Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

Currently: Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.31-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN nr 885 PTiL nr 31
ZACHOWANIE KONKURENCYJNOŚCI PRZEZ TOWAROWY TRANSPORT DROGOWY W RAMACH PRZEWOZÓW MULTIMODALNYCH
(PRESERVING THE COMPETITIVENESS BY THE ROAD FREIGHT TRANSPORT WITHIN THE FRAMEWORK OF MULTIMODAL TRANSPORT SYSTEMS)

Authors: Jarosław Brach
Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Keywords: multimodal transport systems competitiveness of the road freight transport
Data publikacji całości:2015
Page range:26 (9-34)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the paper author analyzes the competitiveness of different transport units used in the multimodal transport systems. The analysis is prepared from the point of view of the haulier – road freight operator. The following multimodal and intermodal transport technologies are considered: Ro-La, bimodal, piggyback, sea containers, swap bodies, vessel. Use some of these technologies seems – prove to be profitable for road transport haulier while – at the same time – use others – like Ro-La or bimodal ones – is mainly cause by the policy pursued by authorities – governments in that field. The paper is mainly based on analizing of the information received by author directly from road freight hauliers involved in that type of the bussiness.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bariery rozwoju rynku przewozów intermodalnych – rozwiązania i wymierne korzyści, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa, luty 2013.
2.Brach J., Przewozy wielogałęziowe – kwestie definicyjne, zastosowanie, praktyka, „Ciężarówki i Autobusy” 2015, nr 6.
3.Brinckerhoff P., Lockwood S., Intermodalism Multimodal Transportation vs. Intermodal Transportation, L. Oberstar Forum on Transportation Policy and Technology, 16–17.03.2003.
4.Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajow
5.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, dotyczący stanowiska Rady w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniającej Dyrektywę 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r., 12 stycznia 2015, Bruksela, COM(2015) 7 final 2013/0105 (COD).
6.Korzeb J., Kostrzewski A., Ocena i rola technologicznych aspektów przeładunku samobieżnych zestawów drogowych w transporcie intermodalny, „Logistyka” 2012, nr 4.
7.Meyer M.D., Intermodal and multimodal considerations and developments, www.eolss.net/sample-chapters/c15/e1-32-08-02.pdf.
8.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, DzU z dnia 26 lutego 2003 r., nr 32, poz. 262.
9.Salomon A., Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
10.Salomon A., Transport intermodalny z punku widzenia spedycyjnego, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni, nr 28, Gdynia 2013.