Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2022.21-07
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / t. 21, 2022
Techniki rozwijania sprawności czytania oraz pisania w materiałach do nauczania polskiego języka medycyny (medycznego)
(Techniques for developing reading and writing skills in materials for teaching Polish medical language)

Authors: Paulina Oczko ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin
Keywords: Polish medical language language skills techniques of developing reading and writing
Data publikacji całości:2022-12-13
Page range:16 (93-108)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article is a contribution to the discussion on the ways of developing reading with comprehension and writing skills in teaching the Polish medical language. The article is based on the conclusions drawn from the analysis of the concepts of language proficiency development presented in the introductions to the materials developed for teaching medical Polish. In the first part of the article, previous works on developing linguistic skills in teaching Polish for medical purposes are presented. The second part focuses on the most important theoretical assumptions of the methodology of developing reading and writing skills in teaching Polish both for general and specialized/professional purposes. The third part discusses the results of the analysis of the materials in terms of the techniques used to develop the ability to understand written texts and to produce written statements. The analysis of the glottodidactic materials has led to the conclusion that the methodology of teaching Polish for medical purposes is based on the achievements of the methodology of teaching general language. Thanks to the review of the research material, it was possible to indicate the most frequently used techniques for developing reading fluency. Moreover, the research has led to the conclusion that in the vast majority of textbooks, the authors pay the least attention to the skill of writing and do not emphasize it explicitly in the description of the goals of teaching Polish medical language.
Download file

Article file

Bibliography

1.Banach, Małgorzata, Dominika Bucko. Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2019.
2.Czeniek, Anna. „Sprawność pisania – sprawnością odkrywaną na nowo”. W: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. Karolina Birecka, Katarzyna Taczyńska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011, 15–23.
3.Dębski, Robert. Komputer w nauczaniu języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1996.
4.Dudzik, Agnieszka. „Co to dziś znaczy nauczać języka medycznego”. Języki Obce w Szkole 1 (2014): 73–76.
5.Gajewska, Elżbieta, Magdalena Sowa. LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset, 2014.
6.Kokot, Urszula. „Klasyfikacja tekstów medycznych”. W: Języki fachowe – problemy dydaktyki translacji, red. Andrzej Kątny, 57–69. Olecko: Wszechnica Mazurska, 2001.
7.Ligara, Bronisława, Wojciech Szupelak. Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2012.
8.Lipińska, Ewa, Anna Seretny. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas, 2005.
9.Ławnicka-Borońska, Magdalena, Kamila Kubacka. „Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23 (2016): 215–235.
10.Ławnicka-Borońska, Magdalena, Weronika Janina Rudnik, Justyna Wiśniewska. „Kurs języka polskiego jako obcego dla studentów medycyny”. W: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, red. Karolina Pluskota, Katarzyna Taczyńska, 322–323. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.
11.Magajewska, Mirosława. „Wykorzystywanie tekstu specjalistycznego w pracy na poziomie średnim (B2)”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 17 (2010): 457–465.
12.Memet, Piotr, Alicja Mrózek, red. Języki specjalistyczne. Zagadnienia dydaktyki i przekładu. Katowice: Wydawnictwo Śląsk, 2003.
13.Oczko, Paulina. „Koncepcje rozwijania sprawności receptywnych i produktywnych w nauczaniu polskiego języka medycznego”. W: Komunikacja specjalistyczna w edukacji, translatoryce i językoznawstwie. T. 4, red. Marcin Grygiel, Marta Rzepacka, 32–43. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020.
14.Oczko, Paulina. „Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania polskiego języka medycznego”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 27 (2020): 435–450.
15.Pukas-Palimąka, Danuta. „Efektywne techniki rozwijania sprawności czytania tekstów ze zrozumieniem”. W: Sprawności przede wszystkim, red. Ewa Lipińska, Anna Seretny, 89–99. Kraków: Universitas, 2006.
16.Rada Europy: Coste, Daniel, Brian North, Joseph Sheils, John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. W. Martyniuk. Warszawa: CODN, 2003.
17.Smuk, Maciej. „Rozwijanie kompetencji tekstowej w specjalistycznych odmianach języka (na przykładzie francuskiego języka medycznego”. Języki Obce w Szkole 2 (2007): 55–65.
18.Szulc, Aleksander. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
19.Zabielska, Magdalena, Magdalena Żelazowska. „Opis przypadku jako tekst specjalistyczny w dyskursie medycznym – przegląd badań”. Lingwistyka Stosowana 16 (2016), 3: 165–190.