Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2024.34-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 34/2024
Poszanowanie wolności religijnej w prawodawstwie kościelnym

Autoren: Dariusz Mazurkiewicz ORCID
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego
Schlüsselbegriffe: św. Otton z Bambergu chrzest Pomorza ewangelizacja wolność religijna prawo kanoniczne
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe:2024
Seitenanzahl:18 (191-208)
Cited-by (Crossref) ?:
Anzahl der Downloads ?: 40

Abstract

900-lecie chrztu Pomorza i zachowane relacje dotyczące misji św. Ottona z Bambergu skłaniają do wniosku, że przyjęcie chrześcijaństwa przez pogan było przede wszystkim wynikiem uwiedzenia prawdą Ewangelii, jednak nie bez znaczenia pozostał wpływ władzy świeckiej, która zabezpieczała misję biskupa-misjonarza. W konsekwencji rodzi się pytanie, czy ustawodawca kościelny dopuszcza przy dziele ewangelizacji stosowanie metod zawierających elementy przymusu lub choćby presji zwiększającej skuteczność głoszenia Słowa Bożego. Odpowiedź na to pytanie była różna w zależności od okresu w historii Kościoła i społeczności ludzkich. Co prawda władza kościelna starała się pamiętać o stylu Chrystusa, który jedynie zaprasza do przyjaźni ze sobą, jednak upodabniając się niejednokrotnie do władzy państwowej, dla której stosowanie przymusu bywa sposobem realizacji władzy, niekiedy prawodawca kościelny wprowadzał przepisy dopuszczające przynaglanie do przyjęcia wiary. Nie wolno jednak, z dzisiejszego punktu widzenia, jednoznacznie negatywnie oceniać takiego ustawodawstwa. Było ono bowiem niejako odbiciem sposobu myślenia ówczesnych władców świeckich, dla których stosowanie form przymusu było częstym sposobem narzucania swojej woli. XX-wieczna koncepcja praw człowieka, pozwoliła jednak na nowo odkryć piękno Ewangelii, która nie narzuca się inaczej, jak tylko siłą samej prawdy. Ta idea znalazła swoje miejsce najpierw w nauczaniu ojców Soboru Watykańskiego II, a następnie w Kodeksie Prawa Kanonicznego, w którym w kan. 748 § 2 prawodawca normuje, że „Nigdy i nikomu nie wolno zmuszać żadnego człowieka do przyjęcia wiary katolickiej wbrew jego własnemu sumieniu”. W konsekwencji nakazuje również poszanowanie wolności religijnej przy udzielaniu sakramentów oraz zobowiązuje biskupów i misjonarzy do powstrzymywania się od wszelkich form przymusu przy głoszeniu Ewangelii. Należy zatem zauważyć, że aktualne prawodawstwo kościelne bardziej niż w poprzednich wiekach akcentuje wolność człowieka w przyjmowaniu wiary.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Bibliografia
2.Źródła
3.Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, Auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, „Acta Apostolicae Sedis” 82 (1990), s. 1148-1259.
4.Codex Iuris Canonici Pii X Pontificis Maximi iussu digestus Benedicti Papae XV auctoritate promulgatus, „Acta Apostolicae Sedis” 9 (1917), pars II, s. 1-593.
5.Codex Iuris Canonici, Auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, AAS 75 (1983), s. 1-317, zaktualizowany przekład na język polski zatwierdzony podczas 391. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski uchwałą nr 19/391/2022 z dnia 14 marca 2022 r.
6.Codex Theodosianus, https://droitromain.univ-grenoble-alpes.fr/Constitutiones/CTh16.html# (dostęp 13.01.2024).
7.Grzegorz XVI, Encyklika Mirari vos (15.08.1832), tekst polski: Warszawa 2003.
8.Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris (11.04.1963), AAS 55 (1963), s. 257-304.
9.Konferencja Kościołów Europejskich, Rada Konferencji Episkopatów Europy, Karta Ekumeniczna. Wytyczne dla wzrastającej współpracy pomiędzy Kościołami w Europie (22.01.2001), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/karta_ekumeniczna_22042001, (dostęp 20.01.2024).
