Przedsiębiorstwo wobec internacjonalizacji. Modele, strategie, finansowanie

ISBN: 978-83-7972-646-2    ISBN (online): 978-83-7972-647-9    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-647-9
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / T. (MCCCLXII) 1288

Year of publication:2023
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:ekonomia i finanse
Authors: Magdalena Brojakowska-Trząska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: November 2023

Abstract

The monograph presents a general outline of the issues of the functioning of enterprises in the process of internationalization of activities, with an indication of groups of issues important from the point of view of the development of enterprises on foreign markets. An attempt has been made to sort out the issue of the internationalization of business activities, while pointing to contemporary issues such as: the environment of internationalized enterprises, the place of internationalization forms in foreign activity strategies, international entrepreneurship, conditions for international competitiveness, the impact of the “mental distance” between the home country and the foreign country intensification of activity on internationalization opportunities, issues of international finance with an indication of instruments and tools for financing international operations of enterprises or financial risk and instruments for its minimization. The monograph takes into account the specificity of smaller enterprises, pointing to the elements important from the point of view of their functioning and development on the international arena.

Bibliography

1.Ansoff H.J. (1965). Corporate Strategy. New York: McGraw-Hill.
2.Barney J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17 (1).
3.Bartlett C., Ghosal S. (1989). Managing Across Borders: The Transnational Solution. London: Hutchinson.
4.Bell J., McNaughton R., Young S. (2001). „Born-Again” Global Firms. An Extension to the Born Global Phenomenon. Journal of International Management, 7.
5.Bell J., McNaughton S., Young S., Crick D. (2003). Towards Integrative Model of Small Firm Internationalisation. Journal of International Entrepreneurship, 1.
6.Belniak M. (2015). Ogólne otoczenie krajowe i zagraniczne jako egzogeniczny czynnik procesu internacjonalizacji przedsiębiorstwa. International Entrepreneurship Review, 1 (1).
7.Benito G., Welch, L. (1997). De-Internationalization. Management International Review, 37.
8.Bielawska A. (2001). Podstawy finansów przedsiębiorstwa. Szczecin: Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.
9.Bielawska A. (2004). Finanse zagraniczne. Kontrakty. Rozliczanie płatności. Kredytowanie. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
10.Bielawska A. (2006a). Finanse zagraniczne MSP. Wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Bielawska A. (2006b). Ryzyko finansowe transakcji zagranicznych małych przedsiębiorstw. W: A. Bielawska (red.), Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12.Bielawska A., Brojakowska-Trząska M. (2014). Modyfikacje strategii finansowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji (na podstawie wybranych wyników badań empirycznych). W: G. Łukasik, H. Zadora (red.), Finanse – problemy – decyzje 2014. Cz. 2. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
13.Bień W. (2001). Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
14.Bławat F. (2000). Charakterystyka (profil) przedsiębiorcy. W: P. Dominiak (red.), Gospodarka Polski w okresie transformacji. Gdańsk: Katedra Ekonomii i Zarządzania Przedsiębiorstwem Politechniki Gdańskiej.
15.Bławat F. (2004). Przetrwanie małych i średnich przedsiębiorstw. Gdańsk: Scientific Publishing Group.
16.Boddewyn J. (1979). Foreign Divestment. Magnitude and Factors. Journal of International Business Studies, 10.
17.Borowiecki R., Wysłocka E. (2012). Analiza ekonomiczna i ocena ekspercka w procesie restrukturyzacji. Warszawa: Difin.
18.Bożyk P., Misala J., Puławski M. (1998). Międzynarodowe stosunki ekonomiczne. Warszawa: PWE.
19.Bradley F. (2002). International Marketing Strategy. Harlow: Prentice Hall.
20.Brdulak H., Gołębiowski T. (red.) (2001). Trans ’01. Wspólna Europa. Przedsiębiorstwo wobec globalizacji. Warszawa: SGH, PWE.
21.Brojakowska M. (2006). Uwarunkowania wzrostu i międzynarodowej konkrecyjności małych przedsiębiorstw. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, numer specjalny (Konferencja Naukowa „Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro- i małych przedsiębiorstw MIKROFIRMA 2006” Szczecin, 15–18 maja 2006 r.).
22.Brojakowska M. (2013). Scenariuszowa koncepcja finansowania zinternacjonalizowanej działalności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (na podstawie wybranych wyników badań empirycznych). W: M. Jastrzębska, K. Stańczak-Strumiłło (red.), Finanse wobec problemów gospodarki światowej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
23.Brojakowska-Trząska M. (2016). Internacjonalizacja przedsiębiorstw w województwie zachodniopomorskim (eksportowy instrument internacjonalizacji). Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 4 (82/1).
