Determinanty konkurencyjności transportu intermodalnego w Europie

ISBN: 978-83-7972-721-6    ISBN (online): 978-83-7972-722-3    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-722-3
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / T. (MCCCLXXXIII) 1309

Year of publication:2023
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:nauki o zarządzaniu i jakości
Authors: Damian Bonk ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: February 2024

Abstract

Book was written as an response to the emerging need to conduct research on the identification of factors affecting the competitiveness and development of intermodal transport, resulting from the adopted direction of the EU transport policy aimed at mitigating the negative effects of transport by supporting more environmentally neutral modes of transport. These kinds of studies are rarely undertaken in the existing literature. In addition, the importance of individual determinants of the competitiveness of intermodal transport is not a constant issue and changes depending on many factors, which leads to the need to conduct up-to-date research considering contemporary conditions. The results of the empirical research were confronted with the results of theoretical research, which resulted in an objective assessment of the determinants of the competitiveness of intermodal transport and an assessment of their significance. In-depth analysis of the obtained results of theoretical and empirical research in the field of competitiveness factors of intermodal transport, with particular emphasis on economic factors, was presented. Subsequently, a theoretical model was developed to assess the competitiveness of intermodal transport connections in Europe. At the end recommendations to improve the competitiveness of intermodal transport in Europe, addressed to both TSL industry practitioners and authorities creating transport policy, was developed.

Bibliography

1.2020 Report on Combined Transport (CT) 2020 (prezentacja), Bruksela 2020.
2.2020 Report on Combined Transport (CT). International Union of Railways, Paris 2020.
3.2020–21 UIRR Report: European Road-Rail Combined Transport, International Union for Road-Rail Combined Transport, 2021.
4.A dictionary of transport analysis, red. K. Button, Edward Elgar Publishing 2011.
5.Ackoff R.L., Systems thinking and thinking systems, „System Dynamics Review” 1994, nr 10(2–3), s. 175–188.
6.Adler N., Nash C., Pels E., High-Speed Rail & Air Transport Competition, „Tinbergen Institute Discussion Paper” 2008, nr 08-103/3.
7.Aniśkowicz M., Konkurencyjność polskich przewoźników drogowych ładunków na rynku europejskim, rozprawa doktorska, Politechnika Poznańska: Wydział Inżynierii Transportu, Poznań 2019.
8.Antonowicz M., Czynniki rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa” 2018, nr 170, s. 105–120.
9.Antonowicz M., Uwagi na temat konkurencyjności kolejowego transportu towarowego w stosunku do transportu samochodowego, „Problemy Transportu i Logistyki” 2016, nr 3(35), s. 7–17.
10.Antti P., Jarkko L., Jenni E., Promoting Innovative Intermodal Freight Transport: WP 5 / D5.3: Strategy and Recommendations, „PROMIT project” 2009, nr TREN/06/FP6TR/S07.55976/019851.
11.Arendt T., Flashlight on Intermodal Transport Innovation in European Seaport Hinterland, w: Handbook of Terminal Planning, red. J.W. Böse, Springer 2020.
12.Assylbekova N., Przegląd czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, w: Ekonomia i zarządzanie w teorii i praktyce, red. P. Urbanek, E. Walińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 153–168.
13.Bajdak A., Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, „Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Komunikacja marketingowa: współczesne wyzwania i kierunki rozwoju” 2013, nr 140, s. 42–56.
14.Bartosiewicz A., Rozwój konteneryzacji na świecie od końca XIX w. do czasów współczesnych, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku” 2013, nr 11, s. 117–134.
15.Bask A., Rajahonka M., The role of environmental sustainability in the freight transport mode choice, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management” 2017, nr 7(47), s. 560–602.
16.Beim M., Mazur B., Soczówka A., Zajdler R., Transport intermodalny w województwie wielkopolskim w latach 2004–2014. Przemiany, stan obecny i perspektywy rozwoju, Wielkopolskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne, Poznań 2015.
17.Bergqvist R., Monios J., The last mile, inbound logistics and intermodal high-capacity transport – the case of Jula in Sweden, „World Review of Intermodal Transportation Research” 2016, nr 6, s. 74–92.
18.Beškovnik B., Golnar M., Eliminating Barriers for Sustainable Transport Systems on Maritime Silk Road and Baltic-Adriatic Corridor under BRI, „Sustainability” 2020, nr 12, s. 7412. DOI:10.3390/su12187412.
19.Biała Księga Transportu. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu, Komisja Europejska, UE 2011.
