Praca w grupie czy zespole – analiza wybranych aspektów

ISBN: 978-83-7972-773-5    ISBN (online): 978-83-7972-774-2    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-774-2
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / T. (MCCCXCVII) 1323

Year:2024
Field:Field of Social Sciences
Discipline:management and quality sciences
Authors: Anna Pluta ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Hanna Soroka-Potrzebna ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: January 2025

Bibliography

1.Adamska, K. (2011). Kontrakt psychologiczny w organizacji – Kwestionariusz Kontraktu Psychologicznego. Psychologia Społeczna, 18 (3), 267–283.
2.Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Warszawa: Amber.
3.Allaire, Y., Firsirotu, M.E. (2000). Myślenie strategiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Amabile, T.M., Hadley, C.N., Kramer, S.J. (2002). Creativity under the Gun. Harvard Business Review, 80 (8), 52–61.
5.Ansoff, H.J. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
6.Antczak, Z., Borkowska, S. (red.) (2014). Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin.
7.Armstrong, M. (2007). Zarządzanie ludźmi. Praktyczny przewodnik dla menedżerów liniowych. Poznań: Rebis.
8.Arredondo, P. (1996). Successful Diversity Management Initiatives. A Blueprint for Planning and Implementation. London: Sage Publications.
9.Avdiaj, B. (2022). Size and Decision-Making. A Systematic Literature Review on Groups and Teams. Management and Economics Review, 7 (1), 14–32.
10.Bańka, W. (2002). Zarządzanie personelem – teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
11.Baran, A. (2013). Komunikacja dydaktyczna. W: A. Rozmus (red.), Wykładowca doskonały (s. 17–49). Warszawa: Wolters Kluwer business.
12.Barrett, P. (2002). Tworzenie zespołu. W: D.M. Stewart (red.), Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekono miczne.
13.Belbin, M. (2010). Nie tylko zespół. Warszawa: Wolters Kluwer business.
14.Belbin, R.M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psycho - logiczne.
15.Bellers, J. (1695). Proposals for Raising a Colledge of Industry of All Useful Trades and Husbandry with a Profit for the Rich, a Plentiful Living for the Poor and a Good Education for Youth. Which Will be Advantage to the Government by the Increase of the People and their Riches. Printed and Sold by T. Sowle, in White-Hart-Court in Gracious-Street, London. Pobrano z: https://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A27366.0001.001?rgn=main;view=fulltext.
16.Bennett, N., Lemoine, G.J. (2015). Co oznacza VUCA. Harvard Business Review Polska, numer specjalny, 24.
17.Berber, N., Slavic, A., Aleksic, M. (2020). Relationship between Perceived Teamwork Effectiveness and Team Performance in Banking Sector of Serbia. Sustainability, 20 (12), 8753.
18.Bielenia-Grajewska, M. (2011). Plotka w korporacyjnej komunikacji kryzysowej. Prakseologia, 151, 209–222.
19.Bielski, M. (1992). Organizacje. Istota, procesy, struktura. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
20.Bieniok, H., Gruszczyńska-Malec, G., Królik, G. (1998). Elementarz twórczego myślenia. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego.
21.Bieniok, H., Rokita, J. (1984). Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
22.Blake, R.R., Mouton, J.S. (1964). The Managerial Grid. Houston: Gulf Publishing Company.
23.Blanchard, K. (2019). Czym jest przywództwo służebne? W: K. Blanchard, R. Broadwell (red.), Servant leadership w praktyce (s. 14–23). Warszawa: MT Biznes.
24.Blau, P.M. (2009). Wymiana i władza w życiu społecznym. Kraków: Nomos.
25.Blikle, A.J. (2017). Doktryna jakości. Wydanie turkusowe. Gliwice: Helion.
26.Bolesta-Kukułka, K. (1995). Świat organizacji. W: A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27.Bonebright, D.A. (2010). 40 Years of Storming. A Historical Review of Tuckman’s Model of Small Group Development. Human Resource Development International, 13 (1), 111–120.
28.Briggs Myers, I. (1998). Introduction to Type (6th ed.). Palo Alto: Consulting Psychologist Press.
29.Brown, B. (2018). Dare to Lead. Brave Work, Tough Conversations, Whole Hearts. New York: Random House.
