Uniwersytety na rubieżach - Konteksty semantyczne, historyczne, naukowe i edukacyjne

ISBN: 978-83-7972-559-5    ISBN (online): 978-83-7972-560-1    ISSN: 2083-4381    OAI
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. 4
The path towards establishing the University of Opole

Autorzy: Eleonora Sapia-Drewniak ORCID
University of Opole
Słowa kluczowe: the University of Opole the Higher School of Pedagogy local community initiatives political background cultural background
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:11 (357-367)

Abstrakt

The goal of this paper is to present the difficult path towards establishing a university in Opole. In 1994 the University was established through merging the contemporary Higher School of Pedagogy with the Opole branch of the Catholic University of Lublin. The efforts regarding transforming the HSP into a university took more than 20 years. Particular involvement in the matter was displayed by the employees of the institution, the Bishop of Opole and the administrative authorities of the voivodeship. The University created actual opportunity oft aking up university-level studies by the local youth on site, without the need for moving out to another region. The attempt has been made on the basis of the available monographs, studies and archival materials at reconstructing the path the consecutive Rector authorities had been taking since 1970 until the establishment of the University of Opole by the Sejm of the Republic of Poland on the 10th of March 1994.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Archiwum Uniwersytetu Opolskiego. Akta wychodzące Fundacji Uniwersytet Opolski 1988–1994, sygn. 3/13/97.
2.Archiwum Uniwersytetu Opolskiego. Protokoły Senatu 1989–1994, sygn. 3/13/01.
3.Borek, H., Jakubowski, J. (red.). Dwudziestolecie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu 1950–1970. Księga pamiątkowa. Opole–Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu.
4.Grobelny, S. (1970). Organizacja Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. W: H. Borek, J. Jakubowski (red.), Dwudziestolecie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu 1950–1970. Księga pamiątkowa (s. 19–35). Opole–Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu.
5.Kolbuszewski, S. (1960). Z dziejów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Kwartalnik Opolski, 1 (21), 107–122.
6.Musioł, T. (1970). U narodzin pierwszej uczelni wyższej na Opolszczyźnie. W: H. Borek, J. Jakubowski (red.), Dwudziestolecie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu 1950–1970. Księga pamiątkowa (s. 263–269). Opole–Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu.
7.Kochman, S., Kołaczkowski, Z., Korbel, J., Nicieja, S., Wacławek, W. (1985). Koncepcja przekształcenia Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu w Uniwersytet. Kwartalnik Opolski, 2 (121), 29–38.
8.Malarski, S. (1994). Droga do uniwersytetu. Aspekty prawno-organizacyjne. Śląsk Opolski, 3 (21), 21–34.
9.Nicieja, S. (2004). Alma Mater Opoliensis. Ludzie-fakty-wydarzenia. Księga jubileuszowa w 50. Rocznicę Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu i 10 rocznicę powstania Uniwersytetu Opolskiego. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
10.Nicieja, S. (1990). Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Opolu 1950–1990. Opole: Instytut Śląski.
11.Nicieja, S. (2001). Jak „bronić” uniwersytetu. Indeks, 3–4 (25–26), 53–55.
12.Nowakowska, M. (2012) (red.). Droga do powołania Uniwersytetu Opolskiego i stan jego dojrzałości po 18 latach. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
13.Nossol, A. (1994). „Ideologia” i znaczenie Uniwersytetu Opolskiego. Śląsk Opolski, 3 (21), 3–5.