20.Bławat D., Kalkowski K., Transport intermodalny w Polsce – teraźniejszość i przyszłość, w: Procesy logistyczne: wybrane aspekty organizacyjno-techniczne, red. J. Lewandowski, M. Sekieta, I.B. Jałmużna, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2012.
21.Bocheński T., Rozmieszczenie i charakterystyka terminali kontenerowych w Polsce oraz propozycje lokalizacji nowych obiektów, „Problemy Transportu i Logistyki” 2018, nr 1 (41), s. 17–27.
22.Bonk D., Integracja procesów oraz technologii intermodalnych jako czynnik realizacji koncepcji nowego Jedwabnego Szlaku, „Europa Regionum” 2018, nr 35, s. 7–20.
23.Bonk D., Kowalska S., Modal Choice Preferences in Inland Container Transport in Poland, „European Research Studies Journal” 2020, nr 2(23), s. 99–109.
24.Boskovic B., Medar O., Intermodal Transport in The Policy Documents Context, w: Conference: 2nd Logistics International Conference, red. M. Vidović, M. Kilibarda, S. Zečević M. Miljuš, G. Radivojević, Belgrade, Serbia 2015, s. 74–79.
25.Brach J., Konkurencyjność współczesnego ciężarowego transportu samochodowego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki” 2015, nr 29, s. 319–344.
26.Brill J., Łukasik Z., Aspekty ekonomiczne, techniczne i strategiczne transportu intermodalnego, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2014, nr 3(21), s. 12–24.
27.Bronk H., Cechy i układ kosztów w transporcie umożliwiające podejmowanie decyzji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki” 2014, nr 25, s. 21–39.
28.Brumercikova E., Bukova B., Rybicka I., Droździel P., Measures for Increasing Performance of the Rail Freight Transport in the North-South Direction, „Communications – Scientific letters of the University of Zilina” 2019, nr 3(21), s. 13–20.
29.Button K., Transport Economics 3rd Edition, Edward Elgar Publishing Limited (nr 1863) 2010.
30.Cempírek V., Seidlová A., Široký J., Nachtigall P., Kampf R., Integration of logistic systems into regional transport services using road cargo transport, „Transactions on Transport Sciences” 2008, nr 1(1), s. 43–48.
31.Chakuu S., Nędza M., Factors Inducing the Progression of Intermodality in Baltic Adriatic Corridor, „Proceedings Carpathian Logistics Congress”, Carpathian Logistics Congress 2017, s. 82–91.
32.Christodoulou A., Raza Z., Woxenius J., The Integration of RoRo Shipping in Sustainable Intermodal Transport Chains: The Case of a North European RoRo Service, „Sustainability” 2019, nr 8(11), s. 2422, https://doi.org/10.3390/su11082422.
33.Claes R., Holvoet T., Gompel J., Coordination in hierarchical pickup and delivery problems using delegate multi-agent systems, „Proceedings of the 4th Workshop on Artificial Transportation Systems and Simulation” 2010, s. 1–7.
34.Colicchia C., Creazza A., Dallari F., Lean and green supply chain management through intermodal transport: insights from the fast-moving consumer goods industry, „Production Planning & Control” 2017, nr 4(28), s. 321–334.
35.Combined Transport Directive 92/106/EEC, European Commission, SWD (2016) 141 final.
36.Council Directive 92/106/EEC of 7 December 1992 on the establishment of common rules for certain types of combined transports of goods between Member States. OJ L No 368/38, 17.12.1992.
37.Czakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji” 2011, nr 3(854), s. 57–61.
38.de Langen P.W., Lases Figueroa D.M., van Donselaar K.H., Bozuwa J., Intermodal connectivity in Europe, an empirical exploration, „Research in Transportation Business & Management” 2017, nr 23, s. 3–11.
39.Delbart T., Molenbruch Y., Braekers K., Caris A., Uncertainty in Intermodal and Synchromodal Transport: Review and Future Research Directions, „Sustainability” 2021, nr 7(13), s. 3980.
40.Długosz J., Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie, w: Współczesne procesy i zjawiska w transporcie, red. E. Załoga, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006, s. 21–25.
41.Dolinayova A., Cerna L., Zitricky V., The Role of Railway Transport in East-West Traffic Flow Conditions of the Slovak Republic, „Studies in Systems, Decision and Control” 2018, nr 155, s. 121–169.
42.Dong C., Boute R., McKinnon A., Verelst M., Investigating synchromodality from a supply chain perspective, „Transportation Research Part D: Transport and Environment” 2018, nr 61(A), s. 57–42.
