Digital storytelling from around the world. Kenyan legends

ISBN: 978-83-7972-771-1    ISBN (online): 978-83-7972-772-8    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-772-8
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCCCXCVI) 1322

Rok wydania:2024
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:pedagogika
Słowa kluczowe: edukacja digital storytelling folklor kenijski interdyscyplinarność transformacja narracji technologie cyfrowe
Autorzy: Elżbieta Perzycka-Borowska ORCID
University of Szczecin

Dorota Hrycak-Krzyżanowska ORCID
Polish University Abroad: London, GB

Informacje

Data udostępnienia wersji elektronicznej na licencji CC-BY-SA: wrzesień 2024

Niniejsza książka powstała w ramach dwóch programów:

GRANT OFFER: Research Grant, Other JeS Guarantee Calls
GRANT TITLE: Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment (CAPHE). Grant Ref: EP/X038572/1

HORIZON-MSCA-SE-2021 grant agreement Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment, No 101086391

Pobierz cały numer

Plik numeru

Abstrakt

Cyfrowe opowieści ze świata. Legendy kenijskie

Monografia Digital Storytelling from Around the World. Kenyan Legends [Cyfrowe opowieści ze świata. Legendy kenijskie] autorstwa Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej i Elżbiety Perzyckiej-Borowskiej to praca wykorzystująca interdyscyplinarne podejście, łącząc narzędzia i metody z humanistyki cyfrowej, głębokie kontekstualne zrozumienie studiów kulturowych oraz pedagogiczne strategie z dziedziny edukacji. Praca ta wykracza poza tradycyjne ramy badawcze poprzez zastosowanie cyfrowych narzędzi do analizy i prezentacji folkloru kenijskiego, co umożliwia nowoczesną interpretację i dystrybucję tradycyjnych opowieści. Humanistyka cyfrowa wprowadza tu metody cyfrowe do analizy tekstów, wizualizacji danych i interaktywności, co pozwala na nowe sposoby angażowania odbiorców i badaczy w kenijskie legendy. Z kolei studia kulturowe dostarczają niezbędnej wiedzy o kontekście społeczno-kulturowym, w którym te legendy funkcjonują, podkreślając ich znaczenie dla tożsamości i dziedzictwa kulturowego. Edukacja, jako trzeci filar, wprowadza perspektywę pedagogiczną, pokazując, jak cyfrowe opowiadanie historii może być wykorzystane do nauczania i uczenia się, stymulując kreatywność, myślenie krytyczne i zrozumienie międzykulturowe.

Badania prowadzone były w ramach dwóch grantów: 1) Communities and Artistic Participation in Hybrid Environment (CAPHE), HORIZON-MSCA-SE-2021 (nr 101086391) oraz grantu brytyjskiego UKRI (Ref: EP/X038572/1).

Książka składa się z trzech części, które razem tworzą kompleksowe podejście do badania i prezentacji folkloru kenijskiego przez pryzmat cyfrowego opowiadania historii. We wprowadzeniu zasygnalizowano podstawy opowiadania jako działalności ludzkiej związanej z tożsamością społeczną i indywidualną oraz podkreślono rolę mediów cyfrowych w ożywianiu i zachowywaniu starych narracji.

Pierwsza część poświęcona jest teoretycznym podstawom cyfrowego opowiadania historii, od tradycyjnych praktyk ustnych po współczesne formy cyfrowe. Analiza ta wskazuje, jak media cyfrowe zmieniły sposób opowiadania historii i rozszerzyły jego zasięg, pozwalając przekraczać granice geograficzne i kulturowe. Szczególna uwaga poświęcona jest perspektywie kenijskiej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności Masajów i Luhja, podkreślając potrzebę zachowania autentyczności tradycji ustnych w procesie cyfryzacji.

Druga część książki koncentruje się na metodologicznych aspektach przenoszenia kenijskich legend z narracji ustnych do formatów cyfrowych. Przedstawia ona problemy badawcze związane z cyfrowym opowiadaniem historii i proponuje proces narracyjny, który szanuje autentyczność oryginalnych opowieści, czyniąc je dostępnymi dla szerszej publiczności.

Trzecia część omawia edukacyjne implikacje cyfrowego opowiadania historii w kontekście legend kenijskich. Zwraca uwagę na to, jak ta metoda może pobudzać kreatywność, myślenie krytyczne i docenianie kultury wśród uczących się. Włączenie cyfrowego opowiadania historii do ram edukacyjnych ma na celu stworzenie bardziej angażującego i wciągającego doświadczenia edukacyjnego, które oddaje bogactwo folkloru kenijskiego.

W załączniku znajduje się zbiór legend kenijskich, które są zarówno źródłem do dalszych badań, jak i świadectwem różnorodności i głębi kenijskich tradycji ustnych. Te historie w formacie cyfrowym umożliwiają czytelnikom z całego świata zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym Kenii.

Praca Elżbiety Perzyckiej-Borowskiej oraz Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej łączy tradycyjne opowiadanie historii z nowoczesną technologią, podkreślając możliwości, jakie platformy cyfrowe oferują dla zachowania i propagowania narracji kulturowych. Jest to znaczący wkład w dyskurs akademicki i praktykę edukacyjną, oferujący treści przeznaczone dla edukatorów, twórców cyfrowych i praktyków kultury. Stanowi ważny głos w dyskusji na gruncie humanistyki cyfrowej i międzykulturowej edukacji.