Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2024.34-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 34/2024
Od Osoby Ojca w misterium Trójjedynego Boga do człowieka jako osoby. Ontologia komunijna Joannisa Zizioulasa

Autoren: Mariusz Jagielski ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Schlüsselbegriffe: Joannis Zizioulas Trójca Święta antropologia teologiczna ontologia komunijna teologia osoby
Veröffentlichungsdatum der gesamten Ausgabe:2024
Seitenanzahl:12 (91-102)
Cited-by (Crossref) ?:
Anzahl der Downloads ?: 43

Abstract

Jak istotna jest więź pomiędzy dogmatem trynitarnym a antropologią teologiczną? Joannis Zizioulas ukazuje ją w ontologii komunijnej wychodząc od Osoby Ojca w misterium Trójcy jako fundamentu opowiedzenia bytu. W ten sposób może ukazać człowieka jako imago Dei, a właściwie imago Trynitatis. Opowiedzenie człowieka jako osoby na obraz Boży to zatem ukazanie go zarówno jako hypostasis jak i ekstasis. Doświadczający w śmierci dramatu indywidualizacji i ryzyka nicości jako owocu swojego upadku człowiek w Chrystusie może odnaleźć swoje komunijne spełnienie jako osoby.

zusätzliche Dateien

06_jagielski.m_jagielski_mariusz1.pdf Pobierz
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Agoras C., L’Anthropologie théologique de Jean Zizioulas, „Contacts. Revue orthodoxe de théologie et de spiritualité” 41 (1989), s. 6-23.
2.Agouridēs S., Can the Persons of the Trinity Provide the Basis for Personalist Views of Man?, (w j. greckim), „Synaxē” 33 (1990), s. 67-78.
3.Atanazy Wielki, Mowy przeciw arianom I-III, M. Szewczyk (tłum.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
4.Jagodziński M., Człowiek w relacji do stworzenia według Johna D. Zizioulas, „Roczniki Teologiczne” 69 (2022/7), s. 125-140.
5.Jagodziński M., Komunijna mistyka eklezjalna według Johna D. Zizioulasa, „Roczniki Teologiczne” 67 (2020/7), s. 5-18.
6.Jagodziński M., Personalizująca moc komunii według Johna D. Zizioulasa, „Studia Oecumenica”, 21 (2021), s. 101-111.
7.Jagodziński M., Pneumatologiczny wymiar Kościoła i teologii według Johna D. Zizioulasa, „Studia Teologii Dogmatycznej”, 6 (2020), s. 9-23;
8.Jiang, T. A critical study on Zizioulas' ontology of personhood, 10 Oct 2014, Student thesis: Doctoral Thesis, https://scholars.hkbu.edu.hk/ws/portalfiles/portal/55055879/OA-0108.pdf, (12.03.2024).
9.Małecki R., Kościół jako wspólnota. Dogmatyczno-ekumeniczne studium eklezjologii Johna Zizioulasa, RW Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000.
10.Panagopoulos I., Ontologia o teologia della persona?, (w j. greckim), „Synaxē” 13-14 (1985), s. 34-65.
11.Rahner K., Der dreifaltige Gott als transcendenter Urgrund der Heilsgeschichte, w; Mysterium Salutis, t. II, Die Heilsgeschichte vor Christus, Benziger 1967, s. 317-401.
12.Turcescu L., “Person” versus “individual” and other modern misreadings of Gregor of Nyssa, „Modern Theology” 18 (2002/4), s. 527-539.
13.Sherwood P., St Maximus the Confessor, The Ascetic Life – The Four Centuries on Charity (Ancient Christian Writers, 21), 1955.
14.Zizioulas J., Human capacity and human incapacity, w: Tenże, Communion and otherness. Further Studies in Personhood and the Church, T&T Clark, London-New York 2006, s. 206-249.
15.Zizioulas J., L’Essere di Dio e l’essere dell’uomo. Un tentativo di dialogo teologico, w: Tenże, L’uno e i molti. Saggi su Dio, l’uomo, la Chiesa e il mondo di oggi, Lipa, Roma 2018, s. 18-50.
16.J. Zizioulas, Vérité et communion, w: Tenże, L’Être ecclesial, Labor et Fides, Bienne 1981, s. 57-110.