43.Dyczkowska J., Zarządzanie logistyczną obsługą klienta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2015, nr 41 (t. 2), s. 447–458.
44.Dyhdalewicz A., Wybór metod ustalania cen w przedsiębiorstwach handlowych. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2011, nr 32, s. 127–140.
45.Dyr T., Dyr J., Trendy rozwoju transportu w Polsce i w Unii Europejskiej, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2019, nr 6(26), s. 8–18.
46.Dyr T., Raczyński J., Uwarunkowania konkurencji na rynku transportowym Unii Europejskiej, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2005, nr 1–2(11), s. 45–58.
47.Engelhardt J., Transport intermodalny w koncepcjach polskiej polityki transportowej 1990–2030, w: Nowoczesne systemy transportowe w przewozach intermodalnych, red. J. Engelhardt, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020.
48.Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komisja Europejska, Bruksela 2010.
49.Faisal A., Kamruzzaman M., Yigitcanlar T., Currie G., Understanding autonomous vehicles: A systematic literature review on capability, impact, planning and policy, „Journal of Transport and Land Use” 2019, nr 1(12), s. 45–72.
50.Flodén J., Modelling Intermodal Freight Transport. The Potential of Combined Tranport in Sweden, BAS Publishing, Göteborg University 2007.
51.Gąska D., Margielewicz J., Development of the Silesian Logistic Centres in Terms of Handling Improvement in Intermodal Transport on the East-West Routes. w: Transport Systems and Delivery of Cargo on East-West Routes, s. 275–301.
52.Grzywacz W., Burnewicz J., Ekonomika transportu, WKiŁ, Warszawa 1989.
53.Guion L.A., Diehl D.C., McDonald D., Conducting an In-depth Interview, „Document: FCS6012, one of a series of the Department of Family, Youth and Community Sciences” 2001, Florida Cooperative Extension Service, Institute of Food and Agricultural Sciences, University of Florida (Revised: January 2006; August 2011).
54.Handbook of Terminal Planning (ed. 2), red. J.W. Böse, Springer, Szwajcaria 2020.
55.Hensel P., Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
56.Hoszman A., Postrzeganie wartości czasu w transporcie – perspektywa przedsiębiorstwa i konsumenta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki” 2013, nr 21, s. 71–82.
57.Illés B., Véha A., Vida L., New ideas for inland intermodal transport, „Transport Problems” 2020, nr 1(5), s. 117–130.
58.Ilustrowany słownik statystyk transportu (wydanie czwarte), Grupa Robocza IWG.Trans, Ould Khou Sid’Ahmed (UNECE), Mario Barreto (ITF) oraz Hans Strelow (Eurostat), 2008.
59.Ilustrowany słownik statystyki transportu (wydanie czwarte), wspólna praca IKF, Eurostat i Komisji Europejskiej.
60.Informative Material Related to the Imo/Ilo/Unece Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (Ctu Code), International Maritime Organization. MSC.1/Circ.1498, 16.12.2014.
61.Intermodal Transport in The Age of Covid-19 − Practices, Initiatives and Responses Building pandemic-resilient transport systems, United Nations, Geneva 2021.
62.ISO 668:2020/DAM 1:2020(E): Series 1 freight containers – Classification, dimensions and ratings.
63.Ivanov D., Tsipoulanidis A., Schönberger J., Distribution and Transportation Network Design, „Global Supply Chain and Operations Managment: A Decision-Oriented Introduction to the Creation of Value” 2017, Springer.
64.Iwanina-Szopińska E., Rozwój przewozów kontenerowych na świecie w aspekcie rosnącego zapotrzebowania przewozu towarów drogą morską, „Logistyka” 2014, nr 6, s. 726–733.
65.Jacyna M., Multicriteria evaluation of traffic flow distribution in a multimodal transport corridor, taking into account logistics base service, „Archives of Transport” 1999, nr 3–4(11), s. 43–66.
66.Jacyna M., Pyza D., Rola intermodalnych terminali przeładunkowych w przewozach kolejowo-drogowych, „Problemy Kolejnictwa” 2015, nr 169, s. 15–27.
67.Jacyna M., Pyza D., Jachimowski R., Transport intermodalny. Projektowanie terminali przeładunkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
68.Jagelčák J., Kiktová M., Kubáňová J., Legislative Conditions for Intermodal Transport in Slovakia, „MATEC Web Conf. ” 2017, nr 134, numer artykułu: 00020.
69.Jakubowski L., Miejsce przewozów intermodalnych w systemie transportowym, „Problemy Kolejnictwa” 2006, nr 142, s. 28–36.
