Logistyka w działalności turystycznej - wybrane zagadnienia

ISBN: 978-83-7972-991-3    ISBN (online): 978-83-7972-992-0    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-992-0
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. (MCDLXVII)) 1393

Rok wydania:2025
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
Słowa kluczowe: logistyka usług turystyka procesy transportowe w turystyce
Autorzy: Daniel Szostak ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Informacje

Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: październik 2025

Wersję drukowaną publikacji można nabyć w sklepie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego: wn.usz.edu.pl/sklep/

Abstrakt

Monografia „Logistyka w działalności turystycznej – wybrane zagadnienia” koncentruje się na kluczowej roli logistyki i jej procesów w sektorze turystycznym, uwzględniając jej znaczenie zwłaszcza w procesach transportowych i przewozowych, a także w funkcjonowaniu hotelarstwa i gastronomii. W monografi i omówione zostało miejsce logistyki w turystyce, podkreślając jej wpływ na efektywność zarządzania ruchem turystycznym, zaopatrzenie i obsługą klientów. Przeprowadzono również analizę, w jaki sposób planowanie i organizacja logistyczna przyczyniają się do poprawy jakości usług turystycznych, redukcji kosztów oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Druga część pracy poświęcona została charakterystyce procesów transportowych w turystyce. Dokonano analizy różnych form transportu wykorzystywanego w podróżach turystycznych, ich logistyce oraz wyzwaniom związanym z organizowaniem przewozów turystycznych. Omówiono znaczenie transportu w kształtowaniu dostępności do atrakcji turystycznych, a także wpływ nowoczesnych rozwiązań transportowych na optymalizację ruchu turystycznego. Ostatnia część dotyczy logistyki w hotelarstwie i gastronomii; poruszono w niej zagadnienia związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw, magazynowaniem, dystrybucją i sprzedażą usług. Szczególną uwagę zwrócono na doświadczenia klientów oraz na ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w branży HoReCa. Monografi a jako całość przedstawia logistykę jako element kluczowy wpływający na rozwój turystyki, wskazując na jej strategiczne znaczenie dla konkurencyjnych przedsiębiorstw i regionów działających w tym sektorze.

Bibliografia

1.Abt S. (1996), Systemy logistyczne w gospodarowaniu. Teoria i praktyka logistyki, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
2.Abt S. (2000), Logistyka ponad granicami, Biblioteka Logistyka, Poznań.
3.Altkorn J. (1995), Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
4.Banaszyk P., Gołembska E. (2020), Logistyka w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo WNT, Warszawa.
5.Banaś K. (2024), Jak efektywnie wykorzystać media społecznościowe w branży noclegowej?, “Hotelarz”, nr 8, s. 36–39.
6.Bardi J.A. (2003), Hotel front offi ce management, John Wiley&Sons Inc., New Jersey.
7.Batorski J. (2013), Instrumenty zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwie turystycznym. Perspektywa organizacyjnego uczenia się, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
8.Baworowski J., Popiacki M. (1985), Hotelarstwo, część 1, WSiP, Warszawa.
9.Bąkowska-Morawska U. (2014), Turystyczne łańcuchy dostaw. Kierunki doskonalenia i zmian, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 359.
10.Bentyn Z. (2013), Logistyka w gospodarce turystycznej, Poznań.
11.Biesok G. (2021) (red.), Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.
12.Blaik P. (1997), Logistyka, PWE, Warszawa.
13.Błądek Z. (1993), Wyposażenie obiektów hotelarskich, Zrzeszenie Polskich Hoteli Turystycznych, Warszawa.
14.Błądek Z. (2001), Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Palladium s.c. Architekci
15.Błądek, Manikowski, Poznań.
16.Borek D., Zawistowska H. (2021), Prawo turystyki. Podręcznik, ODDK, Gdańsk.
17.Bowersox D.J. (1978), Logistical Management, Systems Integration of Physical Distribution Management and Materials Management, McMillan Publishing Co. Inc. New York.
