Transcende te ipsum. O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej

ISBN: 978-83-7972-700-1    ISBN (online): 978-83-7972-701-8    ISSN: 2450-5382    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-701-8
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / Tom 5

Year of publication:2024
Dziedzina:Dziedzina nauk humanistycznych
Dyscyplina:literaturoznawstwo
Authors: Urszula Chęcińska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: February 2024

Bibliography

1.Arystoteles, Etyka nikomachejska, Warszawa 2007.
2.Arystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, Warszawa 2009.
3.Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2015.
4.Baścik S., Zygmunt Mysłakowski a pedagogika krakowska, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 67–74.
5.Baścik S., Życiorys naukowy prof. dra Zygmunta Mysłakowskiego, w: Z. Mysłakowski, Pisma wybrane, wyboru dokonał T. Nowacki, Warszawa 1971, s. 9–35.
6.Bibliografia i ikonobibliografia twórczości Joanny Kulmowej, oprac. i wstęp U. Chęcińska, Szczecin 2012.
7.Bikont A., Szczęsna J., Lawina i kamienie. Pisarze w drodze od i do komunizmu, Wołowiec 2021.
8.Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, red. J. Stelmaszczyk, E. Dubas, Łódź 2014.
9.Biografie i uczenie się, red. E. Dubas, J. Stelmaszczyk, Łódź 2015.
10.Biografie rodzinne i uczenie się, red. E. Dubas, A. Wąsiński, A. Słowik, Łódź 2021 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 8).
11.Biografie nauczycieli i pedagogów. Idee i programy, red. R. Skrzyniarz, G. Bujak, K. Kołtuniewicz, Lublin 2013.
12.Błok A., Nad otchłanią chybocąc się w locie, przekład i przedmowa A. Pomorski, Warszawa 2021.
13.Bruner J., Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Warszawa 2010.
14.Całek A., Biografia naukowa. Od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków 2013.
15.Całek A., Dialogowość listu w świetle koncepcji polifonicznego Ja, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2021, t. 64, z. 3, s. 25–41.
16.Całek A., Nowa teoria listu, Kraków 2019.
17.Chajjam O., Rubajaty, przeł. A. Lange, Lwów 1933.
18.Chajjam O., Rubajaty, przeł. z perskiego A. Gawroński, wstęp i komentarz F. Machalski, Wrocław 1971.
19.Chęcińska U., Edukacja małego dziecka. Joanny Kulmowej pajdologia poetycka in extenso, w: Children in the Postmodern World Culture-Media--Social Inequality, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, A. Basińska, Poznań 2014, s. 269–281.
20.Chęcińska U., Listy do Joasieńki z lat 1957–75. O listach Kazimiery Iłłakowiczówny do Joanny Kulmowej (ze zbiorów Książnicy Pomorskiej), „Bibliotekarz Zachodniopomorski” 1994, nr 3–4, s. 24–33.
21.Chęcińska U., Listy do Strumian. O listach Kazimiery Iłłakowiczówny do Joanny Kulmowej, „Pogranicza” 1998, nr 1, s. 53–62.
22.Chęcińska U., Listy Iłły do Joanny Kulmowej, w: Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, red. U. Chęcińska, Szczecin 1994, s. 70–77.
23.Chęcińska U., O pedagogice epistolarnej jako sztuce życia. Listy prof. Zygmunta Mysłakowskiego do Joanny Kulmowej (1963–1971), „Biografistyka Pedagogiczna” 2021, nr 1, s. 576–594.
24.Chęcińska U., Pedagogia Joanny Kulmowej w kontekście autobiograficznym, w: Biografie nauczycieli i pedagogów. Idee i programy, red. R Skrzyniarz, G. Bujak, K. Kołtuniewicz, Lublin 2013, s. 217–228.
25.Chęcińska U., Pedagogika miejsca według Joanny i Jana Kulmów. Strumiany jako locus educandi, „Biografistyka Pedagogiczna” 2022, nr 2, s. 577–594.
26.Chęcińska U., Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej, Szczecin 2006.
