Rok wydania: | 2024 |
Dziedzina: | Dziedzina nauk społecznych |
Dyscyplina: | pedagogika |
Słowa kluczowe: | niepełnosprawność intelektualna pedagogika specjalna edukacja terapia |
Autorzy: |
Damian
Myśliński
![]() Uniwersytet Szczeciński |
Wersja elektroniczna publikacji dostępna na licencji CC BY-SA 4.0 po 12 miesiącach od daty wprowadzenia do obrotu: październik 2024
Książka jest próbą poszukiwania możliwości wsparcia w procesie edukacyjno-terapeutycznym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Publikacja ma stanowić inspirację do refleksji nad procesem inkluzji edukacyjnej i społecznej. Analiza wybranych propozycji wspomagania rozwoju ma się stawać podpowiedzią ukierunkowania działań dla pedagogów w edukacji i terapii inkluzyjnej – dostępnej i przystosowanej dla wszystkich zróżnicowanych odbiorców.
Pierwszy rozdział traktuje o rozwoju sensomotorycznym i poznawczym oraz jego znaczeniu w procesie uczenia się dziecka. Dokonano tu charakterystyki umiejętności sensomotorycznych oraz deskrypcji elementarnych i złożonych procesów poznawczych.
Rozdział drugi dotyczy problematyki związanej z niepełnosprawnością intelektualną. Zaprezentowana została etiologia i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej oraz opis funkcjonowania dziecka z tego rodzaju niepełnosprawnością.
Rozdział trzeci jest próbą przeglądu podejść i metod wspomagania rozwoju dziecka. Przedstawiono wybrane propozycje terapeutyczne, które można wykorzystać w codziennej praktyce pedagogicznej.
Czwarty rozdział stanowi uszczegółowienie kontekstu stosowania bodźca muzycznego w edukacji i terapii. Zasadniczą część rozdziału stanowią wybrane, konkretne propozycje z zakresu muzykoterapii – ich przedstawienie i skonfrontowanie z możliwościami wykorzystania w kształceniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Ostatni rozdział książki stanowi autorską propozycję wykorzystywania materiału muzycznego – piosenki – podczas zajęć edukacyjno-terapeutycznych. Zaproponowane zostały konkretne pomysły aranżacji piosenek dziecięcych i młodzieżowych, których realizacje mogą pozwolić na holistyczną stymulację rozwoju psychofizycznego dziecka.
1. | A–Z. Mała encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. |
2. | Abrahams T.P., Dooren van J.C., Musical Attention Control Training (MACT) in secure residential youth care: A randomised controlled pilot study, „The Arts in Psychotherapy” 2018, 57. |
3. | Affolter F., Spostrzeganie, rzeczywistość, język, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. |
4. | Aleszko Z., Terapia poprzez ruch, taniec, sport, w: Psychiatria, t. III Metody leczenia. Zagadnienia etyczne, prawne, publiczne, społeczne, wyd. II, red. J. Wciórka, S. Pużyński, J. Rybakowski, Endra Urban & Partner, Wrocław 2015. |
5. | Alphen van R., Stams G.J.J.M., Hakvoort L., Musical Attention Control Training for Psychotic Psychiatric Patients: An Experimental Pilot Study in a Forensic Psychiatric Hospital, „Frontiers in Neuroscience” 2019, Vol. 13, Article 570. |
6. | American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-5, American Psychiatric Association, Washington–London 2013. |
7. | Ayres A.J., Dziecko a integracja sensoryczna, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015. |
8. | Ayton P., Judgement and decision making, w: Cognitive Psychology, red. N. Braisby, A. Gellatly, Oxford University Press, New York 2005. |
9. | Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. |
10. | Bella S.D., Music and brain plasticity, w: Music Psychology, red. S. Hallam, I. Cross, M. Thaut, Oxford University Press, United Kingdom 2016. |
11. | Board of Education of Baltimore County, The Guide for Inclusive Education, Baltimore Country Public Schools, Towson, Maryland 2012. |
12. | Bonilha A.G., Onofre F., Vieira M.L., Prado M.Y.A., Martinez J.A.B., Effects of singing classes on pulmonary function and quality of life of COPD patients, „International Journal of COPD” 2009, 4. |
13. | Bieniada-Krakiewicz T., Rewalidacja upośledzonych umysłowo, w: M. Grzegorzewska, Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, red. E. Żabczyńska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995. |
14. | Bogdanowicz M., Indywidualne i integracyjne zajęcia rehabilitacyjne z wykorzystaniem różnych modyfikacji Metody Dobrego Startu, w: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001. |
15. | Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018. |
16. | Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017. |
17. | Borecka I., Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, Wałbrzych 2001. |
18. | Borkowska M., Działania usprawniające, w: Dziecko z niepełnosprawnością ruchową, red. M. Borkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. |
19. | Bryndal A., Procter S., Muzykoterapia Nordoff-Robbins, w: Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- -Skłodowskiej, Lublin 2012. |
20. | Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2016. |
21. | Bukowska I., Wychowawcza i terapeutyczna funkcja książki, Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Pile, Piła 2005. |
22. | Carpente J.A., LaGasse B.A., Music Therapy for Children with Autism Spectrum Disorder, w: Music Therapy Handbook, red. B.L. Wheeler, The Guilford Press, New York–London 2015. |
23. | Chamera-Nowak A., Bajka jako lekarstwo, czyli bajkoterapia w terapii i wychowaniu, „Dodatek do Poradnika Bibliotekarza” 2015, nr 1. |
24. | Cotte D.G., Metoda Montessori w domu, Wydawnictwo RM, Warszawa 2017. |
25. | Dai D.Y., Sternberg R.J., Beyong Cognitivism: Toward an Integrated Understanding of Intellectual Functioning and Development, w: Motivation, emotion, and cognition: Integrative Perspectives on Intellectual Functioning and Development, red. D.Y. Dai, R.J. Sternberg, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah–New Jersey 2004. |
26. | de l’Etoile S.K., Processes of music therapy, w: Music Psychology, red. S. Hallam, I. Cross, M. Thaut, Oxford University Press, United Kingdom 2016. |
27. | Dreyer L.M., Inclusive Education, w: Education for initial teacher training, red. L. Ramrathan, L. Le Grange, P. Higgs, Juta & Company, Claremont 2017. |
28. | Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań 2003. |
29. | Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2012. |
30. | Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom średni, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2012. |
31. | Galińska E., Muzykoterapia, w: Psychiatria, t. III Metody leczenia. Zagadnienia etyczne, prawne, publiczne, społeczne, wyd. II, red. J. Wciórka, S. Pużyński, J. Rybakowski, Endra Urban & Partner, Wrocław 2015. |
32. | Galińska E., Muzykoterapia, w: Psychoterapia. Teoria, red. L. Grzesiuk, Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia, Warszawa 2005. |
33. | Gardiner J.C., Thaut M.H., Musical Mnemonics Training (MMT), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
34. | Green A.J.K., Gilhooly K., Problem solving, w: Cognitive Psychology, red. N. Braisby, A. Gellatly, Oxford University Press, New York 2005. |
35. | Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 1968. |
36. | Grzywniak C., Nieprawidłowa integracja sensoryczna jako składowa zaburzeń psychicznych występujących zarówno u dzieci, jak i u młodzieży oraz dorosłych, „Psychiatria“ 2016, t. 13, nr 3. |
37. | Hasan H., Halder U.K., Debnath D., Inclusive Education and Education for All, „International Journal of Research and Analytical Reviews’’ 2018, Vol. 5, Issue 3, July–Sept. |
38. | Hägglung S., Samuelsson I.P., Early childhood education and learning for sustainable development and citizenship, „International Journal of Early Childhood“ 2009, IX, 41 (2). |
39. | Jakubczyk K., Metoda malowania dziesięcioma palcami (finger-painting), „Nauczyciel i Szkoła” 2012, nr 2 (52). |
40. | Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2011. |
41. | Janzen T.B., Thaut M.H., Rethinking the role of music in the neurodevelopment of autism spectrum disorder, „Music & Science” 2018, Vol. I: 1–18. |
42. | Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, Wyższa Szkoła Humanistyczno- -Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2004. |
43. | Karolak W., Twórczość wspomagająca rozwój (od przedmiotu do podmiotu), w: Sztuka w terapii, terapia w sztuce. Teoretyczne i praktyczne aspekty autoterapii przez sztukę, red. R. Bartel, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań 2017. |
44. | Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013. |
45. | Kierył M., Mobilna rekreacja muzyczna, w: Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. |
