Regionalne zróżnicowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego – Polska na tle Unii Europejskiej

ISBN: 978-83-7972-734-6    ISBN (online): 978-83-7972-733-9    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-733-9
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / T. (MCCCLXXXVIII) 1314

Year:2024
Field:Field of Social Sciences
Discipline:communication and media studies
Authors: Wiesław M. Maziarz ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: July 2024

Bibliography

1.Appelgren E., Convergence and Divergence in Media: Different Perspectives, International Conference on Electronic Publishing, Brasil 2004.
2.Arent J., Wykluczenie cyfrowe w małych i średnich przedsiębiorstwach, Instytut Prawa i Spraw Socjalnych, Warszawa 2009.
3.Babik W., Kultura informacyjna – spojrzenie z punktu widzenia ekologii informacji, „Bibliotheca Nostra” 2012, nr 2 (28).
4.Babik W., Zarządzanie wiedzą we współczesnych systemach informacyjnych, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2005, nr 1.
5.Barański M., Informacja w ujęciu prawnym. Przez pryzmat zagadnień terminologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.
6.Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
7.Bartol A., Herbst J., Pierścińska A., Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Stan zjawiska, trendy, rekomendacje, Fundacja Stocznia, Warszawa 2021.
8.Batorowska H., Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2009.
9.Beliczyński J., Strategie działania organizacji radia i telewizji w warunkach konwergencji medialnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2008, nr 782.
10.Bendyk E., Filiciak M., Hofmokl J., Kulisiewicz T., Tarkowski A., Kultura 2.0 – wyzwania cyfrowej przyszłości, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2007.
11.Bendyk E., Mateja M., Społeczeństwo sieciowe: praktyka wyprzedza teorie, „Nowe Media” 2010, nr 1.
12.Bichler U., Bütler M., Information Economics, Routledge, London–New York 2007.
13.Błaszczuk A., Brdulak J., Guzik M., Pawlaczuk A., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003.
14.Bolesta-Kukułka K., Decyzje menedżerskie w teorii i praktyce zarządzania, Warszawa 2000.
15.Borkowski F., Polityka Unii Europejskiej w zakresie budowy społeczeństwa informacyjnego, „Polska w Europie” 2004, nr 2.
16.Borucki W., Konwergencja a rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce, „Infotel” 2001, nr 2.
17.Borucki W., Springer A., Digital Divide – podziały społeczeństwa informacyjnego, „Prawo i Ekonomia w Telekomunikacji” 2004, nr 4.
18.Brynjolfsson E., McAfee A., Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, MT Biznes, Warszawa 2015.
19.Budziewicz-Guźlecka A., Oddziaływanie polityki społeczno-gospodarczej na zmiany polskiego rynku usług telekomunikacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.
20.Casey M., Europejska polityka informacyjna. Wyzwania i perspektywy dla administracji publicznej, Międzynarodowe Centrum Zarządzania Informacją, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
21.Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2003.
22.Chanias S., Mastering Digital Transformation: The Path of a Financial Services Provider towards a Digital Transformation Strategy, „Proceeding of the 25th European Conference on Information Systems” 2017.
23.Czaplewski M., Rynek usług telekomunikacyjnych jako obszar oddziaływania Internetu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.
24.Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A., E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa 2009.
25.Dalf R.L., Organization Theory and Designe, West Publishing Company, St. Paul 1992. Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston 1998.
26.van Dijk J., The Deepening Divide. Inequality in the Information Society, Sage, Thousand Oaks, London–New Dehli 2005.
27.van Dijk J., The Digital as A Complex and Dynamics Phenomenon, https://www.utwente. nl/en/bms/vandijk/research/digital_divide/Digital_Divide_overigen/pdf_digitaldivide_ website.pdf.
28.Drab-Kurowska A., Dróżdż W., Digital Postal Operator as an Important Element of the National Energy Security System, „Energies” 2022, vol. 15, iss. 1.
29.Drucker P.F., Post-Capitalist Society, Oxford Butterworth Heinemann, Oxford 1993.
30.Drucker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999.
31.Eco U., Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, pod red. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
32.Featherman M.S., Pavlou P.A., Predicting E-Serveces Adoption: A Perceived Risk Facets Perspective, „International Journal of Human–Computer Studies” 2003, vol. 59, iss. 4.
33.Frąś J., Zarządzanie informacją elementem budowy przewagi konkurencyjnej e-przedsiębiorstwa, „Studia i Prace WNEiZ” 2011, nr 21.
34.Furmanek W., Kultura informacyjna kategorią pedagogiki współczesnej, [w:] Dydaktyka informatyki, pod red. W. Furmanka, A. Piecucha, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.
