Marketing terytorialny a kreowanie regionów. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 3(52), s. 322–328. |
39. | Budner W., Mazur A. (2015). Percepcja i funkcje przestrzeni publicznej w opinii jej użytkowników (przypadek Poznania). Problemy Rynku Nieruchomości. Biuletyn Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych Województwa Wielkopolskiego, 1(43), s. 23–25. |
40. | Butowski L. (2014). Morska przestrzeń turystyczna. Turyzm, 24(1), s. 57–64. |
41. | Buttenfield B.P. (1986). Comparing distortion on sketch maps and MDS configurations. Professional Geographer, 38(3), s. 238–246. |
42. | Cegłowska A., Matykowski R. (2010). Przestrzenie publiczne i ich znaczenie w dużym mieście: przypadek Poznania. Studia Miejskie, 2, s. 243–256. |
43. | Cerić D. (2019). Transgraniczna przestrzeń turystyczna obszarów morskich i nadmorskich na przykładzie Morza Bałtyckiego – próba wyjaśnienia pojęcia. Przegląd Geograficzny, 91(4), s. 535–537. |
44. | Cerić D., Więckowski M. (2019). Współpraca transgraniczna w regionie Morza Bałtyckiego jako element kreowania przestrzeni turystycznej, [w:] A. Cedro (red.), Polska Geografia Morza. Przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne badania morza i obszarów nadmorskich. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, s. 29–44. |
45. | Chałubińska A. (1954). „Dziś powędrujemy”. Lekcja w klasie III o stawie nadesłana na konkurs. Geografia w Szkole, 6, s. 305–307. |
46. | Chałubińska A. (1959). Różne drogi nauczania geografii. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. |
47. | Chang C.H., Kidman G. (2020). Dawn of a new decade – What can geographical and environmental education offer for the 2020s. International Research in Geographical and Environmental Education, 29, s. 1–6. |
48. | Cholewa T. (2000). Marketing terytorialny a marketing relacyjny. Marketing i Rynek, 7(12), s. 11–16. |
49. | Chorus C.G., Timmermans H.J. (2010). Determinants of stated and revealed mental map quality: an empirical study. Journal of Urban Design, 15(2), s. 211–226. |
50. | Cichoń M. (2004). Zajęcia terenowe w edukacji geograficznej i regionalnej (praca doktorska). Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza. |
51. | Cichoń M. (2008). Postrzeganie krajobrazu na geograficznych ścieżkach dydaktycznych. Przegląd Geograficzny, 80(3), s. 443–459. |
52. | Cichoń M., Dybska-Jakubkiewicz I. (2008). Koncepcja nauczania o własnym regionie w koncepcji miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, 80, s. 43–50. |
53. | Cichoń M., Piotrowska I. (2010). Zajęcia terenowe w mieście i ich rola w procesie kształtowania umiejętności obserwacji i rozpoznawania skał (na przykładzie miasta Poznania), [w:] S. Liszewski (red.), Obszary metropolitalne we współczesnym środowisku geograficznym. Łódź: Łódzki Oddział Polskiego Towarzystwa Geograficznego, s. 367–376. |
54. | Cichy-Pazder E.M. (2007). Atrakcyjność miasta metropolitalnego. Wyznaczniki percepcyjne i behawioralne. Przykład Poznania. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. |
55. | Ciobanu C. (2008). The Mental Map of Neighborhoods in Bucharest. Introductive Study of Mental Geography. Human Geographies, 2(1), s. 25–34. |
56. | Cobel-Tokarska M. (2011). Przestrzeń społeczna: świat – dom – miasto. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
57. | Czaplińska A., Kavetskyy I. (2019). Kreowanie nowego wizerunku turystycznego jako przejaw przedsiębiorczości samorządów gmin nadmorskich. Przedsiębiorczość – Edukacja, 15(1), s. 144–157. |
58. | Czerwiński M. (1974). Życie po miejsku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
59. | Czornik M. (2015). Dzielenie przestrzeni miejskiej – uwarunkowania konsumpcji ofert lokalizacji. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 250, s. 116–129. |
60. | Dacy-Ignatiuk K. (2019). Percepcja przestrzeni miasta Tychy przez młodzież gimnazjalną – wybrane aspekty. Acta Geographica Silesiana, 13(2), s. 23–37. |
61. | Dacy-Ignatiuk K., Hibszer A. (2020). Treści i sposoby prowadzenia edukacji o miejscowości, w której znajduje się szkoła w opinii nauczycieli geografii województwa śląskiego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 14, s. 57–74. |
62. | Daszkiewicz M. (2012). Badanie wizerunku miast z wykorzystaniem metod opartych na swobodzie skojarzeń. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 23, s. 257–266. |
63. | Dąbal J. (2013). Hel, stanowisko 11. Stan i perspektywy badań miasta portowego. Gdańskie Studia Archeologiczne, 3, s. 258–282. |
64. | Dąbrowski T. (2013). Rola mediów w kształtowaniu wizerunku. Marketing i Rynek, 9, s. 10–15. |
65. | Dembicka-Niemiec A. (2017). Zrównoważony rozwój a funkcje miast: badanie związków między zrównoważonym rozwojem średnich miast w Polsce a ewolucją ich struktury funkcjonalnej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. |
66. | Dijkstra L., Poelman H. (2012). Cities In Europe. The new OECD–EC Definition. Materiały Komisji Europejskiej, Regional Focus, 1. |
67. | Dobracki R., Uścinowicz S. (2007). Geozagrożenia polskiego brzegu Bałtyku. Przegląd Geologiczny, 55(8), s. 639–640. |