27.Chęcińska U., „W głowie mam wszystkie pejzaże świata”. Listy Kazimiery Iłłakowiczówny do Joanny Kulmowej, „Guliwer” 1993, nr 2, s. 59–62.
28.Chęcińska U., Zybura M., Przedmowa, w: „Na początku Kunstmann wymyślił sobie Kulmową”. Heinrich Kunstmann – Joanna Kulmowa. Listy 1966–2009, przeł. M. Zybura, oprac. U. Chęcińska, Szczecin 2016, s. 7–11.
29.Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963.
30.Cysewski K., Problem autokreacji w listach Zygmunta Krasińskiego, w: Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX, red. J. Sztachelska, E. Dąbrowicz, Białystok 2000, s. 73–91.
31.Czas i miejsce w biografii, red. E. Dubas, A. Gutowska, Łódź 2017.
32.Czermińska M., Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000.
33.Czerniawska O., Badania biograficzne a edukacja, w: W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko- -frankofońskiej, red. E. Dubas, A. Słowik, Łódź 2020 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 7), s. 99–105.
34.Delsol Ch., Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków 2011.
35.Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, przeł. A. Skolimowska, Kraków 2000.
36.Derrida J., Gorączka archiwów, przeł. J. Momro, Warszawa 2016.
37.Diaz B., L’épistolaire, ou la pensée nomade. Formes et fonction de la correspondance dans quelques parcours d’écrivains au XIXe siècle, Paris 2022.
38.Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2017, nr 1 (4), s. 63–87.
39.Dubas E., Wokół biografii rodzinnej i jej badania. Refleksje wprowadzające, w: Biografie rodzinne i uczenie się, red. E. Dubas, A. Wąsiński, A. Słowik, Łódź 2021 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 8), s. 15–26.
40.Dubas E., Wstęp. Wprowadzenie do tematyki tomu, w: W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, red. E. Dubas, A. Słowik, Łódź 2020 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 7), s. 7–9.
41.Dziaczkowska L., Prawidłowości wychowania w świetle myśli pedagogicznej Zygmunta Mysłakowskiego, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2021, nr 7, s. 279–295.
42.Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, red. U. Chęcińska, Szczecin 1993.
43.Ernaux A., Lata, przeł. K. Jarosz, M. Budzińska, Wołowiec 2022.
44.Ernaux A., Les Années, Paris 2008.
45.Foucault M., Rządzenie sobą i innymi, przeł. M. Herer, oprac. F. Gros, pod kier. F. Ewalda, A. Fontany, Warszawa 2018.
46.Franaszek A., Przed tajemnicą, „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 240–256.
47.Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos z otchłani Holocaustu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa 2020.
48.Fromm E., Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki, przeł. R. Saciuk, Warszawa 2011.
49.Gadamer H.-G., Język i rozumienie, wybór, przekład i posłowie P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003.
50.Gajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2016.
51.Gasparini P., „Avant-propos”. Poétiques du Je. Du roman autobiographique à l’autofiction, Lyon 2016.
52.Girod M., Rau Ch., Schepige A., Appreciating the beauty of science ideas: Teaching for aestheetic understanding, „Science Education” 2003, vol. 87, nr 4, s. 574–587.
53.Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2008.
54.Gołębiowski B., Kongres Kultury Polskiej 7–9 X 1966, „Przegląd Socjologiczny / Sociological Review” 1966, t. 20, s. 189–190.
55.Gołębiowski B., Przydatność koncepcji Zygmunta Mysłakowskiego w zmiennej społeczności dla analizy procesów socjalizacji młodych pokoleń w Polsce XX wieku, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 144–155.
56.Gross F., Wspomnienie o Zygmuncie Mysłakowskim, czołowym polskim pedagogu, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 255–262.
57.Herbart znany i nieznany. W dwusetną rocznicę wydania „Pedagogiki ogólnej”, red. J. Piskurewicz, D. Stępkowski SDB, Warszawa 2006.
58.Honneth A., Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, przeł. J. Duraj, Kraków 2012.
