Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2018.1-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2018
Mówione Magisterium Kościoła - kaznodziejstwo Papieża Franciszka
(Spoken magiterium of the Church - the Preaching of Pope Francis)

Authors: Rafał Kowalski
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Keywords: Pope Francis homily sermon proclamation of God’s Word psychology of communication
Data publikacji całości:2018
Page range:18 (179-196)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The author of the text, by the analysis of Pope Francis’s homilies, seeks the answer for the question: what makes the homilies so willingly received by the faithful and widely discussed by journalists, especially, if you take into consideration that the Holy Father often criticizes the Europeans’ lifestyles. This search is based on the anthropological approach to the proclamation of God’s Word (keeping in mind the theological aspect of this reality), and especially, the so called communication square by Friedman Schluz von Thun. On this basis, particular statements of the Bishop of Rome are analyzed, and the secret of the effectiveness of Pope’s speeches – in the author’s opinion – is in the draws attention not only to the contents of the homilies and catechesis, but primarily to what the Pope says about himsef, how he treats his listeners, and how he calls for particular actions. The author concludes that Francis does not call the faithful out on who they are not, but he helps them understand who they became through God’s grace, and who they can become if they allow God act in their lives.
Download file

Article file

Bibliography

1.Albisu M.S., He Taught Me That Love Shows Itself More In Your Work Than In Your Words, „The Tablet” 23.03.2013, s. 13.
2.Ambrogetti F., Rubin S., Jezuita. Papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergoglio, Kraków 2013.
3.Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument Końcowy, Gubin 2014.
4.Bołoz W., Współczesne przepowiadanie moralne – potrzeba uzasadnienia i motywacji, „Homo Dei” 77 (2008), nr 1, s. 21–29.
5.Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
6.Broński W., Język kazań i zachowania niewerbalne kaznodziei w służbie nowej ewangelizacji, „Przegląd Homiletyczny” 9 (2005), s. 123–132.
7.Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim. Homilie i kazania dialogowane, w: Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, red. P. Urbański, Kraków 2003, s. 291–325.
8.Dyk S., Specyfika homilijnej parenezy, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 54 (2007), z. 6.
9.Gärtner Ch., Homiletik in divergierenden Richtlinien, „Theologie und Glaube” 95 (2005), s. 166–168.
10.Grzegorski Z., Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999.
11.Janiec Z., Komunikacyjny wymiar liturgii, Sandomierz 2006.
12.Klessmann M., Pastoralpsychologie. Ein Lehrbuch, Brühl 2004.
13.Kuc L., Krótki traktat o teologii komunikacji, Leszno 1997.
14.Kudasiewicz J., Biblijne rady i przestrogi dla proroków słowa Bożego, „Pastores” 1 (2005), s. 7–17.
15.Lewek A., Osobowe uwarunkowania komunikacji kaznodziejskiej, „Ateneum Kapłańskie” 445 (1983), t. 100, z. 3, s. 413–432.
16.Lowney C., Lider – papież Franciszek, Kraków 2014.
17.Matuszczyk B., Retoryka Kościoła dziś – „siedem grzechów głównych” współczesnego kaznodziejstwa, w: Skuteczność słowa w działaniach politycznych i społecznych. Materiały konferencyjne. Bydgoszcz, 3–5 kwietnia 1997 r., red. E. Laskowska, Bydgoszcz 1999, s. 124–133.
18.Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
19.Müller P., Predigt ist Zeugnis. Grundlegung der Homiletik, Freiburg–Basel–Wien 2007.
20.Muszyński H., Rozwój moralny, Warszawa 1983.
21.Oleszkowicz A., Keplinger A., Potoczne rozumienie przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką, „Psychologia Rozwojowa” 2 (2007), s. 51–60.
22.Pawlina K., Eucharystia w życiu młodzieży, „Collectana Theologica” 68 (1998), nr 3, s. 39–48.
23.Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka, Warszawa 1967.
24.Rydz E., Psychologiczne aspekty przepowiadania, w: Mowa żywa, red. J. Twardy, W. Broński, J. Nowak, Kielce 2005, s. 56–75.
25.Schulz von Thum F., Klarkommen mit sich selbst und anderen: Komunikation und soziale Kompetenz. Reden, Aufsätze, Dialoge, Hamburg 2007.
26.Schulz von Thun F., Miteiander redden 1. Störungen und Klärungen. Allgemeine Psychologie der Komunikation, Hamburg 2008.
27.Spadaro A., Mówione magisterium papieża Franciszka, w: Franciszek, Bóg szuka nas na marginesie. Słowa z Domu Świętej Marty, Kraków 2017
28.Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.
29.Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 1995.
30.Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1972.
31.Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
32.http://gosc.pl/doc/1911376.Papiez-do-ksiezy-pelny-tekst (dostęp: 30.05.2017).
33.http://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2017/may/documents/papa-francesco_20170527_consacrati-genova.html (dostęp: 28.05.2017).
34.http://www.rp.pl/Swiatowe-Dni-Mlodziezy/160739945-SDM-Przemowienie-papieza-Franciszka-podczas-wieczornego-czuwania-modlitewnego-w-Brzegach.html (dostęp: 30.05.2017).
35.https://gosc.pl/doc/1642706.Trwa-efekt-Bergoglio (dostęp: 2.12.2015).
36.https://w2.vatican.va/content/francesco/pl/audiences/2015/documents/papa-francesco_20150513_udienza-generale.html (dostęp: 30.05.2017).