68. | Downs R.M., Stea D. (1977). Maps in minds. Reflections on cognitive mapping. New York: Harper & Row. |
69. | Dragan A., Crețan R., Triponescu A. (2025). Mental maps, generational insights and symbols of urban spaces in a Romanian context. GeoJournal, 90(2), s. 64. |
70. | Duch W. (2013). Mózgi i Edukacja: W stronę fenomiki neurokognitywnej. Materiał z konferencji „Informatyka w Edukacji”, 5–7 lipca 2013, Toruń. |
71. | Dudek-Mańkowska S. (2011). Koncepcja wizerunku miasta, [w:] A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (red.), Kreowanie wizerunku miast. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. |
72. | Dudek-Mańkowska S., Balkiewicz-Żerek A. (2015). Siła marki miejsca. Marketing i Rynek, 6, s. 14–23. |
73. | Durydiwka M., Duda-Gromada K. (2014). Wpływ turystyki na rozwój przestrzenny miejscowości nadmorskich. Wybrane aspekty. Turyzm/Tourism, 24(1), s. 67–71. |
74. | Dybska-Jakóbkiewicz I. (2016). Wyobrażenia „własnego regionu” a edukacja geograficzna (maszynopis pracy doktorskiej). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego. |
75. | Dymnicka M. (2013). Przestrzeń publiczna a przemiany miasta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
76. | Dziegieć E. (1991). Przemiany wsi rybackich pod wpływem rozwoju turystyki. Przykład Mierzei Wiślanej i Helskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica, 14, s. 107–120. |
77. | Evans G.W., Marrero D.G., Butler P.A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behaviour, 13, s. 83–104. |
78. | Everitt J., Cadwallader M. (1972). The home area concept in urban analysis, [w:] J. Mitchell (red.), Environmental design: Research and practice. Los Angeles: University of California Press. |
79. | Farmaki C., Sakkalis V., Loesche F., Nisiforou E.A. (2019). Assessing field dependence– independence cognitive abilities through EEG-based bistable perception processing. Frontiers in Human Neuroscience, 13(345). |
80. | Filomena G., Verstegen J., Manley E. (2019). A computational approach to ‘The Image of the City’. Cities, 89, s. 14–25. |
81. | Florek M. (2013). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. |
82. | Francesato D., Mebane W. (1973). How citizens view two great cities: Milan and Rome, [w:] R. Downs, D. Stea (red.), Image and environment: Cognitive mapping and spatial behavior. London: Edward Arnold. |
83. | Franta A. (2004). Reżyseria przestrzeni. O doskonaleniu przestrzeni publicznej miasta. Kraków: Politechnika Krakowska. |
84. | Fuller I., Gaskin S., Scott I. (2003). Student perceptions of geography and environmental science fieldwork in the light of restricted access to the field, caused by foot and mouth disease in the UK in 2001. Journal of Geography in Higher Education, 27(1), s. 79–102. |
85. | Gajowniczek Z.T. (2014). Gmina jako obszar odniesienia w edukacji regionalnej. Edukacja regionalna w gminie Latowicz – innowacja pedagogiczna. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 7, s. 38–50. |
86. | Gehl J. (2009). Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków: Wydawnictwo RAM. |
87. | Gendźwiłł A. (2009). O prezentacji kartograficznej wyników badań map poznawczych Polski. Przegląd Kartograficzny, 41(2), s. 115–127. |
88. | Gęborska M. (2014). Bariery w procesie planowania: prakseologiczne podstawy zarządzania organizacją. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, Nr 1 (14), s. 33–57. |
89. | Glazkov K. (2016). Mental Maps: The Method’s Limitations and a “Strange” Image in a Small Town. Laboratorium: Russian Review of Social Research, 7(3), s. 106–117. |
90. | Glińska E. (2010). Wizerunek miasta wśród jego mieszkańców a subiektywna jakość życia – koncepcja badań, [w:] Noworól A. (red.), Jakość życia a procesy zarządzania rozwojem i funkcjonowaniem organizacji publicznych, t. 1. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ, s. 49–66. |
91. | Glińska E., Florek M., Kowalewska A. (2009). Wizerunek miasta: Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. |
92. | Głód S., Miotła P. (2014). Młodzież jako grupa społeczna w ujęciu definicji naukowych. Trendy ve vzdělávání, 7(1), s. 323–327. |
93. | Gnat A. (2015). Rola mieszkańców w komunikacji marketingowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Tarnowo Podgórne. Handel Wewnętrzny, 4(357), s. 78–87. |
94. | Goodchild B. (1974). Class differences in environmental perception. Urban Studies, 11, s. 157–169. |
95. | Gould P. (1966). On mental maps. Ann Arbor: University of Michigan. |
96. | Gould P., White R. (1974). Mental maps. Harmondsworth: Penguin Books. |
97. | Górski A. (2017). Społeczny obraz miasta jako wyznacznik działań podejmowanych w procesie rewitalizacji. Gliwice: Wydział Architektury Politechniki Śląskiej. |
98. | Grębowiec M., Nyklewicz M. (2020). Rola marketingu terytorialnego w kreowaniu wizerunku miasta na przykładzie Mławy. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1, s. 20–23. |
99. | Gyurkovich J. (2007). Miejskość miasta. Czasopismo Techniczne. Architektura, R. 104, z. 2-A, s. 105–118. |
100. | Gzell S. (1996). Fenomen małomiejskości. Warszawa: Akapit – DTP. |