35.Giddens A., Risk Society in Context of British Policy, [w:] The Politics of Risk Society, pod red. J. Franklin, Cambridge 1998.
36.Goban-Klas T., Społeczeństwo niedoinformowane, „Polityka” 1988, nr 22.
37.Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne. Szanse, zagrożenia, wyzwania, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999.
38.Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, PWN, Warszawa 2008.
39.Gorenšek T., Kohont A., Konceptualization of Digitalization Opportunities and Challenges for Organizations in the Euro-Mediterranean Area, „International Journal of Euro-Mediterranean Studies” 2019, vol. 12, iss. 2.
40.Gray J., Rumpe B., Model for Digitalization, „Software and Systems Modeling” 2015, vol. 14, iss. 4.
41.Hargittai E., Second-Level Digital Divide. Differences in People’s Online Skills, „First Monday” 2002, vol. 7, iss. 4, https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/ view/942/864.
42.Hellsten P., Paunu A., A Digitalization: A Concept Easier to Talk about than to Understand, „Proceedings of the 12th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management IC3K” 2020, vol. 3.
43.Hofacker Ch., Goldsmith R.E., Bridges E., Swilley E., E-Services: A Synthesis and Research Agenda, „Journal of Value Chain Management” 2007, vol. 1, iss. 1–2.
44.Informatyka ekonomiczna. Podręcznik akademicki, pod red. S. Wrycza, PWE, Warszawa 2010.
45.Januszko W., System informacji gospodarczej, Wydawnictwo SPB, Warszawa 2001. Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2006.
46.Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
47.Jonscher Ch., Życie okablowane, Muza, Warszawa 2001.
48.Kaku M., Wizja, czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
49.Kapsa I., Elektroniczna partycypacja obywatelska, „Polityka i Społeczeństwo” 2021, nr 1 (19).
50.Kawalec P., Transformacja cyfrowa – szanse i wyzwania dla przedsiębiorstw, „Nowe Tendencje w Zarządzaniu” 2021, t. 1.
51.Kisilowska M., Kultura informacji, SBP, Warszawa 2016.
52.Klimczok M., Tomczyk A., Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/ Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20 tomczyk.pdf.
53.Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2002.
54.Kobyłko G., Filozoficzno-epistemologiczne determinanty użyteczności wiedzy, [w:] Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, pod red. G. Kobyłki, M. Morawskiego, Warszawa 2006.
55.Komorowski S., Koralewski M., Kośmider A., Kraska M., Langer J., Nowaczyk, Pucher J., Rozwój sektora e-usług na świecie, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, https:// www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/fb558a7c0450c8ce7feb8bd1891fde74.pdf. Kopecka-Piech K., Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3 (46).
56.Kotarba W., Kapitał intelektualny organizacji, [w:] Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji, pod red. W. Kotarby, PWE, Warszawa 2006.
57.Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, PWN, Warszawa 1986.
58.Kubicek H., Möglichkeiten und Gefahren der Informationsdesellschaft, [w:] Tübingen Studentexte Informatic und Gesellschaft, pod red. S. Rizvi, H. Klaeren, Universität Tübingen, Tübingen 1999.
59.Leszczyna O., Podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego w aspekcie funkcjonalno- pragmatycznej teorii doświadczenia, [w:] Współczesny człowiek w społeczeństwie informacyjnym: egzystencja – ideologia – moralność, pod red. R. Stefańskiego i A. Zamojskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Instytut Nauk Politycznych. Wydział Zarządzania i Administracji Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Toruń–Kielce 2010.
60.Levinson P., Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Muza, Warszawa 1999.
61.Lubik-Reczek N., Kapsa I., Musiał-Karg M., Elektroniczna partycypacja obywatelska w Polsce. Deklaracje i opinie Polaków na temat e-administracji i e-głosowania, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Poznań 2020.
62.Madryas-Kowalska W., Znaczenie nowych mediów w procesie zarządzania informacją, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1 (221).
63.Maziarz W.M., Rozwój rynku usług telekomunikacyjnych w warunkach kształtowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
64.Maziarz W.M., Społeczeństwo informacyjne w Polsce, [w:] Rynek usług telekomunikacyjnych, pod red. H. Babisa, K. Flagi-Gieruszyńskiej, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
65.Maziarz W.M., Społeczny wymiar społeczeństwa informacyjnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020.
66.McLuhan M., Wybór tekstów, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
67.Mikuła B., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2006.
68.Morawski M., Ogólna procedura wdrażania metod zarządzania wiedzą, [w:] Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, pod red. G. Kobyłki, M. Morawskiego, Warszawa 2006.