30.Brzezińska, E., Paszkowska-Rogacz, A. (2009). Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą. Warszawa: Difin.
31.Buchanan, D.A., Huczynski, A.A. (2019). Organizational Behavior. London: Pearson UK.
32.Čakrt, M. (2006). Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów. Gliwice: Helion.
33.Carmeli, A., Reiter-Palmon, R., Ziv, E. (2010). Inclusive Leadership and Employee Involvement in Creative Tasks in the Workplace. The Mediating Role of Psychological Safety. Creativity Research Journal, 22 (3), 250–260.
34.Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
35.Chen, Ch. (2020). The Effect of Leader Knowledge Hiding on Employee Voice Behavior – The Role of Leader-Member Exchange and Knowledge Distance. Open Journal of Social Sciences, 4 (8), 69–95.
36.Chen, Y.-C. (2009). Organizations’ Characteristics Influence On Teamwork and Organizational Commitment in Taiwan. Pennsylvania: The Pennsylvania State University.
37.Chrisidu-Budnik, A., Korczak, J., Pakuła, A., Supemat, J. (2005). Nauka organizacji i zarządzania. Wrocław: Kolonia.
38.Conley, R. (2023, 19 lipca). Using Your Head, Heart and Hands to Become a More Empathetic Leader. Pobrano z: www.chieflearningofficer.com.
39.Covey, S.M.R., Merrill, R.R. (2009). Szybkość zaufania. Poznań: REBIS.
40.Covey, S.M.R., Merrill, R.R. (2013). Mądrość zaufania. Poznań: REBIS.
41.De Jong, J., Schalk, R., de Cuyper, N. (2009). Balanced versus Unbalanced Psychological Contracts in Temporary and Permanent Employment. Associations with Employee Attitudes. Management ang Organization Review, 5 (3), 329–351.
42.Deloitte Insights (2021). The Social Enterprise in a World Disrupted. Leading the Shift from Survive to Thrive. Deloitte Global Huan Capital Trends.
43.Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Ważniewski, P., Zybertowicz, K. (2022). Kompetencje pracowników dziś i jutro. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
44.Donelson, R.F. (2018). Group Dynamics. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
45.Doran, G.T. (1981). There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, 70 (11), 35–36.
46.Driskell, J.E., Salas, E., Driskell, T. (2018). Foundations of Teamwork and Collaboration. American Psychologist, 73 (4), 334–348.
47.Drzewiecki, R. (2018). Strategia lean. Warszawa: Drzewiecki Radosław Leanpassion.
48.DSDM Consortium (2019). AgilePM® – Agile Project Management, Handbook v2. Kent: Agile Business Consortium.
49.Du Sautoy, M. (2020). Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji. Kraków: Copernicus Center Press.
50.Duarte, D., Snyder, N. (2006). Mastering Virtual Teams. Strategies, Tools, and Techniques that Succeed. San Francisco: Jossey-Bass.
51.Duhigg, Ch. (2016). What Google Learned From Its Quest to Build the Perfect Team. The New York Times Magazine. Pobrano z: www.nytimes.com.
52.Edmondson, A.C. (2021). Firma bez strachu. Warszawa: MT Biznes.
53.Fazlagić, J. (2012). Czy Twoja firma jest innowacyjna? Jak poszukiwać innowacji w sektorze usług? Podpowiedzi dla MSP. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
54.Flores-Szwagrzak, K., Treibich, R. (2020). Teamwork as Individual Productivity. Management Science, 66 (6), 1212–1227.
55.Frazier, M.L., Fainshmidt S., Klinger, R.L., Pezeshkan, A., Vracheva, V. (2017). Psychological Safety. A Meta‐Analytic Review and Extension. Personnel Psychology, 70 (1), 113–165.
56.Fricke, H. (2021). The Future of Work – More Human than You May Have Thought! Pobrano z: www.steople.com.au.
57.Friedman, S.D. (2012). Bądź lepszym przywódcą i żyj pełnią życia. W: O zarządzaniu sobą. Warszawa: ICAN Institute.
58.Gajdzik, B. (2018). Przejście od „Work-life balance” do „Tech-life harmony” w Przemyśle 4.0. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 14 (1), 21–33.
59.Galata, S. (2006). Uwarunkowania działań zespołowych. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.