101. | Hamm B., Rosłan A. (1990). Wprowadzenie do socjologii osadnictwa. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. |
102. | Hauziński A. (1998). Znaczenie pojęcia mapy i metody jego operacjonalizacji w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 4(3–4), s. 259–274. |
103. | Hauziński A. (2010). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii. Przegląd badań dotyczących hierarchii planów i celów działania. Czasopismo Psychologiczne, 16(2), s. 275–288. |
104. | Hącia E. (2011). Znaczenie turystyki w rozwoju miast portowych i regionów nadmorskich. Logistyka, 5, s. 624–630. |
105. | Hącia E. (2012). Uwarunkowania rozwoju turystyki w regionach nadmorskich w Polsce. Logistyka, 3, s. 779–786. |
106. | Hącia E. (2017). Związki turystyki z rozwojem regionu nadmorskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 3(39), s. 89–100. |
107. | Hibszer A. (2000). „Mała ojczyzna” w edukacji szkolnej – rozważania o przeszłości i perspektywach edukacji regionalnej, [w:] M. Nakonieczny (red.), Problemy środowiska i jego ochrony, cz. 8. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. |
108. | Hibszer A. (2004). Koncepcja poznawania „małej ojczyzny” (najbliższej okolicy i własnego regionu) w szkolnej edukacji geograficznej, [w:] T. Michalski (red.), Region i edukacja regionalna – zarys problematyki. Pelpin: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, s. 8–20. |
109. | Hibszer A. (2013). Parki narodowe w świadomości i działaniach społeczności lokalnych. Katowice: Uniwersytet Śląski. |
110. | Hładkiewicz W. (2006). Koncepcja przestrzeni publicznej w teorii krytycznej Jürgena Habermasa, [w:] J.P. Hudzik, W. Woźniak (red.), Sfera publiczna. Kondycja – przejawy – przemiany. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
111. | Hospers G.J. (2010). Lynch’s The Image of the City after 50 Years: City Marketing Lessons from an Urban Planning Classic. European Planning Studies, 18. |
112. | Hrabyk P., Sawicki L. (1921). Metodyka geografii dla I–III stopnia siedmioklasowej szkoły powszechnej. Kraków: Wydawnictwo Orbis. |
113. | Ittelson W.H., Rivlin L.G., Proshansky H.M. (1970). The use of behavioral maps in environmental psychology, [w:] H.M. Proshansky, W.H. Ittelson, L.G. Rivlin (red.), Environmental Psychology: Man and His Physical Setting. New York: Holt, Reihart, Winston, s. 658–669. |
114. | Jałowiecki B. (1988). Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. |
115. | Jałowiecki B. (2002). Zarządzanie rozwojem aglomeracji miejskich. Białystok: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
116. | Jałowiecki B. (2010). Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
117. | Jałowiecki B. (2011). Miejsce, przestrzeń, obszar. Przegląd Socjologiczny, 60(2–3), s. 9–28. |
118. | Jałowiecki B., Szczepański M. (2001). Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
119. | Jędrzejczak B. (2014). O sloganach promujących miasta województwa mazowieckiego. Conversatoria Linguistica, 8, s. 21–36. |
120. | Kachniarz T. (1993). Zagospodarowanie przestrzenne małych miast. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. |
121. | Kajdanek K. (2012). O potrzebie końca socjologii miasta. Przestrzeń Społeczna, 4, s. 29–44. |
122. | Kaltenberg-Kwiatkowska E. (2011). O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. Przegląd Socjologiczny, 60(2–3), s. 135–165. |
123. | Karan P.P., Bladen W.A., Singh G. (1980). Slum dwellers’ and squatters’ images of the city. Environment and Behaviour, 12, s. 81–100. |
124. | Kielecka B. (2005). Rola public relations w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa, [w:] G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Media w kreowaniu wizerunku. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. |
125. | Kimura D. (2006). Płeć i poznanie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
126. | Kizielewicz J. (2013). Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia jako morskiej destynacji turystycznej. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, s. 242–254. |
127. | Klimek J. (2011). Społeczny obraz przestrzeni miasta: zastosowanie map Goulda w socjologicznych projektach badawczych. Edukacja Humanistyczna, 1(24), s. 73–78. |
128. | Kolek A. (2012). Przestrzeń publiczna, przestrzeń prywatna – procesy, kierunek oraz charakter zmian zachodzących w Warszawie w okresie 1945–2012 (https:// www.researchgate.net/publication/260965395_Przestrzen_publiczna_przestrzen_ prywatna__procesy_kierunek_oraz_charakter_zmian_zachodzacych_w_Warszawie_ w_okresie_1945–2012, dostęp: 3.08.2023). |
129. | Konecka-Szydłowska B. (2016). Ocena przestrzeni publicznej małych miast aglomeracji poznańskiej. Problemy Rozwoju Miast. Kwartalnik Naukowy Instytutu Rozwoju Miast, R. XIII, z. III, s. 5–12. |
130. | Kopeć K. (2004). Własny region w szkolnej edukacji geograficznej wobec procesu globalizacji (https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3949, dostęp: 3.08.2023). |
131. | Kosslyn M.S., Sussman A.L. (1995). Roles of imagery in perception, [w:] M.S. Gazzaniga (red.), The cognitive neurosciences. Cambridge: MIT Press. |
