Refleksje o lekcji wychowania fizycznego. Podręcznik akademicki

ISBN: 978-83-7972-654-7    ISBN (online): 978-83-7972-655-4 OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-655-4
CC BY-SA   Open Access 

.

Rok wydania:2023
Dziedzina:Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu
Dyscyplina:nauki o kulturze fizycznej
Autorzy: Danuta Umiastowska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: grudzień 2023

Abstrakt

Podręcznik jest uzupełnieniem dotychczasowej wiedzy w zakresie procesu edukacji w wychowaniu fizycznym, ale traktującym obszar zainteresowania lekcją WF w sposób kompleksowy, sumaryczny. Stanowi pewnego rodzaju podsumowanie wcześniejszych podręczników w zakresie metodyki WF, w których w sposób bardziej szczegółowy i rozproszony zaprezentowano zagadnienia dotyczące procesu kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Jest to zwarta pozycja, łącząca teorię z praktyką – wiele przykładów praktycznych przytoczonych w podręczniku ułatwia zrozumienie zastosowania opisanej teorii w zajęciach ruchowych.

Z recenzji dr hab. Doroty Groffik

Bibliografia

1.Berczyński, M. (2013). Aspekty pracy nauczyciela wychowania fizycznego w szkole podstawowej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
2.Bereźnicki, K. (2011). Podstawy dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
3.Bielski, J. (1985). Intensyfikacja zajęć wychowania fizycznego. Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli.
4.Bielski, J. (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
5.Bielski, J. (2012). Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
6.Blume, D.D. (1981). Kennzeichnung Koordinativer Fähigkeiten und Möglichkeiten ihrer Herausbildung im Trainingprozess. Wissenschaftliche Zeitschrift den Deutsche Hochschule für Körperkultur, 3, 17–41.
7.Botwiński, R. (1985). Kultura fizyczna w szkole. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
8.Bronikowska, M., Laurent, J.F. (2015). Recall: Games of the Past – Sports for Today. TAFISA.
9.Bronikowski, M. (red.) (2002). Metodyka wychowania fizycznego w zreformowanej szkole. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
10.Crum, B.J. (1993). Conventional Thought and Practice in Physical Education: Problems of Teaching and Implications for Change. Quest -Illinois- National Association for Physical Education in Higher Education, 45(3), 339–356. DOI:10.1080/00336297.1993.10484092.
11.Czabański, B. (2000). Kształcenie psychomotoryczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
12.Czabański, B. (2003). Mały leksykon oceny szkolnej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
13.Czabański, B. (red.) (1995). Elementy dydaktyki ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
14.Czabański, B., Niebudek, T. (2003). Program przedmiotu dydaktyka wychowania fizycznego. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
15.Demel, M., Zuchora, K. (1975). Cele kształcenia i wychowania fizycznego oraz zdrowotnego. Kultura Fizyczna, 4, 146–149.
16.Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
17.Denek, K. (2000). Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce. W: K. Wenta (red.), Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce: materiały z seminarium naukowego zorganizowanego przez Zakład Kształcenia Pedagogicznego Instytutu Pedagogiki US 12–13 kwietnia 1999 (s. 29–45). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
18.Denek, K., Hyżak, D. (2003). Ewaluacja osiągnięć uczniów w procesie wychowania fizycznego. W: R. Bartoszewicz, T. Koszczyc, A. Nowak (red.), Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym (s. 31–43). Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego.
19.Dobosz, J. (2012). Tabele punktacyjne testów EUROFIT, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
20.Ekiert-Grabowska, D. (1982). Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
21.Gniewkowski, W. (1990). Uwagi nad metodami oceny ucznia z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Sport, 1, 97–113.
22.Goleman, D. (2014). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
23.Gordon, T. (2007). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
24.Górna-Łukasik, K. (2010). Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego – wskazania praktyczne. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego.
25.Górna-Łukasik, K., Garbaciak, W. (2012). Kultura fizyczna w szkole. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
26.Górski, J. (red.) (2019). Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
27.Grabowski, H. (1997). Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
28.Hawkins, D. (2012). Przekraczanie poziomów świadomości. Schody do oświecenia. Warszawa: Virgo.
