Authors: |
Leonard
Nowak
Faculty of Physical Culture in Gorzow Wielkopolski, University School of Physical Education in Poznan Maria Alicja Nowak Faculty of Physical Culture and Health Promotion, University of Szczecin, Szczecin Mariola Radzińska Faculty of Physical Culture in Gorzow Wielkopolski, University School of Physical Education in Poznan |
Keywords: | competence current athletes expectations former athletes motives non-athletes physical education students self-evaluation |
Whole issue publication date: | 2016 |
Page range: | 11 (37-47) |
1. | Brojek, A., Zajkowska-Magier, M. (2004). Motywy wyboru studiów wychowania fizycznego. Rocznik Naukowy ZWWF w Białej Podlaskiej, 11, 63–79. |
2. | Buchta, K. (2009). Quality of education from the prospective of a student of University of Physical Education. Pol. J. Sport Tourism, 16, 39–48. |
3. | Buchta, K. (2012). The competences of physical education students. Unified versus two-tier University studies. Pol. J. Sport Tourism, 19, 151–159. |
4. | Cieśliński, R. (2009). Uczelniany system jakości kształcenia – założenia a praktyka w kontekście procesu bolońskiego. Pol. J. Sport Tourism, 16, 135–142. |
5. | Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej. In: M. Czerepaniak-Walczak (ed.), Fabryki dyplomów czy universitas? (pp. 29–54). Kraków: Impuls. |
6. | Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP. |
7. | Eider, J. (2009). Physical education faculty in Western Pomerania. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 583. Prace Naukowe Instytutu Kultury Fizycznej, 26, 57–72. |
8. | Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka. |
9. | Ferenz, K. (2010). Edukacja całożyciowa człowieka w świetle zadań rozwojowych. In: M. Kowalski, M. Olczak (eds.), Edukacja w przebiegu życia od dzieciństwa do starości (pp. 28–45). Kraków: Impuls. |
10. | Gliński, M. (2014). Preferencje zawodowe a stres zawodowy wśród nauczycieli. Psychologia Wychowawcza, 6, 37–54. |
11. | Hamer, H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Warszawa: Veda. |
12. | http://eduentuzjasci.pl/badanie/599-talis (14.12.2015). |
13. | http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl (15.10.2015). |
14. | Jagusz, M. (2011). Oczekiwania ucznia w zakresie kompetencji nauczyciela. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu 35, 66–69. |
15. | Kijo, P. (2007). Wzrastająca rola kompetencji pedagogicznych w kształceniu nauczycieli wychowania fizycznego. In: A. Kaźmierczak, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala (eds.), Kultura fizyczna i zdrowotna w życiu współczesnego człowieka (pp. 110–115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
16. | Kotarska, K., Wunsch, E., Raszeja-Wyszomirska, J., Kempińska-Podhorodecka, A., Wójcicki, M., Milkiewicz, P. (2015). Leisure time physical activity and health-related behaviors after liver transplantation: a prospective, single centre study. Prz Gastroenterol, 10 (2), 100–104. DOI: 10.5114/pg.2015.49002. |
17. | Kraśniewski, A., Próchnicka, M. (2013). Benchmarking procesu wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji w polskich uczelniach. Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich. |
18. | Kraśniewski, A. (2004). Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo. Warszawa. |
19. | Kumala, R. (2011). Nauczyciel wychowania fizycznego – opinie kandydatów na studia we wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 57–60. |
20. | Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: PWN. |
21. | Kyrgyrdis, P., Derri, V. (2006). Factors that contribute to effective teaching in physical education. A. Review. Inquiries in Sport and Physical Education, 4 (3), 409–420. |
22. | Lewandowski, M., Starościak, W., Guła-Kubiszewska, H. (2011). Przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do pełnienia funkcji nauczyciela wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 53, 40–44. |
23. | Łubkowska, W. (2015). Young people’s lifestyle as a determinant of future health of the society, based on tourism and leisure students from the University of Szczecin. In: Health and Physical Activities in Lifestyle among Children and Youth (pp. 27–39). Banská Bystrica: International Scientific Conference Conference Textbook of Invited Lectures Eds. |
24. | Paczyńska-Jędrycka, M., Łubkowska, W. (2013). Adventure/qualified tourism in the rehabilitation of juveniles. Centr Eur J Sport Sci Med., 3, 31–32. |
25. | Radzińska, M., Fiedor, M. (2007). Standardy kompetencji zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego warunkujących efektywność procesu kształcenia i wychowania fizycznego, In: W.J. Maliszewski (ed.), Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenie i sytuacje. Szkolna przestrzeń interakcji i działań komunikacyjnych (pp. 222–227), Toruń: Wydawnictwo Marszałek. |
26. | Radzińska, M., Nowak, M., Nowak, L. (2013). Choice motivation of physical education and proffesional interests of future experts in physical education. Teoriya i Praktika Fizicheskoy Kultury, 5, 103–106. |
27. | Salmela-Aro, K., Tolvanen, A., Nurmi, J.-E. (2009). Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement. Journal of Vocational Behavior, DOI: 10.1016/j.jvb.2009.03.009. |
28. | sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/Projekty/pdf (18.12.2015). |
29. | Skibniewski, S. (2011). Kompetencje pedagogiczne studentów kończących studia wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 25, 77–80. |
30. | Telama, R., Laakso, L., Yang, X. (1994). Physical activity and participation in sports of young people in Finland. Scand J Med. Sci Sports, 4, 65–74. Article first published online: 30 JAN 2007. DOI: 10.1111/j.1600-0838.1994.tb00407.x. |
31. | Telama, R., Xiaolin, Y., Laakso, L., Viikari, J. (1997). Physical activity in childhood and adolescence as predictors of physical activity in young adulthood. Am J Prev Med, 3 (4), 317–323. |
32. | Van Buurren, J., de Leeuw, J.V. (1992). Equality Constrains in Multiple Correspondence Analysis. Multiv. Behav. Res., 67–83. |
33. | www.bip.gov.pl (10.11.2015). |
34. | www.reformaprogramowa.men.gov.pl (15.10.2015). |
35. | Zalech, M. (2011). Elimination of negative character features as an element of building a positive image of physical education teacher. Pol. J. Sport Tourism, 18, 206–213. |
36. | Zowczak, J. (2009). Motywy wyboru zawodu nauczycielskiego w warunkach polskiej transformacji – perspektywa socjologiczna. In: K. Chałas, B. Komorowska (eds.), Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2: Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne (pp. 239–249). Lublin: KUL. |