59.Jaskółowa E., Kto to był? Żona Lota w poezji XX wieku, czyli rozbijanie stereotypu, Katowice 2006.
60.Joanna Kulmowa wobec świata literatury, red. U. Chęcińska Szczecin 1998.
61.Joanna Kulmowa. Doctor honoris causa Uniwersytetu Szczecińskiego, red. U. Chęcińska, Szczecin 2012.
62.Kapanowska H., Zakon we dwoje, Szczecin 1995.
63.Kawula S., Rodzina w badaniach pedagogicznych Zygmunta Mysłakowskiego, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 129–143.
64.Kaźmierska K., Wprowadzenie. Szkoła Chicago, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków 2012, s. 17–30.
65.Kirsch H.Ch., Testament Odyseusza, Kraków 1967.
66.Krukowska-Zielińska M., Spotkanie z Andrzejem, w: W górę rzeki – Mysłakowscy z Ziemi Dobrzyńskiej. Wspomnienia, teksty i materiały, zebrał i wydał Piotr Mysłakowski, Warszawa 1997, s. 202.
67.Krukowska-Zielińska M., Zygmunt Mysłakowski – pedagog, artysta, człowiek, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 216–236.
68.Księga Pamiątkowa ku czci prof. Władysława Heinricha, red. Z. Mysłakowski, Kraków 1927.
69.Kubiak Z., Półmrok ludzkiego świata, Kraków 1963.
70.Kulma J., Dykteryjki pośmiertne, Warszawa 2007.
71.Kulma J., Dykteryjki przedśmiertne, Warszawa 2014.
72.Kulma J., Dykteryjki przedśmiertne wszystkie, Warszawa 2018.
73.Kulma J., Kulmowie w Puszczy Goleniowskiej, w: Kronika Szczecina 2016, red. U. Chęcińska, T. Czapiewski, Szczecin 2017, s. 13–23.
74.Kulma J., Rzecz o etyce, czyli jak poznać prawdziwą etykę przy pomocy prawd zespolonych, Szczecin 2017.
75.Kulmowa J., „A ja jestem epigonką siebie”, w: Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, red. U. Chęcińska, Szczecin 1994, s. 12–14.
76.Kulmowa J., Amfitryjon polski, czyli Odprawa Bogów Greckich (utwór dramatyczny napisany do XVII-wiecznych polskich utworów muzycznych), premiera Warszawa 1963.
77.Kulmowa J., Aporemy, czyli rozmyślania przed lustrem, oprac. graf. M. Stachurski, Warszawa 1971.
78.Kulmowa J., Ballady i zaśpiewy, proj. okładki MAGNO, Warszawa 2007.
79.Kulmowa J., Borys Godunow – polskie libretto opery M. Musorgskiego, Warszawa 1972.
80.Kulmowa J., Boże umieranie, proj. okładki M. Wieczorek-Heidrich, Warszawa 1962.
81.Kulmowa J., Brewerie czartowskie, czyli Diabeł diabłu nie kumoter (komedia ludowa z przyśpiewkami w trzech aktach), premiera Bydgoszcz 1964.
82.Kulmowa J., Chowańszczyzna – przekład libretta do opery M. Musorgskiego, premiera Poznań 1969.
83.Kulmowa J., Ciułanie siebie, proj. okładki M. Śliwińska, Warszawa 1995.
84.Kulmowa J., Cykuta, oprac. graf. A. Heidrich, Warszawa 1967.
85.Kulmowa J., Czy warto pisać dla dzieci?, „Guliwer” 1991, nr 2, s. 5.
86.Kulmowa J., Deszczowa muzyka, il. A. Heidrich, Warszawa 1965.
87.Kulmowa J., Duch prasłowiański, „Dialog” 1966, nr 9.
88.Kulmowa J., Fatum na zakręcie, proj. okładki J. Stanny, Warszawa 1957.
89.Kulmowa J., Jonasz, czyli miara epoki, oprac. graf. J. Młodożeniec, Warszawa 1967.
90.Kulmowa J., Kameleon, il. M. Łuszczkiewicz-Jastrzębska, Warszawa 1965.
