Studia Administracyjne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2017.9-05
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / nr 9 2017
Re-use: czy re-wolucje? Ograniczenia podmiotowe i przedmiotowe w nowej regulacji
(Re-use: or re-volutions? Subjective and object restrictions in the new law regulation)

Authors: Wojciech Rost
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Keywords: public sector information re-use public documents public data
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (59-72)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 496

Abstract

The importance of information and the role of digital content is increasing. Public sector information is an important element for digital content products and services, allowing businesses to use their potential. On the European level this issue is regulated by Directive 2003/98/EC of the European Parliament and of the Council, amended in 2013. In the Polish legal system it was implemented initially in the Act on Access to Public Information and then in the Act on the re-use of public sector information. A fundamental change in relation to the previous regulation is the broadening of the scope of the subject matter to include libraries, museums and archives. However, there are more changes, especially the concept of public sector information, which is different from public information. The scope of the project is also different, which currently includes, among others, libraries, museums and archives or the Institute of Meteorology and Water Management. The application of the Act has been restricted to information related to deposits (in certain circumstances), held by museums, libraries or archives due to author’s property rights, as well as copyright and related rights and, contrary to the Directive’s literal wording, industrial property rights belonging to entities other than obliged. Unfortunately, the current controversies concerning re-use of the public documents remain and the new law adds new doubts.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jaśkowska M., Ponowne wykorzystanie informacji publicznej, w: Dziesięć lat polskich doświadczeń w Unii Europejskiej. Problemy prawnoadministracyjne, t. II, red. J. Sługocki, Wrocław 2014.
2.Koellner T., Prawo autorskie a dostęp do informacji publicznej, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2012, z. 3.
3.Kędzierska K., Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, w: Dostęp do informacji publicznej, red. P. Szustakiewicz, C.H. Beck, Warszawa 2016.
4.Piskorz-Ryń A., Jawność i ograniczenia jawności publicznych zasobów informacyjnych, w: Jawność i jej ograniczenia, red. G. Szpor, t. V, Dostęp i wykorzystywanie, red. A. Piskorz-Ryń, C.H. Beck, Warszawa 2015.
5.Sibiga G., ISP to nie informacja publiczna, „IT w Administracji” 2017, nr 3.
6.Skrzypek E., Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki, w: Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, z. 23, Rzeszów 2011.
7.Syryt A., Konstytucyjne uwarunkowania ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, w: Jawność i jej ograniczenia, red. G. Szpor, t. V, Dostęp i wykorzystywanie, red. A. Piskorz-Ryń, C.H. Beck, Warszawa 2015.
8.Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, red. M. Bidziński, M. Chmaj, P. Szustakiewicz, C.H. Beck, Warszawa 2015.
9.Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz, red. A. Piskorz-Ryń, PRESSCOM, Wrocław 2017.
10.Badura E., Ponowne wykorzystywanie w muzeach, w: Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2016, https://mc.gov.pl/files/ponowne_wykorzystywanie_informacji_sektora_publicznego_podrecznik.pdf.
11.Cyrankiewicz M., Jak zgodnie z prawem odmówić dostępu do informacji publicznej, www.rp.pl/artykul/1086088–Jak–odmowic–dostepu–do–informacji–publicznej–zgodnie–z–prawem.html.
12.Konarski X., Prawa własności intelektualnej w kontekście ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, w: Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2016, https://mc.gov.pl/files/ponowne_wykorzystywanie_informacji_ sektora_publicznego_podrecznik.pdf.
13.Niestrój H., Ponowne wykorzystywanie w archiwach, w: Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2016, https://mc.gov.pl/files/ponowne_wykorzystywanie_informacji_sektora_publicznego_podrecznik.pdf.
14.Niklewicz-Pijaczyńska M., Od koncepcji gospodarki opartej na wiedzy do nowej strategii rozwoju UE 2020, materiały z międzynarodowej konferencji, Wrocław 23–24.04.2010 r., Wrocław 2011, www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/docmetadata?id=35524.
15.Okoń Z., Otwarte zasoby publiczne: nieprzemyślana regulacja o nieprzewidywalnych skutkach, http:// cyberprawo.org/2013/01/300.
16.Siewicz K., Ponowne wykorzystanie informacji publicznej, https://wolnyinternet.panoptykon.org/sites/default/files/krzysztof_siewicz_analiza_0.pdf.
17.Ślaska K., Ponowne wykorzystywanie w bibliotekach, w: Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2016, https://mc.gov.pl/files/ponowne_wykorzystywanie_informacji_sektora_publicznego_podrecznik.pdf.
18.Opinia Fundacji ePaństwo do Projektu założeń projektu ustawy o otwartych zasobach publicznych, http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//1/86492/86498/86501/dokument65101.pdf.
19.The knowledge-based economy, www.oecd.org/sti/sci–tech/1913021.pdf (dostęp 17.03.2016).
20.Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego uchwalona, www.gb.pl/ustawa–o–ponownym–wykorzystywaniu–informacji–sektora–publicznego–uchwalona–pnews–568. html.
21.Wyrok NSA z dnia 26.06.2013 r., sygn. akt I OSK 522/13.
22.Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22.11.2016 r., sygn. akt II SAB/Wa 586/16. Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17.01.2017 r., sygn. akt II SAB/Wa 626/16.