Z dala od egocentrycznej metropolii. Obraz prowincji w filmie

ISBN: 978-83-7972-621-9    ISBN (online): 978-83-7972-623-3 OAI
CC BY-SA   Open Access 

.
„Jak daleko stąd, jak blisko”, czyli szczeciński epizod Juliana Dziedziny

Authors: Maciej Kowalski ORCID
Liceum Ogólnokształcące im. Sybiraków w Szczecińskiej Szkole Florystycznej
Keywords: People’s Republic of Poland Polish Cinema Settlement Cinema Julian Dziedzina
Data publikacji całości:2023-08-21
Page range:25 (83-107)

Abstract

The status of the Recovered Territories, both in propaganda of Polish authorities and in social mentality after the Second World War was ambiguous. The image of indigenous ‘Wild West’, a territory full of dangers, a region unknown and far removed from the centre of the state, sanctioned its provincial character. It is this feature of peculiar separation and distrust which made some of the authors fearful of undertaking activity related to this topic but on the other hand others did so eagerly. The Western Territories as a regular element of the Polish cinematography, became a background for the events related to the specific characteristics of political, social and artistic changes. In the present paper I will recall a movie Rachunek sumienia (‘The Examination of Conscience’) of Julian Dziedzina. This work, completely forgotten today, which was shoot in Szczecin (in various locations) caused quite a stir at the time, especially among a decision-making spheres of the movie industry in the country. This was a case due to the potential of reckoning with Stalinism and pos twar chaos noticed in this movie. The point of reference for its plot was a year 1956 and was based on the book by Ryszard Liskowacki. For the purpose of the present paper I have used an archival materials and the press among other sources.

Bibliography

1.Źródła archiwalne
2.Stenogramy Komisji Ocen Scenariuszy
3.Stenogramy Komisji Kolaudacyjnej
4.Prasa
5.„Dookoła Świata” (1964)
6.„Dziennik Ludowy” (1964)
7.„Dziennik Polski” (1964)
8.„Dziennik Wieczorny” (1964)
9.„Dziennik Zachodni” (1964)
10.„Ekran” (1963, 1964)
11.„Express Wieczorny” (1964)
12.„Film” (1964)
13.„Gazeta Białostocka” (1964)
14.„Gazeta Pomorska” (1964)
15.„Gazeta Poznańska” (1964)
16.„Głos Koszaliński” (1964)
17.„Głos Pracy” (1964)
18.„Głos Tygodnia” (1964)
19.„Głos Wielkopolski” (1964)
20.„Kultura” (1964)
21.„Kurier Szczeciński” (1964)
22.„Panorama Północy” (1964)
23.„Polityka” (1964)
24.„Przegląd Zachodni” (1950)
25.„Przekrój” (1964)
26.„Słowo Ludu” (1964)
27.„Słowo Polskie” (1964)
28.„Sztandar Młodych” (1964)
29.„Świat” (1964)
30.„Trybuna Ludu” (1964)
31.„Trybuna Robotnicza” (1964)
32.„Tygodnik Demokratyczny” (1964)
33.„Tygodnik Kulturalny” (1964)
34.„Walka Młodych” (1964)
35.„Żołnierz Wolności” (1964)
36.„Życie Warszawy” (1964)
37.Źródła literackie
38.Jerzy Andrzejewski, Czesław Miłosz. Listy 1944–1981, oprac. Barbara Riss, Warszawa 2011.
39.Liskowacki Ryszard, Dzień siódmy i znowu pierwszy, Poznań 1963.
40.Opracowania
41.Doświadczenia (po)granicza: polsko-niemieckie Pomorze w historii, literaturze, kulturze, red. P. Wolski, Warszawa 2014.
42.Hendrykowska M., Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), t. 1–2, Poznań 2015.