29.Jackowska, M. (2014). Slow jogging. Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie. Hiroaki Tanaka. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.
30.Jarosz, E. (2003). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
31.Jezierski, R. (1992). Strategia działania nauczyciela wychowania fizycznego w autonomii szkoły. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 3, 25–29.
32.Jezierski, R., Rybicka, A. (1996). Gimnastyka. Teoria i metodyka. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
33.Kamień, D. (2013). Bezpieczne zajęcia sportowe w środowisku naturalnym. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 7, 18–24.
34.Kierczak, U. (2002). Poradnik metodyczny, wychowanie fizyczne: szkoła podstawowa klasy 4–6. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
35.Konarzewski, K. (2007). O wychowaniu w szkole. W: K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela (s. 271–283). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
36.Korzeniewicz, A. (2001). Z pomocą nieakceptowanym. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 28–29.
37.Koszczyc, T. (1999). Rola i zadania nauczyciela wychowania fizycznego w świetle wprowadzanej reformy systemu edukacji. Materiały konferencyjne. Leszno: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Ustawicznego.
38.Kotarbiński, T. (2000). Dzieła wszystkie. Traktat o Dobrej Robocie. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
39.Krzelowska, M. (2001). Joga na lekcji WF − zdrowotne i wychowawcze korzyści dla dzieci wynikające z praktykowania ćwiczeń jogi. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 52.
40.Kupisiewicz, C. (2012). Dydaktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
41.Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
42.Lachowicz, L. (1995). Metodyka wychowania fizycznego. Cz. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
43.Lachowicz, L. (red.) (1985). Organizacja wychowania fizycznego i sportu. Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
44.Lipoński, W. (2001). Encyklopedia sportów świata. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena.
45.Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
46.Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
47.Madejski, E., Węglarz, J. (2007). Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
48.Maszczak, T. (red.) (2009). Edukacja fizyczna w nowej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
49.Młokosiewicz, H. (1985). Gimnastyka. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
50.Muszkieta, R. (2004). Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego. Poznań: Fundacja na rzecz Akademii Wychowania Fizycznego.
51.Muszyński, H. (1981). Zarys teorii wychowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
52.Mynarski, W. (2000). Struktura wewnętrzna zdolności motorycznych dzieci i młodzieży w wieku 8−18 lat. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
53.Niemierko, B. (1997). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
54.Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
55.Nowacki, T.W. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
56.Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
57.Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
58.Olszewski, A., Pilich, M. (2022). Prawo oświatowe. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
59.Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
60.Osiński, W. (2018). Antropomotoryka. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
61.Ostrowska, M. (2008). Bezpieczeństwo na lekcjach wychowania fizycznego, czyli jak skutecznie unikać wypadków. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
62.Pańczyk, W. (1999). Biologiczno-zdrowotne i wychowawcze efekty lekcji wychowania fizycznego w terenie i na Sali. Zamość: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
63.Pańczyk, W., Warchoł, K. (2008). W kręgu teorii metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
64.Pawłowska, R. (1994). Izolacja społeczna i odrzucenie dziecka przez grupy wychowawcze. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 87–90.
65.Pawłucki, A. (1996). Pedagogika wartości ciała. Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
66.Pawłucki, A. (2019). Nauki o kulturze fizycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
67.Piasecki, E. (1929). Dzieje wychowania fizycznego. Wydanie drugie. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich.
68.Polechoński, J., Pośpiech, D. (2007). Hospitacja diagnozująca w wychowaniu fizycznym. Kultura Fizyczna, 1–2, 15–20.
69.Poplucz, J. (1978). Organizacja czynności nauczycielskich. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