24.Budnikowski A. (2001). Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Warszawa: PWE.
25.Czajkowska K. (2017). Metody identyfikacji ryzyka w zarządzaniu ryzykiem w przedsiębiorstwie. Journal of Modern Management Process, 1 (2).
26.Daszkiewicz N. (2004). Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Gdańsk: Scientific Publishing Group.
27.Daszkiewicz N. (2008). Internacjonalizacja innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, numer specjalny (maj).
28.Daszkiewicz N. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: SGH.
29.Daszkiewicz N. (2017) Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
30.Dominiak P., Wasilczuk J., Daszkieiwcz N. (red.) (2005). Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Włoch, Francji, Polski i Czech. Gdańsk: Scietific Publishing Group.
31.Domosławski A., Kaczorowski A. (2001). Nasz kruchy świat. Rozmowa z Ryszardem Kapuścińskim po ataku na World Trade Center. Gazeta Wyborcza, 29–30 września.
32.Duliniec E. (2004). Cykl życia produktu w marketingu międzynarodowym. Marketing i Rynek, 1.
33.Duliniec E. (2009). Marketing międzynarodowy. Warszawa: PWE.
34.Duliniec E. (2013). Ujęcie teoretyczne wczesnej i szybkiej internacjonalizacji przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, 1–2.
35.Dunning J.H. (1992). Toward an Eclectic Paradigm. Transnational Corporation, 1 (1).
36.Eitman D.K., Stonehill A.I., Moffett M.H. (2001). Multinational Business Finance. Boston: Addison – Wesley Publishing Company.
37.Ferencikova S., Hluskova T. (2015). Internationalization of Central and Eastern European Companies – Theory and Its Implications in the Slovak IT Sector. Journal for East European Management Studies, 20 (4).
38.Flejterski S., Wahl P. (2003). Ekonomia globalna. Synteza. Warszawa: Difin.
39.Fletcher R. (2001). A Holistic Approach to Internationalisation. International Business Review, 10.
40.Fonfara K. (2014). Współczesne procesy internacjonalizacji firmy. W: K. Fonfara (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
41.Friedman M. (1998). Markets to the Rescue. The Wall Street Journal Europe, 14 października.
42.Friedman T.L. (1999). The Lexus and the Olive Tree. New York: Farrar, Strauss & Giroux.
43.Fröhlich F.W. (1974). Multinationale Unternehmen. Entstehung, Organisation und Management. Baden-Baden: Nomos.
44.Gaweł A. (2018). Modele internacjonalizacji w świetle wyników badań eksperymentalnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19 (2/1).
45.Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001). Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa: Poltex.
46.Gołębiewski T., Dudzik T., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008). Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo SGH.
47.Gorynia M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
48.Gorynia M. (2021). Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym. Aspekty ekonomiczne, finansowe, menedżerskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
49.Gorzeń-Mitka I. (2007). Ryzyko w eksporcie. Metody i sposoby ograniczania. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
50.Griffin W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
51.Grupa Lizbońska (1996). Granice konkurencji. Warszawa: Poltext.
52.Grzegorczyk W. (2006). Strategie wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Warszawa: Wydawnictwo Starodruk.
53.Havnes P.A. (1994). Internationalization of Small and Medium Enterprises: Analitycal Model. Tampere.
54.Hymer S. (1976). The International Operations of National Firms. A Study of Direct Investment. Cambridge: MIT Press.
55.Ickiewicz J. (1996). Pozyskiwanie i struktura kapitału a długookresowe cele przedsiębiorstwa. Warszawa: SGH.
56.Jajuga K. (2004). Instrumenty pochodne w transferze ryzyka portfela kredytów hipotecznych. W: K. Jajuga, Z. Krysiak (red.), Ryzyko kredytowe wierzytelności hipotecznych. Modelowanie i zarządzanie. Warszawa: Związek Banków Polskich.
57.Jarosiński M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
58.Jaworski J. (2010). Teoria i praktyka zarządzania finansami przedsiębiorstw. Warszawa: CeDeWu.
59.Kayser G. (1980). Erfahrungen deutscher Auslandsinvestoren in ausgewählten Industrieländern. Göttingen: Verlag Weltarchiv.
60.Kołosowska B., Tokarski A., Tokarski M., Chojnacka E. (2006). Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
61.Kosowska M. (zm. nazwiska: Brojakowska-Trząska) (2011). Wpływ procesu internacjonalizacji na strategie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Praca doktorska. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
62.Kosowska M., Kordela D. (2011). Współczesny model mikro i małej przedsiębiorczości w aspekcie europeizacji/ umiędzynarodowienia działalności. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego – Ekonomiczne Problemy Usług, 63.