91.Kulmowa J., Lokomotywiątko, il. J. Salamon, Warszawa 1964.
92.Kulmowa J., Misterium męki człowieczej (utwór sceniczny), 1964, premiera telewizyjna 1971.
93.Kulmowa J., Młode listki, il. Z. Darowska, Warszawa 1968.
94.Kulmowa J., Pochwała kłamstwa, w: Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, red. G. Leszczyński, Poznań 2005, s. 173–181.
95.Kulmowa J., Realny byt, „Dialog” 1965, nr 1, s. 33–39.
96.Kulmowa J., Stacja Nigdy w Życiu, il. B. Butenko, Warszawa 1967.
97.Kulmowa J., Strumiańskie wędrowanie, proj. okładki J. Stanny, Sejny 2004.
98.Kulmowa J., Stukam, pukam, proj. okładki J. Stanny, Warszawa 1959.
99.Kulmowa J., Szaleństwa starości, czyli Pazzia senile (utwór sceniczny wierszem) – polska wersja opery komicznej A. Banchieriego, premiera Bydgoszcz 1969.
100.Kulmowa J., Szarlatan, czyli wskrzeszanie umarłych (opera w trzech obrazach) – przeróbka libretta A. Żółkowskiego, premiera Warszawa 1964.
101.Kulmowa J., Śpiew lasu, il. Ha-Ga, Warszawa 1967.
102.Kulmowa J., Trefnisiem będąc, proj. okładki A. Heidrich, Warszawa 1978.
103.Kulmowa J., Trochę więcej, trochę mniej (utwór sceniczny dla dzieci), premiera Toruń 1968.
104.Kulmowa J., Trzy, proj. okładki J. Młodożeniec, Warszawa 1971.
105.Kulmowa J., Wiersze dla Kai, il. J. Grabiański, Warszawa 1970.
106.Kulmowa J., Wiersze wybrane 1954–1979, il. A. Heidrich, Warszawa 1988.
107.Kulmowa J., Wio, Leokadio!, il. E. Murawska-Krotkiewska, Warszawa 1965.
108.Kulmowa J., Samochwał albo Amant Wilkołak – opracowanie komedii F. Zabłockiego, premiera Warszawa 1965.
109.Kulmowa J., Zielony Amadeo (utwór sceniczny), 1965, premiera telewizyjna 1967.
110.Kulmowa J., Zimowe słowiki, il. G. Rechowicz, Warszawa 1967.
111.Kulmowa J., Żywot rozpustnika (opera w trzech aktach) – przekład libretta W.A. Audena, Ch. Kallmana, premiera Gdańsk 1965.
112.Laboratorium badacza. Rozmowa Magdy Rodak z Philippe’em Lejeune’em, „Teksty Drugie” 2018, nr 6, s. 200–216.
113.Lalak D., List – funkcje i potencjał biograficzny, w: D. Lalak, A. Ostaszewska, Źródła do badań biograficznych. Listy. Dzienniki. Blogi. Materiały wizualne, Warszawa 2016, s. 19–56.
114.Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
115.Lani-Bayle M., Historie życia jako edukacja, przeł. Z. Korkuć, w: Wybrane obszary badawcze andragogiki, red. B. Juraś-Krawczyk, Łódź 2007.
116.Lani-Bayle M., Opowieści biograficzne i ich przyszłość – ważąc słowa, przeł. U. Hrehorowicz, A. Słowik, w: W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, red. E. Dubas, A. Słowik, Łódź 2020 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 7), s. 71–84.
117.Legeżyńska A., Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się nad jednym życiem… Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie, „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 13–27.
118.Lejeune P., Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, red. R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków 2001.
119.Leppert R., Zygmunta Mysłakowskiego koncepcja pedagogiki ogólnej, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 112–128.
120.Lettres de Madame de Sévigné, 6 tomes, Paris 1843.
121.Lundquist A., Fryz życia, przeł. Z. Łanowski, Poznań 1966.
122.Marczyńska J., Epistula privata. Przyczynek do badania niewysławialnego w mowie pisanej, Kraków 2021.
