Autoren: |
Adam
Kozubal
![]() Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Rzeszów, Poland Katarzyna Kozubal ![]() Institute of Health Sciences, Collegium Medicum, Jan Kochanowski University in Kielce, Kielce, Poland Krzysztof Warchoł ![]() Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Anna Bartosiewicz ![]() Institute of Health Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Edyta Łuszczki ![]() Institute of Health Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Paweł Król ![]() Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Anna Krajewska-Pędzik ![]() Faculty of Physical Culture and Health, Institute of Physical Culture Sciences, University of Szczecin, Szczecin, Poland Marta Stępień-Słodkowska ![]() Faculty of Physical Culture and Health, Institute of Physical Culture Sciences, University of Szczecin, Szczecin, Poland |
Schlüsselbegriffe: | public health physical education teachers lockdown physical activity psychological stress |
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe: | 2022 |
Seitenanzahl: | 11 (27-37) |
1. | Arvidsson, I., GremarkSimonsen, J., Dahlqvist, C., Axmon, A., Karlson, B., Björkwsp, J. (2016). Cross-sectional associations between occupational factors and musculoskeletal pain in women teachers, nurses and sonographers. BMC Musculoskeletal Disorders, 17 (35). DOI: 10.1186/s12891-016-0883-4. |
2. | Batista, J.B., Carlotto, M.S., Coutinho, A.S., Augusto, L.G. (2010). Prevalence of Burnout Syndrome and sociodemographic and work factors of elementary education teachers of the City of João Pessoa. Revista Brasiliera de Epidemiologia. 13 (3), 502–512. DOI:10.1590/S1415-790X2010000300013. |
3. | Bogaert, I., De Martelaer, K., Deforche, B., Clarys, P., Zinzen, E. (2014). Associations between different types of physical activity and teachers’ perceived mental, physical, and work-related health. BMC Public Health, 14 (534). DOI:10.1186/1471-2458-14-534. |
4. | Bortkiewicz, A., Szyjkowska, A., Siedlecka, J., Makowiec-Dąbrowska, T., Gadzicka, E. (2020). Wybrane choroby przewlekłe i ich czynniki ryzyka u nauczycieli. Medycyna Pracy, 71 (2), 221–231. DOI:10.13075/mp.5893.00831. |
5. | Brütting, J., Druschke, D., Spitzer, S., Seibt, R. (2018). Health status of long-term sick leave and working female eteachers in Germany. A cross-sectional study. Int. J. Occup. Med. Environ. Health., 31 (2), 227–242. DOI:10.13075/ijomeh.1896.01115. |
6. | Chong, Y.E., Chan, H.A. (2010). Subjective health complaints of teachers from primary and secondary schools in Hong Kong. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 16 (1), 23–39. DOI:10.1080/10803548.2010.11076825. |
7. | Demel, M. (2002). Pedagogika zdrowia. Chowanna. 1, 13–26. |
8. | Duszyński, J., Afelt, A., Ochab-Marcinek, A., Owczuk, R., Pyrć, K., Rosińska, M., Rychard, A., Smiatacz, T. (2020). Zrozumieć COVID-19. Warszawa: PAN. |
9. | Garbacik, Ż. (2018). Stres w pracy nauczycieli. Szkoła – zawód – praca. 16, 109-126. |
10. | Główny Urząd Statystyczny. (2020). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2019/2020. Warszawa: GUS. 136–142. |
11. | Kovess-Masféty, V., Sevilla-Dedieum, C., Rios-Seidel, C., Nerriè-re, E., Chan Chee, C. (2006). Do teachers have more health problems? Results from a French cross-sectional survey. BMC Public Health, 6 (101). DOI:10.1186/1471-2458-6-101. |
12. | Lalonde, M. (1974). A new perspective on the health of Canadians. Ottawa: Minister of Supply and Services Canada. |
13. | Lipowski, M., Szczepańska-Klunder, Ż. (2013). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego. In: Jastrzębski, Z. [ed.], Teoria i praktyka wychowania fizycznego i sportu. T 1 (pp. 9-26). Łódź: Wyższa Szkoła Sportowa w Łodzi. |
14. | Łoś-Spychalska, T., Fiszer, M., Śliwińska-Kowalska, M. (2002). Ocena częstości występowania chorób narządu głosu u nauczycieli. Otolaryngologia. (1), 9–44. |
15. | Pithers, T.R., Soden, R. (1998). Scottish and Australian teacher stress and strain: a Comparative Study. The British Journal of Educational Psychology, 68, 269–279. DOI:10.1111/j.2044-8279.1998.tb01289.x. |
16. | Prażmowska, B., Dziubak, M., Morawska, S., Stach, J. (2011). Wybrane zachowania zdrowotne nauczycieli szkół średnich. Via Medica, 19 (2), 1–9. |
17. | Pyżalski, J. (2008). Obciążenia psychospołeczne w zawodzie pedagoga – wstępne wyniki badań uzyskane kwestionariuszem obciążeń zawodowych pedagoga (KOZP). Medycyna Pracy, 59 (3), 229–235. |
18. | Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL. |
19. | World Health Organization. (1986). Ottawa Charter for help promotion. |
20. | Woynarowska-Sołdan, M., Tabak, I. (2013). Zdrowie subiektywne i dbałość o zdrowie nauczycieli i innych pracowników szkół podstawowych i gimnazjów. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 11 (4), 349–357. |
21. | Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2010). Narzędzia do badania klimatu społecznego w szkole promującej zdrowie i ich analiza psychometryczna. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 111 (3), 71–80. |
22. | Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2012). Samoocena zdrowia i dbałość o zdrowie u nauczycieli. Problemy Higieny i Epidemiologii, 93 (4), 739–245. |
23. | Zamri, N.E., Moy, M.F., Hoe, V.C.W. (2017). Association of psychological distress and work psychosocial factors with self – reported musculoskeletal pain among secondary school teachers in Malaysia. PLOS ONE, 12 (2). DOI: 10.1371/journal.pone.0172195. |
24. | Ziemba, A. (2019). Aktywność fizyczna w czasie wolnym tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego. Health Promotion & Physical Activity, 6 (1), 20–23. |