Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2019.2.46-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (46) 2019
Zastosowanie systemów konwersacyjnych w biznesie turystycznym
(The application of conversational systems in the tourism industry)

Authors: Agnieszka Janas
Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu
Keywords: chatbots conversational systems modern technology tourism industry
Data publikacji całości:2019
Page range:7 (7-13)
Klasyfikacja JEL: O33 M15 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

There are many notions for the use of conversational systems. A vital field to apply natural-language conversation software systems can be seen in the tourism industry. The high costs of running marketing campaigns, maintaining the company’s call centre and the work of specialists as well as their limited availability or insufficient number are just some of the factors that may generate interest in conversational systems and their use in the tourism industry. The article takes aim at presenting issues related to the use of conversational systems in running a tourism business and presenting the possible costs and benefits resulting from a solution like this. The author studies the application of conversational systems in tourist information centres, customer service, in running a company’s marketing campaigns, and more. The conducted analysis indicates numerous benefits that tourism industry entrepreneurs can derive from implementing this kind of intelligent software. Consumers of travel services can also enjoy the benefits of using conversational systems at all stages of travel. The conducted analysis puts an interesting perspective on running an up-to-date tourism business.
Download file

Article file

Bibliography

1.Amadeus (2017). Czy chat boty zmienią branżę turystyczną? Pobrane z: https://amadeuscontenthub.pl/czy-chat-boty- -zmienia-branze-turystyczna (24.07.2019).
2.Ciszewski, J. (2019). 7 branż 7 Chatbotów – spojrzenie na światowe praktyki. Pobrane z: https://publicrelations.pl/7-branz- 7-chatbotow-spojrzenie-na-swiatowe-praktyki (22.07.2019).
3.Kuligowska, K. (2011). Koszty i korzyści implementacji wirtualnych asystentów w przedsiębiorstwach oraz ich znaczenie dla rozwoju gospodarki elektronicznej. Autoreferat rozprawy doktorskiej. Uniwersytet Warszawski. Pobrane z: https://www.wne.uw.edu.pl/files/4313/9643/5973/rd_kuligowska_k_2011.pdf (24.04.2019).
4.Janas, A., Kaleta, A. (2011). Examples of using new technologies in tourism. International Masaryk Conference, Magnanimitas, Hradec Králové, vol. II, CD.
5.Janas, A. (2015). Komputerowe wspomaganie doskonalenia baz wiedzy systemów konwersacyjnych w oparciu o analizę treści rozmów biznesowych. Rozprawa doktorska. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
6.Marques, M. (2018). Top 3 chatbots that are changing the travel industry. Pobrane z: https://medium.com/hijiffy/top-3- chatbots-that-are-changing-the-travel-industry-d325082c50b8 (22.07.2019).
7.Messenger Facts & Stats Resources (2018). Facts & Stats Resources. Pobrane z: https://messengernews.fb.com/resources/ facts-and-stats (25.07.2019).
8.Rzeczpospolita (2019). Chatbot na wrocławskim lotnisku już działa. Pobrane z: https://www.rp.pl/Linie-lotnicze-ilotniska/ 303089963-Chatbot-na-wroclawskim-lotnisku-juz-dziala.html (25.07.2019).
9.Sabre (2018). Sabre launches pilot of A.I.-powered chatbot. Pobrane z: https://www.sabre.com/insights/releases/sabre- -launches-pilot-of-a-i-powered-chatbot (22.07.2019).
10.Street, T. (2016). Introducing Expedia Bot for Facebook Messenger. Pobrane z: https://viewfinder.expedia.com/introducing- expedia-bot-facebook-messenger (8.07.2019).
11.Stanusch (2019). Koszty związane z Wirtualnym Doradcą. Pobrane z: https://www.stanusch.com/?q=fact_99460&d=koszty% 20zwi%C4%85zane%20z%20Wirtualnym%20Doradc%C4%85 (22.07.2019).
12.UNWTO (2011). Tourism Towards 2030. Pobrane z: https://www.globalwellnesssummit.com/wp-content/uploads/ Industry-Research/Global/2011_UNWTO_Tourism_Towards_2030.pdf (19.07.2019).
13.UNWTO (2019). International Tourism Results 2018 and Outlook 2019. Pobrane z: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/ pdf/unwto_barometer_jan19_presentation_en.pdf (22.07.2019).
14.Wang, L.C., Baker, J., Wagner, J.A., Wakefield, K. (2007). Can a Retail Web Site Be Social? Journal of Marketing, 3 (71), 143–157.
15.WTTC (2019). Travel & Tourism Economic Impact 2019 World. Pobrane z: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/ economic-impact-research/regions-2019/world2019.pdf (22.07.2019).
16.Żmigrodzki, M. (2011). Jak poprawić jakość obsługi klienta – petenta za pomocą systemu zarządzania wiedzą? Pobrane z: http://www.egov.pl/index.php?option=content&task=view&id=32&Itemid=62 (14.06.2011).