46. | Kilpatrick W.H., The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, Teachers College, Columbia University, wyd. 11, New York City 1929. |
47. | Knill C., Dotyk i komunikacja, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1997. |
48. | Knill M., Knill C., Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1997. |
49. | Kolwińska M., Rola psychorysunku w psychiatrii, „Studia Psychologica” 2004, nr 5. |
50. | Kołodziejski M., Muzyka i wielostronna edukacja dziecka, Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie, Częstochowa 2012. |
51. | Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. |
52. | Kosińska A., Polak A., Żiżka D., Uczę metodą ośrodków pracy Materiały pomocnicze dla nauczycieli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. |
53. | Krauze-Sikorska H., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006. |
54. | Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5, red. P. Gałecki, M. Pilecki, J. Rymaszewska, A. Szulc, S. Sidorowicz, J. Wciórka, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018. |
55. | Kufel R., Kufel P., Kielin J., Poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku, w: Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014. |
56. | LaGasse B.A., Developmental Speech and Language Training Through Music (DSLM), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
57. | Lecourt É., Muzykoterapia czyli jak wykorzystać siłę dźwięków, Videograf II, Chorzów 2008. |
58. | Maas V.F., Uczenie się przez zmysły Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998. |
59. | Mainka S., Spintge R., Thaut M., Music therapy in medical and neurological rehabilitation settings, w: Music Psychology, red. S. Hallam, I. Cross, M. Thaut, Oxford University Press, United Kingdom 2016. |
60. | Makowski M., Filmoterapia i fototerapia – filmy i zdjęcia jako narzędzia w procesie terapeutycznym. Możliwości i limitacje terapeutycznych oddziaływań dzieła filmowego, „Studia de Cultura” 2017, 9 (2). |
61. | Maruszewski T., Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. |
62. | McFerran K., Chan V., Tague D., Stachyra K., Mercadal-Brotons M., A Comprehensive Review Classifying Contemporary Global Practices In Music Therapy, „Music Therapy Today WFMT online journal” 2023, nr 18 (1). |
63. | Mertel K., Auditory Perception Training (APT), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
64. | Mertel K., Oral Motor and Respiratory Exercises (OMREX), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
65. | Mertel K., Therapeutical Instrumental Music Performance (TIMP), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
66. | Mielczarek M., Terapia tańcem jako metoda na samopoznanie i samoświadomość, w: Sztuka w terapii, terapia w sztuce. Teoretyczne i praktyczne aspekty autoterapii przez sztukę, red. R. Bartel, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań 2017. |
67. | Montessori M., Domy dziecięce, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. |
68. | Montessori M., Il metodo della pedagogia scientifica applicato all’educazione infantile nelle case dei bambini, T. Lapi, Città di Castello 1909. |
69. | Muzyka. Encyklopedia PWN, hasło: muzyka, red. S. Żurawski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
70. | Muzyka. Encyklopedia PWN, hasło: Orff, red. S. Żurawski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
71. | Myers D.G., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003. |
72. | Myśliński D., Mobilna Rekreacja Muzyczna w kontekście edukacji muzycznej, w: Z problemów Edukacji muzycznej II, red. M. Pawłowska, Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 2016. |
73. | Myśliński D., Muzyka i mózg – edukacja i terapia, w: Z problemów edukacji muzycznej V, red. M. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, Poznań 2019. |
74. | Myśliński D., Terapeutyczna rola śpiewu w późnej dorosłości, w: Moje doświadczenie z zespołem chóralnym, red. A. Olszewska, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2019. |
75. | Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 1992. |
76. | Natanson T., Wstęp do nauki muzykoterapii, Zakład Narodowy im. Ossolińskich –Wydawnictwo, Wrocław 1979. |
77. | Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. |
78. | Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. |
79. | Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. |