69.Morawski M., Wiedza jako przedmiot zarządzania w przedsiębiorstwie, [w:] Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, pod red. G. Kobyłki, M. Morawskiego, Warszawa 2006.
70.Naisbitt J., Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
71.Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa 2000.
72.Norris P., Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty and the Internet Worldwide, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
73.Pachocińska R., Dane – informacja – wiedza – mądrość, [w:] Edukacja w świecie współczesnym, pod red. R. Lepperta, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
74.Pańkowska M., Typologia organizacji wirtualnych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 1998, nr 3.
75.Papaj T., Doskonalenie komunikacji elektronicznej pomiędzy jednostkami administracji publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2017.
76.Papińska-Kacperek J., Nowa epoka – społeczeństwo informacyjne, [w:] Społeczeństwo informacyjne, pod red. J. Papińskiej-Kacperek, Warszawa 2008.
77.Pawłowska A., Zasoby informacyjne w administracji publicznej w Polsce. Problemy zarządzania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
78.Pawłowska B., Teorie motywacji, https://www.soc-org.edu.pl/pl/emp_Pawlowska/res/ proces-motywacji.pdf.
79.Piątek T., Kultura informacyjna studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego – zarys teoretyczny, [w:] Dydaktyka informatyki, pod red. W. Furmanka, A. Piecucha, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.
80.Pieriegud J., Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – wymiar globalny, europejski i krajowy, [w:] Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego, J. Pieriegud, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańska Akademia Bankowa, Gdańsk 2016.
81.Postman N., Technopol – triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.
82.Radzimirski J., Społeczeństwo wiedzy, [w:] Informatyka ekonomiczna. Podręcznik akademicki, pod red. S. Wrycza, Warszawa 2010.
83.Reinsel D., Gantz J., Rydning J., Data Age 2025. The Digitization of the World. From Edge to Core, https://downloads.snapaddy.com/external/seagate-data-age-idc-report- final.pdf.
84.Raszeja-Ossowska I., Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, https://witrynawiejska. org.pl/wp-content/uploads/2021/12/2Ageizm_05_12_2021.pdf.
85.Rathje D., Beobachtung, Information und Kommunikation, Hamburg 2008, https:// ediss.sub.uni-hamburg.de/bitstream/ediss/2620/1/dissertation-rathje.pdf.
86.Reed D.P., The Law of the Pack, https://hbr.org/2001/02/the-law-of-the-pack. Śliwiński M., Modele biznesowe e-usług, https://atwdb.pl/artykuly/modele_biznesowe _e_uslug.pdf.
87.Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl.
88.Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Universitas, Kraków 2006.
89.Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz, pod red. P. Sienkiewicza, J.S. Nowaka, Katowice 2008.
90.Stefanowicz A., Imperatywy kultury informacyjnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2015, nr 36.
91.Stefanowicz B., Informacja, GUS, Warszawa 2007.
92.Sung W.J., The Empirical Study on Digital Literacy from the Viewpoint of Digital Accessibility, „International Journal of Engineering and Technology” 2018, vol. 7.
93.Sylwestrzak M., Bartoszewska B., Czarnecki R., Rozwój e-usług publicznych na przykładzie projektów realizowanych przez administrację publiczną w ramach 7. osi POIG, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” 2016, nr 1–2.
94.Szewczyk A., Świadomość i kultura informacyjna, [w:] Dylematy cywilizacji informatycznej, pod red. A. Szewczyk, PWE, Warszawa 2004.
95.Szlendak T., Czy rezonans zarezonuje? Hartmut Rosa o gorączce przyśpieszenia trawiącej nowoczesność, „Studia Socjologiczne” 2021, nr 3 (242).
96.Szpringer W., Handel elektroniczny – konkurencja czy regulacja?, Difin, Warszawa 2000. Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku usług turystycznych, pod red. J. Berbeki, K. Borodaki, Warszawa 2017.
97.Vademecum bezpieczeństwa informacyjnego, t. 1: A–M, pod red. O. Wasiuty, R. Klepki, AT Wydawnictwo , Kraków 2019.
98.Vademecum bezpieczeństwa informacyjnego, t. 2: N–Z, pod red. O. Wasiuty, R. Klepki, AT Wydawnictwo, Kraków 2019.
99.Watson I., Applying Knowledge Management. Techniques for Building Corporate Memories, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco 2003.
100.Wolny R., E-usługi jako obszar badań ekonomicznych, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, nr 95.
101.Wolny R., Rynek e-usług w Polsce – funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2013.
