Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-16
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Cele gospodarcze regionalnych organizacji turystycznych w Polsce
(Goals of regional tourist organizations in Poland)

Authors: WOJCIECH FEDYK
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Wychowania Fizycznego
Keywords: regional tourist organizations economic goals
Whole issue publication date:2018-06-20
Page range:8 (157-164)
Klasyfikacja JEL: L30 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the results of the assessment of the level of achieving statutory economic goals by regional tourism organizations (ROT’s). Studies have shown that 27 (out of 30) economic goals included in the ROT’s statutes have not been achieved, in the opinion of the organization’s stakeholders and external experts, at the level of the designated “efficacy threshold”. The results of the analysis clearly signal the need for a strong correction of the structure of the types of ROT’s economic goals as an indispensable measure to enable the growth of organizational efficiency.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borzyszkowski, J. (2011). Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
2.Borzyszkowski, J. (2014). Cooperation with the environment as one of the basic elements concerning the activity of the present day DMO. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2 (5), 47-59.
3.Butowski, L. (2004). Organizacja turystyki w Polsce. Warszawa-Lublin: Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie.
4.Czernek, K. (2012). Motywacje i cele partnerów w kooperacji na rzecz rozwoju turystyki w regionie. Folia Turistica, 26, 5-24.
5.Fedyk, W. (2016). Uwarunkowania skuteczności regionalnych organizacji turystycznych w Polsce. Praca doktorska. Jelenia Góra: Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
6.Fedyk, W., Kachniewska, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji tury¬stycznych w Polsce w formule klastra. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 135-150.
7.Fedyk, W., Morawski, M. (2014). Regionalne organizacje turystyczne - organizacjami współpracy. Prawda czy fałsz?
8.Folia Turistica, 32, 241-274.
9.Fedyk, W., Morawski, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystycz¬nych w obszarach recepcji turystycznej w Polsce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 107-124.
10.Fedyk, W., Meyer, B., Potocki, J. (2017). Nowa koncepcja zarządzania regionami turystycznymi. Studia Oeconomia Posnaniensia, 4 (4), 50-81.
11.Grabińska, E., Mierniczak, P. (2010). Rola i znaczenie regionalnych organizacji turystycznych w zakresie promocji turystycznej regionu. W: J. Sala (red.), Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym (s. 613-636). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.Gryszel, P. (2001). Rola regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w inspirowaniu rozwoju produktu tury¬stycznego w regionie. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 924, 28-42.
14.Gryszel, P. (2004). Funkcjonowanie regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w Polsce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Gospodarka a Środowisko, 2 (1043), 149-165.
15.Kruczek, Z., Zmyślony, P. (2010). Regiony turystyczne. Kraków: Wydawnictwo Proksenia.
16.Migdal, M. (2008). Ewaluacja regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Szczecin: Instytut Wspierania Turystyki - Doradztwo, Szkolenia, Badania, Forum Turystyki Regionów.
17.Migdal, M. (2013). Poradnik. Lokalna Organizacja Turystyczna. Szczecin: Forum Turystyki Regionów.
18.Ministerstwo Sprawiedliwości (2017). Krajowy Rejestr Sądowy. Monitor Sądowy i Gospodarczy. Krajowy Rejestr Karny. Pobrano z: https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu?t:lb=t (20.12.2017).
19.Olearnik, J. (2009). Przedsiębiorcze zachowania uczelni - wzorzec i rzeczywistość (wyniki badań). W: M. Pluta- -Olearnik (red.), Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem (s. 49-87). Wrocław: Wyższa Szkoła Han¬dlowa we Wrocławiu.
20.Panasiuk, A. (2008). Struktura podmiotowa gospodarki turystycznej. W: A. Panasiuk (red.), Gospodarka turystyczna (s. 25-33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21.Ustawa (1999). Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. DzU 1999, nr 62, poz. 689 z późn. zm.
22.Wąsowicz-Zaborek, E. (2009). Kodeks Dobrych Praktyk systemu zarządzania i promocji turystyki w Polsce. Warszawa: Polska Organizacja Turystyczna.
23.Wysokiński, J. (2007). Deklarowane a realizowane zadania regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Zeszyty Dydaktyczno-Naukowe WSHGiT, 1, 70-85.