132. | Kostrzewska M. (2020). Ocena wizerunku miasta – na podstawie opinii mieszkańców Szczecina. Przegląd Zachodniopomorski, 3, s. 155–167. |
133. | Kosznicki A. (2017). Tożsamość przestrzenna w badaniu przestrzeni miejskiej: Przykład gdańskiej dzielnicy. Przestrzeń Społeczna (Social Space), t. 7, 1(13), s. 94–111. |
134. | Kotler P., Barich H. (1991). A Framework for Marketing Image Management. Sloan Marketing Review, 32(2), s. 94–104. |
135. | Kotler P., Haider D.H., Rein I. (1993). Marketing places: attracting investment, industry and tourism to cities, state and nations. New York: Free Press, s. 93. |
136. | Kowalczyk A. (1992). Percepcja środowiska miejskiego przez dzieci (na przykładzie Warszawy), [w:] B. Jałowiecki, H. Libura (red.), Percepcja i waloryzacja środowiska naturalnego i antropogenicznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. |
137. | Kowalczyk A. (2001). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
138. | Kowalczyk M. (2011). Małomiasteczkowa przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna: czynniki, różnorodność. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, s. 183–185. |
139. | Kowolik P. (1999). Edukacja regionalna w przedszkolu, [w:] M.T. Michalewska (red.), Edukacja regionalna. Z historii, teorii i praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 119–135. |
140. | Kulczyńska K., Matykowski R. (2011). Images of the urban spaces of Cieszyn. Bulletin of Geography, 15, s. 83–94. |
141. | Kuryłowicz E. (1996). Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Warszawa: Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnoprawnych. |
142. | Kwiatkowska D., Marks E. (2016). Zagospodarowanie turystyczne terenów nadmorskich w Polsce – przykład Helu – Półwyspu Helskiego, Sopotu i Ustki. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(17) s. 239–252. |
143. | Lechowska E. (2018). Piesza dostępność wybranych przestrzeni miasta w dobie starzejącego się społeczeństwa na przykładzie Poznania. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 43, s. 83–108. |
144. | Lewicka M. (2009). Miasto jako przedmiot badań psychologii. Warszawa: Pracownia Psychologii Środowiskowej Uniwersytetu Warszawskiego. |
145. | Lewicka M., Bańka A. (2008). Psychologia środowiskowa, [w:] D. Doliński, J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe, s. 497–544. |
146. | Lisowski A. (2003). Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. |
147. | Lisowski A. (2014). Typy przestrzeni a geografia. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 24, s. 7–18. |
148. | Liszewski S. (1995). Przestrzeń turystyczna. Turyzm, 5(2), s. 87–103. |
149. | Liszewski S. (2001). Przestrzeń miasta postsocjalistycznego. Program badań, [w:] B. Kortus (red.), Człowiek i przestrzeń. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 113–122. |
150. | Liszewski S. (2014). Miejska przestrzeń turystyczna. Metody badań, ewolucja i jej prawidłowości. Turyzm, 24(1), s. 37–47. |
151. | Logie H.R. (2001). Working memory: a mental space for design and discovery, [w:] S.J. Gero, B. Tversky, T. Purcell (red.), Visual and Spatial Reasoning in Design II. University of Sydney, Key Centre of Design Computing. |
152. | Lorens P. (2007). Tematyzacja przestrzeni publicznej jako wyraz dywersyfikacji struktury urbanistycznej miasta doby globalizacji, [w:] M. Madurowicz (red.), Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 83–92. |
153. | Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2009). Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista. |
154. | Lose S. (2015). Ku urbanologii. Wrocław: Unpublished. |
155. | Lynch K. (1960). The Image of The City. Cambridge: Cambridge Mass. |
156. | Lynch K., Rodwin L. (1970). A theory of urban form, [w:] H.M. Proshansky, W.H. Ittelson, L.G. Rivlin (red.), Environmental Psychology. Man and his physical setting. New York: The City University, s. 84–101. |
157. | Łuczak A. (2000). Istota tożsamości miasta. Samorząd Terytorialny, 10, s. 46–53. |
158. | Maćków W. (2014). Miasto zmysłów – o afektywnym doświadczaniu przestrzeni. Studia Kulturoznawcze, 1(5), s. 79–91. |
159. | Majer A. (2010). Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
160. | Majer Z. (2015). Mikropolis. Socjologia miasta osobistego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
161. | Majer Z. (2016). Miasto w osobistym wymiarze. Studia Miejskie, 21, s. 9–28. |
162. | Malikowski M. (1984). Więź mieszkańców z miastem. Studium socjologiczne na przykładzie społeczeństwa miasta Rzeszowa. Rzeszów: Towarzystwo Naukowe w Rze - szowie. |
163. | Manczak I. (2012). Wizerunek miasta turystycznego oraz jego wymiar marketingowy. Economic and Regional Studies, 5(1), s. 105–112. |
164. | Mandal A. (2013). Funkcje miast i ich subiektywna percepcja (na przykładzie regionu śląskiego). Acta Geographica Silesiana, 14, s. 55–61. |
165. | Markowski T. (1997). Miasto jako produkt – wybrane aspekty marketingu miasta, [w:] T. Domański (red.), Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów. Łódź: Centrum Badań i Studiów Francuskich, Instytut Studiów Międzynarodowych. |
166. | Markowski T. (1999). Zarządzanie rozwojem miast. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