18.Brdulak H. (2012) (red.), Logistyka przyszłości, PWE, Warszawa.
19.Brojak-Trzaskowska M. (2012), Determinanty innowacyjnego rozwoju przedsiębiorstw na przykładzie wybranych rodzajów usług, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
20.Brzeziński M., Szymonik A. (2024), Decyzje logistyczne. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
21.Budner W. (2000), Lokalizacja przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
22.Bugaj Z. (2005), Outsourcing – przelotna moda czy trwała tendencja?, „Hotelarz”, nr 3, s. 20.
23.Chudek D. (2024), Mapowanie procesów w hotelu, „Hotelarz”, nr 4, s. 50–51.
24.Chaberek M. (2002), Mikro- i makroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
25.Ciesielski B.W. (2000), Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
26.Czernek K. (2017), Zakorzenienie społeczne jako determinanta współpracy w sektorze turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
27.Czernek K., Żemła M. (2016), Podejście sieciowe w turystyce – charakterystyka i sposoby zastosowania, „Folia Turistica”, nr 41.
28.Czerwiński J. (2021), Podstawy turystyki, CeDeWu, Warszawa.
29.Davy A. (2018), Międzynarodowy outsourcing usług IT. Pozycja Polski na światowym rynku outsourcingu usług, Difi n, Warszawa.
30.Dąbrowska B.J. (2014), Międzynarodowy biznes turystyczny, PWE, Warszawa.
31.Dembińska-Cyran I., Gubała M. (2003), Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
32.Dembińska-Cyran I., Jedliński M., Milewska B. (2001), Logistyka. Wybrane zagadnienia do studiowania przedmiotu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
33.Gajewska M. (2014), Logistyczne ujęcie zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, www. logforum. net, s. 5–7.
34.Gałecki R. (2001) (red.), Skuteczne prowadzenie obiektu hotelarskiego i gastronomicznego, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa.
35.Gardzińska A. (2023), Formy transportu turystycznego, w: (red.) B. Meyer, A. Gardzińska, A. Sawińska Współczesna turystyka. Środowisko – człowiek – gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
36.Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (1998), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej fi rmy, Warszawa.
37.Gaworecki W.W. (2000), Turystyka, PWE, Warszawa.
38.Gay Ch.L., Essinger J. (2002), Outsourcing strategiczny, Ofi cyna Ekonomiczna, Kraków.
39.Gądek-Hawlena T., Żabińska T. (2017), Transport w turystyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
40.Gądek-Hawlena T. (2008), Zatrudnienie i koszty pracy polskich biur podróży na tle krajów Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe” nr 496.
41.Gąsowska M.K. (2022), Zarządzanie procesami logistycznymi we współczesnych przedsiębiorstwach, Difi n, Warszawa.
42.Gheribi E., Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych, www.bibliotekanauki.pl (8.10.2024).
43.Głąbiński Z. (2020), Czynniki wpływające na aktywność turystyczną polskich seniorów w świetle opinii słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
44.Gołembska E. (1994), Logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
45.Gołembska E. (1996), Transport w systemie przedsiębiorstwa, w: Systemy logistyczne kluczem do rozwoju gospodarczego, III Międzynarodowa Konferencja Logistics’96, Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań.
46.Gołembski G. (2002) (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa–Poznań.
47.Gołembski G. (1998), Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
48.Gontar B., Gontar Z. (2016), Zrównoważona turystyka. Strategiczny wybór projektów ICT, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
49.Gostomski E., Nowosielski T. (2019), Rozwój turystyki międzynarodowej i morskiej. Aspekty ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
50.Griffi n R.W. (2005), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
51.Jasiuk E. (2021), Ogólne publicznoprawne uwarunkowania międzynarodowej turystyki lotniczej. Część 1, Difi n, Warszawa.
52.Jerzak E., Płaczek E. (2021), Logistyka w turystyce pielgrzymkowej, w: E. Jerzak, K. Kozłowski, B. Kucio, D. Lis, E. Płaczek, Logistyka w nietypowych zastosowaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
53.Jędrzejczyk I. (2000), Nowoczesny biznes turystyczny, PWN, Warszawa.
