Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2024.40-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 40/2024
The Dogmatic Aspect of Postmodernity in a Theological Perspective

Authors: Bogdan Ferdek ORCID
Pontifical Faculty of Theology in Wrocław, Poland
Keywords: postmodernity dogma progress equality transhumanism political correctness
Whole issue publication date:2024-12-10
Page range:12 (9-20)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Postmodernity, on the one hand, combats Christian dogmas, while, on the other, proposes its own dogmas in their place. At the core of this article lies the following problem: Does dogma, in the pre-Christian sense function in postmodernity and how can it be evaluated in the light of Catholic dogmatics? The path to resolving this problem consists of three stages. The first stage outlines the basic dogmas of postmodernity, which are: progress, equality, and freedom from the tragedy of human existence. The next stage focuses on attempts to impose postmodern dogmas on societies through the mechanisms of political correctness. Indeed, postmodern dogmas possess not only a doctrinal dimension but also a binding one. Finally, the last stage presents a theological critique of postmodern dogmas. Postmodern dogmas are indebted to Christian dogmas. They aim to ground the transcendental content of the latter in immanent reality. They diminish the creative God to the creative man as a promoter of progress and emancipation, reduce equality to the negation of all differences, and redefine freedom from the tragedy of existence to the transhumanist “death of death.”
Download file

Article file

Bibliography

1.Benedict XVI in conversation with Peter Seewald, Światłość świata, Kraków 2011.
2.Buttiglione R., Prymat sumieni w polityce, in: Kościół w czasach Jana Pawła II, Lublin 2005.
3.Chlewiński Z., Herbut J., Janeczek S., Kowalczyk S., Mariański J., Ideologia, II Istota, in: Encyklopedia katolicka VI, Lublin 1993, p. 1409.
4.Chyła J., Jezus Chrystus Jana Pawła II, Pelplin 2007.
5.Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.
6.Falenczyk M., Transhumanizm czy humanizm. Krytyczne spojrzenie na nową ideologię, "Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego" 38 (2018) 1, pp. 243–263.
7.Harari Y. N., Homo deus: Krótka historia jutra, Kraków 2018.
8.Herbut J., Artykuły i szkice. Z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz etyki i metaetyki, Opole 2008.
9.Jaroszyński P., Ideologia, in: A. Maryniarczyk (ed.), Powszechna encyklopedia filozofii IV, Lublin 2003, pp. 731–734.
10.Kongregacja Nauki Wiary, O współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, Kraków 2004.
11.Kołakowska A., Czy możliwa jest religia?, “Teologia Polityczna”, https://teologiapolityczna. pl/agnieszka-kolakowska-czy-mozliwa-jest-religia [accesssed 19.07.2024].
12.Kołakowski L., Jezus ośmieszony, Kraków 2014.
13.Kuczyński J., Homo creator, Warszawa 1976.
14.Leśniak A., “Political correctness,” czyli o etycznej wrażliwości języka, “Studia Ekonomiczne.
15.Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 313 (2017), pp. 147–160.
16.Misztal D., Religijne aspekty transhumanizmu, in: P. Grabarczyk, T. Sieczkowski (eds.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Łódź 2017, pp. 135–156.
17.Ratzinger J., Ku „dojrzałości” wiary w Chrystusa, “L`Osservatore Romano” 6 (2005), pp. 29–31.
18.Ślęczka P., „Prawda jak powietrze”. Wojciecha Chudego filozofia kłamstwa społecznego, "Ethos" 79–80 (2007), pp. 152–164.