60.Garrow, V., Varney, S. (2015). Organisation Design in a VUCA Word. Brighton: Institute for Employment Studies.
61.Gellert, M., Nowak, K. (2008). Zespół. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psycho logiczne.
62.Glinka, B., Hensel, P. (1999). Projektowanie struktur organizacyjnych. Warszawa: Wy dawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koź - mińskiego.
63.Głomb, K. (2020). Kompetencje 4.0. Część I – Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030. Warszawa: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
64.Gołębiowska, G. (1993). Organizacja formalna i nieformalna. W: J. Jamroga (red.), Materiały do ćwiczeń z organizacji i zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
65.Gouldner, A. (1960). The Norm of Reciprocity. A Preliminary Statement. American Sociological Review, 25 (2), 161–178.
66.Greenleaf, R.K. (2005). Who is the Servant Leader? The International Journal of Servant Leadership, 1 (1), 21–28.
67.Griffin, R.W. (2022). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
68.Gross-Gołacka, E. (2018). Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji. Warszawa: Difin.
69.Gross-Gołacka, E. (2019). Różnorodność i zarządzanie różnorodnością – jak je rozumieć? W: I. Warwas (red.), Oblicza zarządzania różnorodnością w Polsce (s. 35–54). Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
70.Gulski, B. (2011). Nierównowaga organizacyjna w zmianie modelu biznesu. International Journal of Management and Economics, 32, 197–216.
71.Gunderson, L.H., Holling C.S. (red.) (2002). Panarchy. Understanding Transformations in Human and Natural Systems. Washington: Island Press.
72.Guttenberg, J.L. (2020). Group Development Model and Lean Six Sigma Project Team Outcomes. International Journal of Lean Six Sigma, 11, 635–666.
73.Haber, L.H. (1993). Management. Zarys zarządzania małą firmą. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
74.Hanaysha, J. (2016). Testing the Effects of Employee Empowerment, Teamwork, and Employee Training on Employee Productivity in Higher Education Sector. International Journal of Learning and Development, 6 (1), 164–178.
75.Hardin, R. (2009). Zaufanie. Warszawa: Sic!
76.Hardt, J.V. (2013). Sztuka kreatywnego myślenia. Santa Clara: Biocybernaut Press.
77.Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
78.Heidema, J.M., McKenzie, C.A. (2 006). Budowanie zespołu z pasją. Poznań: Rebis.
79.Helfand, H. (2020). Dynamic Reteaming. The Art and Wisdom of Changing Teams. Sebastopol: O’Reilly Media, Gravenstein Highway North.
80.Hersey, P., Blanchard, K.H. (1982). Management of Organizational Behavior. Utilizing Human Resources. Englewood Cliffis: Prentice-Hall.
81.Hollander, E.P. (2009). Inclusive Leadership. The Essential Leader-Follower Relationship. New York: Routledge.
82.Holpp, L. (2001). Jak kierować zespołami. Warszawa: RM.
83.Hofstede, G. (1991). Cultures and Organization. New York: McGraw Hill.
84.House of Skills (2023). Trendy w rozwoju ludzi na rok 2023. Pobrano z: www.houseofskills. pl.
85.Isik, M., Timuroglu, M.K., Aliyev, Y. (2015). The Relationship between Teamwork and Organizational Trust. International Journal of Research in Business and Social Science, 4 (1), 2147–4478.
86.Jackson, S.L., Parker C.P., Dipboye R.L. (1996). A Comparison of Competing Models Underlying Responses to the Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Career Assessment, 4 (1), 99–111.
87.Janasz, K., Wiśniewska, J. (2014). Zarządzanie projektami w organizacji. Warszawa: Difin.
88.Janis, I.L. (1982). Groupthink. Psyc hological Studies of Policy Decisions and Fiascoes. New York: Houghton Muffin.
89.Janowska, Z. (2010). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
90.Jeruszka, U., Wolan-Nowakowska, M. (2020). Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin.
91.Joslin, R., Müller, R. (2015). Relationships between a Project Management Methodology and Project Success in Different Project Governance Contexts. International Journal of Project Management, 33 (6), 613–626.
92.Jóźwik, M. (2019). Prowadzenie spotka ń zespołu. W: A. Baczyńska, A. Czarczyńska (red.), Najlepsze praktyki skutecznego menedżera. Warszawa: Poltext.