54.Jones P. (1996), Introduction to hospitality operations, Cassell, New York.
55.Kauf S., Kramarz M., Sadowski A. (2019), Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Kontekst zrównoważonego rozwoju, PWN, Warszawa.
56.Kauf S., Tłuczak A. (2018), Logistyczna obsługa klienta. Metody ilościowe, PWN, Warszawa.
57.Kempy D. (2001), Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa.
58.Knowles T. (2001), Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.
59.Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Polskie Hotele sp. z o.o., Warszawa.
60.Konsewicz G., Grabowski J. (1990), Hotelarstwo. Część I. Wiadomości ogólne, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Jeleniej Górze, Jelenia Góra.
61.Kornak A. (1991), Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
62.Kos B., Krawczyk G., Tomanek R. (2020), Inkluzywna mobilność w metropoliach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
63.Kos B., Krawczyk G., Tomanek R. (2018), Modelowanie mobilności w miastach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
64.Kotaś R., Sojak S. (1999), Rachunkowość zarządcza w hotelarstwie i gastronomii, PWN, Warszawa.
65.Kowalczyk A. (2001), Geografi a hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
66.Kozłecka B., Osowska K. (2012), Przedsiębiorstwo gastronomiczne, Difi n, Warszawa.
67.Kruczek Z. (2000) (red.), Obsługa ruchu turystycznego, Krakowska Szkoła Hotelarska, Kraków.
68.Kucio B., Płaczek E. (2021), Logistyka w wyprawach wysokogórskich, w: E. Jerzak, K. Kozłowski, B. Kucio, D. Lis, E. Płaczek, Logistyka w nietypowych zastosowaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
69.Kurek W. (2007) (red.), Turystyka, PWN, Warszawa.
70.Kusa R. (2014), Analiza łańcucha dostaw produktu turystycznego, www.zarz.agh.edu.pl.
71.Lewandowski H.J. (2000), Gastronomia. Zarys wykładu, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Sopocie, Gdańsk.
72.Łazarek Ł. (2004), Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, Warszawa.
73.Logistyczna obsługa ruchu turystycznego, https://slideplayer.pl/slide/841462.
74.Martin R.J. (1986), Professional management of housekeeping operations, John Wiley&Sons, New York.
75.Meyer B. (2006) (red.), Obsługa ruchu turystycznego, PWN, Warszawa.
76.Meyer B., Gardzińska A., Sawińska A., (2023) (red.), Współczesna turystyka. Środowisko – człowiek – gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
77.Middleton V.T.C. (1996), Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.
78.Milewska M., Prączko A., Stasiak A. (2017), Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej, PWE, Warszawa.
79.Milewska M., Włodarczyk B. (2018), Hotelarstwo. Organizacja i funkcjonowanie obiektów noclegowych, PWE, Warszawa.
80.Milewski D. (2008), Przewozy turystyczne, w: (red.) A. Panasiuk, Gospodarka turystyczna, PWN, Warszawa.
81.Naramski M., Szromek A.R. (2018), Model sieci współpracy podmiotów turystycznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
82.Naumowicz K. (1986), Turystyka. Wybrane zagadnienia ekonomiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin.
83.Nowakowski M. (2000), Makrootoczenie hotelarstwa, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice.
84.Nowakowski M. (2000), Obiekt hotelarski jako przedsiębiorstwo, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, Katowice.
85.Nowotarska-Romaniak B. (1996), Marketing usług ubezpieczeniowych, PWE, Warszawa. Outsourcing – czym ryzykujesz? (2005), https://www.e-hotelarz.pl/artykul/257/outsourcing- -czym-ryzykujesz/(dostęp 29.09.2024).
86.Outsourcing w hotelarstwie (2007), http://www.e-hotelarz.pl (dostęp: 30.06.2025). Panasiuk A. (2006) (red.), Ekonomika turystyki, PWN, Warszawa.
