Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2021.37-11
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 37/2021
Wolność religijna w kontekście chrześcijańskich mniejszości religijnych w regionie MENA

Autorzy: Justyna Salamon ORCID
Uniwersytet Jagielloński, Polska
Słowa kluczowe: chrześcijanie religia tolerancja wolność
Data publikacji całości:2021-12-15
Liczba stron:16 (189-204)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu było przedstawienie sytuacji religijno-społeczno-politycznej chrześcijan w państwach muzułmańskich w regionie MENA (Afryka Północna i Bliski Wschód). W pierwszej części artykułu zaprezentowano oprócz definicji, zarys historyczny i informacje odnoszące się do sytuacji w okresie pandemii koronawirusa. W konsekwencji podstawą było uzyskanie w toku badań odpowiedzi na pytanie, jak zmieniła się sytuacja chrześcijan. Czy wprowadzone obostrzenia wpłynęły na celebrację praktyk religijnych? Czy chrześcijanie byli dyskryminowani w dostępie do opieki zdrowotnej oraz pomocy społecznej? Zwrócono także uwagę na dane statystyczne publikowane zarówno przez chrześcijańską organizację non-profit „Open Doors”, jak i przez amerykańską organizację non-profit „Freedom House”. W artykule wskazane było zastosowanie metody historycznej zwanej również metodą genetyczną. Jej głównym celem jest chronologiczny opis ewolucji statusu mniejszości religijnych w państwach muzułmańskich. Zastosowana została także metoda komparatystyczna (porównawcza) Arendta Lijpharta. Rumuński religioznawca Mircea Eliade także był propagatorem łączenia metody porównawczej z historyczną. Eliade uważał, że religioznawstwo powinno stosować dwie wzajemnie dopełniające się metody: fenomenologiczny opis struktur religijnych oraz metodę historyczno-porównawczą, holistyczne podejście do religii. W kontekście badań znaczenie ma ogólna koncepcja człowieka, zgodnie z którą jest on istotą religijną („homo religiosus). Nawiązano do przedmiotowej literatury hiszpańskojęzycznej. W ostatniej części artykułu porównano prześladowania chrześcijan z zjawiskiem islamofobii celem ukazania podobieństw i wykazania różnic między obydwoma negatywnymi zjawiskami.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Algeria: Freedom in the World 2021 Country Report, Freedom House.
2.Cairo Declaration on Human Rights in Islam, Aug. 5, 1990, U.N. GAOR, World Conf. on Hum. Rts., 4th Sess., Agenda Item 5, U.N. Doc. A/CONF.157/PC/62/Add.18 (1993).
3.Cantó Rubio J., Carta de París para una nueva Europa OSCE 1990 (1992), Torrevieja.
4.Declaración de Principios sobre la Tolerancia, 16.11.1995, http://portal.unesco.org/es/ev.phpURL_ID=13175&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html (8.02.2019).
5.Deklaracja o wolności religijnej, Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968.
6.Egypt.pdf, uscirf.gov.
7.EIR_2018.pdf, islamophobiaeurope.com.
8.Eliott C.D., Developing Tolerance and Conservatism: A Study of Ibadi Oman, „UCLA Journal of Religion” 2 (2018), s. 146–179.
9.Europejska konwencja praw człowieka i podstawowych wolności, 4.11.1950, https://bip.ms.gov.pl/pl/prawa-czlowieka/europejski-trybunal-praw-czlowieka/tekst-europejskiej-konwencji-praw-czlowieka-i-podstawowych-wolnosci-wraz-z-protokolami-dodatkowymi/ (dostęp: 2.02.2019).
10.Freedom in the World 2021: Democracy under Siege, Freedom House, https://www.vaticannews.va/es/mundo/news/2021-01/persecucion-anos-en-mundo-pandemia-datos-informe.html.
11.Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, 2016/C202/02 (Dz.Urz. UE C 202/389, 7.06.2016).
12.La Declaración Islámica Universal de los Derechos Humanos, 19.09.1981, http://www.amnistiacatalunya.org/edu/docs/e-mes-islam-1981.html (dostęp: 5.02.2019).
13.Leon XIII, Encyklika „Libertas praestantissimum” o wolności człowieka, 1888, http://www.ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-papieskie/47-leon-xiii/231-encyklika-libertas-praestantissimum.html (dostęp: 1.02.2019).
14.Ley 26/1992, de 10 de noviembre, por la que se aprueba el Acuerdo de Cooperación del Estado con la Comisión Islámica de España, BOE, núm. 272, 12.11.1992.
15.Ley 44/1967, de 28 de junio, regulando el ejercicio del derecho civil a la libertad en materia religiosa, BOE, núm. 156, 1.07.1967.
16.Ley Orgánica 7/1980, de 5 de julio, de Libertad Religiosa, BOE, núm. 177, 24.07.1980.
17.Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, nr 38, poz. 167.
18.Misztal H., Geografia prześladowań chrześcijan w krajach islamskich, „Studia z Prawa Wyznaniowego” 17 (2014), s. 91–110.
19.Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos, hecho en Nueva York el 19 de diciembre de 1966. Instrumento de Ratificación de España de 13 de abril de 1977, BOE, núm. 103, 30.04.1977.
20.Powszechna deklaracja praw człowieka, 10.12.1948, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 1.02.2019).
21.Saudi Arabia.pdf, uscirf.gov.
22.Sokołowski T., System prawny wobec prześladowania religijnego dzieci, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” LXXIII (2011) 2, s. 139–147.
23.Traslosheros J.E., Fundamentos de la libertad religiosa, w: Libertad religiosa y Estado laico. Voces, fundamentos y realidades, red. J.E. Traslosheros, Porrúa 2012.
24.Wąsik L., Zasada wolności religijnej w Deklaracji o wolności religijnej „Dignitatis humanae” Soboru Watykańskiego II, „Analecta Cracoviensia” (2015) 47.