167. | Markowski T. (2002). Marketing miasta, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny. Warszawa: Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk. |
168. | Matczak A. (1989). Problemy badania funkcji turystycznej miast Polski. Turyzm, 5, s. 27–39. |
169. | Matczak A. (2007). Małe miasta w badaniach geograficznych, [w:] E. Rydz (red.), Podstawy i perspektywy rozwoju małych miast. Słupsk: Akademia Pomorska. |
170. | Matthews M.H. (1980). The mental maps of children: images of Coventry’s city center. Geography, 65(3), s. 169–179. |
171. | Meffert H. (1989). Städtemarketing – Pflicht oder Kür? Planung und Analyse, 16(8), s. 273–280. |
172. | Mendel M. (2017). Pedagogika miejsca wspólnego: miasto i szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. |
173. | Meyer B. (2013). Funkcja turystyczna a zrównoważony rozwój obszarów nadmorskich na przykładzie gmin województwa zachodniopomorskiego, [w:] A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. |
174. | Michalska-Żyła A. (2008). Przywiązanie do miasta. Przegląd Socjologiczny, 1(57), s. 225–248. |
175. | Michalski T. (2003). Nowe wyzwania stojące przed edukacją regionalną, [w:] T. Michalski (red.), Nowe wyzwania i tematy w edukacji geograficznej. Warszawa: Wydawnictwo Carta Blanca. |
176. | Michałowski L. (2003). Turystyka i sposoby promocji miast. Studia Regionalne i Lokalne, 4, s. 91–110. |
177. | Million A. (2024). Mental maps and narrative maps. Re-Figuration of Spaces, Volume 7, s. 215. |
178. | Młodkowski J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
179. | Moir A., Jessel D. (1989). Płeć mózgu. O prawdziwej różnicy między mężczyzną a kobietą. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
180. | Mordwa S. (2003). Percepcja miast środkowej Polski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
181. | Mühlich E., Kröning W., Mühlich-Klinger I., Zinn H. (1978). Zusammenhang von gebauter Umwelt und sozialem Verhalten im Wohn- und Wohnumweltbereich. Passavia: Der Bundesminister. |
182. | Munafò M.R., Flint J. (2010). Na ile wiarygodne są badania naukowe? (https://podyplomie.pl/ publish/system/articles/pdfarticles/000/010/216/original/31–34.pdf?1472646744, dostęp: 3.08.2023). |
183. | Musiaka Ł. (2020). Przestrzenne aspekty procesu rewitalizacji miast mazurskich a percepcja mieszkańców. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 49, s. 97–113. Nałkowski W. (1920). Zarys metodyki geografji. Poznań–Łódź–Lublin: Wydawnictwo M. Arcta. |
184. | Nasar J.L. (1990). The Evaluative Image of The City. Journal of the American Planning Association, 56(1), s. 41–53. |
185. | Nawrocki T. (2015). Wykorzystanie map mentalnych w badaniach przestrzeni publicznych. Przykład Gliwic. Badania Interdyscyplinarne w Architekturze, 1, s. 4–9. |
186. | Niemcówna S. (1929). Dydaktyka geografii. Lwów: Książnica Atlas. |
187. | Niemczyk A. (2013). Miasto – przestrzeń turystyczna Polaków. Studia Ekonomiczne, 147, s. 95–106. |
188. | Niemczyk A. (2018). Wizerunek miasta w ocenie mieszkańców i jego determinanty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Marketing i Zarządzanie, 2(52), s. 115–127. |
189. | Nieścioruk K. (2013). Kartograficzny obraz map mentalnych przestrzeni miejskiej i jego prezentacja oraz analiza z zastosowaniem narzędzi systemów informacji geograficznej. Scientiarum Polonorum, 12(4), s. 27–40. |
190. | Niewińska A. (2007). Otoczenie szkoły – laboratorium przyrodnicze: zajęcia w terenie z przyrody. Geografia w Szkole, 4, s. 39–42. |
191. | Niezgoda A. (2006). Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego. Poznań: Wydawnictwo AE. |
192. | Nosal C.S. (1990). Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
193. | Nosal C.S. (2008). Psychologia różnic indywidualnych, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 765–846. |
194. | Nowacki M., Zmyślony P. (2012). Segmentacja rynku turystycznego na podstawie pomiaru percepcji wizerunku miasta. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 84, s. 227–239. |
195. | Nowak K. (2021). Kreowanie wizerunku miasta przy użyciu narzędzi marketingu mix na przykładzie miasta Lublin. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 32(1), s. 121–123. |
196. | Olszewski B. (2011). Uniwersalna definicja dziecka? Przegląd Prawa i Administracji, 85, s. 205–217. |
197. | Orchowska A. (2014). Człowiek jako użytkownik i obserwator przestrzeni miasta. Środowisko Mieszkaniowe, 13, s. 180–185. |
198. | Orfin K. (2012). Kreowanie wizerunku turystycznego za pomocą Internetu na przykładzie wybranych miast Polski. Marketing i Zarządzanie, s. 325–334. |
199. | Orleans P., Schmidt S. (1972). Mapping the city: Environmental cognition of urban residents, [w:] J. Mitchell (red.), Environmental design: Research and practice. Los Angeles: University of California Press, s. 141–149. |
200. | Osóch B., Czaplińska A. (2019). City image based on mental maps – the case study of Szczecin (Poland). Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development, 23(2), s. 111–119. |
