Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2020.36-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 36/2020
Edukacja społeczna w pisarstwie François Mauriaca na podstawie powieści "Le Noeud de vipères" i "Le Sagouin"

Autorzy: Beata Kędzia-Klebeko ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: francuska powieść katolicka wychowanie rodzina wzory postaw
Data publikacji całości:2020-12-20
Liczba stron:18 (163-180)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Rodzina i wychowanie w rodzinie mają kluczowe znaczenie zarówno dla funkcjonowania danej społeczności, jak i całych narodów. Powielanie negatywnych wzorów zachowań utrwala nabyte pokoleniowo postrzeganie rzeczywistości, które prowadzić może do klęski jednostkę i społeczność. Celem artykułu jest ukazanie myśli François Mauriaca, francuskiego pisarza katolickiego okresu powojennego, który w swoich powieściach przedstawiał zagrożenia płynące dla jednostki z perspektywy odrzucenia przyjaźni do świata i ludzi. Mauriac śledzi losy rodzin francuskich na kartach wielu swoich powieści, ukazując dramat ich uwikłań wynikający z koncentracji na iluzji własnych wyobrażeń na temat szczęścia. Przedmiotem analizy w niniejszym artykule są dwie wybrane powieści: "Le Noeud de vipères", znana czytelnikowi polskiemu pod tytułem "Kłębowisko żmij", oraz "Le Sagouin", nieprzetłumaczona do tej pory na język polski. W pierwszej części artykułu przedstawione zostały związki literatury z życiem społecznym, ujmowanym z perspektywy socjoliterackiej, w drugiej sposób, w jaki Mauriac rozumiał swoje zobowiązania literackie i zaangażowanie na rzecz kultury katolickiej, których celem było ukazanie czytelnikowi jałowości bytu każdego, kto lekceważy pojęcie miłości w relacjach międzyludzkich. Kolejne części prezentują problematykę edukacji rodzinnej i instytucjonalnej podejmowaną przez Mauriaca oraz przybliżają jego rozumienie odpowiedzialności ciążącej na rodzicach i nauczycielach za los młodego pokolenia, decydującego w dalszej perspektywie o losach cywilizacji społecznej w szerokim rozumieniu tego słowa. Odpowiedzialność za innego, w duchu empatii, okazuje się bowiem kluczowym hasłem działania każdego.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Amossy R., Sociocritique et argumentation. L’exemple du discours sur le „déracinement culturel” dans la nouvelle droite, w: La politique du texte. Enjeux sociocritiques, red. J. Neef, M.-C. Ropars, Lille 1992, s. 29–51.
2.Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Warszawa 2007.
3.Borella L., Le Sagouin de François Mauriac, Firenze 1980.
4.Bourdieu P., Question de sociologie, Paris 2002.
5.Bouzar W., Roman et connaissance sociale. Essai, Alger 2006.
6.François Mauriac: L’oeuvre au noir, red. J.F. Durand,, Paris 2005.
7.Jérôme M., La pierre d’achoppement, w: François Mauriac. La justice des Béatitudes, red. M. Jérôme, Paris 2010, s. 13–35.
8.Kędzia-Klebeko B., Rodzina i „Kłębowisko żmij” w twórczości François Mauriaca. Ujęcie socjokrytyczne, w: Współczesny i dawny obraz rodziny w literaturze, kulturze i sztuce, red. L. Mariak, Szczecin 2018, s. 29–44.
9.Le Corre E., François Mauriac. Le prêtre et l’écrivain, Paris 2014.
10.Lioure M., Mauriac: la littérature et le mal, w: Littérature et christianisme, l’esthétique de François Mauriac, red. L. Déome, J.-F. Durant, Paris 2005, s. 27–36.
11.Mauriac F., Journal I, Paris 1940.
12.Mauriac F., Le Sagouin, Paris 1951.
13.Mauriac F., Ce que je crois, Paris 1962.
14.Mauriac F., Kłębowisko żmij, Warszawa 1962.
15.Mauriac F., Bloc-Notes, II, 30 octobre 1960, Paris 2004.
16.Mauriac F., Le Cahier noir, w: Journal et mémoires politiques, Paris 2008.
17.Méthodes critiques pour l’analyse littéraire, red. D. Bergez i in., Paris 1995.
18.Touzot J., Mauriac avant Mauriac, Paris 1977.
19.Sartre J.P., Qu’est-ce que la littérature, Paris 1948.