1. | Aleksandrzak S., Przyrowski Z., Czytanki dla klasy IV, Warszawa 1957. |
2. | Bartmiński J., Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego operacjonalizacji, w: Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. P. Czapliński, A. Legeżyńska, M. Telicki, Poznań 2010. |
3. | Bartmiński J. Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990. |
4. | Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007. |
5. | Bugajski M., Wojciechowska A., Językowy obraz świata a literatura, w: Języka a Kultura, t. 13, red. A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław 2000. |
6. | Chemperek D., Kalbarczyk A., Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka. Klasa I, część 1, Warszawa 2012. |
7. | Derlukiewicz M., Słowa na start! Podręcznik języka polskiego do kształcenia literackiego i kulturowego. Klasa V, Gdańsk 2006. |
8. | Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. |
9. | Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię! Podręcznik języka polskiego dla klasy IV. Teksty i zadania. Książka ucznia, Kraków 1996. |
10. | Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Język polski dla klas II gimnazjum, Warszawa 2000. |
11. | Krakowiak T., Analiza dyskursu – próba nakreślenia pola badawczego, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horoletes, Toruń 2008, s. 48-59. |
12. | Kubski B., Dobraniecki S., Na zagonie. Czytanki polskie dla klasy II szkół powszechnych II stopnia, kurs A, Lwów 1936. |
13. | Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, przeł. H. Kardela, Lublin 1995. |
14. | Łuczak A., Murdzek A., Między nami. Język polski. Podręcznik dla klasy IV, Gdańsk 2001. |
15. | Nocoń J., Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole 2009. |
16. | Puzynina J., Ideologia w języku polskim, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008. |
17. | Rypel A., Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego. Na przykładzie podręczników z lat 1918-2010, Bydgoszcz 2012. |
18. | Rypel A., Obraz miasta w wybranych podręcznikach do języka polskiego dla klas IV-VI szkoły podstawowej, w: Miasto. Przestrzeń zróżnicowana kulturowo i społecznie 2, red. M. Święcicka, Bydgoszcz 2008. |
19. | Rypel A., Płeć kulturowa jako składnik dydaktycznego obrazu świata w podręcznikach języka polskiego – stereotypy i zmiany, w: Języka a Edukacja 2. Tekst edukacyjny, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2013. |
20. | Tokarski R., Kulturowe i tekstotwórcze aspekty profilowania, w: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998. |
21. | Żurek S. J., Komentarz do podstawy programowej przedmiotu „język polski”. Koncepcja podstawy programowej języka polskiego, w: Podstawa kształcenia ogólnego z komentarzami, T. 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa 2009. |