1. | Bellah, R. (1973). Emile Durkheim on Morality and Society. Selected Writings. Chicago–London: University of Chicago Press. |
2. | Berger, P.L. (1967). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Doubleday. |
3. | Berger, P.L. (1979). The Heretical Imperative: Contemporary Possibilities of Religious Affirmation. Norwell, MA: Anchor Press. |
4. | Berger, P.L., Berger, B., Kellner, H. (1973). The Homeless Mind: Modernization and Consciousness. New York: Random House. |
5. | Berger, P.L., Luckmann, T. (1963). Sociology of Religion and Sociology of Knowledge. Sociology and Social Research, 47, 417–427. |
6. | Berger, P.L., Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Anchor Books. |
7. | Beyer, P. (1994). Religion and Globalization. London–Thousands Oak–New Dehli: Sage Publishing. |
8. | Czachowski, H. (2005). Cuda, wizjonerzy i pielgrzymi. Studium religijności mirakularnej końca XX wieku w Polsce. Warszawa: Oficyna Naukowa. |
9. | Czarnowski, S. (1946). Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego. In: S. Czarnowski, Kultura (pp. 121–152). Bydgoszcz: Spółdzielnia Wydawnicza „Książka”. |
10. | Davie, G. (1984). Religion in Britain since 1945: Believing without Belonging. Oxford: Blackwell. |
11. | Davies, N. (1996). Europe: A History. Oxford: Oxford University Press. |
12. | De Martino, E. (1995). Fenomenologia religijna i historyzm absolutny. Przegląd Religioznawczy, 4, 3–21. |
13. | Durkheim, E. (1995). The Elementary Forms of Religious Life. New York: The Free Press. |
14. | Dziurok, A. (2007). Meldunki z frontu walki z klerem. Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej, 75 (4), 34–49. |
15. | Eliade, M. (1987). The Sacred and The Profane: The Nature of Religion. New York: A Harvest Book. |
16. | Eliade, M. (1996). Patterns in Comparative Religion. Lincoln, NE: University of Nebraska Press. |
17. | Encyclopaedia Britannica (1974). Miracle. Chicago: The University of Chicago, 12, 269–274. |
18. | Endress, M. (2005). Reflexivity, Reality, and Relationality. The Inadequacy of Bourdieu’s Critique of Phenomenological Tradition in Sociology. In: M. Endress, G. Psathas, H. Nasu (eds.), Explorations of the Life-World. Continuing Dialogues with Alfred Schutz (pp. 51–74). Dordrecht: Springer. |
19. | Gadamer, H.-G. (1989). Truth and Method. London: Sheed and Ward. |
20. | Geertz, C. (1983). Local Knowledge. Further Essays in Interpretative Anthropology. New York: Basic Books. |
21. | Geivett, R.D., Habermas, G.R. (eds.) (1997). In Defense of Miracles: A Comprehensive Case for God’s Action in History. Downers Grove, IL: InterVarsity Press. |
22. | Hacking, I. (1999). The Social Construction of What? Cambridge, MA: Harvard University Press. |
23. | Hastrup, K. (1995). A passage to anthropology: between experience and theory. London: Routledge. |
24. | Hemka, A., Olędzki, J. (1990). Wrażliwość mirakularna. Polska Sztuka Ludowa, 1, 8–14. |
25. | Hume, D. (1966). On Miracles. In: D. Hume, Enquiries Concerning the Human Understanding and Concerning the Principles of Morals (pp. 109–131). Oxford: Oxford University Press. |
26. | Jackson, M. (2006). Things as They Are: New Directions in Phenomenological Anthropology. Bloomington: Indiana University Press. |
27. | Jackson, M. (2008). Existential Anthropology: Events, Exigencies and Effects. New York–Oxford: Berghahn Books. |
28. | James, W. (1891). Principles of Psychology. Vol. 2. London: Macmillan. |
29. | James, W. (2002). The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. State College, PA: The Pennsylvania State University. Retrieved from: http://hermetic.com/93beast.fea.st/files/section1/James%20-%20Varieties%20of%20Religious%20Experience.pdf. |
30. | Jaspers, K. (1995). Szyfry transcendencji. Toruń: Wydawnictwo Comer. |
31. | Jenkins, R. (2000). Disenchantment, Enchantment and Re-Enchantment: Max Weber at the Millennium. Max Weber Studies, 1, 11–32. |
32. | Koseła, K. (2003). Polak i katolik. Splątana tożsamość. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN. |
33. | Królikowska, A.M. (2014). Elementy „ludowe” w religijności współczesnej? Opuscula Sociologica, 4, 5–16. |
34. | Krzywosz, M. (2008). Klasyfikacja ruchów mirakularnych pod względem poziomu napięcia z instytucjonalnym Kościołem Katolickim. Społeczeństwo i Kościół, 5, 219–233. |