80. | Oaksford M., Reasoning, w: Cognitive Psychology, red. N. Braisby, A. Gellatly, Oxford University Press, New York 2005. |
81. | Oszwa U., Borkowska A.R., Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania, w: Neuropsychologia kliniczna dziecka, red. A.R. Borkowska, Ł. Domańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
82. | Pilecki J., Olszewski S., Żurek T., Zasady i metody pracy z osobami głębiej umysłowo upośledzonymi umysłowo, w: Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000. |
83. | Podgórska-Jachnik D., Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej, w: Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele, edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016. |
84. | Posner M., Rothbart M.K., Sheese B.E., Kieras J., How Arts Training Influences Cognition, w: Learning, Arts and the Brain, red. C. Asbury, B. Rich, New York, Washington 2008. |
85. | Sadowska K., Podstawowe założenia i wartości metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym, „Nauczyciel i Szkoła” 2003, nr 1–2. |
86. | Schumacher K., The Importance of Orff-Schulwerk for Musical Social-Integrative Pedagogy and Music Therapy, „Approaches: Music Therapy & Special Music Education” 2013, Special Issue 5 (2). |
87. | Schwabe Ch., Leczenie muzyką chorych z nerwicami i zaburzeniami czynnościowymi, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1972. |
88. | Schwabe Ch., Haase U., Koncepcja muzykoterapeutyczna Christopha Schwabe, w: Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. |
89. | Serlin I., Dance / Movement Therapy, w: The Corsini Encyclopedia of Psychology, Fourth Edition, Vol. 2, red. I.B. Weiner, W.E. Craighead, John Wiley & Sons, New York 2010. |
90. | Shaffer D.R., Kipp K., Developmental Psychology Childhood and Adolescence, Wadsworth Publishing, Belmont 2010. |
91. | Skeris P., Teoria grup odniesienia porównawczego, „Rocznik Nauk Społecznych” 1977, t. 5. |
92. | Skommer M., Stanisławska-Kubiak M., Mojs E., Wpływ pracy z tańcem i metaforą na poziom zasobów osobistych u osób zajmujących się arteterapią, „Nowiny Lekarskie” 2012, nr 5 (81). |
93. | Smith D.D., Pedagogika specjalna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. |
94. | Snow S., D’Amico M., The drum circle project: A qualitative study with at-risk youth in a school setting, „Canadian Journal of Music Therapy” 2010, nr 16 (1). |
95. | Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1997. |
96. | Stachyra K., Definiowanie i klasyfikacja muzykoterapii, w: Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013. |
97. | Stańko-Kaczmarek M., Twórczość dla twórcy? Wpływ kreacji wizualnej na zdrowie z perspektywy Dwufazowego Transteoretycznego Modelu Działania Arteterapii, w: Sztuka w terapii, terapia w sztuce. Teoretyczne i praktyczne aspekty autoterapii przez sztukę, red. R. Bartel, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań 2017. |
98. | Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001. |
99. | Surma B., Innowacyjne rozwiązania w metodzie Marii Montessori, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2011, nr 4. |
100. | Szeler K., Wybrane metody terapii osób dotkniętych autyzmem w świetle literatury, „Paedagogia Christiana” 2007, nr 2 (20). |
101. | Szychowiak B., Metoda Felicji Affolter w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001. |
102. | Śliwerski B., Edukacja, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I, red. E. Różycka, T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Jacek Śnieciński Wydawca, Warszawa 2003. |
103. | Talwar S., Is there a Need to Redefine Art Therapy?, „Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association” 2016, nr 33 (3). |
104. | Thaut C.P., Patterned Sensory Enhancement (PSE), w: Handbook of Neurologic Music Therapy, red. M.H. Thaut, V. Hoemberg, Oxford University Press, Oxford 2014. |
105. | Thaut M.T., Rhytm, music, and the brain: scientific foundations and clinical applications, Routledge, New York–London 2005. |
106. | Thaut M.H., Peterson D.A., McIntosh G.C., Hoemberg V., Music mnemonics aid verbal memory and induce learning – related brain plasticity in multiple sclerosis, „Frontiers in Human Neuroscience” 2014, Vol. 8, Article 395. |
107. | Tylikowska A., Filmoterapia jako narzędzie zmiany psychologicznej: możliwe mechanizmy działania i zastosowania, „Studia Psychologica” 2016, IX. |