70.Pośpiech, J. (2006). Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań. Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
71.Półtorak, W., Warchoł, K. (2006). Hospitacja lekcji jako diagnozujący element mierzenia jakości pracy szkoły. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 8–9, 2–6.
72.Projekt reformy systemu edukacji (1998).Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
73.Przepisy gry w korfball (1996). Warszawa: Polska Federacja Korfballu.
74.Przewęda, R. (1981). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
75.Przybylski, M. (2012). Odpowiedzialność karna dyrektora i nauczyciela w zakresie naruszenia przepisów BHP w szkole. Poznań: Wydawnictwo Rys.
76.Raczek, J. (2010). Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich.
77.Raczek, J., Mynarski, W., Ljach, V. (1998). Teoretyczno-empiryczne podstawy kształtowania i diagnozowania koordynacyjnych zdolności motorycznych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
78.Rogacka, A. (2014). Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
79.Rogacka, A. (2019). Program nauczania wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
80.Rokita, A., Cichy, I. (2015). Piłki edukacyjne „eduball” jako innowacyjny przybór dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Bronikowski (red.), Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie (s. 177–196). Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
81.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017 poz. 356.
82.Russakowska, D. (2003). Hospitacja lekcji. Poradnik edukacyjny. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
83.Rynkiewicz, T. (2003). Struktura zdolności motorycznych oraz jej globalne i lokalne przejawy. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu.
84.Ryś, J. (2015). Szkolnictwo polskie w nurcie europejskich przemian oświatowych XVI– XVII wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 3(237), 7–20.
85.Sankowski, T. (2001). Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego.
86.Sherborne, W. (2022). Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
87.Siatka-Janikowska, M. (2001). Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.
88.Skibniewski, S. (2009). Realizacja procesu wychowania fizycznego. W: T. Maszczak (red.), Edukacja fizyczna w nowej szkole (s. 107−158). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
89.Słoma, S. (2021). Nordic walking. Jak chodzić. Świętochłowice: Wydawca Szymon Słoma.
90.Starosta, W. (2003). Motoryczne zdolności koordynacyjne (znaczenie, struktura, uwarunkowania, kształtowanie). Warszawa: Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Instytut Sportu w Warszawie.
91.Stróżyński, K. (2003). Ocenianie szkolne dzisiaj: poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
92.Strykowska-Nowakowska, J. (2017). Kompetencje komunikacyjne nauczycieli. Studia Edukacyjne, 45, 311–328.
93.Strzyżewski, S. (1985). Lekcja jako podstawowe ogniwo procesu wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, 3–4, 5–8.
94.Strzyżewski, S. (2012). Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
95.Strzyżewski, S. (2013). Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
96.Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
97.Szczepański, S. (2008). Kluczowe zagadnienia metodyki wychowania fizycznego. Kompedium dla studentów. Opole: Politechnika Opolska.
98.Szopa, J. (1998). Struktura zdolności motorycznych, identyfikacja i pomiar. Antropomotoryka, 18, 79–86.
99.Szopa, J., Mleczko, E., Żak, S. (2000). Podstawy antropomotoryki. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
100.Szot, Z. (red.) (1997). Gimnastyka: poradnik programowo-metodyczny. Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
101.Szpinda, Z. (2009). Ocenianie w wychowaniu fizycznym. W: T. Maszczak (red.), Edukacja fizyczna w nowej szkole (s. 159−183). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
102.Śmiglewska, M. (2019). Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju koordynacyjnych zdolności motorycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski.
103.Światowy Manifest o Wychowaniu Fizycznym (1972). Kultura Fizyczna, 1, 29–34.
104.Tabor, R., Spieszny, M. (2007). Kształtowanie zdolności siłowych na lekcji wychowania fizycznego – propozycje ćwiczeń z użyciem piłek lekarskich. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, 26, 126–134.
105.Tatarczuk, J. (2004). Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
106.Tomaszewski, T., Strelau, J. (1995). Psychologia ogólna. Tom 4. Temperament i inteligencja. Warszawa: PWN.
107.Tomik, R., Bursy, B. (2013). Unikanie ćwiczeń ruchowych podczas lekcji wychowania fizycznego. Problem czy zjawisko marginalne w szkołach podstawowych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 57–62.