35. | Krzywosz, M. (2014). Polskie stygmatyczki i wizjonerki jako przykład ludowych elit religijnych w czasach PRL. In: J. Żarnowski, S. Zagórski (eds.), Elity polskie (pp. 315–329). Łomża: Wydawnictwo Stopka. |
36. | Krzywosz, M. (2016). Cuda w Polsce Ludowej. Studium przypadku prywatnego objawienia maryjnego w Zabłudowie. Białystok: Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Białymstoku. |
37. | Leeuw, G. van der (1986). Religion in Essence and Manifestation. Princeton, NJ: Princeton University Press. |
38. | Luckmann, Th. (1970). On the Boundaries of the Social World. In: M. Natanson (ed.), Phenomenology and Social Reality. Essays in Memory of Alfred Schutz (pp. 73–100). The Hague: Martinus Nihoff. |
39. | Łukaszyk, R., Bieńkowski, L., Gryglewicz, F. (eds.) (1979). Encyklopedia katolicka. Vol. 3. Cud (pp. 642–643). Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski. |
40. | Mandes, S. (2012). Świat przeżywany w socjologii. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
41. | Nichols, T.L. (2002). Miracles in Science and Theology. Zygon, 37, 703–716. |
42. | Nowicka, E. (2006). Świat człowieka, świat kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
43. | Olędzki, J. (1989). Świadomość mirakularna. Polska Sztuka Ludowa, 3, 147–157. |
44. | Otto, R. (1958). The Idea of the Holy. An Inquiry into the non-rational factor in the idea of the divine and its relation to the rational. London–Oxford, NY: Oxford University Press. |
45. | Pawluczuk, W. (1988). Religijność jako sposób bycia. In: J. Majchrowski (ed.), Religijność polska – jej specyfika i uwarunkowania. Studia Religiogica, 22, 17–27. |
46. | Pawluczuk, W. (1991). Sposób bycia jako rodzaj wiary. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. |
47. | Porpora, D.V. (2006). Methodological Atheism, Methodological Agnosticism and Religious Experience. Journal for the Theory of Social Behaviour, 36 (1), 57–75. DOI: 10.1111/j.1468-5914.2006.00296.x. |
48. | Purtill, R.L. (1976). Proofs of miracles and miracles as proofs. Christian Scholars Review, 6, 39–51. |
49. | Purtill, R.L. (1997). Defining miracles. In: R.D. Geivett, G.R. Habermas (eds.), In Defense of Miracles: A Comprehensive Case for God’s Action in History (pp. 61–72). Downers Grove, IL: InterVarsity Press. |
50. | Putnam, H. (1987). The Many Faces of Realism. La Salle, IL: Open Court Publishing Company. |
51. | Rojek, P. (2014). Ludowy postsekularyzm. Pressje, 36, 8–23. |
52. | Schütz, A. (1982). Collected Papers 1. The Problem of Social Reality. Edited by M. Natanson, H. van Breda. The Hague: Springer. |
53. | Schütz, A., Luckmann, T. (1973). The Structures of the Life-World. Vol. 1. Evanston: Northwestern University Press. |
54. | Schütz, A., Wagner, H. (eds.) (1999). Alfred Schutz on Phenomenology and Social Relations. Chicago: University of Chicago Press. |
55. | Stolz, J. (2011). “All Things Are Possible” Towards a Sociological Explanation of Pentecostal Miracles and Healings. Sociology of Religion, 72 (4), 456–482. |
56. | Szmyd, J. (1993). Z psychologii cudu: racjonalność i irracjonalność postawy wobec cudu. Przegląd Religioznawczy, 169 (3), 61–71. |
57. | Tałasiewicz, M. (2011). Racjonalność wiary w cuda. Miesięcznik Znak, 672, 99–105. |
58. | Taylor, Ch. (2007). A Secular Age. Cambridge, MA: Harvard University Press. |
59. | Tazbir, J. (1987). Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy. Mity a rzeczywistość historyczna. Warszawa: Wydawnictwo Interpress. |
60. | Tokarska-Bakir, J. (2000). Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści. Kraków: Universitas. |
61. | Tucker, W.T. (1965). Max Weber’s “Verstehen”. The Sociological Quarterly, 6 (2), 157–165. |
62. | Weber, M. (1971). The Sociology of Religion. London: Methuen. |
63. | Wojtkiewicz, K. (2008). Szatan jako osoba niespełniona eschatycznie. In: S. Bukalski (ed.), Studia i rozprawy. Szatan w religii i kulturze (pp. 149–169). Szczecin: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego. |
64. | Znaniecki, F. (1927). The Object Matter of Sociology. The American Journal of Sociology, 32 (4), 529–584. |
65. | Amorth, G. (1998). Nowe wyzwania egzorcysty. Częstochowa: Kuria Metropolitalna w Częstochowie. Retrieved from: http://www.antoni.agmk.net/pliki/nowe-wyznania-egzorcysty.pdf. |
66. | Amorth, G. (2015). Nowe wyznania egzorcysty. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła. |
