Abstract
Dynamiczna sytuacja na rynku finansowym – permanentny rozwój usług i produktów finansowych, zmiany na rynkach oraz nieuchronne kryzysy pokazują jak ważna jest chociaż podstawowa wiedza obywateli z zakresu finansów i gospodarowania. Obecnie umiejętnością konieczną do prawidłowego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie jest świadomość finansowa. Powinna być podstawą, w perspektywie długookresowej, przyczyniającą się do stabilnego, godnego życia obywatela. Edukacja finansowa społeczeństwa stanowi
współcześnie kluczowy warunek rozwoju rynku finansowego. Tylko świadomi finansowo konsumenci są w stanie korzystać z innowacji i możliwości jakie daje współczesny rynek usług finansowych. Bez wiedzy na temat korzyści, ale też zagrożeń, które niesie ze sobą zakup usług bankowych, konsumenci nie będą w stanie wybrać produktu najlepiej dostosowanego do ich potrzeb. Celem artykułu jest próba ukazania poziomu edukacji finansowej w Polsce na tle rozwiązań proponowanych w Irlandii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Autorka ukazuje znaczenie edukacji finansowej dla prawidłowego rozwoju społeczeństw i gospodarek. W artykule przeanalizowano realizację edukacji finansowej w Polsce na tle innych krajów. Edukacja finansowa, wiedza, umiejętności i świadomość zachowań finansowych obywateli,
w obecnym kształcie wydają się nie do końca nadążać za złożonością rynku finansowego. Pozytywem jest dostrzeżenie, że przyczyną braku sukcesu finansowego społeczeństw jest coraz częściej ich niski poziom alfabetyzacji finansowej. Zauważono i zbadano, że wysoki poziom edukacji finansowej konsumentów pozwala uzyskać korzyści nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także w aspekcie gospodarczym. Metodologia badania – analiza porównawcza, wnioskowanie logiczne.