108. | Voigt M., Orff Music Therapy: History, Principles and Further Development, „Approaches: Music Therapy & Special Music Education” 2013, Special Issue 5 (2). |
109. | Waluga A., Pieśń ludowa jako źródło doświadczeń muzycznych dziecka w jego edukacji muzycznej, „Wychowanie Muzyczne” 2013, nr 4. |
110. | Wegnerowska E., Metoda Felicie Affolter, w: Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, red. J. Błeszyński, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004. |
111. | Wiśniewska M., Pędzich Z., Psychoterapia tańcem i ruchem. Podstawowe założenia, czynniki leczące i zastosowania, w: Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka, red. Z. Pędzich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2018, s. 19–21. |
112. | Witczak M., Ferenc T., Wilczyński J., Patogeneza i genetyka wad cewy nerwowej, „Ginekologia Polska’’ 2007, nr 78. |
113. | Witerska K., Drama techniki strategie scenariusze, Difin SA, Warszawa 2011. |
114. | Wolska-Długosz M., Terapia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VI, red. E. Różycka, T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak», Jacek Śnieciński Wydawca, Warszawa 2007. |
115. | World Health Organization, Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, 2008. |
116. | Wójcik A., Pedagogika Montessori – ciągle aktualne wyzwanie dla współczesnej pedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 1 (23). |
117. | Wysocka K., Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi autystycznymi, w: Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, red. J. Błeszyński, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004. |
118. | Wysocka M., Zastosowanie piosenki we wspomaganiu rozwoju sprawności językowych, komunikacyjnych i poznawczych dziecka, „Logopedia” 2021, nr 50 (1). |
119. | Yack E., Aquilla P., Sutton S., Tworzenie więzi poprzez integrację sensoryczną, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. |
120. | Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. |
121. | Źródła internetowe: |
122. | American Art Therapy Association, What is art therapy?, https://www.arttherapy.org/upload/whatisarttherapy.pdf (dostęp 23.08.2019). |
123. | American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, Adaptive Behavior, https://www.aaidd.org/intellectual-disability/definition/adaptive-behavior (dostęp 04.08.2023). |
124. | American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, Definition of Intellectual Disability, https://aaidd.org/intellectual-disability/definition (dostęp 18.09.2019). |
125. | Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006r, poz. 1169, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf (dostęp 26.10.2019). |
126. | Johnston T.C., Self-concepts and socioemotional functioning of children witch Mild Intellectual Disability (MID) and parents’ attributions for their childre’s academic struggles, https://scholar.uwindsor.ca/etd/4762, (dostęp 27.09.2019). |
127. | Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6869 (dostęp 12.02.2024). |
128. | Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Muzyka, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-muzyka.pdf (dostęp 13.08.2023). |
129. | Syafril S., Susanti R., Fiah R.E., Rahayu T., Pahrudi A., Yaumas N.E., Ishak M.N., Four Ways of Fine Motor Skills Develompent in Early Childhood, https://www.researchgate.net/publication/328954650_Four_Ways_of_Fine_Motor_Skills_Development_in_Early_Childhood (dostęp 9.09.2019). |
130. | Szluz B., Education and Social Inclusion Based on the Example of People with Disabilities, https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2293/szluz_Inkluzivni.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp 13.08.2019). |
131. | Światowa Organizacja Zdrowia, ICD-11 for Mortality and Morbidity Statics (Version: 01/2023), https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f605267007 (dostęp 2.08.2023). |
132. | Światowa Organizacja Zdrowia, ICD-11 for Mortality and Morbidity Statics (Version: 01/2023), Depressive disorders, https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1563440232 (dostęp 3.08.2023). |
133. | The Gordon Institute for Music Learning, Audiation, https://giml.org/mlt/audiation/ (dostęp 25.08.2019). |