87.Panasiuk A. (2020) (red.), Ekonomika turystyki i rekreacji, PWN, Warszawa.
88.Panasiuk A. (2005) (red.), Marketing usług turystycznych, PWN, Warszawa.
89.Panasiuk A. (2017) (red.), Regulacja a orientacja marketingowa touroperatorów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
90.Panasiuk A. (2001) (red.), Turystyka. Zarys wykładu, Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
91.Panasiuk A. (2014), Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Difi n, Warszawa.
92.Panasiuk A. (2001), Usługi telekomunikacyjne w kanałach dystrybucji usług turystycznych, w: A. Panasiuk, Sektor turystyczny w społeczeństwie informacyjnym, Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
93.Panasiuk A., Szostak D. (2008), Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie, PWN, Warszawa.
94.Pasiut A. (2024), Co to jest overbooking w hotelu i jak go uniknąć?, http://www.betasi.pl (dostęp: 30.06.2025).
95.Pasiut A. (2024), Recepcjonista w hotelu – jak usprawnić lub zautomatyzować jego codzienne obowiązki, http://www.betasi.pl (dostęp: 30.06.2025).
96.Penc-Pietrzak I. (1998), Strategiczne biznesu i marketingu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
97.Pfohl H.Ch. (2001), Systemy logistyczne. Podstawy organizacji i zarządzania, Biblioteka Logistyka, Poznań.
98.Piasta J., Czech J. (1996), Marketing w hotelarstwie, AJJ Marketing concept, Warszawa.
99.Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H. (2001), Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa.
100.Polska branża autokarowa z dobrymi perspektywami, „Rzeczpospolita”, www.turystyka.rp.pl.
101.Przecławski K. (1997), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, ALBIS, Kraków.
102.Puczkowski B. (2005), Hotel jako organizacja ucząca się, „Hotelarz”, nr 12, s. 22–23.
103.Puczkowski B. (2001), Istota marketingu. Marketing w hotelu, „Hotelarz”, nr 1.
104.Rapacz A. (2021) (red.), Nowe wyzwania i możliwości rozwoju turystyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
105.Rapacz A. (1998) (red.), Przedsiębiorstwo turystyczne na rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
106.Rapacz A. (1994), Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, PWN, Warszawa.
107.Roman M., Górecka A., Roman M. (2019), Wykorzystanie transportu pasażerskiego w rozwoju turystyki, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
108.Rosa G., Jedliński M., Chrąchol-Barczyk U. (2017) (red.), Marketing usług logistycznych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
109.Rutkowski K. (1984), Transport lotniczy w obsłudze handlu zagranicznego, „Monografi e i opracowania SGPiS” nr 140, SGPiS, Warszawa.
110.Rydzkowski W. (2004) (red.), Usługi logistyczne, Biblioteka logistyki, Poznań.
111.Swastek A., Sydorko-Raszewska D. (2021), Przygotowanie imprez i usług turystycznych, cz. 2, Wydawnictwo FORMAT-AB, Warszawa.
112.Szafrański A. (2005), Między kredytem a leasingiem, „Hotelarz”, nr 10, s. 20–21.
113.Szołtysek J. (2016), Logistyka miasta, PWE, Warszawa.
114.Szostak D. (2005), Dystrybucja usług turystycznych, w: (red.) A. Panasiuk, Marketing usług turystycznych, PWN, Warszawa.
115.Szostak D. (2023), Obsługa w środkach transportu, w: (red.) B. Meyer, A. Gardzińska, A. Sawińska, Współczesna turystyka. Środowisko – człowiek – gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
116.Szostak D. (2006), Podstawy hotelarstwa. Materiały do ćwiczeń i wykładów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
117.Szostak D., Sala K. (2024), Współczesne uwarunkowania rozwoju hotelarstwa sieciowego w Polsce – wprowadzenie do problematyki funkcjonowania dużych przedsiębiorstw turystycznych, „Prace Komisji Geografi i Przemysłu PTG”, nr 38(1), Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków.
