Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2020.19-18
CC BY-SA   Open Access   CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / t. 19, 2020
Hashtag – znacznik czy nowy środek wyrazu? Próba analizy strukturalno-funkcjonalnej
(Hashtag – a tag or a new means of expression? An attempt to structural-functional analysis)

Authors: Agnieszka Anna Niekrewicz ORCID
Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
Keywords: internet communication syntax hashtag
Data publikacji całości:2020
Page range:10 (277-286)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the article is to analyse the structural and functional differentiation of hashtags – to record their formal types and illustrate functions which can be determined by the tag’s form but also independent of it. The author divides hashtags into one- and multicomponent ones, discusses their syntactic structure, grammatical form of the phrases used in them, and shows hashtag as a phenomenon in statu nascendi, pointing to the changes of its structure and its role in the internet communication.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jodłowski, Stanisław. Podstawy polskiej składni. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976.
2.Kapuścińska, Anna. „Kod kulturowy a nowe media na przykładzie znacznika #”. Socjolingwistyka 32 (2018): 151–162.
3.Lewicki, Andrzej Maria. „Składnia związków frazeologicznych”. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 40 (1983): 75–83.
4.Niekrewicz, Agnieszka. „Leksyka i frazeologia memetyczna we współczesnej polszczyźnie”. Prace Filologiczne 71 (2017): 225–235.
5.Przyborowicz, Justyna. „Hashtag a wspólnota medialna w środowisku oporu”. Zarządzanie Mediami 2 (2014): 91–98.
6.Saloni, Zygmunt, Marek Świdziński. Składnia współczesnego języka polskiego, wyd. 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
7.Siles, Ignacio. „Inventing Twitter: An Iteractive Approach to New Media Development”. International Journal of Communication 7 (2013): 2105–2127.
8.Styś, Krystian. „Funkcje i językowe kreacje hashtagów w języku raperów”. Słowo. Studia Językoznawcze 8 (2017): 299–318.