201. | Papaioannou O., Papagiannakis A., Hatziprokopiou P.A. (2020). Mental maps and representations of the city centre of Thessaloniki: Inhabitants’ perceptions and stereotypes of the urban landscape and daily mobility. European Journal of Geography, 11(4). |
202. | Parysek J., Mierzejewska L. (2013). Życie miasta: studium Poznania. Miasto i jego mieszkańcy. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. |
203. | Pawliczuk W. (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, s. 311–315. |
204. | Peternek P., Kośny M. (2011). Kilka uwag o testowaniu istotności współczynnika korelacji. Zeszyty Naukowe WSB, 20, s. 341–350. |
205. | Piaget J. (1978). Theorien und Methoden der modernen Erziehung. Wien. |
206. | Piesik P. (2020). Humanizacja przestrzeni publicznych miasta nadmorskiego w kontekście jego sezonowości (maszynopis pracy magisterskiej). Gdańsk: Politechnika Gdańska. |
207. | Pietraszewski W. (1983). Podstawy informacyjne planowania przestrzennego. Warszawa: PWN. |
208. | Pinheiro J.Q. (1998). Determinants of cognitive maps of the world as expressed in sketch maps. Journal of Environmental Psychology, 18(3), s. 321–339. |
209. | Piróg D. (2022). Przyszłość i perspektywy rozwoju edukacji geograficznej w świetle studiów literatury. Czasopismo Geograficzne, 93(4), s. 583–606. |
210. | Płocka J. (2009). Turystyka. Wybrane zagadnienia. Toruń: Wydawnictwo Escape Magazine. |
211. | Podgórski Z. (1997). Rola lekcji w terenie w procesie nauczania i uczenia się geografii. Czasopismo Geograficzne, 4, s. 26–31. |
212. | Podsiedlik S. (1993). Percepcja przestrzeni turystycznej Polski przez studentów geografii. Turyzm, 3(2), s. 5–22. |
213. | Pokrzywnicka K., Juchnevic K. (2013). Energia przestrzeni publicznej współczesnego miasta. Gdynia: Colloquium. |
214. | Popławska J. (2016). Przestrzeń miejska i jej przemiany w koncepcjach socjologicznych. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. |
215. | Prusik M., Źróbek R. (2014). Wielowymiarowość procesu rewitalizacji w ujęciu metodycznym. Acta Scientiarum Polonorum. Administratio Locorum, 13(3), s. 69–78. |
216. | Przecławski K. (1995). Człowiek a turystyka: zarys socjologii turystyki. Kraków: Wydawnictwo Albis. |
217. | Pulinowa M.Z. (1994). Teoretyczne podstawy szkolnej geografii. Czasopismo Geograficzne, 65(3–4), s. 357–367. |
218. | Pulinowa M.Z. (1997). Idea edukacji regionalnej w polskiej szkole, [w:] A. Breymeyer i in. (red.), Przyrodnicze i społeczne walory Mazowsza w dobie restrukturyzacji, 46 Zjazd PTG. Rynia–Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 9–17. |
219. | Pulinowa M.Z. (2003). Ziemia jako wartość w edukacji dziecka, [w:] B. Dymara (red.), Dziecko w świecie wartości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 99–160. |
220. | Purwanto E., Harani A.R. (2020). Understanding the place attachment and place identity in public space through the ability of community mental map. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 402. |
221. | Radwiłowicz R. (2007). O wysoką pozycję edukacji regionalnej (założenia – analiza – teza – planowanie). Nauczyciel i Szkoła, 1(26), s. 119–134. |
222. | Raszkowski A. (2012). Rola wizerunku w odniesieniu do rozwoju społeczno-gospodarczego miasta. Studia Miejskie, 7, s. 81–89. |
223. | Ratajczak W. (2018). Przestrzeń publiczna w aspekcie geograficznym i społecznym. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk. |
224. | Rawicka I. (2020). Współczesna młodzież, jej poglądy i wyznawane wartości. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 40(1), s. 135–154. |
225. | Redei M., Kincses A., Jakob A. (2011). The World seen by Hungarian students: a mental map analysis. Hungarian Geographical Bulletin, 60(2), s. 135–159. |
226. | Rodzoś J. (2022). Aktualne problemy edukacji geograficznej na różnych etapach kształcenia. Czasopismo Geograficzne, 93(4), s. 559–581. |
227. | Rogowska A. (2016). Przestrzeń publiczna w mieście (https://journals.pan.pl/Content/ 97933/mainfile.pdf, dostęp: 3.08.2023). |
228. | Romer E. (1968). O nauczaniu geografii. Kurs wyższy. Geografia w Szkole, 2, s. 81–88. |
229. | Rudolf W. (2016). Marketing terytorialny w ujęciu relacyjnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
230. | Runge J. (2017). Przestrzeń społeczna miasta – dylematy geograficzno-metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 27, s. 99–109. |
231. | Rurański M., Niemczyk J. (2013). Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Wrocławia. Studia Miejskie, 11, s. 67–78. |
232. | Russek K. (2017). Rewitalizacja małych i średnich miast. Przestrzeń. Ekonomia. Społeczeństwo, 12/II, s. 31–44. |
233. | Rylke J. (2011). Krajobraz kulturowy. Mapy znaczeń, [w:] S. Bernat (red.), Niematerialne wartości krajobrazów kulturowych. Sosnowiec: Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, s. 278–287. |
234. | Sacharczuk J., Szwarc A. (2019). Kultura regionu – inspiracje i kierunki rozwoju edukacji regionalnej we współczesnej szkole. Kultura i Edukacja, 3(125), s. 248–267. |
235. | Schaff A. (1981). Stereotypy a działania ludzkie. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. |