93.Kaczmarek B., Sikorski C. (1996). Podstawy zarządzania. Zachowania organizacyjne. Łódź: Absolwent.
94.Kaczmarska-Krawczak, J. (2013). Uwarunkowania kształtowania zespołu projektowego w organizacji. W: T. Listwan, Społeczne problemy zarządzania projektami (s. 51–64). Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
95.Katz, R. (1978). The Influence of Job Longevity on Employee Reactions to Task Characteristics. Human Relations, 31 (8), 703–725.
96.Katzenbach, J.R., Smith, D.K. (2005). The Discipline of Teams. Harvard Business Review, 72 (2), 111–120.
97.Kelley, T., Kelley, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking. Warszawa: MT Biznes.
98.Kerzner, H. (2022). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling. New Jersey: John Wiley & Sons.
99.King, S.P., Mason, B.A. (2020). Myers‐Briggs Type Indicator. W: B.J. Carducci.
100.Ch.S. Nave, J.S. Mio, R.E. Rigio (red.), The Wiley Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Measurement and Assessment (s. 315–319). New Jersey: Wiley-Blackwell.
101.Kopczewski, M., Szwarc, E. (2009). Wykorzystanie techniki MBTI w budowaniu zespołu projektowego. W: R. Knosala (red.), Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, t. II. Opole: Oficyna Wydawnicza PTZP.
102.Kotarbiński, T. (2019). Traktat o dobrej robocie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
103.Kowalewski, K. (2018). Formowanie zespołu a jego innowacyjność. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 130, 357–368.
104.Kowalewski, M., Głowicki, P. (2017). Wykorzystanie metod pracy grupowej w nauczaniu. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 335 (87), 131–140.
105.Kozlowski S.W., Bell, B.S. (2003). Work Groups and Teams in Organizations. W: W.C. Borman, D.R. Ilgen, R.J. Klimoski (red.), Handbook of Psychology. Industrial and Organizational Psychology, t. 12 (s. 333–375). New Jersey: John Wiley & Sons.
106.Kozlowski, S., Bradford, S. (2012). Work Groups and Teams in Organizations. W: Handbook of Psychology (s. 412–469). New Jersey: John Wiley & Sons.
107.Koźmiński, A.K., Piotrowski, W. (red.) (1998). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
108.Kożusznik, B. (2005). Kierowanie zespołem pracowniczym. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
109.Kożusznik, B. (2014). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
110.Krasiński, M. (2013). Ewolucja form pracy zespołowej w wybranych japońskich przedsiębiorstwach w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 283, 145–153.
111.Lacey, M. (2016). The Scrum Field Guide. London: Pearson.
112.Lachiewicz, S. (red.) (2008). Komunikacja wewnętrzna w organizacjach sieciowych. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
113.Laloux, F. (2014). Reinventing Organizations. Brussels: Nelson Parker.
114.Lardinois, F. (2020). Google is Making Meet Free for Everyone. Pobrano z: www.techcrunch. com.
115.Lencioni, P. (2019). Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Warszawa: MT Biznes.
116.Leoński, W., Pluta, A., Wieczorek-Szymańska, A. (2020). Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Warszawa: CeDeWu.
117.Lock, D. (2003). Podstawy zarządzania projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
118.Loden, M., Rosener, J.B. (1991). Workforce America! Managing Employee Diversity as a Vital Resource. New York: McGraw-Hill Education.
119.Lorr, M. (1991). An Empirical Evaluation of the MBTI T0ypology. Personality & Individual Differences, 12 (11), 1141–1145.
120.Lucas, B. (2006). Twój umysł stać na więcej. Warszawa: Świat Książki.
121.Ludwiczyński, A. (2024). Alokacja zasobów ludzkich organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału organizacji (s. 191–130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
122.Ludwiczyński, A., Szmidt, C. (2017). Różnorodność kontraktów psychologicznych i ich uwarunkowania. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 45 (3), 119–139.
123.Łasiński, G., Głowicki, P. (2013). Praca grupowa jako efektywne narzędzie rozwijania kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwach. Studia Ekonomiczne, 161, 19–26.