70.Janczewska D., Uwarunkowania usługi transportowej w łańcuchu dostaw – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2017, nr 1(24), s. 155–166.
71.Jeleń I., Foltyński M., Guszczak B., Podatność towarów na przewozy kolejowe i konteneryzację a organizacja procesów transportu intermodalnego, „Logistyka” 2011, nr 3 , s. 981–992.
72.Johnson L., What is a System?, Texas Scholar Works, University of Texas at Austin 2021.
73.Jóźwiak K., Issues of the Selection of Vehicles for Tasks in Companies, „Military Logistics Systems” 2019, nr 1(50), s. 107–117.
74.Katalog: Jost Products for container equipment and intermodal transport, 2021.
75.Khaslavskaya A., Roso V., Dry ports: research outcomes, trends, and future implications, „Maritime Economics & Logistics” 2020, nr 3(22), s. 265–292.
76.Kim R.Y., The Impact of COVID-19 on Consumers: Preparing for Digital Sales, „IEEE Engineering Management Review” 2020, nr 3(48), s. 212–218.
77.Kisielewski P., Leśniakiewicz M., Charakterystyka i analiza porównawcza europejskich elektronicznych giełd transportowych, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2016, nr 6(17), s. 1368–1377.
78.Klemenčič M., Burg R., Data base and comparative analysis of CT and transhipment technologies for CT, Analiza w ramach programu: „INTERREG Alpine Space” 2018.
79.Knapčíková L., Kascak P., Sustainable Multimodal and Combined Transport in The European Union, „Acta logistica” 2019, nr 6, s. 165–170.
80.Kolář J., Perspectives and Potential of the Adriatic Sea Ports, „Naše More” 2017, nr 64(3 Supplement), s. 71–75.
81.Korzeb J., Kostrzewski A., Ocena i rola technologicznych aspektów przeładunku samobieżnych zestawów drogowych w transporcie intermodalnym, „Logistyka” 2012, nr 4(CD 1), s. 399–406.
82.Kotowska-Jelonek M., Opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2006, nr 7–8, s. 29–35.
83.Kowalska S., Bonk D., Evaluation of Modal Shift in Freight Transport: Case Study of Poland, „European Research Studies Journal” 2021, vol. XXIV, Issue 3B, s. 851–862.
84.Kozioł K., Analiza makrootoczenia, w: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie, red. K. Janasz, W. Janasz, K. Kozioł, K. Szopik, Difin, Warszawa 2008.
85.Kozioł K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na poziomie makrootoczenia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2010, nr 17, s. 77–88.
86.Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
87.Krajewska R., Łukasik Z., Komunikacja marketingowa jako czynnik aktywizujący sprzedaż na rynku usług TSL, „Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2017, nr 6(18), s. 1715–1721.
88.Kramarz M., Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji. Pomiar, ocena, strategie, Difin, Warszawa 2014.
89.Kraszewska M., Pujer K., Konkurencyjność przedsiębiorstw. Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017.
90.Kurowski J., System transportowy i jego uwarunkowania: aspekty gospodarczo-obronne, „Zeszyty Naukowe Akademii Sztuki Wojennej” 2017, nr 2(107), s. 98–115.
91.Kurtuluş E., Çetin I.B., Analysis of modal shift potential towards intermodal transportation in short-distance inland container transport, „Transport Policy” 2020, nr 89, s. 24–37.
92.Ližbetinová L., Fábera P., Jambal T., Caha Z., Road Tax as an Economic Tool of the Support for the Development of Multimodal Transport in Selected EU States, „MATEC Web of Conferences” 2017, 134:00031. DOI: 10.1051/matecconf/201713400031.
93.Lorenc A., Konkurencyjność polskiego transportu drogowego na rynku europejskim, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2018, nr 130, s. 77–87. Lowe D., Intermodal Freight Transport (1 ed.), Routledge, Londyn 2005.
94.Lu M., Chen Y., Morphet R., Lu Y., Li E., The spatial competition between containerised rail and sea transport in Eurasia, „Palgrave Commun” 2019, nr 5(122). DOI: 10.1057/s41599-019-0334-6.
95.Łukieweska K., Metodologiczne aspekty pomiaru międzynarodowej konkurencyjności branży na przykładzie przemysłu spożywczego, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2019.
96.Łupicka A., Teorie wyjaśniające powstawanie i funkcjonowanie sieci logistycznych, „LogForum” 2005, tom 1, nr 2(1).