10.Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna na temat pewnych aspektów ewangelizacji (3.12.2007 r.), atican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_ 20071203_nota-evangelizzazione_pl.html, (dostęp 20.01.2024).
11.Pius IX, Encyklika Quanta Cura & syllabus errorum (8.12.1864), tekst polski: Warszawa 2002.
12.Pius IX, Syllabus errorum, tekst polski: Warszawa 2002.
13.Pius XII, Przemówienie do prałatów audytorów i do innych urzędników i pracowników Trybunału Świętej Roty Rzymskiej (6.10.1946), AAS 38 (1946).
14.Sobór Laterański IV, Konstytucja o heretykach, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski, t. 2 (869-1312), red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2002.
15.Sobór Laterański V, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst łaciński, polski, t. 5 (1511-1870), red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004.
16.Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, Poznań 2002.
17.Sobór Watykański II, Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, Poznań 2002.
18.Synod w Milevi, w: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2010.
19.Literatura
20.Barzanò A., Il cristianesimo nelle leggi di Roma imperiale, Milano 1996.
21.Bączkowicz F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. 2, wyd. III, Opole 1958, s. 484.
22.Chorzępa M., Bernard Hiszpan apostoł Pomorza Zachodniego i pierwszy bp lubuski, „Gorzowskie Wiadomości Kościelne” 9 (1965) 6, s. 142–145.
23.Christiansen E., Krucjaty północne, Poznań 2009.
24.Dębiński A., Kościół i prawo rzymskie, Lublin 2007.
25.Doroszkiewicz W., Pierwsza wyprawa krzyżowa i jej następstwa, „Elpis” 18 (2016), s. 121-126.
26.Dyduch J., Prawny aspekt misyjnej działalności Ludu Bożego, „Analecta Cracoviensia” 19 (1987), s. 409-425.
27.Gałkowski T., Postulaty de lege ferenda w odniesieniu do chrztu dzieci, „Łódzkie Studia Teologiczne” 19 (2009), s. 51-70.
28.Hanc W., Dialog ekumeniczny – znaki nadziei dla chrześcijaństwa, „Paedagogia Christiana” 26 (2010) 2, s. 81-105.
29.Heriberto Jone P., Commentarium in Codicem Iuris Canonici, t. 2, Padeborn 1954.
30.Herrin J., Bizannjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2010.
31.Kołosowski T., Od wolności wyboru wyznania do przymusu religijnego. Ewolucja poglądów biskupa Augustyna z Hippony podczas schizmy donatystycznej w Afryce rzymskiej, Piła 2000.
32.Kumor B., Historia Kościoła. Starożytność chrześcijańska, t. 1, wyd. II, Lublin 2003.
33.Maćkowski A., Specyfika przygotowania do chrztu dorosłych w świetle unormować prawnych Kościoła łacińskiego, „Colloquia Theologica Ottoniana” (2012) 2, s. 119-146.
34.Masalski R., Metody misyjne bp. Bernarda Hiszpana i bp. Ottona z Bambergu. Analiza porównawcza, „Colloquia Theologica Ottoniana” (2017) 1, s. 59-72.
35.Rietbergen P., Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001.
36.Rosik S., Orbis romanus – Christianitas – Pomerania. Pomorze w „świecie” Ottona z Bambergu: pamięć współczesnych i początki tradycji Apostoła Pomorzan (rekonesans), w: Biskup Otton z Bambergu i jego świat, red. M. Rębkowski, S. Rosik, Wrocław 2018, s. 13-51.
37.Różycki I., Teologiczne następstwa soborowej konstytucji liturgicznej : zmiany w pojęciu sakramentu namaszczenia chorych, „Studia Theologica Varsaviensia” 3 (1965) 1, s. 19-40.
38.Śrutwa J., Edykt mediolański, w: Encyklopedia Katolicka t. IV, Lublin 1995, kol. 666.
39.Warchałowski K., Rozwój idei wolności religijnej od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, „Studia z Prawa Wyznaniowego” 8 (2005), s. 143-161.
40.Żurek A., Christianizacja prawa po „edykcie mediolańskim”, „Vox Patrum” 34 (2014) 61, s. 73-88.