118.Szostak D., Szpon J. (2014), Finansowanie działalności gospodarczej przedsiębiorstw ze środków Unii Europejskiej na przykładzie turystyki, Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej w Szczecinie, Szczecin.
119.Szozda N. (2022), Zarządzanie produktem w łańcuchu dostaw w dobie transformacji cyfrowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
120.Szpon J., Dembińska-Cyran I., Wiktorowska-Jasik A. (2005), Podstawy logistyki, SNIGiR, Szczecin.
121.Sztucki T. (1994), Marketing, Placet, Warszawa 1994.
122.Szubstarski R. (2024), Wielu hotelarzy odrobiło niesamowitą lekcję w zakresie optymalizacji kosztów, „Hotelarz”, nr 3, s. 26–28.
123.Szymańska D. (2023), Inteligentne miasta, PWN, Warszawa.
124.Szymonik A., Nowak I. (2018), Współczesna logistyka, Difi n, Warszawa.
125.Tauber R.D. (2003), Rodzaje i organizacja sprzedaży w zakładach gastronomicznych, w: Czas wolny, rekreacja, turystyka, hotelarstwo, żywienie, Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.
126.Tłoczyński D. (2014), Mobilność pasażerów transportu lotniczego, w: (red.) R. Miler, A. Mytlewski, B. Pac, Wymiary logistyki – aspekt transportowy, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku” T. 35, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, Gdańsk.
127.Tucker R.B. (1998), Zarządzanie z przyszłością, Prószyński i S-ka S.A., Warszawa.
128.Turkowski M. (2003), Marketing usług hotelarskich, PWE, Warszawa.
129.Urbanyi-Popiołek I. (2013), Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
130.Wiktorowska-Jasik A. (2010), Znaczenie logistyki w rozwoju gospodarki turystycznej Polski, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis”, Szczecin.
131.Wiktorowski K. (2006), Turystyka i ekologia w gospodarce wolnorynkowej. Znaczenie kategorii jakości w ekologii i turystyce, AR w Szczecinie, Szczecin.
132.Wiśniewska A.M. (2020), Przedsiębiorstwo w turystyce medycznej. Kierunki rozwoju, Difi n, Warszawa.
133.Witkowski C. (2002), Hotelarstwo. Część I. Podstawy hotelarstwa, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
134.Witkowski C. (1998), Podstawy hotelarstwa, Wydawnictwo WSE w Warszawie, Warszawa.
135.Wodejko S. (1998), Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa.
136.Zawadzki J. (2003), Wymagania sanitarno-higieniczne obowiązujące w zakładach gastronomicznych, w: Czas wolny, rekreacja, turystyka, hotelarstwo, żywienie, Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Poznań.
137.Ziółko M., Dziedzic D. (red.) (2023), Transport kolejowy. Wyzwania i innowacje, CeDeWu, Warszawa.
138.Zowada K. (2021) (red.), Uwarunkowania rozwoju zrównoważonych łańcuchów dostaw. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
139.Żurawik B. (1999), Przewodnik po marketingu, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia.
140.Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, www.eur-lex.europa.eu.
141.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. z 2004 r., nr 188 poz. 1945.
142.Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, Dz.U. z 1997 r., nr 133, poz. 884, t.j.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1944.
143.Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, Dz.U. z 2020 r., poz. 2211.
144.Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2361.
145.Źródła internetowe:
146.https://slideplayer.pl/slide/841462.
147.www.bibliotekanauki.pl.
148.www.businessinsider.com.pl.
149.www.eur-lex.europa.eu.
150.www.intur.com.pl.
151.www.kdg.ue.poznan.pl.
152.www.logforum.net.
153.www.przetargi.pl.
154.www.ptsmlodz.pl.
155.www.reaserchgate.net.
156.www.stat.gov.pl.
157.www.szczecin.stat.gov.pl.
158.www.turystyka.rp.pl.
159.www.wir.ue.wroc.pl.
160.www.zarz.agh.edu.pl.