97.Macharis C., Janssens G., Jourquin B., Pekin E., Caris A., Crepin T., Report: Decision Support System For Intermodal Transport Policy, Project SD/TM/08, 2009.
98.Madeyski M., Lissowska E., Marzec J., Wstęp do nauki o transporcie, SGPiS, Warszawa 1971.
99.Majewska-Adamska M., Prawne aspekty polityki transportowej Unii Europejskiej, rozprawa doktorska, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Prawa, 2017.
100.Makarova I., Shubenkova K., Mavrin V., Mukhametdinov E., Boyko A., Almetova Z., Shepelev V., Features of Logistic Terminal Complexes Functioning in the Transition to the Circular Economy and Digitalization, „Explorations in Technology Education Research” 2019, s. 415–527.
101.Mangan J., Lalwani C., Calatayud A., Global Logistics and Supply Chain Management (ed. 4), John Wiley & Sons 2020.
102.Massel A., Rozwój sieci TEN-T w Polsce, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2016, nr 9(23), s. 30–37.
103.Mathisen T., Hanssen T.E., Jørgensen F., Larsen B., Ranking of transport modes –Intersections between price curves for transport by truck, rail, and water, „European Transport/Trasporti Europei” 2015, nr 1(57).
104.Merkisz-Guranowska A., Czerwinski J., Andrzejewski M., Daszkiewicz P., The Environmental and Social Costs of the Intermodal Transport of Semi-Trailers By Rail, „Journal of KONES Powertrain and Transport” 2017, nr 3(24), s. 197–201.
105.Międzynarodowe przewozy towarowe, red. J. Perenc, J. Godlewski, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa 2000.
106.Miklińska J., Development of the Intermodal Market in Poland from the Perspective of Cargo Handling Operations in International Supply Chains – Selected Issues, „Proceedings of the 17th International Scientific Conference Business Logistics in Modern Management” 2017, s. 233–249.
107.Milewski D., Analiza ekonomiczna innowacyjnych technologii transportu intermodalnego Unii Europejskiej, w: Nowoczesne systemy transportowe w przewozach intermodalnych, red. J. Engelhardt, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020.
108.Milewski D., Milewska B., Efficiency of the Consumption of Energy in the Road Transport of Goods in the Context of the Energy Crisis, „Energies” 2023, nr 3(16), s. 1257. DOI: 10.3390/en16031257.
109.Milewski D., Wiśnicki B., Bonk D., Study On Intermodal Transport Chains Between Scandinavia and Central & South-Eastern Europe, As a part of project: „CE1044 TalkNET (Project-Transport and Logistics Stakeholders NetWork within the European Territorial Cooperation Program – INNTEREG CENTRAL EUROPE 2014–2020)” 2019.
110.Mindur L., Combined/Intermodal Transport – The Global Trends, „Transport Problems” 2021, nr 16, z. 3, s. 65–75.
111.Mindur L., Concept of Freight Road-Railing Transport in Bimodal Technology, „Logistics and Transport” 2016, nr 2(30), s. 67–72.
112.Mindur L., Gąsior M., Przewozy intermodalne, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2003, nr 6(10), s. 46–51.
113.Mindur M., Mindur L., Transport intermodalny w Polsce w latach 2001–2017 oraz czynniki kształtujące jego rozwój w perspektywie, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej” 2018, nr 120, s. 297–308.
114.Mircetic D., Nikolicic S., Bojic S., Maslaric M., Identifying the Barriers for Development of Inland Waterway Transport: a Case Study, „18th International Scientific Conference – LOGI 2017, MATEC Web Conf.” 2017, nr 134.
115.Modzelewska M., Borowski R., Kaizer A., Przegląd trendów IT w zarządzaniu sieciami dostaw, które decydują o współczesnej przewadze rynkowej, „Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni” 2017, nr 32, s. 72–83.
116.Monios J., Bergqvist R., The Transport Geography of Electric and Autonomous Vehicles in Road Freight Networks, „Journal of Transport Geography” 2019, 80:102500. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2019.102500.
117.Mostert M., Limbourg S., External Costs as Competitiveness Factors for Freight Transport – A State of the Art., „Transport Reviews” 2016, nr 6(36), s. 692–712.
118.Munim Z., Autonomous ships: a review, innovative applications, and future maritime business models, „Supply Chain Forum” 2019, nr 4(20), s. 266–279.
119.Nader M., Kostrzewski A., Technologiczne uwarunkowania krajowych lądowych baz przeładunkowych pośredniczących w transporcie intermodalnym, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej: Transport” 2013, nr 97, s. 389–398.