124.Łasiński, G., Grala, E., Stosik, A., Głowicki, P. (2010). Praca grupowa jako instrument wspierający procesy zmian w organizacji na przykładzie koncernu Volkswagen AG w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 115, 410–418.
125.Łucewicz, J. (1999). Organizacyjne zachowania człowieka. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
126.Makin, P., Cooper, C., Cox, C. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
127.Makowski, K. (red.) (2001). Zarządzanie pracownikami. Instrumenty polityki personalnej. Warszawa: Poltext.
128.Mandziej-Jeżyna, M. (2001). Górą zespół – zasady efektywnego kierowania zespołami pracowniczymi. Personel, 17, 30–33.
129.March, J., Simon, H. (1958). Organizations. New York: Wiley.
130.Marlow, S. (2020). Teamwork. W: V. Zeigler-Hill, T.K. Shackelford (red.), Encyclopedia of Personality and Individual Differences (5384–5386). Cham: Springer.
131.Mastalerz, M.W. (2015). Zwinne podejście w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 36, 75–89.
132.Matejun, M., Nowicki, M. (2013). Organizacja w otoczeniu – od analizy otoczenia do dynamicznej lokalizacji. W: A. Adamik (red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne (s. 152–221). Warszawa: Wolters Kluwer business.
133.Matejun, M., Walecka, A. (2008). Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w przedsiębiorstwach zaawansowanych technologii. W: E. Jędrych, A. Pietras, A. Stankiewicz- -Mróz (red.), Funkcja personalna w zmieniającej się organizacji. Diagnoza i perspektywy (s. 166–178). Łódź: Wydawnictwo Media Press.
134.McGregor, D. (2006). The Human Side of Enterprise. New York: McGraw-Hill.
135.Moran, A., (2015). Managing Agile. Strategy, Implementation, Organisation and People. Zurich: Springer.
136.Mrówka, R. (2010). Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk. Warszawa: Wolters Kluwer business.
137.Mruk, H. (red.). (2004). Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
138.Mullins, L.J. (1993). Management and Organisational Behaviour. London: Pitman Publishing.
139.Muszyńska, A. (2008). Przedmiot i metodyka nauki organizacji i zarządzania. W: B. Dobro dziej (red.), Podstawy organizacji i zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
140.Nizard, G. (1998). Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzani e w zmiennym otoczeniu organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
141.Novet, J. (2023). Microsoft Says Its New Version of Teams is Twice as Fast. Pobrano z: https://www.cnbc.com/2023/03/27/microsoft-starts-public-preview-of-new-teams- -for-commercial-clients.html.
142.Nowak, M.A. (2006). Five Rules for the Evolution of Cooperation. Science, 314, 1560–1563.
143.Omyła-Rudzka, M. (2022). Zaufanie społeczne. Komunikat z badań CBOS, nr 37, marzec. Pobrano z: www.cbos.pl.
144.Ostendorf, F., Angleitner, A. (1992). On the Generality and Comprehensiveness of the Five-Factor Model of Personality. Evidence for Five Robust Factors in Qustionniare Data. W: G.V. Caprara, G.L. van Heck (red.), Modern Personality Psychology. Critical Reviewsand New Directions (s. 73–109). Chichester: Wiley.
145.Oteshova, A.K., Niyazbayeva, A.A., Prodanova, N.A., Sabirova, R.K., Zayed, N.M. (2021). The Effect of Teamwork on Employee Productivity. Academy of Strategic Management Journal, 20 (5), 1–8.
146.Oyster, C.K. (2002). Grupy. Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.
147.Ozigbo, A.M., Maryam, I., Ngige, C.D. (2020). Team Building and Performance in Organizations. An exploration of Issues. International Journal of Management and Entrepreneurship, 2 (1), 184–199.
148.P21(2019). Framework for 21st Century Learning Definitions, Partnership for 21st Century Learning. Pobrano z: www.static.battelleforkids.org.
149.Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
150.PARP (2019). Monitoring trendów krajowych i światowych. Raport 6. Pobrano z: www.parp.gov.pl.
151.Pavez, I., Gómez, H., Liu, C., González, V.A. (2022). Measuring Project Team Performance. A Review and Conceptualization. International Journal of Project Management, 40 (8), 951–971.
152.Pawlak, M. (2006). Zarządzanie projektami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
153.Pfeffer, J. (1998). The Human Equation. Building Profits by Putting People First. Boston: Harvard Business School Press.