108.Trześniowski, R. (1995). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
109.Tudor-Locke, C., Bassett, D.R. (2004). How many steps/day are enough? Preliminary pedometer indices for public health. Sports Medicine, 34, 1–8.
110.Umiastowska, D. (1998). Lekcja wychowania fizycznego. Skrypt dla studentów wychowania fizycznego i nauczycieli. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
111.Umiastowska, D. (2004). Nauczyciel w zreformowanej szkole – tradycjonalista czy nowator. W: D. Umiastowska (red.), Nowoczesny nauczyciel w zreformowanej szkole (s. 3–8). Szczecin: Wydawnictwo „Albatros”.
112.Umiastowska, D. (2007). „Zielona lekcja wychowania fizycznego” jako przygotowanie do uczestnictwa w rekreacji. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 23, 7–13.
113.Umiastowska, D. (2011). Lekcje wychowania fizycznego we współczesnej szkole. W: J. Ślężyński (red.), Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej (s. 143–151). Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
114.Umiastowska, D. (2014). Metody nauczania przygotowujące o całożyciowej aktywności fizycznej. W: K. Skalik, J. Polechoński (red.), Współczesne problemy wychowania fizycznego, część 1 (s. 165–175). Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach.
115.Umiastowska, D. (2016). Edukacja zdrowotna wyzwaniem dla twórczego nauczyciela wychowania fizycznego. W: K. Skalik, J. Polechoński (red.), Współczesne problemy wychowania fizycznego, część 2 (s. 153–168). Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
116.Umiastowska, D. (2017). Lifelong physical activity as a result of the process of school education in sport culture. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 133–139.
117.Umiastowska, D., Makris, M. (1998). Dydaktyka wychowania fizycznego. Zeszyt ćwiczeń 2. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
118.Umiastowska, D., Rutkowska, E. (2003). Żywe lekcje w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
119.Urniaż, J., Jurgielewicz-Urniaż, M. (2015). Rozwój szkolnego wychowania fizycznego na przestrzeni dziejów w Polsce a współczesny problem jego unikania. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Kultura Fizyczna, 2(14), 13–26.
120.Vescovi, J.D. (2006). Agility. Colorado Springs, CO: NSCA.
121.Warchoł, K., Kozubal, A., Ostrowski, P., Rzepko, M. (2021). Lekcja wychowania fizycznego jako podstawowa forma organizacyjna szkolnej kultury fizycznej – teoria i praktyka. Kwartalnik Edukacyjny, 104–105, 73–84.
122.World Health Organization (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: web annex: evidence profiles.
123.Woynarowska, B. (red.) (2022). Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
124.Wójcik, Ł. (2010). Żonglerka jako propozycja niekonwencjonalnej formy aktywności ruchowej na lekcjach wychowania fizycznego i nie tylko. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 14, 125–135.
125.Wroczyński, R. (2003). Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu. Wrocław: Wydawnictwo i Księgarnie BK.
126.Wygaś, K. (1985). Psychologiczne problemy konferencji pohospitacyjnej. Chowanna, 1, 14–19.
127.Ziółkowski, P. (2016). Pedeutologia – zarys problematyki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.
128.Zuchora, K. (1980). Wychowanie w kulturze fizycznej. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
129.Zwierzyńska, E. (2008). Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
130.Netografia
131.Bezpieczeństwo i higiena nauczania w szkołach publicznych. Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli LZG.430.004.2016, nr ewid. 175/2016/P/16/099/LZG,
132.https://www.nik.gov.pl/plik/id,12928,vp,15336.pdf. (dostęp: 16.01.2023).
133.http://crossminton.pl/zasady-gry/ (dostęp: 2.02.2023).
134.https:/encyklopedia.pwn.pl (dostęp: 3.09.2022).
135.https://www.ringo.org.pl/index.php/poltowringo/przepisy-gry-w-ringo (dostęp: 2.02.2023).
136.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. nr 6 z 31 grudnia 2020 r. poz. 69, https:// isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/ download.xsp/ WDU20030060069/O/D20030069.pdf (dostęp: 20.01.2023). Shuttle time. Badminton szkolny. Podręcznik nauczyciela. Światowa Federacja Badmintona 2011. https:// kkbopen.pl/wp-content/uploads/2017/08/BWF-ST-Podr%C4%99cznik-dla-trenera. pdf (dostęp: 2.02.2023).
137.Wychowanie fizyczne i sport w szkołach publicznych i niepublicznych. Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli, KNO-4101-06-00/2012, nr ewid. 108/2013/P/12/067/ KNO, https://www.nik.gov.pl/plik/id,5655,vp,7324.pdf (dostęp: 16.01.2023).
138.Zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, https://www.prawo.pl/akty/dz-u-ue-c-2018-189-1,69055843.html (dostęp: 15.01.2023).