120.Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000–2006 powstała jako część składowa Narodowego planu rozwoju na lata 2000–2006, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, Warszawa 2000.
121.Neider J., Transport międzynarodowy (wyd. 4), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2019.
122.Neumann T., Wykorzystanie systemów telematyki na przykładzie wybranych przedsiębiorstw transportu drogowego, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2017, nr 12(18), s. 605–610.
123.Nowakowski T., Kwaśniowski S., Transport intermodalny w europejskiej polityce transportowej, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2005, nr 1–2(11), s. 19–27.
124.Odpowiedź ministra transportu i gospodarki morskiej na interpelację nr 3352 w sprawie strategii rozwoju transportu.
125.Opioła W., „Efekt granicy” dziesięć lat po integracji, w: Między historią a polityką. Śląsk w przestrzeni europejskiej, red. D. Kisielewicz, A. Trzcielińska-Polus, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014.
126.Page M.J., McKenzie J.E., Bossuyt P.M., i in., The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews, 2021, 372: n71. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.n71.
127.Perez-Mesa J., García-Barranco M.D.C., Piedra Muñoz L., Galdeano-Gómez E., Transport as a limiting factor for the growth of Spanish agri-food exports, „Research in Transportation Economics” 2019, 1(78):100756.
128.Piwowar A., Konkurencja cenowa i pozacenowa na rynku nawozów mineralnych w Polsce, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2011, nr 93, s. 137–148.
129.Poliński J., Podsystemy transportu intermodalnego. Część I, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2017, z. 154, s. 30–38.
130.Poliński J., Podsystemy transportu intermodalnego. Część II – podsystem bimodalny, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2017, z. 155, s. 23–28.
131.Poliński J., Podsystemy transportu intermodalnego. Część III – ruchoma droga, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2017, z. 156, s. 33–39.
132.Poliński J., Podsystemy transportu intermodalnego. Część IV – Podsystem kieszeniowy, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2018, z. 157, s. 28–33.
133.Poliński J., Podsystemy transportu intermodalnego. Część V – Terminale, „Prace Instytutu Kolejnictwa” 2018, z. 158, s. 31–38.
134.Polityka transportowa państwa na lata 2006–2025, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 27 czerwca 2005.
135.Polityka transportowa. Program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie, Ministerstwo Transportu i gospodarki Morskiej, Warszawa, październik 1994.
136.Ports 2030: Gateways Of The TEN-T, Communication From The Commission Com(2013)295, European Commission – Directorate General for Mobility and Transport, wrzesień 2013.
137.Pratelli A., Van Duin R., Souleyrette R., Bianchini B., Marigo D., Brocchini L., Wang T., Dry Port Network Model: Best Practices in the EU with Notes From the USA, „International Journal of Transport Development and Integration” 2021, nr 3(5), s. 217–230.
138.Przewozy Intermodalne 2020, Urząd Transportu Kolejowego 2021.
139.Przybylska E., Systemy przeładunku międzygałęziowego jako czynnik kształtujący transport intermodalny w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Zarządzanie” 2019, nr 381, s. 65–75.
140.Przybylska E., The Importance of Loading Terminals in the Development of Intermodal Transport, „Proceedings CLC 2018 – Carpathian Logistics Congress” 2019, s. 723–728.
141.Pyza D., Technologie przewozowe w transporcie intermodalnym, „Przegląd Komunikacyjny” 2019, nr 4(74), s. 2–12
142.Pyza D., Transport intermodalny – uwarunkowania techniczno-technologiczne, organizacyjne i funkcjonalne, w: Wybrane zagadnienia logistyki stosowanej, tom IV, red. J. Feliks, Wydawnictwa AGH, Kraków 2016, s. 168– 179.
143.Pyza D., Miętus M., Organizacja przewozu ładunków transportem drogowym z uwzględnieniem różnych technologii przewozowych, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport” 2017, nr 117, s. 281–291.
144.Pyza D., Piątek M., Terminale intermodalne i ich znaczenie w łańcuchach dostaw, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport” 2017, nr 119, s. 379–388.
145.Radojcic D., Danube Intermodal Ships – Container vs. Ro-Ro, „Conference: The ship in intermodal transport, 26th Duisburg Colloquium” 2005.
146.Ratcliff C., Wspólna polityka transportowa: informacje ogólne, dokumenty informacyjne o Unii Europejskiej – 2017, podstawa prawna do dokumentu: Art. 4 ust. 2 lit. g) oraz tytuł VI TFUE.
147.Regulamin Sieci 2022/23 przyjęty do stosowania Uchwałą nr 758 / 2021 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 22 listopada 2021 r.