236. | Schmeincka D., Thurston A. (2007). The influence of travel experiences and exposure to cartographi media on the ability of ten-year-old children to draw cognitive maps of the world. Scottish Geographical Journal, 123, s. 1–15. |
237. | Silverman I., Choi J., Peters M. (2007). The hunter-gatherer theory of sex differences in spatial abilities: Data from 40 countries. Archives of Sexual Behavior, 36(2), s. 261–268. |
238. | Skalski K. (2006). Programy rewitalizacji w Polsce. Bilans, zarządzanie, perspektywy 2007–2013, [w:] P. Lorens (red.), Rewitalizacja miast w Polsce. Pierwsze doświadczenia. Biblioteka Urbanisty, 10, Warszawa: Urbanista, s. 66–91. |
239. | Skiba M. (2006). Krajobraz kulturowy Zielonej Góry. Preferencje mieszkańców na podstawie map mentalnych. Rocznik Lubuski, 32, s. 189–198. |
240. | Skiba M. (2013). Kształtowanie obrazu miasta. Rola prawa i mechanizmów ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, 150, s. 143–154. |
241. | Sobala-Gwosdz A. (2018). Osobiste doświadczenie przestrzeni miasta jako czynnik zmian wyobrażeń i stereotypów przestrzennych, [w:] S. Sitek (red.), „Stare i nowe” problemy badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej, z. 8. Sosnowiec: Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk o Ziemi, s. 71–84. |
242. | Sobol E. (2002). Nowy słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
243. | Sokołowicz M. (2020). Marketing terytorialny. Łódź: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. |
244. | Stanowicka A. (2016). Psychologiczne uwarunkowania kształtowania wizerunku miasta. Marketing i Rynek, 1, s. 2–8. |
245. | Stanowicka-Traczyk A. (2007). Instrumenty strategii kształtowania wizerunku na przykładzie miast polskich. Studia Regionalne i Lokalne, 3(29), s. 53–70. |
246. | Stanowicka-Traczyk A. (2008). Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich. Bydgoszcz–Olsztyn: Oficyna Wydawnicza Branta. |
247. | Staszak J.F. (2013). W stronę geografii zapachów. Zmysły i geografia. Percepcja przestrzeni i środowiska. Białostockie Studia Literaturoznawcze, 4, s. 41–51. |
248. | Stephan P., Jäschke J.P.M., Oberzaucher E., Grammer K. (2014). Sex differences and similarities in urban home ranges and in the accuracy of cognitive maps. Evolutionary Psychology, 3(12), s. 814–826. |
249. | Stryjewska D., Janda-Dębek B. (2016). Cechy formalne i podmiotowe a zróżnicowanie obrazu map poznawczych przestrzeni zurbanizowanych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9, s. 227–229. |
250. | Strzelecka E. (2011). Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju. Budownictwo i Inżynieria Środowiska, 2, s. 662–663. |
251. | Synak B. (2000). Społecznokulturowe aspekty edukacji regionalnej, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Społeczeństwo. Demokracja. Edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. |
252. | Szkurłat E. (1991). Kształtowanie umiejętności w poznawaniu własnego miasta, regionu, [w:] Materiały na IX Konferencję Dydaktyczną 27–28 września 1991, „Kształcenie umiejętności w procesie nauczania geografii, cz. II”. Łódź: Uniwersytet Łódzki, Instytut Geografii Fizycznej i Kształtowania Środowiska, Zakład Dydaktyki Geografii i Krajoznawstwa, s. 18–30. |
253. | Szkurłat E. (1992). Poznaj swoje miasto. Materiały krajoznawcze. Łódź: Regionalna Pracownia Krajoznawcza PTTK. |
254. | Szkurłat E. (1996). Poznanie mojego miasta, [w:] M.Z. Pulinowa (red.), Człowiek bliżej Ziemi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 192–206. |
255. | Szkurłat E. (2004). Więzi terytorialne młodzieży z miastem. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
256. | Szkurłat E. (2005). Moja „mała ojczyzna” Łódź i region Polski Środkowej. Podręcznik do edukacji regionalnej w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. |
257. | Szkurłat E., Adamczewska M., Dzięcioł-Kurczoba B. (2022). Postrzeganie edukacji geograficznej i jej społecznej roli w Polsce (https://depot.ceon.pl/handle/ 123456789/22431, dostęp: 3.08.2023). |
258. | Szromnik A. (2002). Marketing terytorialny – koncepcja ogólna i doświadczenia praktyczne. Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 112, s. 37–103. |
259. | Szromnik A. (2010). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business. |
260. | Szymski A.M. (2009). Archetypiczne wartości wsi pomorskiej. Tożsamość wsi pomorskiej we współczesnym krajobrazie kulturowym (szanse i zagrożenia), [w:] Polskie krajobrazy wiejskie dawne i współczesne. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG nr 12, Sosnowiec: Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG. |
261. | Świtalski E. (1990). Zajęcia w terenie w nauczaniu geografii, [w:] A. Dylikowa (red.), Dydaktyka geografii w szkole podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 285–313. |
262. | Świtalski E. (1991). Z badań nad kształtowaniem umiejętności na zajęciach w terenie, [w:] Materiały na IX Konferencję Dydaktyczną 27–28 września 1991, „Kształcenie umiejętności w procesie nauczania geografii, cz. II”. Łódź: Uniwersytet Łódzki, Instytut Geografii Fizycznej i Kształtowania Środowiska, Zakład Dydaktyki Geografii i Krajoznawstwa. |