154.Piening, E.P., Baluch, A.M., Salge, T.O. (2013). The Relationship between Employees’ Perceptions of Human Resource Systems and Organizational Performance. Examining Mediating Mechanisms and Temporal Dynamics. Journal of Applied Psychology, 98 (6), 926–947.
155.Pietras, P., Szmit, M. (2003). Zarządzanie projektami wybrane metody i techniki. Łódź: Horyzont.
156.Piotrowski, W. (1995). Organizacja i zarządzanie. Kierunki, koncepcje, punkty widzenia. W: A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka (s. 615–765). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
157.Piwoni-Krzeszowska, E., Małkus, T. (red.) (2014). Współczesne problemy zarządzania organizacjami. Kraków: Mfiles.pl.
158.Piwowar-Sulej, K. (2012). Rola działu HR w organizacji zorientowanej na projekty – ujęcie modelowe versus wyniki badań empirycznych. W: A. Stankiewicz-Mróz, J.P. Lendzion (red.), Jakość zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach. Łodź: Media Press.
159.Pluta, A. (2008). Organizacja jako obiekt badań nauki. W: B. Dobrodziej (red.), Podstawy organizacji i zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
160.Pluta, A. (2016). Przemiany w pracy współczesnych pracowników i ich konsekwencje. Szkoła–Zawód–Praca, 12, 171–182.
161.Pluta, A. (2018). Zarządzanie strategiczne organizacją. W: A. Lozano Platonoff., K. Gadomska-Lila (red.), Zarządzanie strategiczne. Kształtowanie konkurencyjności współczesnych organizacji (s. 7–46). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
162.Pluta, A. (2020). Błąd to porażka i organizacyjne tabu, czy powód do uczenia się? W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego milenium. Implikacje dla edukacji (s. 220–230). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
163.Pluta, A. (2022). Turkusowe miejsce pracy – między idealizmem a pragmatyzmem. Przegląd organizacji, 12, 8–15.
164.PMI (2021). A Guide to the Project Management Body of Knowledge, PMBOK® Sixth Edition, Pennsylvania.
165.Pondy, L.R. (1967). Organizational Conflict. Concepts and Models. Administrative Science Quarterly, 12 (2), 296–320.
166.Potocki, A. (2001). Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
167.Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
168.Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Ossolineum.
169.Pyszka, A. (2015). Modele i determinanty efektywności zespołu. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 230, 36–54.
170.Randall, K., Isaacson, M., Ciro, C. (2017). Validity and Reliability of the Myers-Briggs Personality Type Indicator. A Systematic Review and Meta-analysis. Journal of Best Practices in Health Professions Diversity, 10 (1), 1–27.
171.Ratajczak, Z. (2000). Psychologia pracy i organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
172.Reddin, W. J. (1970). Managerial Effectiveness. New York: McGraw-Hill Book Company.
173.Reimer, T., Russell, T., Roland, Ch. (2017). Groups and Teams in Organizations.
174.W: R.S. Craig, L. Lewis, The International Encyclopedia of Organizational Communication (s. 1–23). New Jersey: John Wiley & Sons.
175.Robbins, S.P. (2004). Zachowania w organizacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
176.Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
177.Robertson, B.J. (2016). Holacracy. The Revolutionary Management System that Abolishes Hierarchy. New York: Penguin Random House.
178.Rock, D. (2019). Ciche przywództwo. Poznań: REBIS.
179.Rogozińska-Pawełczyk, A. (2021). Kontrakt psychologiczny w zmieniającym się świecie pracy – przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
180.Rojnik, I. (red.) (2018). Przywództwo włączające. Zarys teorii. Inclusive Leadership. Rosiński, J. (2003). Zarządzanie Projektem. Model najlepszych praktyk. Kraków: IFC PRESS.
181.Rousseau, D. (2000). Psychological Contract Inventory Technical Report. Boston: British Library.
182.Rutka, R. (1996). Organizacja przedsiębiorstw. Cz. 1: Przedmiot projektowania. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
183.Saggino, A., Kline, P. (1996). The Location of the Myers-Briggs Type Indicator in Personality Factor Space. Personality and Individual Differences, 21 (4), 591–597.
