Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.3.39-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (39) 2017
Promocja szlaków kulinarnych w Polsce w świetle badań ankietowych
(Culinary Trails Promotion In Poland Based on Questionnaire Surveys)

Authors: Irena Ozimek
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Julita Szlachciuk
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Agata Dobkowska
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Natalia Przeździecka-Czyżewska
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: regional tourism product culinary trail promotion
Whole issue publication date:2017
Page range:11 (65-75)
Klasyfikacja JEL: D12 Z32 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In recent years, particularly in countries with recognised food and culinary traditions, one could observe a rapid development of culinary trails, which can be considered a type of tourist product. The aim of the paper was to assess the knowledge of this kind of trail among the respondents and to assess forms of promotion of culinary trails. The study included a survey among 206 respondents. Although preliminary due to sample size, the results demonstrated that the respondents had a low awareness of existence of culinary trails on the Polish tourism market and confirmed that appropriate promotion would help to utilise the potential of this tourism product.
Download file

Article file

Bibliography

1.Apetyt na region (2013). Podkarpackie. Ogólnopolskie badanie opinii publicznej. Pobrane z: http://www.horecanet.pl/ HorecaNet/files/d6/d693ee10-3391-490f-85f4-016711f3985d.pdf (3.11.2016).
2.Buczkowska, K. (2014). Local Food and Beverage Products As Important Tourist Souvenirs. Turystyka Kulturowa, 1, 46–62.
3.Cieślik, E. (2013). Regional food – a new outlook on the mountain areas. Geomatics, Landmanagement and Landscape, 4, 7–19.
4.Dominik, P. (2014). Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu Mazowsze. Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR.
5.Gaweł, Ł. (2011). Szlaki dziedzictwa kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania. Kraków: Wydawnictwo UJ.
6.Hall, M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., Cambourne, B. (2003). Food Tourism Around the World. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann.
7.Hjalager, A.-M., Richards, G. (Eds.) (2002). Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
8.Jęczmyk, A., Sammel, A. (2012). Ochrona tradycyjnych produktów regionalnych jako czynnik rozwoju turystyki kulinarnej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 4 (20), 217–228.
9.Kaczmarek, J. Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. PWE: Warszawa.
10.Konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne”. Pobrane z: http://www.pot.gov.pl/o-polskiej-organizacji-turystycznej/p/wspolpraca/konsorcja-produktowe/konsorcjum-polskie-szlaki-kulinarne (10.11.2016).
11.Kowalczyk, A. (2005). Turystyka kulinarna – ujęcie geograficzne. Turyzm, 15, 1–2.
12.Kowalczyk, A. (2014). Od street food do food districts – usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta. Turystyka Kulturowa, 9, 6–7.
13.Krupa, J. (2014). Szlaki kulinarne jako produkt turystyczny – metody promocji. W: J. Krupa (red.), Nowoczesne metody i narzędzia wsparcia w rozwoju małych destynacji turystycznych (s. 67–100). Dynów: Wydawnictwo Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego.
14.Makała, H. (2014). Kultura żywieniowa a turystyka – obszary wspólnych zainteresowań. Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, 1 (13), 133–145.
15.Oleśniewicz, P., Widawski, K. (2014). Wydarzenia kulinarne jako szansa na turystyczną aktywizację regionu. Gospodarka, Rynek, Edukacja, 15 (2), 33–37.
16.Orłowski, D., Ocena możliwości wykorzystania kuchni regionalnych w rozwoju turystyki wiejskiej. Praca doktorska. SGGW w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji. Warszawa 2013 (maszynopis).
17.Orłowski, D., Woźniczko, M. (2016). Turystyka kulinarna w Polsce – wstępne badania nad fenomenem zjawiska. Turystyka Kulturowa, 5, 60–100.
18.Plebańczyk, K. (2013). Turystyka kulinarna w kontekście zrównoważonego rozwoju w kulturze – perspektywy dla Polski. Turystyka Kulturowa, 10, 25–26.
19.Program rozwoju i promocji turystyki gastronomicznej i szlaków kulinarnych w Polsce (2014). Landbrand, Hubert Gonera & Polska Organizacja Turystyczna w Warszawie. Pobrane z: zarabiajnaturystyce.pl/component/rubberdoc/doc/309/ raw (10.11.2016).
20.Sala, J. (2016). Rynek żywnościowy jako element kształtujący atrakcyjność i tożsamość turystyczną Małopolski. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 3 (35), 209–222.
21.Tomczak, J. (2013). Szlak kulinarny jako przykład szlaku tematycznego. Prace i Studia Geograficzne, 52, 47–62.
22.Woźniczko, M., Orłowski, D. (2009). Szlak Oscypkowy jako nowy produkt turystyczny Podhala. W: M. Jalinik (red.), Konkurencyjność produktów turystycznych (s. 103–121). Białystok: Politechnika Białostocka.
23.Žuromskaite, B. (2009). Rozwój turystyki kulinarnej na Litwie. Turystyka Kulturowa, 12, 21–32.