148.Report on Combined Transport in Europe, UIC Freight Department, Paryż 2020.
149.Report on rail transport market operations 2019, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa 2020.
150.Requirements of Railway Undertakings for the Implementation of European Rail Freight Corridors, International Union of Railways (UIC), Paryż 2014.
151.Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 września 2015 r. w sprawie wdrożenia białej księgi w dziedzinie transportu z 2011 r.: podsumowanie i dążenie w kierunku mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju (2015/2005(INI)), Dz.U. C 316 z 22.09.2017.
152.Ricci S., Capodilupo L., Mueller B., Karl J., Schneberger J., Assessment Methods for Innovative Operational Measures and Technologies for Intermodal Freight Terminals, „Transportation Research Procedia” 2016, nr 14, s. 2840–2849.
153.Rodrigue J.-P., The Geography of Transport Systems (5th ed.), Routledge, New York 2020.
154.Rolbiecki R., Wojewódzka-Król K., Gus-Puszczewicz A., Transport wodny śródlądowy w zrównoważonym rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.
155.Rosa G., Konkurencja na rynku usług transportowych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.
156.Rosa G., Uwarunkowania rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki” 2013, nr 22, s. 281–294.
157.Rožić T., Rogić K., Bajor I., Research Trends of Inland Terminals: A Literature Review, „Promet – Traffic & Transportation” 2016, nr 5(28), s. 539–548.
158.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1–128).
159.Rucińska D., Ruciński A., Wyszomirski O., Zarządzanie marketingowe na rynku usług transportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.
160.Rusak R., Rollende Landstrasse – przewozy samochodów ciężarowych na wagonach, „TTS Technika Transportu Szynowego” 2003, nr 10(11), s. 52–57.
161.Rześny-Cieplińska J., Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych, „Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach” 2013, nr 143 (Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie), s. 341–348.
162.Rześny-Cieplińska J., Konkurencyjność spedytorów na rynkach niszowych, „Logistyka” 2012, nr 2/CD 1, s. 259–264.
163.Sałek R., Zarządzanie i analiza możliwości rozwoju systemów transportu intermodalnego w Polsce, „Logistyka” 2014, nr 3, s. 5596–5603.
164.Santos B.F., Limbourg S., Carreira J.S., The impact of transport policies on railroad intermodal freight competitiveness – The case of Belgium, „Transportation Research Part D: Transport and Environment” 2015, nr 34, s. 230–244.
165.Sękowski A., Ogólna teoria systemów i jej zastosowanie w naukach społecznych, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Psychologiczne 2” 1988, nr 120, s. 83–99.
166.Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Uchwała Rady Ministrów, 14 lutego 2017 r.
167.Strategia rozwoju kraju 2020. Aktywne społeczeństwo, konkurencyjna gospodarka, sprawne państwo, Uchwała Rady Ministrów, Warszawa, wrzesień 2012 r.
168.Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), Ministerstwo Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej, Warszawa, z dnia 22 stycznia 2013 r.
169.Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1658, uchwała Rady Ministrów (nr 105), z dnia 24.09.2019.
170.Świerczek A., Od łańcuchów dostaw do sieci dostaw, „Logistyka” 2007, nr 1, s. 74–77.
171.Szczuraszek T., Chmielewski J., Opis sieci transportowej na potrzeby budowy symulacyjnych modeli transportowych, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2017, R. 18, nr 12, s. 1630–1635.
172.Szepietowska E., Baran J., Perspektywy rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, „Logistyka” 2012, nr 6, s. 603–612.
173.Szmitka S., Analiza SWOT jako narzędzie oceny innowacyjności przedsięwzięcia biznesowego, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne” 2016, nr 4, s. 79–98.
174.Tadić S., M. Kovač, KrstićM., Roso V., Brnjac N., The Selection of Intermodal Transport System: Scenarios in the Function of Southeastern Europe Regional Development, „Sustainability” 2021, nr 10(13). DOI: 10.3390/su13105590.
175.Taryfa towarowa PKP Cargo S.A. (Tt Pkp Cargo), obowiązująca od 1 lutego 2022 r.
176.Tawfik C., Limbourg S., Pricing Problems in Intermodal Freight Transport: Research Overview and Prospects, „Sustainability” 2018, nr 9(10), s. 3341. DOI: 10.3390/su10093341.
177.Terminology On Combined Transport, Inland Transport Committee/ Economic Commission for Europe/United Nations, TRANS/WP.24/2000/1, 1 Luty 2000.
