Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2024.34-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 34/2024
Poszanowanie wolności religijnej w prawodawstwie kościelnym
(Respect for religious freedom in church legislation)

Authors: Dariusz Mazurkiewicz ORCID
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego
Keywords: Saint Otto of Bamberg baptism of Pomerania evangelization religious freedom canon law
Whole issue publication date:2024
Page range:18 (191-208)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 40

Abstract

The 900th anniversary of the baptism of Pomerania and preserved accounts of the mission of St. Otto of Bamberg lead to the conclusion that the adoption of Christianity by the pagans was primarily the result of seduction by the truth of the Gospel, but the influence of secular power, which secured the mission of the missionary bishop, was also significant. Consequently, the question arises whether the church legislator allows the use of methods in the work of evangelization that contain elements of coercion or even pressure that increase the effectiveness of preaching the Word of God. The answer to this question varied depending on the period in the history of the Church and human societies. It is true that the church authorities tried to remember the style of Christ, who only invites people to friendship with himself, but, often resembling the state authorities, for which the use of coercion is a way of exercising power, sometimes the church legislator introduced regulations allowing for people to be forced to accept the faith. However, from today's point of view, such legislation cannot be clearly assessed negatively. It was, in a way, a reflection of the way of thinking of the secular rulers of that time, for whom the use of forms of coercion was a common way of imposing their will. The 20th century concept of human rights, however, allowed us to rediscover the beauty of the Gospel, which imposes itself only by the force of truth itself. This idea found its place first in the teaching of the fathers of the Second Vatican Council, and then in the Code of Canon Law, where in can. 748 § 2, the legislator regulates that "Never and no one may force any person to accept the Catholic faith against his or her own conscience." Consequently, it also requires respect for religious freedom when administering sacraments and obliges bishops and missionaries to refrain from all forms of coercion when preaching the Gospel. It should therefore be noted that current church legislation emphasizes human freedom in accepting faith more than in previous centuries.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bibliografia
2.Źródła
3.Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, Auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, „Acta Apostolicae Sedis” 82 (1990), s. 1148-1259.
4.Codex Iuris Canonici Pii X Pontificis Maximi iussu digestus Benedicti Papae XV auctoritate promulgatus, „Acta Apostolicae Sedis” 9 (1917), pars II, s. 1-593.
5.Codex Iuris Canonici, Auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, AAS 75 (1983), s. 1-317, zaktualizowany przekład na język polski zatwierdzony podczas 391. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski uchwałą nr 19/391/2022 z dnia 14 marca 2022 r.
6.Codex Theodosianus, https://droitromain.univ-grenoble-alpes.fr/Constitutiones/CTh16.html# (dostęp 13.01.2024).
7.Grzegorz XVI, Encyklika Mirari vos (15.08.1832), tekst polski: Warszawa 2003.
8.Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris (11.04.1963), AAS 55 (1963), s. 257-304.
9.Konferencja Kościołów Europejskich, Rada Konferencji Episkopatów Europy, Karta Ekumeniczna. Wytyczne dla wzrastającej współpracy pomiędzy Kościołami w Europie (22.01.2001), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/karta_ekumeniczna_22042001, (dostęp 20.01.2024).
10.Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna na temat pewnych aspektów ewangelizacji (3.12.2007 r.), atican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_ 20071203_nota-evangelizzazione_pl.html, (dostęp 20.01.2024).
11.Pius IX, Encyklika Quanta Cura & syllabus errorum (8.12.1864), tekst polski: Warszawa 2002.
12.Pius IX, Syllabus errorum, tekst polski: Warszawa 2002.
13.Pius XII, Przemówienie do prałatów audytorów i do innych urzędników i pracowników Trybunału Świętej Roty Rzymskiej (6.10.1946), AAS 38 (1946).
14.Sobór Laterański IV, Konstytucja o heretykach, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski, t. 2 (869-1312), red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2002.
15.Sobór Laterański V, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst łaciński, polski, t. 5 (1511-1870), red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004.
16.Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, Poznań 2002.
17.Sobór Watykański II, Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, Poznań 2002.
18.Synod w Milevi, w: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2010.
19.Literatura
20.Barzanò A., Il cristianesimo nelle leggi di Roma imperiale, Milano 1996.
21.Bączkowicz F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. 2, wyd. III, Opole 1958, s. 484.
22.Chorzępa M., Bernard Hiszpan apostoł Pomorza Zachodniego i pierwszy bp lubuski, „Gorzowskie Wiadomości Kościelne” 9 (1965) 6, s. 142–145.
23.Christiansen E., Krucjaty północne, Poznań 2009.
24.Dębiński A., Kościół i prawo rzymskie, Lublin 2007.
25.Doroszkiewicz W., Pierwsza wyprawa krzyżowa i jej następstwa, „Elpis” 18 (2016), s. 121-126.
26.Dyduch J., Prawny aspekt misyjnej działalności Ludu Bożego, „Analecta Cracoviensia” 19 (1987), s. 409-425.
27.Gałkowski T., Postulaty de lege ferenda w odniesieniu do chrztu dzieci, „Łódzkie Studia Teologiczne” 19 (2009), s. 51-70.
28.Hanc W., Dialog ekumeniczny – znaki nadziei dla chrześcijaństwa, „Paedagogia Christiana” 26 (2010) 2, s. 81-105.
29.Heriberto Jone P., Commentarium in Codicem Iuris Canonici, t. 2, Padeborn 1954.
30.Herrin J., Bizannjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2010.
31.Kołosowski T., Od wolności wyboru wyznania do przymusu religijnego. Ewolucja poglądów biskupa Augustyna z Hippony podczas schizmy donatystycznej w Afryce rzymskiej, Piła 2000.
32.Kumor B., Historia Kościoła. Starożytność chrześcijańska, t. 1, wyd. II, Lublin 2003.
33.Maćkowski A., Specyfika przygotowania do chrztu dorosłych w świetle unormować prawnych Kościoła łacińskiego, „Colloquia Theologica Ottoniana” (2012) 2, s. 119-146.
34.Masalski R., Metody misyjne bp. Bernarda Hiszpana i bp. Ottona z Bambergu. Analiza porównawcza, „Colloquia Theologica Ottoniana” (2017) 1, s. 59-72.
35.Rietbergen P., Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001.
36.Rosik S., Orbis romanus – Christianitas – Pomerania. Pomorze w „świecie” Ottona z Bambergu: pamięć współczesnych i początki tradycji Apostoła Pomorzan (rekonesans), w: Biskup Otton z Bambergu i jego świat, red. M. Rębkowski, S. Rosik, Wrocław 2018, s. 13-51.
37.Różycki I., Teologiczne następstwa soborowej konstytucji liturgicznej : zmiany w pojęciu sakramentu namaszczenia chorych, „Studia Theologica Varsaviensia” 3 (1965) 1, s. 19-40.
38.Śrutwa J., Edykt mediolański, w: Encyklopedia Katolicka t. IV, Lublin 1995, kol. 666.
39.Warchałowski K., Rozwój idei wolności religijnej od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, „Studia z Prawa Wyznaniowego” 8 (2005), s. 143-161.
40.Żurek A., Christianizacja prawa po „edykcie mediolańskim”, „Vox Patrum” 34 (2014) 61, s. 73-88.