123.Marzec L., Archiwum jako pisarski testament i depozyt legendy biograficznej, „Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 231–248.
124.Marzec L., Interpoetyki korespondencji: figury uobecnienie, fikcjonalizacja i zakłócenia technologii obecności, „Forum Poetyki” 2019, nr 18, s. 6–25.
125.Marzec L., List, „Forum Poetyki” lato 2015, s. 86–97.
126.Mazurczyk J., Nielotna zabawa, „7-my Głos Tygodnia” 1967, nr 39.
127.Melosik Z., Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań 2019.
128.Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2010.
129.Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków 2012.
130.Michalski G., Społeczna i oświatowa wizja demokratycznej Polski w rozmyślaniach okupacyjno-wojennych Zygmunta Mysłakowskiego, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 184–193.
131.Michalski G., Zygmunt Mysłakowski (1890–1971) – działalność i twórczość pedagogiczna, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica nr 33, Łódź 1994.
132.Michał Anioł, Słodko jest zasnąć, przeł. C.K. Norwid, wybrał i objaśnił W. Gomulicki, Warszawa 1968, t. 1, s. 516.
133.Miodek J., Humor i zabawy językiem w korespondencji Joanny Kulmowej i Wisławy Szymborskiej, w: Silva rerum. Rzecz o współczesnej i dawnej polszczyźnie. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Kazimierzowi Ożogowi, red. A. Myszka, E. Oronowicz-Kida, R. Słabczyński, Rzeszów 2021, t. 2, s. 336–341.
134.Mysłakowski P., Dziurawa pamięć (wyd. autorskie na prawach rękopisu), 2019.
135.Mysłakowski P., Ojciec – inne oblicze uczonego, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 237–253.
136.[Mysłakowski Z.], „… tu mówi człowiek prosty” (ps. Cogitatorius), „Nowiny Literackie” 1947, nr 13, s. 5.
137.Mysłakowski Z., Kształcenie i doświadczenie, Warszawa 1961.
138.Mysłakowski Z., Ludzie luźni, więź społeczna i cwaniactwo, „Kultura” 1965, nr 3, s. 8–9.
139.Mysłakowski Z., Nauczanie żywe a podręcznik szkolny, Lwów 1936.
140.Mysłakowski Z., Nieznane utwory Cypriana Norwida, „Sfinks” 1916, R. IX, z. 4, s. 11–18.
141.Mysłakowski Z., Nieznane utwory Cypriana Norwida, „Zdrój” [Poznań] 1918, z. 4, s. 97–102.
142.Mysłakowski Z., Nowa epistemologia. Rzecz o Meyersonie, „Kwartalnik Filozoficzny” 1923, t. 1, s. 87–120.
143.Mysłakowski Z., Od tłumacza, w: J.H. Pestalozzi, Matka i dziecko, przeł. i wstępem opatrzył Z. Mysłakowski, Warszawa 1938.
144.Mysłakowski Z., O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje, Warszawa 1967.
145.Mysłakowski Z., Pisma wybrane, wyboru dokonał T. Nowacki, Warszawa 1971.
146.Mysłakowski Z., Proces kształcenia i jego wyznaczniki, Warszawa 1970.
147.Mysłakowski Z., Rodzina wiejska jako środowisko wychowawcze, Warszawa–Lwów 1931.
148.Mysłakowski Z., Tarantule, „Kultura” 1965, nr 6, s. 4.
149.Mysłakowski Z., Totalizm czy kultura, Kraków 1938.
150.Mysłakowski Z., W małym miasteczku, „Kultura” 1965, nr 2, s. 3.
151.Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, Warszawa 1964.
152.Mysłakowski Z., Wychowanie w środowisku małomiasteczkowym, Warszawa–Lwów 1934.
153.Mysłakowski Z., Z notatek okupacyjnych, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. s. 17–36.
154.Mysłakowski Z., Zatracone ścieżki, zagubione ślady, Warszawa 1967.
155.Mysłakowski Z., Gross F., Robotnicy piszą. Pamiętniki robotników – studium wstępne, Kraków 1938.