184.Salas, E., Shuffler, M.L., Thayer, A.L., Bedwell, W.L., Lazzara, E.H. (2014). Understanding and Improving Teamwork in Organizations. A Scientifically Based Practical Guide. Human Resources Management, 54 (4), 599–622.
185.Salter, D.W., Evans, N.J., Forney, D.S. (2006). A Longitudinal Study of Learning Style Preferences on the Myers-Briggs Type Indicator and Learning Style Inventory. Journal of College Student Development, 47 (2), 173–184.
186.Schein, E.H. (1980). Organizational Psychology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
187.Schermerhorn, J.J.R. (2014). Exploring Management. New Jersey: John Wiley & Sons.
188.Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Warszawa: Studio Emka.
189.Sebo, S., Stoll, B., Scassellati, B., Jung, M.F. (2020). Robots in Groups and Teams. A Literature Review. Proceedings of the ACM on Human-Computer Inter action, 4 (CSCW2), 1–36.
190.Shenk, J.W. (2016). Siła duetów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
191.Sidor-Rządkowska, M. (2022). VUCA or BANI? – The Challenges of Human Capital Management in Post(?)pandemic Times. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 159, 393–402.
192.Sienkiewicz, P. (1994). Analiza systemowa. Podstawy i zastosowania. Warszawa: Bellona.
193.Silva, A., Araújo, T., Nune, J., Perkusich, M., Dilorenzo, E., Almeid, H., Perkusich, A. (2017). A Systematic Review on the Use of Definition of Done on Agile Software Development Projects. W: Proceedings of the 21st International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering (s. 364 –373). New York: Association for Computing Machinery.
194.Simmel, G. (1902). The Number of Members as Determining the Sociological Form of the Group. American Journal of Sociology, 8, 1–46.
195.Skrzek-Lubasińska, M., Gródek-Szostak, Z. (2019). Różne oblicza samozatrudnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
196.Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
197.Soroka-Potrzebna, H. (2019). Zarządzanie projektami–podejście tradycyjne czy zwinne? Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 20 (1), 89–98.
198.Soroka-Potrzebna, H. (2021). Metody i techniki heurystyczne w zarządzaniu projektami. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
199.Spałek, S. (2013). Rozwój metod i koncepcji w zarządzaniu projektami od lat 50. ubiegłego stulecia do dziś. W: A. Czech, A. Szplit (red.), Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu (s. 593–602). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
200.Spałek, S. (2018). Rozpoznawalność i stosowanie zwinnego zarządzania projektami w polskich przedsiębiorstwach w świetle badań empirycznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 159, 155–172.
201.Spencer, L., Spencer, S. (1993). Competence at Work. Models for Superior Performance. New York: John Wiley & Sons.
202.Sridharan, M. (2021). BANI – How to Make Sense of a Chaotic World? Think Insights. Standish-Group (2020). CHAOS Report. Pobrano z: www.standishgroup.com.
203.Stor, M. (2013). Kwalifikacje i kompetencje członków międzynarodowych zespołów projektowych w obszarze ZZL. W: T. Listwan (red.), Społeczne problemy zarządzania projektami (s. 207–230). Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
204.Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2022). Diversity in Check. Raport z badania / 2 edycja. Warszawa: Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
205.Sysko, S. (2008). Struktura organizacyjna. W: B. Dobrodziej (red.), Podstawy organizacji i zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
206.Szaniawska, A. (2013). Rola grup i zespołów pracowniczych w organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 97, 491–496.
207.Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej Kraków: Znak Horyzont.
208.Tapia, A.T., Polonskaia, A. (2020). The 5 Disciplines of Inclusive Leaders. Unleashing the Power of All of Us. Pobrano z: kornferry.com.
209.The Future of Work Report (2024). The World of Work AI-ed. Pobrano z: www.talent- -alpha.com.
210.Thomas, M. (2010). Mistrzowskie zarządzanie ludźmi. Warszawa: Wolters Kluwer business.
211.Thomas, N. (red.) (2009). Kreatywność i innowacje według Johna Adaira. Kraków: Wolters Kluwer business.
212.Todes, D.P. (2014). Ivan Pavlow. A Russian Life in Science. Oxford: Oxford University Press.