102.Zacher L.W., Transformacje społeczeństw – od informacji do wiedzy. Interdyscyplinarne wykłady, wpływ techniki i globalizacji, C. H. Beck, Warszawa 2007.
103.Zimnoch D., Digital Transformation of Transportation in the Age of COVID-19, „Problemy Zarządzania – Management Issues” 2021, t. 19, nr 3 (93).
104.Zins Ch., Conceptual Approaches for Defining Data, Information, and Knowledge, „Journal of the American Society for Information, Science and Technology” 2007, vol. 58, iss. 4.
105.Akty normatywne, raporty i dokumenty koncepcyjne
106.Decyzja ustanawiająca program polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie do 2030 r.”, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri/=CELEX:52021PCo574. A Digital Agenda for Europe, COM(2010) 245 final, Brussels 19.05.2010.
107.Digital Economy and Society Index 2022, European Commission, https://digital-strategy. ec.europa.eu/en/policies/desi.
108.Digital Economy and Society Index 2022. Methodological Note, European Commission, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi.
109.Digital Economy and Society Index 2020, European Commision, SWD (2020), 111 final, Brussels 2020.
110.A Digital Single Market for Europe, COM(2015) 192 final, Brussels 6.05.2015.
111.eEurope Benchmarking Report, COM(2002) 62 final, Brussels 5.02.2002.
112.E-Government Survey 2022: The Future of Digital Government, Department of Economic and Social Affairs of the United Nations, New York 2022.
113.EU Digital Skills Divide: Cities Outpace Rural Areas, https://ec.eutopa.eu/eurostat/web/ products-eurostat-news/w/ddn/20230320.
114.Europa i społeczeństwo globalnej informacji. Zalecenia dla Komisji Europejskiej – raport Bangemanna, https://historiainformatyki.pl/raport-bangemanna-po-22-latach.
115.Europe 2020 – A European Strategy for Smart, Sustaineble and Inclusive Growth, COM(2010) 2020 final, Brussels 3.03.2010.
116.Europejska agenda cyfrowa, https://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_2.4.3.pdf.
117.Europejska Agenda Cyfrowa w pracach i planach polskich instytucji rządowych, MSWiA, 2011, https://umwd.dolnyslask.pl/fileadmin/user_upload/spoleczenstwo_informacyjne/ dokumenty/Europejska_Agenda_Cyfrowa.pdf. https://umwd.dolnyslask.pl/ fileadmin/user_upload/spoleczenstwo_informacyjne/dokumenty/Europejska_Agenda- Cyfrowa.pdf.
118.Global Cybersecurity Index 2020, ITU Publications, Geneva 2023, https://www.itu.int/ dms_pub/itu-d/opb/str/D-STR-GCI.01-2021-PDF-E.pdf.
119.Global Innovation Index 2022. What is the future of innovation-driven growth?, pod red. S. Dutta, B. Lanvin, L. Rivera Leon, S. Wunsch-Vincent, World Intellectual Property Organization, Geneva 2022.
120.Green Paper on the Development of the Common Market for Telecommunications Services and Equipment, COM(1987) 290 final, Brussels 30.06.1987.
121.Green Paper on the Convergence of the Telecommunications, Media and Information Technology Sectors, and the Implications for Regulation, COM(97) 623 final, Brussels 1997.
122.Human Development Index (HDI) by Country 2021/22, https://worldpopulationreview. com/country-rankings/hdi-by-country.
123.i2010 A European Information Society for Growth and Employment, COM(2005) 229 final, Brussels 1.06.2005.
124.Kompetencje cyfrowe, https://www. gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe/. The Network Readiness Index 2022. Stepping into the new digital era. How and why digital natives will change the world, pod red. S. Dutta, B. Lanvin, Portulans Institute, https://portulaninstitute.org/wp/content/uploads/2022/11/NRI-2022-Final.pdf.
125.Polska w społeczeństwie informacyjnym, GUS, Warszawa 2022.
126.Presidency Conclusion, 7619/1/05, Brussels, 22.03.2005.
127.Przyszłość w erze cyfrowej zmiany, raport Infuture Institute, https://infuture.institute/ raporty/transformacja-cyfrowa.
128.Raport o stanie rynku usług telekomunikacyjnych w 2022, UKE, Warszawa 2023. Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wstęp do formułowania założeń polityki państwa, KRRiT, Warszawa 1996.
129.Understanding the Digital Divide, „OECD Digital Economy Papers”, no. 49, Paris 2001. The User Challenge Benchmarking The Supply of Online Public Services, Directorate General for Society and Media, 2007.
130.Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. z 2021 r. poz. 573.
131.Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.Urz. UE 2018/C 189/01.