63.Kotler Ph. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
64.Kozłowski P. (2003). Perspektywy globalizacji. Studia Europejskie, 1.
65.Koźmiński A.K. (1999). Zarządzanie międzynarodowe. Warszawa: PWE.
66.Kraśnicka T. (2012). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań. W: T. Kraśnicka (red.), Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
67.Krupski R. (red.) (2001). Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
68.Krzemińska D. (2000). Finanse przedsiębiorstwa. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
69.Kudina A., Yip G.S., Barkema H.G. (2008). Born Global. Business Strategy Review, 19 (4).
70.Kutschker M., Schmid S. (2002) Internationales Management. München: Oldenbourg Verlag.
71.Leontiades J.C. (1985). Multinational Corporate Strategy. Lexington: D.C. Health.
72.Liberska B. (red.) (2002). Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania. Warszawa: PWE.
73.Lubiński M. (red.) (1995). Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski – uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: IRiSS.
74.McDougall P.P. (1989). International versus Domestic Entrepreneurship: New Venture Strategic Behavior and Industry Structure. Journal of Business Venturing, 4 (6).
75.McDougall P.P., Oviatt B.M. (2000). International Entrepreneurship: The Intersection of Two Research Paths. Academy of Management Journal, 43 (5).
76.Meisner H.G. (1981). Aussenhandelsmarketing. Stuttgart: Verlag C.E. Poeschel.
77.Meyer-Stamer J. (1996). Konkurencyjność systemowa. Gospodarka Narodowa, 3.
78.Mintzberg H. (1979). The Structuring of Organization. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
79.Mińska-Struzik E., Nowara W. (2014). Dylematy badań nad internacjonalizacją. International Business and Global Economy, 33.
80.Mińska-Struzik E., Nowara W., Truskolaski S. (2007). Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Handel. Czynniki produkcji. Globalizacja. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
81.Moen O., Servais P. (2002). Born Global or Graduate Global? Examining the Export Behaviour of Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of International Marketing, 10 (3).
82.Morawski W. (2001). Socjologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
83.Mtigwe B. (2006). Theoretical Milestones in International Business: The Journey to International Entrepreneurship Theory. Journal of International Entrepreneurship, 4 (1).
84.Nowakowski M.K. (red.) (2000). Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
85.Obłój K. (2002). Tworzywo skutecznych strategii. Warszawa: PWE.
86.Oczkowska R. (2007). Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Uwarunkowania strategii internacjonalizacji i globalizacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
87.OECD (1997). Globalisation and Small and Medium Enterprises. Paris.
88.Ohmae K. (1990). The Borderless World. London: Harper Collins.
89.Olejnik E., Swoboda B. (2012). SMEs Internationalisation Patterns: Descriptives, Dynamics and Determinants. International Marketing Review, 29 (5).
90.Ostaszewski J. (1996). Budowa strategii finansowej firmy według międzynarodowych standardów rachunkowości. Łódź: Interfart.
91.Osterwalder A., Pigneur Y. (2010). Business Model Generation. Willey.
92.Oviatt B.M., McDougall P.P. (1994). Towards a Theory of International New Ventures. Journal of International Business Studies, 25 (1).
93.Pauwels P., Mathyssens P. (1999). A Strategy Process Perspective on Export Withdrawal. Journal of International Marketing, 7.
94.Penc J. (2003). Zarządzanie w warunkach globalizacji. Warszawa: Difin.
95.Plawgo B. (2004). Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji. Warszawa: Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle Orgmasz.
96.Płowiec U. (red.) (2000). Polska i Unia Europejska. Stan obecny i wyzwania na przyszłość. Warszawa: Placet.
97.Porada-Rochoń M., Brojak-Trzaskowska M., Kordela D., Tomczyk M. (2018). Przedsiębiorstwo w obliczu wyzwań XXI wieku. Modele biznesowe, finansowanie, innowacje. Kraków–Legionowo: edu-Libri.
98.Porter M. (1986). Competition in Global Industries. Boston: Harvard Business School Press.
99.Porter M. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
100.Puławski M. (1998). Międzynarodowe stosunki ekonomiczne Warszawa: PWE.
101.Röpke W. (1959). International Order and Economic Integration. Dordrecht: Reidel Publ.
102.Rosińska-Bukowska M. (2014). Internacjonalizacja przedsiębiorstw – istota budowania konkurencyjności w dobie globalizacji korporacyjnej. Ekonomia Międzynarodowa, 8.
103.Ruzzier M., Hisrich R.D., Antonic B. (2006). SME Internationalization Research: Past, Present, and Future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13 (4).
104.Rymarczyk J. (1996). Internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
105.Rymarczyk J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE
106.Rymarczyk J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.