156.„Na początku Kunstmann wymyślił sobie Kulmową”. Heinrich Kunstmann – Joanna Kulmowa. Listy 1966–2009, przeł. M. Zybura, oprac. U. Chęcińska, M. Zybura, Szczecin 2016.
157.Nasiłowska A., Angielskie, francuskie i polskie tradycje biografistyki. Wprowadzenie do tematu, „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 41–60.
158.Norwid C.K., Assunta (spojrzenie ku niebu), wybrał i objaśnił W. Gomulicki, Warszawa 1968, t. 2, s. 209.
159.Norwid C.K., Do pani na Korczewie. Wiersze, listy, małe utwory prozą, uzupełnienie i wstęp J. W. Gomulicki, Warszawa 1963.
160.Norwid C.K., Miłość czysta u kąpieli morskich, wybrał i objaśnił W. Gomulicki, Warszawa 1968, t. 3, s. 479.
161.Nowacki T.W., Recepcja myśli pedagogicznej Zygmunta Mysłakowskiego, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999.
162.Nowacki T.W., Zygmunt Mysłakowski (1890–1971). Klucze do twórczości – w setną rocznicę urodzin, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 46–64.
163.Nowak M., Dialog w wychowaniu, „Pedagogia Christiana” 2010, nr 1 (25), s. 85–103.
164.Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa 2020.
165.Nowak-Dziemianowicz M., Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wrocław 2016.
166.Obrycki ks. K., Apokryficzna korespondencja między Seneką i Świętym Pawłem, „Warszawskie Studia Teologiczne” 1997, nr 10, s. 219–240.
167.Parandowski J., Alchemia słowa, Warszawa 1952.
168.Pascal B., Myśli, przeł. i wstępem opatrzył T. Żeleński-Boy, Warszawa–Poznań 1921.
169.Pekaniec A., Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet, Kraków 2020.
170.Pekaniec A., (Ponad)czasowe. Listy kiedyś i dziś, „Znak” 2018, nr 5, s. 100–106.
171.Pestalozzi J.H., Matka i dziecko, przeł. i wstępem opatrzył Z. Mysłakowski, Warszawa 1938.
172.Piasecki S., Były poputczik Miłosz, „Wiadomości Polskie” 1951, nr 44.
173.Pineau G., Metoda biograficzna i historia życia jako podejścia badawcze, działanie i kształcenie. Dotychczasowe tendencje i nowe perspektywy, przeł. U. Hrehorowicz, A. Słowik, w: W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, red. E. Dubas, A. Słowik, Łódź 2020 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 7), s. 19–42.
174.Popiel M., List artysty jako gatunek narracji epistolograficznej. O listach Stanisława Wyspiańskiego, „Teksty Drugie” 2004, nr 4, s. 115–124.
175.Poprzędzki W., Cena mądrości, Warszawa 1966.
176.Przedmiot, źródła i metody badań w biografii, red. R. Skrzyniarz, L. Dziaczkowska, D. Opozda, Lublin 2016 (seria Biblioteka Katedry Biografistyki; t. 9).
177.Pytel-Kapanowska H., Zakon we dwoje, Szczecin 1995.
178.Ricouer P., Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2012.
179.Rodak P., Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku, Warszawa 2011.
180.Rodak P., Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, Warszawa 2009.
181.Rolland R., Życie Beethovena, przeł. J. Popiel, Warszawa 1984.
182.Rosenthal G., Historyczna i rodzinna sekwencja pokoleń, przeł. A. Pawlak, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków 2012, s. 685–700.
183.Rybicka E., Antropologiczne i komunikacyjne aspekty dyskursu epistolograficznego, „Teksty Drugie” 2004, nr 4, s. 40–55.
184.Rybicka E., Auto/bio/geografie, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2013, nr 4, s. 7–23.
185.Schulz B., Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław 1989.
186.Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne, przeł. K. Waniek, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków 2012, s. 141–278.
187.Sito J.S., Mała antologia poezji według tekstów angielskich mistrzów, przyjaciół, wrogów i naśladowców Johna Donne’a, Warszawa 1963.