263. | Taylor H.A., Tversky B. (1992). Spatial mental models derived from survey and route descriptions. Journal of Memory and Language, 31(2), s. 261–292. Tobiasz-Lis P. (2015). Geografia percepcji. Osiągnięcia, problemy i perspektywy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
264. | Tokarz A., Pawlicz A. (2005). Analiza promocji małych miast nadbałtyckich za pomocą stron internetowych (https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3893, dostęp: 3.08.2023). |
265. | Tomalkiewicz J. (1994). Przestrzeń w wyobrażeniach dzieci i młodzieży. Geografia w Szkole, 1, s. 28–30. |
266. | Tota P. (2015). Miasto oswojone. Znaczenie kompozycji urbanistycznej dla orientacji w przestrzeni miasta. Środowisko Mieszkaniowe, 14, s. 180–189. Tuan Y.F. (1975). Images and mental maps. Annals of the Association of American Geographers, 65(2), s. 205–213. |
267. | Tucholska A. (2007). Powiat między zbiorowością a wspólnotą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. |
268. | Verstijnen M.I., Leeuwen C. van, Goldschmidt G., Hamel R., Hennessey M.J. (1998). Creative discovery in imagery and perception: Combining is relatively easy, restructuring takes a sketch. Acta Psychologica, 99, s. 177–200. |
269. | Wallis A. (1971). Socjologia i kształtowanie przestrzeni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. |
270. | Wallis A. (1990). Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza. Wejchert K. (1984). Elementy kompozycji urbanistycznej. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. |
271. | Wendt J. (2001). Geografia władzy w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. |
272. | Wiktor J. (2001). Tożsamość i wizerunek – wyznacznik roli przedsiębiorstwa w procesie komunikacji marketingowej, [w:] A. Czubała, J. Wiktor (red.), Marketing u progu XXI wieku. Księga jubileuszowa dla uczczenia 70. urodzin prof. J. Altkorna. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie. |
273. | Winiarski B. (red.) (2006). Polityka gospodarcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
274. | Włodarczyk B. (2011). Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, s. 15–28. |
275. | Wolski A. (2014). Percepcja przestrzeni w społeczności lokalnej. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 24, s. 77–86. |
276. | Wójcik M., Suliborski A. (2013). Studia regionalne. Społeczeństwo – region – miejsce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
277. | Wright J.K. (1947). Terrae incognitae: The place of the imagination in geography. Annals of the Association of American Geographers, 37(1), s. 1–15. |
278. | Wuttke G. (1965). O początkach nauczania geografii. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. |
279. | Zając S. (1995). Lekcja geografii, [w:] S. Piskorz (red.), Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 145–152. |
280. | Zatorski M. (2014). Idea geografii regionalnej jako przedmiotu nauczania w okresie kryzysu geografii w szkole. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 170(7), s. 30–36. |
281. | Zaucha J. (2018). Gospodarowanie przestrzenią morską. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. |
282. | Znaniecki F., Ziółkowski J. (1984). Czym jest dla ciebie miasto Poznań? Warszawa: PWN. Żyszkowska W. (2016). Percepcja mapy. Teorie i badania w drugiej połowie XX wieku. Polish Cartographical Review, t. 1, s. 7–19. |
283. | Strony internetowe |
284. | ARCGIS (2023). Serwis GIS „ArcGIS” (https://www.arcgis.com, dostęp: 3.08.2023). |
285. | BDL (2023). Bank Danych Lokalnych (https://bdl.stat.gov.pl, dostęp: 3.08.2023). |
286. | CANVA (2023). Aplikacja internetowa „Canva” (https://www.canva.com/, dostęp: 3.08.2023). |
287. | GEOSERWIS (2023). Oficjalna strona Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (https://geoserwis.gdos.gov.pl/, dostęp: 20.05.2023). |
288. | GUS (2023). Statystyka Regionalna (https://stat.gov.pl/statystyka–regionalna/, dostęp: 3.08.2023). |
289. | KE (2023). Oficjalna strona Komisji Europejskiej (https://ec.europa.eu/info/index_pl, dostęp: 16.01.2023). |
290. | MIiR (2023). Oficjalna strona internetowa Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (https:// www.gov.pl/web/archiwum-inwestycje-rozwoj/planowanie-przestrzenne, dostęp: 1.08.2023). |
291. | NIEMAPA (2023). Strona produktowa „NIEMAPY” (https://niemapa.pl/, dostęp: 5.04.2023). |
292. | RP (2023). Oficjalna strona internetowa Rzeczypospolitej Polskiej (https://www.gov.pl/, dostęp: 16.05.2023). |
293. | UM Darłowo (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Darłowo (https:// www.darlowo.pl, dostęp: 20.06.2023). |
294. | UM Dziwnów (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Dziwnów (https:// www.dziwnow.pl, dostęp: 20.06.2023). |
295. | UM Hel (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Hel (https://www.gohel.pl, dostęp: 20.06.2023). |
296. | UM Międzyzdroje (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Międzyzdroje (https://www.miedzyzdroje.pl, dostęp: 20.06.2023). |
297. | UM Ustka (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Ustka (https://www.ustka.pl, dostęp: 3.08.2023). |
298. | UM Władysławowo (2023). Oficjalna strona internetowa Urzędu Miasta Władysławowo (https://wladyslawowo.pl/, dostęp: 1.08.2023). |