107.Rymarczyk J. (2017). Modele biznesu międzynarodowego. W: M. Maciejewski, K. Wach (red.), Handel zagraniczny i biznes międzynarodowy we współczesnej gospodarce. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
108.Rymarczyk J. (red.) (2005). Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Warszawa: PWE.
109.Rymarczyk J. (red.) (2006). Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Warszawa: PWE.
110.Schmoll G.A. (2001). Kooperationen, Joint Ventures, Allianzen. Köln: Deutscher Wirt- schaftsdienst.
111.Skowronek-Mielczarek A. (2003). Wybory źródeł finansowania w małych i średnich przedsiębiorstwach. W: E. Orechwa-Maliszewska, A. Kopczuk (red.), Finansowe aspekty funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.
112.Skowronek-Mielczarek A. (2007). Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania. Warszawa: C.H. Beck.
113.Slatter S. (1984). Corporate Recovery: A Guide to Turnaround Management. Harmoundsworth: Pequin Books.
114.Smallbone D. (1996). Internationalization, Competitiveness and SME Development. Journal of Small Business and Enterprise Development, 5 (4).
115.Spychalska-Wojtkiewicz M., Tomczyk M. (2018). Moda i modele. Analiza trendów oraz modelowanie biznesowe w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin.
116.Stańczak A. (2014). Ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 35.
117.Stahr G. (1989). Internationale strategische Unternehmungsfuhtung. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
118.Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T. (2001). Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Felberg.
119.Ślusarczyk B. (2010). Teoretyczno-praktyczne aspekty globalizacji gospodarczej. Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.
120.Taylor M., Jack R. (2016). Born Global Firm Internationalisation: The Influence of Industry Factors. Contemporary Management Research, 12 (3).
121.Thurow L.C. (1999). Przyszłość kapitalizmu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
122.Tibergen J. (1965). International Economic Integration. Amsterdam: Elsevier.
123.Tobolska A. (2006). Strategie globalne a nowe formy organizacji przedsiębiorstw transnarodowych, Przedsiębiorczość – Edukacja, 2.
124.Vernon I.R. (1966). International Investment and International Trade in the Product Cycle. The Quaterly Journal of Economics, 2.
125.Wach K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
126.Wach K. (2014a). Familiness and Born Globals: Rapid Internationalisation among Polish Family Firms. Journal of Intercultural Management, 6 (4).
127.Wach K. (2014b). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa. W: S. Wydymus, M. Maciejewski (red.), Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego. Warszawa: CeDeWu.
128.Wach K. (2014c). The Role of Knowledge in the Internationalisation Process: An Empirical Investigation among Polish Businesses. W: D. Kiendl-Wendner, K. Wach (red.), International Competitiveness in Visegrad Countries: Macro and Micro Perspectives. Graz: Fachhochschule Joanneum.
129.Wach K. (red.) (2018). Internacjonalizacja przedsiębiorstw w perspektywie przedsiębiorczości międzynarodowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
130.Wawryszuk-Misztal A. (2007). Strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwach.Studium empiryczno-teoretyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
131.Wąsowska A. (2019). Przedsiębiorcy wobec okazji na rynkach zagranicznych. Mikrofundamenty umiędzynarodowienia firmy. Warszawa: Poltext.
132.Welch C., Welch, L. (2009). Re-Internationalisation. Exploration and Conceptualisation. International Business Review, 18.
133.Welch L., Luostarinen R. (1993). Inward-Outward Connection in Internationalization. Journal of International Marketing, 1 (1).
134.Welch L., Luostarinen R. (1988). Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14 (2).
135.Wilimowska Z., Wilimowski M. (2001). Sztuka zarządzania finansami. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.
136.Witek-Hajduk M.K. (2013). Wczesne umiędzynarodowienie a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa. Gospodarka Narodowa, 11–12.
137.World Investment Raport (2011). Non-Equity Modes of International Production and Development. New York, Geneva: UNCTAD.
138.World Investment Report (2013). Global Value Chains: Investment and Trade for Development. New York, Geneva: UNCTAD.
139.Wright R.W., Rick D.A. (1994). Trends in International Business Research: TwentyFive Years Later. Journal of International Business Studies, 25 (4).
140.Yip G.S. (1996). Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna. Warszawa: PWE.
141.Yip G.S. (2004). Strategia globalna. Warszawa: PWE.
142.Young S., Hamill J., Wheeler C., Davies J.R. (1989). International Market Entry and Development. Strategies and Management. Engelwood Cliffs: Prentice Hall.
143.Zahra S.A. (2005). A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36 (1).
144.Zou S., Cavusgil S. (2002). The GMS: A Broad Conceptualization of Global Marketing Strategy and Its Effects on Firm Performance. Journal of Marketing, 66 (4).