67. | Burchacka, I. (1991). Stygmatycy XX wieku. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna ADAM. |
68. | Cattaneo, P. (2013). Św. Charbel. Mnich cudotwórca. Życie, cuda, orędzia modlitwy. Kraków: Wydawnictwo AA. |
69. | Duch Prawdy. (2007). Intronizacja. Fragmenty Orędzi Jezusa (1908–1943). S.B. Rozalia Celakówna. Retrieved from: http://www.duchprawdy.com/intronizacja_rozalia_celakowna.htm. |
70. | Fakt24.pl (2014). Mistyczka z Damaszku. Znana stygmatyczka przyjeżdża do Polski! Fakt24.pl, May 14th. Retrieved from: http://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/stygmatyczka-i-mistyczkaprzyjezdza-do-polski/tf9qed3. |
71. | Faverzani, M. (2015). Exclusive: Interview with Rome chief exorcist Fr. Gabriele Amorth. Life Site News. Retrieved from: https://www.lifesitenews.com/news/exclusive-interview-with-romechief-exorcist-fr.-gabriele-amorth. |
72. | Fisher, I. (2008). Italian Saint Stirs Up a Mix of Faith and Commerce. The New York Times, April 25th. Retrieved from: http://www.nytimes.com/2008/04/25/world/europe/25padre.html?. |
73. | Gość.pl (2012). W Polsce lawinowo wzrosła liczba egzorcystów. Gość.pl Wiadomości, September 10th. Retrieved from: http://gosc.pl/doc/1287951.W-Polsce-lawinowo-wzrosla-liczba-egzorcystow. |
74. | Huculak, B.J. (2016). Cud w Sokółce to odpowiedź na znieważenie. Sacerdos Hyacinthus – blog kapłana rzymskokatolickiego. Retrieved from: https://sacerdoshyacinthus.com/2016/02/17/odr-hab-benedykt-jacek-huculak-ofm-cud-w-sokolce-to-odpowiedz-na-zniewazenie/. |
75. | Korvemaker, J. (2016). The Eucharistic Miracle of Sokółka, Poland. CatholicMom. Retrieved from: http://catholicmom.com/2016/05/02/eucharistic-miracle-sokolka-poland/. |
76. | Kruszyk, B. (2012). MYRNA znaczy Maria. Onet Wiadomości, July 24th. Retrieved from: http://wiadomosci.onet.pl/religia/myrna-znaczy-maria/5smkm. |
77. | Lenczewska, A. (2016). Świadectwo. Dziennik duchowy. Poznań: Wydawnictwo Agape. |
78. | Miesięcznik Egzorcysta. (2015). O. Gabriele Amorth o „Miesięczniku Egzorcysta”! Miesięcznik Egzorcysta, June 28th. Retrieved from: http://www.miesiecznikegzorcysta.pl/o-nas/item/1096-o-gabriele-amorth-o-miesieczniku-egzorcysta. |
79. | Łaszewski, W. (2011). Tajemnica Guadalupe. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne. |
80. | Niles, Ch. (2016). Eucharistic Miracle Confirmed in Poland. Church Militant, April 19th. Retrieved from: http://www.churchmilitant.com/news/article/eucharistic-miracle-confirmed-in-poland. |
81. | Onet.pl (2015). Die Welt o Polsce: niezwykły popyt na egzorcystów. Onet Wiadomości, August 25th. Retrieved from: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/die-welt-o-polsce-niezwykly-popyt-na-egzorcystow/zbhjm5. |
82. | Racjonalista.tv (2016). Cud w Legnicy zdemaskowany? Prof. Tadeusz Dobosz. May 6th. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=f8XeOrceTL0. |
83. | Sacred Destinations (2016). Shrine of Padre Pio, San Giovanni Rotondo. Retrieved from: http://www.sacred-destinations.com/italy/san-giovanni-rotondo-padre-pio-shrine. |
84. | Sanctus.pl (2016) Modlitwa do św. Michała Archanioła. Retrieved from: http://sanctus.pl/index.php?grupa=60&podgrupa=63. |
85. | Sender, J. (2009). To może być pierwszy Cud Eucharystyczny w Polsce. Tygodnik Ostrołęcki, October 23rd. Retrieved from: http://www.to.com.pl/archiwum/art/6331094,to-moze-bycpierwszy-cud-eucharystyczny-w-polsce,id,t.html. |
86. | Szyszka, G. (2016). Cud w Legnicy? W hostii odnaleziono tkanki ludzkiego mięśnia sercowego. Gazeta Wrocławska, April 10th. Retrieved from: http://www.gazetawroclawska.pl/dolny-slask/a/cud-w-legnicy-w-hostii-odnaleziono-tkanki-ludzkiego-miesnia-sercowego,9857266/. |
87. | Święchowicz, M. (2012). Mistyczka z Syrii przyjmuje w Mogilnie. Newsweek Polska, July 26th. |
88. | Retrieved from: http://www.newsweek.pl/polska/mistyczka-z-syrii-przyjmuje-w-mogilnie,94266,1,1.html. |
89. | Tekieli, R. (2016). Europa... opętana! (o poezji Przemysława Dakowicza). Fronda.pl, March 29th. Retrieved from: http://www.fronda.pl/a/tekieli-europaopetana,68784.html. |
90. | TVN (2014). Myrna Nazzour. Mistyczka i stygmatyczka. Dzień Dobry TVN, May 19th. Retrieved from: http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/myrna-nazzour-mistyczka-i-stygmatyczka,123345.html. |