Rok wydania: | 2024 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | pedagogika |
Słowa kluczowe: | edukacja digital storytelling folklor kenijski interdyscyplinarność transformacja narracji technologie cyfrowe |
Autorzy: |
Elżbieta
Perzycka-Borowska
![]() University of Szczecin Dorota Hrycak-Krzyżanowska ![]() Polish University Abroad: London, GB |
Data udostępnienia wersji elektronicznej na licencji CC-BY-SA: wrzesień 2024
Niniejsza książka powstała w ramach dwóch programów:
GRANT OFFER: Research Grant, Other JeS Guarantee Calls
GRANT TITLE: Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment (CAPHE). Grant Ref: EP/X038572/1
HORIZON-MSCA-SE-2021 grant agreement Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment, No 101086391
Cyfrowe opowieści ze świata. Legendy kenijskie
Monografia Digital Storytelling from Around the World. Kenyan Legends [Cyfrowe opowieści ze świata. Legendy kenijskie] autorstwa Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej i Elżbiety Perzyckiej-Borowskiej to praca wykorzystująca interdyscyplinarne podejście, łącząc narzędzia i metody z humanistyki cyfrowej, głębokie kontekstualne zrozumienie studiów kulturowych oraz pedagogiczne strategie z dziedziny edukacji. Praca ta wykracza poza tradycyjne ramy badawcze poprzez zastosowanie cyfrowych narzędzi do analizy i prezentacji folkloru kenijskiego, co umożliwia nowoczesną interpretację i dystrybucję tradycyjnych opowieści. Humanistyka cyfrowa wprowadza tu metody cyfrowe do analizy tekstów, wizualizacji danych i interaktywności, co pozwala na nowe sposoby angażowania odbiorców i badaczy w kenijskie legendy. Z kolei studia kulturowe dostarczają niezbędnej wiedzy o kontekście społeczno-kulturowym, w którym te legendy funkcjonują, podkreślając ich znaczenie dla tożsamości i dziedzictwa kulturowego. Edukacja, jako trzeci filar, wprowadza perspektywę pedagogiczną, pokazując, jak cyfrowe opowiadanie historii może być wykorzystane do nauczania i uczenia się, stymulując kreatywność, myślenie krytyczne i zrozumienie międzykulturowe.
Badania prowadzone były w ramach dwóch grantów: 1) Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment (CAPHE), HORIZON-MSCA-SE-2021 (nr 101086391) oraz grantu brytyjskiego UKRI (Ref: EP/X038572/1).
Książka składa się z trzech części, które razem tworzą kompleksowe podejście do badania i prezentacji folkloru kenijskiego przez pryzmat cyfrowego opowiadania historii. We wprowadzeniu zasygnalizowano podstawy opowiadania jako działalności ludzkiej związanej z tożsamością społeczną i indywidualną oraz podkreślono rolę mediów cyfrowych w ożywianiu i zachowywaniu starych narracji.
Pierwsza część poświęcona jest teoretycznym podstawom cyfrowego opowiadania historii, od tradycyjnych praktyk ustnych po współczesne formy cyfrowe. Analiza ta wskazuje, jak media cyfrowe zmieniły sposób opowiadania historii i rozszerzyły jego zasięg, pozwalając przekraczać granice geograficzne i kulturowe. Szczególna uwaga poświęcona jest perspektywie kenijskiej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności Masajów i Luhja, podkreślając potrzebę zachowania autentyczności tradycji ustnych w procesie cyfryzacji.
Druga część książki koncentruje się na metodologicznych aspektach przenoszenia kenijskich legend z narracji ustnych do formatów cyfrowych. Przedstawia ona problemy badawcze związane z cyfrowym opowiadaniem historii i proponuje proces narracyjny, który szanuje autentyczność oryginalnych opowieści, czyniąc je dostępnymi dla szerszej publiczności.
Trzecia część omawia edukacyjne implikacje cyfrowego opowiadania historii w kontekście legend kenijskich. Zwraca uwagę na to, jak ta metoda może pobudzać kreatywność, myślenie krytyczne i docenianie kultury wśród uczących się. Włączenie cyfrowego opowiadania historii do ram edukacyjnych ma na celu stworzenie bardziej angażującego i wciągającego doświadczenia edukacyjnego, które oddaje bogactwo folkloru kenijskiego.
W załączniku znajduje się zbiór legend kenijskich, które są zarówno źródłem do dalszych badań, jak i świadectwem różnorodności i głębi kenijskich tradycji ustnych. Te historie w formacie cyfrowym umożliwiają czytelnikom z całego świata zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym Kenii.
Praca Elżbiety Perzyckiej-Borowskiej oraz Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej łączy tradycyjne opowiadanie historii z nowoczesną technologią, podkreślając możliwości, jakie platformy cyfrowe oferują dla zachowania i propagowania narracji kulturowych. Jest to znaczący wkład w dyskurs akademicki i praktykę edukacyjną, oferujący treści przeznaczone dla edukatorów, twórców cyfrowych i praktyków kultury. Stanowi ważny głos w dyskusji na gruncie humanistyki cyfrowej i międzykulturowej edukacji.