188.Skrendo A., Wstęp, w: T. Różewicz, Wybór poezji, wstęp i oprac. A. Skrendo, Wrocław 2021, s. V–CLXII.
189.Skutnik J., Czuła pedagogia. Edukacyjny walor dzieł i działań księżnej Izabeli z Flemingów Czartoryskiej, Katowice 2019.
190.Skwarczyńska S., Teoria listu. Na podstawie lwowskiego pierwodruku opracowali E. Feliksiak i M. Leś, Białystok 2006.
191.Spotkania we wspólnej przestrzeni. O „Nowej teorii listu” z Anitą Całek rozmawia Lucyna Marzec, „Tekstualia” 2022, nr 2 (69), s. 5–18.
192.Stałość i zmienność w biografii. Przełomy biograficzne, red. E. Dubas, A. Gutowska, Łódź 2019.
193.Stępkowski D., Trudności i perspektywy współczesnych badań nad Herbartem (na marginesie monografii Andrzeja Murzyna: J.F. Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej), „Przegląd Pedagogiczny” 2008, nr 2, s. 25–38.
194.Stryjkowski J., Austeria, Warszawa 1966.
195.Szewczuk W., Moje kontakty z rektorem WSP Zygmuntem Mysłakowskim, w: W poszukiwaniu podstaw pedagogiki. Zygmunt Mysłakowski (1890–1971), red. T.W. Nowacki, Warszawa 1999, s. 280–292.
196.Szmyd K., Zygmunt Mysłakowski (1890–1971). Twórczość i wkład do rozwoju nauk o wychowaniu, Rzeszów 1997.
197.Sznajderman M., Błazen. Maski i metafory, Warszawa 2014.
198.Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Toruń 2014.
199.Szulakiewicz W., Przedmowa. O pamięci i zapominaniu w pedagogice, w: Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2015, t. 6, s. 9–12.
200.Szuman S., Poważne i pogodne zagadnienia afirmacji życia, Katowice 1947.
201.Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
202.Śliwerski B., Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 28, s. 57–84.
203.Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy. Joanna Kulmowa – Wisława Szymborska, wstęp, oprac. i posłowie U. Chęcińska, Kraków 2019.
204.Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
205.Torowska J., Selected Aspects of Zygmunt Mysłakowski’s Work Entitled O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje (On the Culture of Coexistence: Considerations and Propositions) in the Light of His Biography, „Biografistyka Pedagogiczna” 2020, nr 2, s. 125–149.
206.Transcende te ipsum. Rozmowa z Zygmuntem Mysłakowskim, „Gazeta Literacka” [Lwów] 1927, nr 9, s. 2.
207.Updike J., Centaur, przeł. A. Demkowska-Bohdziewicz, Warszawa 1966.
208.Wasąg M., Epistolografia jako wyzwanie, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2021, t. 64, z. 3, s. 7–22.
209.W górę rzeki – Mysłakowscy z Ziemi Dobrzyńskiej. Wspomnienia, teksty i materiały, zebrał i wydał Piotr Mysłakowski, Warszawa 1997.
210.Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.
211.Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków 2009.
212.W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, red. E. Dubas, A. Słowik, Łódź 2020 (seria Biografia i Badanie Biografii; t. 7).
213.Wypowiedzi o języku i stylu w okresie staropolskim (do połowy XIII wieku), oprac. B. Otwinowska, J. Puzynina, red. M.R. Mayenowa, Wrocław 1963.
214.Zawieyski J., W alei bezpożytecznych rozmyślań, Warszawa 1965.
215.Zieliński S., Leokadia w kolorach, „Kultura” 1965, nr 12.
216.Zygmunt Karol Mysłakowski, w: Leksykon Profesorów Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej 1946–2006, red. J. Hampel, F. Kiryk, I. Pietrzkiewicz, Kraków 2006, s. 377–378.
217.Źródła do badań biograficznych. Listy, pamiętniki, blogi, materiały wizualne, red. D. Lalak, A. Ostaszewska, Warszawa 2016.