Ekonomiczne Problemy Turystyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2019.1.45-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 1 (45) 2019
The use of cultural institutions in tourism as an incentive for local development - the case of National Museum in Wroclaw
(Wykorzystanie instytucji kultury w turystyce jako stymulatora rozwoju lokalnego na przykładzie Muzeum Narodowego we Wrocławiu)

Autorzy: Julita Izabela Zaprucka
Wrocław University of Economics

Elżbieta Nawrocka
Wrocław University of Economic

Jens Baumann
Chemnitz University of Technology
Słowa kluczowe: instytucja kultury turystyka kulturowa sektor kreatywny rozwój lokalny
Data publikacji całości:2019-09-10
Liczba stron:11 (73-83)
Klasyfikacja JEL: O31 Z19 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem autorów artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania instytucji kultury na rynku turystycznym jako stymulatora rozwoju lokalnego i oceny wybranej instytucji kultury z perspektywy podmiotu kreatywnego. Do badania wybrano Muzeum Narodowe we Wrocławiu (NM). Jako metodę badawczą zastosowano analizę literatury polskiej i zagranicznej oraz źródeł wtórnych pochodzących z wybranej instytucji kultury. Wykorzystano również dane z wywiadów swobodnych z kierownictwem badanej jednostki i zastosowano syntezę, która pozwoliła na opracowanie autorskich cech muzeum jako podmiotu kreatywnego, wśród których szczególną uwagę zwrócono na aktywność strony internetowej. Przedstawione w artykule wyniki badań wskazują, że NM spełnia kryteria podmiotu sektora kreatywnego i tym samym stymuluje rozwój lokalny. Jego rozwój jako podmiotu kreatywnego napotyka jednak na bariery, głównie natury prawnej, finansowej oraz politycznej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Altkorn, J. (1995). Marketing w turystyce. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
2.Annual Factual Reports of the National Museum in Wrocław covering the years 2014-2017.
3.Balińska, A. (2016). Znaczenie turystyki w rozwoju gmin wiejskich na przykładzie obszarów peryferyjnych wschodniego pogranicza Polski. Warsaw: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
4.Bayliss, D. (2004). Denmark’s creative potential: the role of culture within Danish urban development strategies.
5.International Journal of Cultural Policy, 1 (10), 5-28. D0I:10.1080/1028663042000212300.
6.Biostat (2015). Badanie ruchu turystycznego na Dolnym Śląsku w ujęciu powiatowym i subregionalnym.
7.Brol, R. (ed.) (1998). Zarządzanie rozwojem lokalnym - studium przypadków. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
8.Buczkowska, K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
9.Cerisola, S. (2018). Creativity and local economic development: The role of synergy among different talents. Regional Science, 2 (97), 199-215. D0I:10.1111/pirs.12254.
10.Dziedzic, E. (2014). Branże kreatywne i turystyka jako czynniki rozwoju lokalnego miast w Polsce. In: G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata (pp. 227-240). Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
11.Ecorys (2009). Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych (Analysis of the needs and development of creative in¬dustries). Retrieved from: https://nck.pl/upload/attachments/302357/analiza_potrzeb_i_rozwoju_przemysw_kreat- ywnych.pdf (20.01.2019).
12.European Commission. (2010). Unlocking the potential of cultural and creative industries. COM, 183. Green Paper. Retrieved: https://eur-lex.europa.eu/legal-content (20.01.2019).
13.Florida, R. (2002). The rise of the creative class: And how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books.
14.Florida, R., Mellander, C., Stolarick, K. (2008). Inside the black box of regional development: Human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography, 8, 615-649. DOI:10.1093/jeg/lbn023.
15.Gołuchowski, J., Spyra, Z. (eds.) (2014). Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej. Warsaw: CeDeWu.
16.Gutowska, K. (ed.) (2000). Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym. Cracow: Res Publica Multimedia.
17.KEA European Affairs (2006). The economy of culture in Europe. Retrieved from: http://www.keanet.eu/ecoculture/ studynew.pdf. (21.01.2019).
18.Kosmaczewska, J. (2013). Turystyka jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
19.Kowalczyk, A. (2008). Współczesna turystyka kulturowa - między tradycją a nowoczesnością. In: A. Kowalczyk (ed.),
20.Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne (pp. 9-57). Warsaw: Uniwersytet Warszawski.
21.Kruczek, Z. (2016). Frekwencja w atrakcjach turystycznych w latach 2011—2015. Warsaw-Cracow: Polska Organizacja Turystyczna.
22.Landry, C. (2008). The Creativity City. A Toolkit for Urban Innovators. London: Earthscan.
23.Loukaitou-Sideris, A., Soureli, K. (2011). Cultural Tourism as an Economic Development Strategy for Ethnic Neighbourhoods. Economic Development Quarterly, 1 (26), 50-72.
24.Łazarek, R. (2004). Ekonomika turystyki. Warsaw: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
25.Łaźniewska, E. (ed.) (2012). Turystyka w rozwoju lokalnym. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
26.MacDonald, R., Jolliffe, L. (2003). Cultural rural tourism. Evidence from Canada. Annals of Tourism Research, 2 (30), 307-322. DOI:10.1016/S0160-7383(02)00061-0.
27.Małek, J. (2003). Turystyka kulturowa jako czynnik rozwoju lokalnego. Prace i Studia Geograficzne, 32, 13-34.
28.Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.Myerscough, J. (1988). The Economic Importance of the Arts in Great Britain. London: Policy Studies Institute.
30.Namyślak, B. (2014). Sektor kreatywny w gospodarce. Gospodarka Narodowa, 2, 153-176.
31.Nawrocka, E. (2011). Kierunki rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce w świetle współczesnych teorii wzrostu gosp¬odarczego i rozwoju. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 16, 25-40.
32.Niemczyk, A., Seweryn, R. (2015). Turystyka muzealna. Przypadek Muzeum Narodowego w Krakowie. Cracow: Proksenia.
33.Przecławski, K. (1996). Człowiek a turystyka: zarys socjologii turystyki. Cracow: Albis.
34.Santagata, W. (2002). Creativity, Fashion, and Market Behaviour. Working paper, 5, Universita di Torino.
35.Scott, A. (2004). Cultural-Products Industries and Urban Economic Development Prospects for Growth and Market Contestation in Global Context. Urban Affairs Review, 4 (39), 461-482.
36.Sharpley, R., Telfer, D.J. (2002). Tourism and development. Clevedon: Channel View Publications.
37.Szczepanowski, A. (2015). Ekonomika turystyki kulturowej. Warsaw: Difin.
38.Szomburg, J. (ed.) (2002). Kultura i przemysły kultury szansą rozwojową dla Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
39.Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
40.Towse, R. (2010). A textbook of cultural economics.' Cambridge: Cambridge University Press.
41.UNESCO, UNDP (2013). Creative Economy Report. Retrieved from: http://www.unesco.org/ culture/pdf/creative-econ- omy-report-2013.pdf (20.01.2019).
42.Ustawa z dnia 21.11.1996 o muzeach. Dz.U. 2012, poz. 987, z późn. zm.
43.Ustawa z dnia 25.10.1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dz.U. 2001, nr 13, poz. 123, z późn. zm. von Rohrscheidt, A.M. (2010). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: KulTour.pl. Wojtasiewicz, L. (1997). Czynniki rozwoju lokalnego - nowe ujęcia metodologiczne. Biuletyn KPZK PAN, 117, 7-18.