178.Transport Systems and Delivery of Cargo on East-West Routes, red. A. Sładkowski, Springer International Publishing AG 2018.
179.Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2022 r. Informacje sygnalne, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2023.
180.Trnka M., Ondrejka R., Danišovič P., Pitoňák M., Support of Intermodal Transport in TRITIA Area, „Transportation Research Procedia” 2021, nr 53, s. 234–243.
181.Tsyganov A.V., Osintsev N.A., Systematization of rolling-stock parameters in piggyback systems, „IOP Conference Series: Materials Science and Engineering” 2020. DOI 10.1088/1757-899X/709/3/033010.
182.Ustawa z dnia 6 września 2001 r: O transporcie drogowym, Dz.U. 2001 nr 123 poz. 1371 ze zmianami.
183.Vademecum konteneryzacji, red. B. Wiśnicki, Wydawnictwo Link, Szczecin 2006.
184.Van den Bold P., D.4.4. Reliable train-truck horizontal transhipment Prototype – Interim Evaluation Report, „Project: Clusters 2.0 – Open network of hyper connected logistics clusters towards Physical Internet funded by the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme (2014–2020)” 2018.
185.Vercic D., van Ruler A.A., Flodin B., Buetschi G., On the Definition of Public Relations: A European View, „Public Relations Review” 2001, nr 4(27), s. 373–387.
186.Vermeiren T., Macharis C., Intermodal land transportation systems and port choice, an analysis of stated choices among shippers in the Rhine–Scheldt delta, „Maritime Policy & Management” 2016, nr 8(43), s. 992–1004.
187.Vural C.A., Roso V., Halldórsson Á., Ståhle G., Yaruta M., Can digitalization mitigate barriers to intermodal transport? An exploratory study, „Research in Transportation Business & Management” 2020, nr 37, s. 100525.
188.Wagener N., Aritua B., Zhu T., The new silk road: opportunities for global supply chains and challenges for further development, „LogForum” 2020, nr 16, s. 193–207.
189.Waldmann M., Terminal kontenerowy jako uczestnik wymiany komunikatów w procesie transportu intermodalnego, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2017, nr 6(18), s. 1784–1790.
190.Wiśnicki B., Analysis of market potential for developing a new intermodal connection Scandinavia-Balkans, Międzynarodowa Konferencja – „Analiza i prognozowanie systemów zarządzania”, Sankt Petersburg 2012, s. 105–119.
191.Wiśnicki B., Terminologia transportu multimodalnego, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Morskiej” 2000, nr 58, s. 335–341.
192.Wiśnicki B., Bonk D., Analiza operacji terminalowych transportu kombinowanego. Identyfikacja rozwiązań umożliwiających poprawę efektywności terminali w RMB. Raport projektu COMBINE (WP 3.1), Bydgoszcz 2020.
193.Wiśnicki B., Milewski D., Chybowski L., Hełczyński I., The Concept of the Development of Intermodal Transport Network Illustrated by Polish Market, „Nase More” 2017, nr 64, s. 33–37.
194.Wojewoda P., Szkoda M., Legislative Conditions for Intermodal Transport in Slovakia, „MATEC Web Conf. ” 2017, nr 134, numer artykułu: 00020.
195.Wojewoda P., Szkoda M., Spedycja międzynarodowa ładunków częściowych w transporcie drogowym, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2017, nr 6(18), s. 1620–1624.
196.Wosiek R., Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki – aspekty teoretyczne, „Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach” 2016, nr 269, s. 235–244.
197.Wronka J., Transport intermodalny/kombinowany w polityce transportowej Unii Europejskiej, „Przegląd Komunikacyjny” 2015, nr 8, s. 6–11.
198.Zajac M., Swieboda J., Analysis of the ROSCO in the Intermodal Transport Market, „Procedia Engineering” 2017, nr 187, s. 371–377.
199.Załoga E., Polityczna wizja rozwoju rynku usług transportowych Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2010, nr 60), s. 498–506.
200.Zamkowska S., Transport intermodalny: szansą na zwiększenie udziału kolei w rynku, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2013, nr 3(14), s. 97–106.
201.Zečević S., Tadić S., Krstić M., Regional Logistics and Intermodal Transport Scenarios, „2nd Logistics International Conference”, Belgrade, Serbia 2015.
202.Zelkowski J., Kołodziej P., Opakowania w transporcie lotniczym, „Systemy Logistyczne Wojsk” 2018, nr 49, s. 246–257.
203.Zimon G., Analiza kosztów w przedsiębiorstwach transportu samochodowego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2015, nr 77, s. 349–354.