213.Tokarz, M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
214.Tomaszewska, R. (2021). Wokół wybranych zagadnień relacji Osoba-Wychowanie-Praca. W: W. Furmanek (red.), 5 lat później. Suplement Księgi Jubileuszowej Profesora Waldemara Furmanka OSOBA-WYCHOWANIE-PRACA (s. 196–209). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
215.Tomaszewska-Lipiec, R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia? Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
216.Trippner-Hrabi, J. (2019). Organizacja zespołów wiedzy. Charakterystyka, funkcjonowanie, rozwój. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
217.Trzcieniecki, J. (1986). Istota systemu zarządzania. W: A. Stabryła, J. Trzcieniecki (red.), Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki (s. 112–124). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
218.Tuckman, B.W. (1965). Developmental Sequence in Small Groups. Psychological Bulletin, 63 (6), 384–399.
219.Tuckman, B.W., Jensen, M.A. (1977). Stages of Small-Group Development Revisited. Group & Organization Management, 4 (2), 419–427.
220.Tzeng, O.C.S., Outcalt, D., Boyer, S.L., Ware, R., Landis, D. (1984). Item Validity of the Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Personality Assessment, 48 (3), 255–256.
221.UpSkill (2021). Badanie kompetencji na współczesnym rynku pracy. Raport z badań. Pobrano z: upskill.net.pl.
222.Valsecchi, R., Wise, S., Mueller, F., Smith, Ch. (2012). The Practice of Teamwork in Health Industry Call Centers. Employee Relations, 34 (3), 288–305.
223.Warwas, I., Rogozińska-Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
224.Wawrzyniak, B. (1972). Organizacja formalna zakładu pracy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
225.Webber, R.A. (1996). Zasady zarządzania organizacjami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
226.West, M.A. (2012). Effective Teamwork. Practical Lessons from Organizational Research. Chichester: John Wiley & Sons.
227.Wiśniewska, E. (2015). Praca w hierarchii wartości studentów (na przykładzie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku). Społeczeństwo. Edukacja. Język, 3, 219–233.
228.Wiśniewska, J. (2014). Podstawy zarządzania projektami. W: K. Janasz, J. Wiśniewska (red.), Zarządzanie projektami w organizacji. Warszawa: Difin.
229.Wodecka-Hyjek, A. (2010). Metodyka PRINCE 2 w zarządzaniu realizacją projektów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 234, 361–375.
230.Wong, P.T.P., Davey, D. (2007). Best Practices in Servant Leadership. Pobrano z https:// www.regent.edu.
231.World Economic Forum (2016). The Future of Jobs. Report. Pobrano z: www3.we - forum.org.
232.World Economic Forum (2020). The Future of Jobs Report. Pobrano z: www3.we - forum.org.
233.Wysocki, R.K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne. Gliwice: Helion.
234.Wysocki, R.K. (2018). Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Helion.
235.Yánez Morales, V.P., Pan, A., Ali, U. (2020). How Helping Behaviours at Work Stimulate Innovation in the Organization. Evidence from a Moderated-Mediation Model. Innovation, 22 (1), 71–90.
236.Zakrzewska-Bielawska, A. (2017). Organizowanie działalności przedsiębiorstwa. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia (s. 251–287). Kraków: Wydawnictwo Nieoczywiste.
237.Zamojski, P. (2005). Praca grupowa. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3. Warszawa: Żak.
238.Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (2010). Inwentarz Osobowości Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psycho logicznego.
239.Zgrzywa-Ziemak, A. (2009). Czynniki kształtujące zdolność uczenia się przedsiębiorstwa. W: A. Zgrzywa-Ziemak, R. Kamiński (red.), Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstwa (s. 39–137). Warszawa: Difin.
240.Zieleniewski, J. (1970). O problemach organizacji. Warszawa: Wiedza Powszechna.
241.Zieleniewski, J. (1981). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
242.Zieleniewski, J. (1982). Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierownictwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
243.Zumbo, B.D., Taylor, S.V. (1993). The Construct Validity of the Extraversion Subscales of the Myers-Briggs Type Indicator. Canadian Journal of Behavioural Science, 25 (4), 590–604.
244.Żołnierczyk-Zreda, D. (2016). Kontrakt psychologiczny w świetle elastycznego zatrudnienia pracowników – przegląd badań. Medycyna Pracy, 67 (4), 529–536.